Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Πως βοηθάει η θετική σκέψη - Σσεμότ

To read it in English, click here

morning-2264051-crop.jpg 

Όταν τα πράγματα δυσκολεύουν, πρέπει να πιστεύουμε πως ο Θ-ός θα μας βοηθήσει. Ακόμα και αν δεν αξίζουμε κάποιο θαύμα, πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη στον Θ-ό, πως θα μας σώσει. Αλλά πώς μπορούμε να είμαστε τόσο σίγουροι;

Πριν 200 χρόνια ένας εβραίος πήγε στον Ραβίνο Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον του Λουμπάβιτς, γνωστό και ως Ραβίνο Τσέμαχ Τσέντεκ και του ζήτησε να ευλογήσει τον γιο του που ήταν πολύ άρρωστος. Ο ραβίνος του απάντησε: "Σκέψου θετικά, και όλα θα πάνε καλά!". Και όντως, το τέλος της ιστορίας ήταν καλό.

Αν αναλύσουμε αυτήν την ιστορία θα ανακαλύψουμε κάτι ενδιαφέρον: Η πίστη και η σιγουριά πως ο Θ-ός θα βοηθήσει, δεν στηρίζονται στην πραγματικότητα. Αντίθετα, η πίστη και η σιγουριά μας, αλλάζουν την πραγματικότητα, δημιουργώντας μια εντελώς νέα πραγματικότητα.

Όταν έχουμε κάποιο πρόβλημα, υπάρχει πιθανότητα ο Θ-ός, για διάφορους λόγους Του, να έχει αποφασίσει το τέλος τνα μην είναι χαρούμενο,. Όμως η εμπιστοσύνη μας στο Θ-ό, μπορεί να αλλάξει την απόφαση Του. Όταν ο άνθρωπος εμπιστεύεται τον Θ-ό, αγνοεί τη λογική και την κανονική σκέψη. Όταν το βλέπει αυτό ο Θ-ός, αγνοεί και Εκείνος την κανονική λογική Του. Μπορεί ο άνθρωπος να μην αξίζει να σωθεί, αλλά χάρη στην εμπιστοσύνη του προς τον Θ-ό, ο Εκείνος τον σώζει.

Στην περικοπή Σσμοτ αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής σκοτώνει έναν αιγύπτιο στρατιώτη που μαστιγώνει κάποιον εβραίο σκλάβο. Την επομένη ξαφνικά, συνειδητοποιεί πως το γεγονός μαθεύτηκε. Έπειτα η Τορά μας διηγείται πως, ο Μωυσής φοβήθηκε και είπε "Όντως, μαθεύτηκε το γεγονός". Το άκουσε και ο Φαραώ και θέλησε να σκοτώσει τον Μωυσή και έτσι ο Μωυσής απέδρασε από την Αίγυπτο. (Έξοδος, 2:14-15). Αλλά γιατί η Τορά περιγράφει τα συναισθήματα του Μωυσή; Τι προσθέτουν στην κατανόηση της ιστορίας;

Η Τορά θέλει να μας διδάξει πως, ο λόγος που ο Φαραώ άκουσε το περιστατικό αυτό, ήταν επειδή ο ίδιος ο Μωυσής φοβήθηκε. Αν ο Μωυσής είχε απολυτή εμπιστοσύνη στο Θ-ό, ότι όλα θα πάνε καλά, ο θάνατος του αιγύπτιου θα είχε ξεχαστεί και δεν θα έφτανε στα αυτιά του Φαραώ.

Με άλλα λόγια: "Σκεφτείτε θετικά και όλα θα πάνε καλά!"

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Το σκάκι και οι 12 φυλές - Βαγιεχί

To read it in English, click here

chess-3801531-crop2.jpg 

Αν ήμασταν πιόνια σκακιού, τι είδους πιόνια θα ήμασταν; Απλά πιόνια, που προχωράνε μόνο εμπρός ή βασίλισσες, που προχωράνε προς όποια κατεύθυνση αποφασίσουν;

Οι άγγελοι είναι σαν τα απλά πιόνια, έχουν μόνο μια όψη χαρακτήρα. Μερικοί άγγελοι υπηρετούν τον Θ-ό από αγάπη, άλλοι από χαρά, άλλοι από δέος κτλ. Δεν μπορούν να αλλάξουν ποτέ ή να κάνουν κάτι που δεν ταιριάζει το χαρακτήρα στο δικό τους τετραγωνάκι.

Εμείς, όμως, σύμφωνα με του σοφούς μας, είμαστε η "νύφη" του Θ-ού. Αφού Εκείνος είναι ο Βασιλιάς, εμείς είμαστε η βασίλισσα... Έχουμε πολλές όψεις και είμαστε περίπλοκοι. Έχουμε κάποια βασικά χαρακτηριστικά και τρόπο με τον όποιο προσεγγίζουμε τον κόσμο και υπηρετούμε τον Θ-ό, αλλά μπορούμε να πράξουμε και αντίθετα από αυτά. Κάποιος που υπηρετεί τον Θ-ό συνήθως με το χαρακτηριστικό της αγάπης, μπορεί να επιλέξει να αποφύγει μια αμαρτία λόγω του δέους του προς τον Θ-ό ή να θυμώσει με τον μαθητή ή τον γιο του για το καλό του, δηλαδή για να τον εκπαιδεύσει.

