Διαχωρισμός στη συναγωγή
Από τον Άαρον Μος
Ερώτηση:
Γιατί οι άντρες κάθονται χωριστά από τις γυναίκες στις παραδοσιακές Εβραϊκές λειτουργίες;
Απάντηση:
Όλες οι Εβραϊκές πρακτικές έχουν απλές, αλλά και βαθύτερες, πιο πνευματικές εξηγήσεις.
Ένα προφανές όφελος από το διαχωρισμό στη συναγωγή είναι η επιτυχία αυτοσυγκέντρωσης στις προσευχές και όχι στο αντίθετο φύλο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ενεργούμε διαφορετικά σε μεικτό πλήθος από ότι σε μεμονωμένο. Δεν υπάρχει πρόβλημα με αυτό. Είναι καλό και υγιές να μας ελκύει το αντίθετο φύλο, αλλά καλύτερα να το αφήνουμε έξω από τη συναγωγή. Κατά τη διάρκεια της προσευχής, πρέπει να προσπαθούμε να εντυπωσιάσουμε μόνο το Θ-ό και κανέναν άλλον.
Επιπλέον, μια συναγωγή οφείλει να είναι ένας φιλόξενος και περιεκτικός χώρος. Κανείς δεν πρέπει να νιώθει παραμελημένος. Πολλοί εργένηδες νιώθουν εξαιρετικά άβολα σε μια λειτουργία ή εκδήλωση όπου όλοι μοιάζουν να συνοδεύονται, εκτός από αυτούς. Κανείς δεν είναι σωστό να νιώθει έτσι στη συναγωγή. Όταν άντρες και γυναίκες κάθονται χωριστά, δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ εργένηδων και ζευγαριών. (Μετά, οι εργένηδες έχουν την ευκαιρία να γνωριστούν, στο Κιντούσς).
Υπάρχει ωστόσο και βαθύτερη αιτία. Γυναίκες και άντρες είναι διαφορετικά όντα. Όχι μόνο όσον αφορά την ανατομία μας, αλλά και τον τρόπο σκέψης, τις συναισθηματικές αντιλήψεις και την ψυχολογία μας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι ψυχές μας είναι διαφορετικές. Διότι προέρχονται από αλληλοσυμπληρώμενες αλλά αντίθετες πηγές. Η εμπειρία της προσευχής υποτίθεται πως μας δίνει την ευκαιρία να βρεθούμε με τον αληθινό μας εαυτό, να επικοινωνήσουμε με την ψυχή μας. Τόσο οι άντρες όσο και οι γυναίκες χρειάζονται κάποια απόσταση μεταξύ τους προκειμένου να συντονιστούν ανενόχλητοι με τον ανώτερο εαυτό τους.
Παραδόξως, μόνο μέσω των χωριστών θέσεων στην προσευχή μπορούμε να βρεθούμε μαζί στους άλλους τομείς της ζωής μας. Διότι μόνο όταν δίνουμε χώρο στην αρσενική ή θηλυκή πνευματική ενέργεια να ανθίσει μέσα μας, μπορούμε να ολοκληρωθούμε ως άτομα, οικογένειες και κοινότητα.
Ο Ραβίνος Άαρον Μος διδάσκει Καμπάλα, Ταλμούδ και Ιουδαϊσμός στο Σύδνεϋ, Αυστραλία