ΕΥΚΟΛΟΤΕΡΗ ΝΗΣΤΕΙΑ.png 

Παρά το γεγονός ότι το εβραϊκό έτος είναι γεμάτο από μια σειρά ωραίων γιορτών, αρκετές φορές τον χρόνο – έξι, για να είμαστε συγκεκριμένοι – νηστεύουμε. Τέσσερις από τις ημέρες νηστείας εορτάζουν τα συμβάντα, τα οποία οδήγησαν στην πτώση και την καταστροφή του Ιερού Ναού στην Ιερουσαλήμ. Υπάρχουν δύο σημαντικές ημέρες νηστείας, τις οποίες όλοι υποχρεούνται να τηρούν, το Γιόμ Κιπούρ και η Τίσσα Μπε'Αβ, ενώ οι υπόλοιπες τέσσερις (Νηστεία του Γκενταλιά, 10η ημέρα μηνός Τεβέτ, Νηστεία της Εσθήρ, 17η ημέρα μηνός Ταμούζ) είναι μικρότερης σημασίας.

(Οι έγκυες και οι θηλάζουσες γυναίκες δεν υποχρεούνται να τηρήσουν την νηστεία κατά τις λιγότερο σημαντικές ημέρες νηστείας. Οποιοσδήποτε είναι ασθενής θα πρέπει να συμβουλευτεί ένα ραβίνο σχετικά με το εάν θα πρέπει ή όχι να τηρήσει την νηστεία.)

• Η Νηστεία του Γκενταλιά, την 3η ημέρα μηνός Τισσρί, τιμά την μνήμη της τραγικής δολοφονίας του Γκενταλιά μπεν Αχικάμ, κυβερνήτη της πρώτης εβραϊκής κοινοπολιτείας στην Ιερή Γη. Με τον θάνατο του, τερματίστηκε η εβραϊκή αυτονομία.

• Το Γιόμ Κιπούρ, την 10η ημέρα μηνός Τισσρί, είναι η ιερότερη ημέρα του έτους, κατά την οποία, ο Εβραϊκός λαός διαλογίζεται και ζητά συγχώρεση για τις αμαρτίες του προηγούμενου έτους.

• Η 10η ημέρα μηνός Τεβέτ, τιμά την μνήμη της έναρξης της πολιορκίας της Ιερουσαλήμ, η οποία τερματίστηκε με την καταστροφή του Ναού.

• Η Νηστεία της Εσθήρ, κατά την 13η ημέρα μηνός Αντάρ, είναι η ημέρα πριν από το Πουρίμ και μας υπενθυμίζει τις δύο νηστείες που σχετίζονται με την ιστορία της γιορτής: Όποτε βρισκόμαστε σε κίνδυνο, συνηθίζουμε να ορίσουμε μια ημέρα νηστείας ώστε να μετανοήσουμε, να προσευχηθούμε και να ζητήσουμε να λάβουμε τo Θ-ίο έλεος. Για αυτό τον λόγο, η 13η ημέρα μηνός Αντάρ, η ημέρα της μάχης, ήταν μια ημέρα νηστείας. Μας υπενθυμίζει επίσης τις τρεις ημέρες της νηστείας της Εσθήρ πριν εκείνη προσεγγίσει τον βασιλιά Αχασβέροσς, προκειμένου να ζητήσει τη σωτηρία του εβραϊκού λαού από τις διαβολικές διατάξεις και διατάγματα του Αμάν.

• Η 17η ημέρα μηνός Ταμούζ είναι η ημερομηνία κατά την οποία έπεσαν τα τείχη της Ιερουσαλήμ, άλλο ένα σημαντικό γεγονός, το οποίο οδήγησε στην καταστροφή του Πρώτου Ναού.

• Η νηστεία του Τίσσα Μπε'Αβ, κατά την 9η ημέρα μηνός Αβ, είναι μια ημέρα πένθους κατά την οποία ενθυμούμαστε την καταστροφή του Πρώτου και Δεύτερου Ναού, οι οποίοι καταστράφηκαν και οι δύο την ίδια ημέρα (ο Πρώτος από τους Βαβυλώνιους το 423 ΠΚΕ και ο Δεύτερος από τους Ρωμαίους, το 70 ΚΕ). Παράλληλα, κατά την συγκεκριμένη ημέρα είναι καλό να θυμόμαστε και μια σειρά από άλλες τραγωδίες, με τις οποίες ήρθε αντιμέτωπος ο εβραϊκός λαός διαμέσου των αιώνων. Παρά το γεγονός, ότι πολλοί άνθρωποι βρίσκουν την νηστεία, μια ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία, υπάρχουν μερικές συμβουλές, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της νηστείας.

