Η Παραμονή της 9ης Αβ

Προς το τέλος της ημέρας, τρώμε το τελευταίο γεύμα στο οποίο δεν πρέπει να φάμε δύο είδη μαγειρεμένου φαγητού, ακόμα και αν αυτά ανήκουν στο ίδιο είδος – πχ. δύο είδη ζυμαρικών.

Συνηθίζουμε να τρώμε ένα βραστό αυγό ή φακές στο τελευταίο γεύμα, σε ένδειξη πένθους. Δεν πρέπει να φάμε κανένα άλλο είδος μαγειρεμένου φαγητού και θα πρέπει να τρώμε ψωμί, γαλακτοκομικά ή φρούτα. Μερικοί τηρούν το έθιμο να τρώνε ένα κομμάτι ψωμί βουτηγμένο στη στάχτη.

Συνηθίζουμε επίσης να τρώμε το τελευταίο γεύμα καθισμένοι στο πάτωμα ή σε χαμηλό σκαμνί. Μερικοί πιστεύουν ότι η τοποθέτηση μικρού χαλιού ή υφάσματος από κάτω μας αντί να καθόμαστε κατευθείαν στο πάτωμα, έχει κάποια κρυμμένη σημασία. Δεν χρειάζεται να βγάζουμε τα παπούτσια μας πριν φάμε το φαγητό.

Η μελέτη της Τορά απαγορεύεται στις 9 Αβ, γιατί ο στίχος (Ψαλμοί 19:9) αναφέρει: «Τα θεσπίσματα του Θεού είναι δίκαια, αγαλλιάζουν την καρδιά», και κάποιος που πενθεί απαγορεύεται να νιώθει αγαλλίαση. Το έθιμο μάς υπαγορεύει να απέχουμε από τη μελέτη της Τορά, από το μεσημέρι της παραμονής της 9ης Αβ.

Ορισμένοι τηρούν το έθιμο να τρώνε πλήρες γεύμα – χωρίς κρέας ή κρασί – νωρίς το απόγευμα (πριν από το τελευταίο γεύμα) έτσι ώστε να τους φανεί πιο εύκολη η νηστεία.

Μέσω του συγκεκριμένου εθίμου, θυμόμαστε τον εορταστικό χαρακτήρα τόσο της παραμονής της 9ης Αβ, όσο και της ίδιας της 9ης Αβ, που είχαν οι μέρες αυτές κατά τη διάρκεια του δεύτερου Μπετ Αμικντάσς. Την περίοδο αυτή, οι τέσσερις μέρες νηστείας στις οποίες μνημονεύουμε σήμερα την καταστροφή του πρώτου Μπετ Αμικντάσς, θεωρούνταν τότε, μετά την ανοικοδόμηση του Ναού, σαν εορτές και ο κόσμος έτρωγε, έπινε και χαιρόταν ακόμα και στις 9 Αβ. Εμείς που δεν έχουμε ακόμα παρηγορηθεί, γιορτάζουμε σε ανάμνηση αυτού που ήταν και θα είναι πάλι στο μέλλον, όταν ξαναχτιστεί το Μπετ Αμικντάσς – και αυτό είθε να συμβεί σύντομα και στις μέρες μας. Το έθιμο αυτό δείχνει την πίστη και την εμπιστοσύνη μας στο Θεό, καθώς και την ελπίδα για σωτηρία.

Οι απογευματινές προσευχές απαγγέλονται νωρίτερα από ότι συνήθως, ώστε να μείνει αρκετή ώρα για το τελευταίο γεύμα, και το Ταχανούν παραλείπεται εφόσον ο στίχος (Θρήνοι 1:15) αναφέρεται στην 9η Αβ σαν να πρόκειται για Γιορτή. 

Την παραμονή της 9ης Αβ, δεν πρέπει να κάνουμε περιπάτους σε δημόσια μέρη, αμέριμνοι και ξένιαστοι, φτάνοντας σε καταστάσεις γέλιου και ανεμελιάς.

Στο τελευταίο γεύμα δεν πρέπει να συμμετέχουν τρία άτομα. Εάν συμβεί κάτι τέτοιο δεν πρέπει να απαγγείλουμε τη Χάρη μετά το Γεύμα, όλοι μαζί.

Μπορούμε να φάμε όσα φρέσκα φρούτα και λαχανικά θέλουμε κατά το τελευταίο γεύμα, αν και μερικοί δεν συνοδεύουν το κυρίως γεύμα με σαλάτα. Μετά μπορούμε να πιούμε τσάι ή καφέ.

`Ολα τα φαγητά που φτιάχνονται από δύο διαφορετικά συστατικά, μαγειρεμένα στο ίδιο σκεύος, θεωρούνται το ίδιο φαγητό. Οι πολύ θρησκευόμενοι, ωστόσο, τρώνε μόνο ένα αλατισμένο κομμάτι ξερό ψωμί, με ένα ποτήρι νερό. Το Ταλμούδ (Ταανίτ 30 α) γράφει:

Αυτό ήταν το έθιμο του Ρ. Γεχουντά μπαρ Ιλάι: Την Παραμονή της 9ης Αβ, θα του έφερναν ένα ξερό, αλατισμένο κομμάτι ψωμί και θα κάθονταν δίπλα στο φούρνο {το πιο άσχημο μέρος στο σπίτι (Ράσσι)} και θα το έτρωγε μαζί με ένα ποτήρι νερό, σαν κάποιον που ο νεκρός συγγενής του ήταν ξαπλωμένος δίπλα του.

Οι νόμοι της 9ης Αβ

Υπάρχουν πέντε πράγματα που απαγορεύονται στις 9 Αβ: φαγητό και ποτό, το μπάνιο, η επάλοιψη με λάδι και αρώματα, τα δερμάτινα παπούτσια και οι συζυγικές σχέσεις.

Δεν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στη νύχτα της 9ης Αβ και στην ημέρα. Μπορούμε να φάμε μόνο πριν τη δύση, την παραμονή της 9ης Αβ. Το σούρουπο θεωρείται νύχτα και απαγορεύεται να τρώμε.

`Ολοι πρέπει να νηστεύουν στις 9 Αβ, ακόμα και οι έγκυες και οι μητέρες που θηλάζουν. `Ενας άρρωστος, ωστόσο, μπορεί να φάει, ακόμα και αν η αρρώστεια του δεν είναι θανατηφόρα. Παρόλα αυτά, ένα άρρωστο άτομο, θα πρέπει να αποφεύγει τις λιχουδιές και θα πρέπει να τρώει μόνο τα απαραίτητα για την υγεία του.

Οι Τρεις Εβδομάδες - Οι Εννιά Ημέρες