 

Μια εβδομάδα πριν . . .

• Μειώστε την κατανάλωση καφέ ή χρησιμοποιήστε άλλα ντεκαφεϊνέ ροφήματα μια εβδομάδα πριν από την έναρξη της νηστείας. Ξαφνική στέρηση κατά την ημέρα του Γιόμ Κιπούρ μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση συμπτωμάτων στερητικού συνδρόμου, όπως πονοκεφάλους. Η μείωση της κατανάλωσης καφέ ή η χρήση ντεκαφεϊνέ προϊόντων μπορεί να μετριάσει τα πιθανά συμπτώματα στέρησης. Συνιστάται και η μείωση του καπνίσματος, και η χρήση ζάχαρης και προϊόντων που περιέχουν ζάχαρη.

• Κατά τις ημέρες πριν την νηστεία, προσπαθήστε να αλλάξετε το πρόγραμμα λήψης των γευμάτων σας. Αν τρώτε την ίδια ώρα κάθε ημέρα, ο οργανισμός σας είναι προετοιμασμένος να προχωρήσει στην διαδικασία της πέψης περίπου την ίδια ακριβώς ώρα . . . Με την τροποποίηση του προγράμματος λήψης των γευμάτων σας, ο οργανισμός σας αντιμετωπίζει καλύτερα το αίσθημα της πείνας που δημιουργείται την ώρα των γευμάτων.

 

Την ημέρα πριν . . .

• Ενυδατωθείτε! Το μεγαλύτερο αίσθημα δυσφορίας που δημιουργείται και είναι συνώνυμο με την νηστεία, δεν προέρχεται από την έλλειψη τροφής αλλά κυρίως από την έλλειψη υγρών. Η λύση είναι να πιείτε όσο περισσότερο νερό μπορείτε πριν από την έναρξη της νηστείας. Παρά το γεγονός, ότι μπορεί να αισθανθείτε φουσκωμένοι, η κίνηση σας αυτή θα έχει ιδιαίτερη αξία, μόλις ξεκινήσει η νηστεία. Ιδιαίτερη προσοχή στην κατανάλωση μπύρας ή άλλων αλκοολούχων και ποτών: Αυτά προκαλούν αφυδάτωση. Το νερό και οι αραιωμένοι χυμοί αποτελούν τις πλέον ασφαλείς επιλογές.

• Μην καταναλώνετε ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες φαγητού πριν από την νηστεία. Πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι εάν καταναλώσουν μεγάλες ποσότητες φαγητού μια ημέρα πριν από την νηστεία θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν κατά την ημέρα της νηστείας. Στην πραγματικότητα, κάτι τέτοιο, θα αυξήσει το αίσθημα της πείνας που θα αισθάνεστε. Έχετε ποτέ αντιληφθεί πόσο περισσότερο πεινάτε, το επόμενο πρωί μετά από ένα μεγάλο γεύμα;

Καταναλώστε ένα κανονικό γεύμα, με ιδιαίτερη έμφαση σε υδατάνθρακες, μερικές πρωτεΐνες και σε τροφές που περιέχουν υψηλό ποσοστό ελαίων και λιπαρών καθώς αυτές θα καθυστερήσουν την εμφάνιση της όποιας αίσθησης πείνας και θα έχουν ως αποτέλεσμα την παράταση του αισθήματος κορεσμού του γεύματος πριν από την έναρξη της νηστείας. Η κατανάλωση υδατανθράκων (π.χ., πατάτες, μακαρόνια) θα είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική καθώς δεσμεύουν νερό στο σώμα σας, το οποίο θα σας φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο κατά την διάρκεια της νηστείας.

• Αποφύγετε αλμυρές τροφές ή τροφές πλούσιες σε καρυκεύματα. Το αλάτι προκαλεί δίψα παρά την όποια λήψη ικανής ποσότητας νερού καθώς απαιτείται επιπλέον ποσότητα νερού για την απορρόφηση της επιπλέον ποσότητας αλατιού. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να αποφεύγετε την λήψη επεξεργασμένων τροφών, με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι. Θα πρέπει επίσης να αποφεύγονται και οι περισσότερες σάλτσες τομάτας, τα κονσερβοποιημένα και τα καπνιστά ψάρια.

• Οι σαλάτες καθώς οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες, οι οποίες αποτελούν ιδιαίτερα σημαντικό τμήμα της καθημερινής μας διατροφής, θα πρέπει να αποφεύγονται κατά το γεύμα πριν από την νηστεία καθώς αυτές αποβάλλονται πολύ γρήγορα από το πεπτικό σύστημα. Σε αντίθεση, η κατανάλωση φρούτων, παρά την υψηλή τους περιεκτικότητα σε ίνες, είναι ενδεδειγμένη καθώς αυτά περιέχουν νερό, το οποίο απελευθερώνεται σταδιακά στον οργανισμό.

Κατά την ημέρα της νηστείας . . .

• Αποφύγετε να φορέσετε ρούχα, τα οποία συμβάλλουν στην εφίδρωση καθώς θα έχετε απώλεια υγρών από το σώμα σας.

• Προσπαθήστε [εάν και είναι δύσκολο] να μην μιλήσετε σχετικά ή να μην σκέφτεστε το φαγητό που θα καταναλώσετε μετά την νηστεία καθώς αυτό θα δημιουργήσει ένα αίσθημα προσμονής λήψης τροφής στον οργανισμό σας.

• Προσπαθήστε να κοιμηθείτε στον ελεύθερο

χρόνο ανάμεσα στις λειτουργίες. Με τον τρόπο αυτό, θα περάσει σημαντικό χρονικό διάστημα και αρκετοί άνθρωποι αισθάνονται ένα ιδιαίτερο αίσθημα πληρότητας μετά από μιας μικρής διάρκειας ύπνο.

•Μερικοί άνθρωποι μυρίζουν καρυκεύματα καθώς με αυτό τον τρόπο αισθάνονται ότι αντιμετωπίζεται το αίσθημα της πείνας.

 

Μετά την νηστεία . . .

Τώρα, φτάνουμε στο εύκολο σημείο, όπου οι περισσότεροι από εμάς, δεν θα αντιμετωπίσουμε καμία δυσκολία! Παρόλα αυτά, υπάρχουν μερικές συμβουλές, τις οποίες θα πρέπει να θυμόμαστε ώστε να μην δημιουργήσουμε πρόβλημα στον οργανισμό μας από την λήψη τροφής μετά από 25- 26 ώρες νηστείας.

• Βεβαιωθείτε ότι δεν καταναλώνετε τροφές με ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς κατά την διάρκεια του γεύματος μετά την νηστεία. Ξεκινήστε το γεύμα, με το οποίο τερματίζετε την νηστεία, με την κατανάλωση ενός ποτηριού χυμού. Η κατανάλωση αυτή, εισάγει ζάχαρη στο κυκλοφορικό και καταλαμβάνει χώρο στο στομάχι και μας αποθαρρύνει από την γρήγορη κατανάλωση τροφών.

• Συνεχίστε με την κατανάλωση μιας απλής τροφής, όπως ένα κομμάτι μελόπιτας ή με μερικά παξιμάδια ή κράκερ. Είναι καλύτερα να περιμένετε λίγη ώρα πριν από την έναρξη ενός κανονικού γεύματος ώστε να δώσετε τον χρόνο στο σώμα και τον οργανισμό σας, να ξεκινήσει σωστά την διαδικασία της πέψης. Πολλοί άνθρωποι ίσως να μην νοιάζονται για τον κίνδυνο να

βαρυστομαχιάσουν και να πονέσει το στομάχι τους, εάν καταναλώσουν άμεσα ένα πλούσιο γεύμα αλλά καλό είναι, να καθυστερήσουμε για λίγα λεπτά, το γεύμα μας.

• Καταναλώστε ικανές ποσότητες νερού, και αποφύγετε τις τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι καθώς θα είστε ελαφρά αφυδατωμένοι μετά την νηστεία και θα πρέπει να αναπληρώσετε τα υγρά του οργανισμού σας.

• Αποφύγετε την κατανάλωση τροφής σε ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες. Το σώμα σας προστατεύει τον οργανισμό σας από την πείνα κατά την διάρκεια της νηστείας καθώς μειώνει τον ρυθμό του μεταβολισμού σας. Για αυτό το λόγο, οι θερμίδες που καταναλώνετε αμέσως μετά την λήξη της νηστείας, θα παραμείνουν στον οργανισμό σας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από αυτές που συνήθως λαμβάνετε σε κανονική βάση.

Σας ευχόμαστε μια εύκολη νηστεία!