Αλλά γιατί να κάνουμε τον κόπο να πράξουμε με τρόπο που δεν μας ταιριάζει; Θα μπορέσουμε ποτέ να ικανοποιηθούμε από τέτοια προσπάθεια;

Στην περικοπή Βαγιεχί αυτής της εβδομάδας ο Ιακώβ, πριν πεθάνει, ευλογεί τα παιδιά του, τις 12 φυλές του Ισραήλ. Στον κάθε γιο δίνει μια ευλογία που ταιριάζει στον μοναδικό του χαρακτήρα, π.χ. στον Γιουντά δίνει ευλογία για την αρχηγεία, στον Ισσαχάρ για την μελέτη της Τορά, στον Ζαβουλών για το εμπόριο κτλ. Αλλά μόλις τελειώνει ο Ιακώβ τις μοναδικές για τον κάθε ένα ευλογίες, ξαναδίνει σε κάθε γιο του όλες τις ευλογίες που έδωσε στα άλλα του αδέρφια. Γιατί; Για να μην είναι σαν τα πιόνια και να περιορίζονται προς μια μόνο κατεύθυνση. Δίνει σε όλα τα παιδιά του την δύναμη και την ικανότητα να κάνουν τις πράξεις όλων των χαρακτήρων και να μπορέσουν να χαίρονται με κάθε είδος διαφορετικής υπηρεσίας προς τον Θ-ό.

Όλοι μας, λοιπόν, ανήκουμε σε όλους τους τύπους. Έχουμε κάποιον κύριο χαρακτήρα, αλλά μπορούμε να κάνουμε και πράξεις που δεν ταιριάζουν σε αυτόν. Με άλλα λόγια – δεν υπάρχει καμία Μιτσβά και καμία εντολή που δεν μας ταιριάζει. Σαν τις βασίλισσες του σκακιού – μπορούμε να κάνουμε τα πάντα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ο ιδανικός διευθυντής - Βαγιγκάσς

To read it in English, press here

 teach-1968076-crop.jpg

Ποιον θα διορίζατε ως διευθυντή ενός καινούριου σχολείου; Κάποιον κάτοικο της πόλης ή κάποιον νεοφερμένο μετανάστη;

Ο Ιακώβ, όταν πήγε στην Αίγυπτο, ήθελε να ιδρύσει εκεί μια γεσσιβά. Αντί να ζητήσει από τον Ιωσήφ να την αναλάβει, ο οποίος ήδη είχε μια πολύ σημαντική θέση στην κυβέρνηση, το ζήτησε από τον γιο του Γιουντά, τον νεοφερμένο στην Αίγυπτο, που ούτε τη γλώσσα του τόπου δεν ήξερε. Γιατί άραγε;

Η απάντηση έχει να κάνει με μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στον Ιωσήφ και τα αδέλφια του. Τα αδέλφια του, ακολουθώντας τους προπάτορες μας, ήταν βοσκοί. Μια ήσυχη, μοναχική και ειρηνική δουλεία, κατά την διάρκεια της οποίας μπορεί να συλλογιστεί κανείς διάφορα πνευματικά θέματα. Αντιθέτως, ο Ιωσήφ, ως αντιβασιλέας, δεν ήταν απομονωμένος αλλά ερχόταν σε επικοινωνία με τον κόσμο. Παρόλα αυτά, παρέμενε πιστός στον Θ-ό και συνέχιζε να μελετάει την Τορά και να τηρεί τις Μιτσβότ.

Οι περισσότεροι από εμάς μοιάζουμε με τον Ιωσήφ. Εργαζόμαστε σε δουλειές που απαιτούν την προσοχή και την συμμετοχή μας. Παρόλα αυτά, πρέπει να θυμόμαστε συνεχώς ποιοι είμαστε. Πως θα το καταφέρουμε αυτό; Με την βοήθεια και την έμπνευση από τους προπάτορες μας και από τον Ιωσήφ.

Στην αρχή της ζωής μας, τα χρόνια του σχολείου και της εβραϊκής εκπαίδευσης, αλλά και μετέπειτα στην ζωή μας, στην αρχή της κάθε μέρας μας, θα πρέπει να  αφιερώνουμε πνευματικό χρόνο για προσευχή και μελέτη της Τορά.

Αυτός είναι και ο λόγος που ίδρυσε ο Γιουντά την γιεσσιβά και όχι ο Ιωσήφ. Επειδή δεν είναι εύκολο να καταφέρει κανείς να είναι σαν τον Ιωσήφ, δηλαδή και με τον κόσμο αλλά και πιστός. Όπως μας διδάσκει ο Γιουντά με το παράδειγμα του, κάποιος, θα πρέπει πρώτα να ξεκινήσει με την πνευματικότητα αποκλειστικά.

Ας αφιερώσουμε κι εμείς, κάθε πρωί, λίγα λεπτά για πνευματικότητα κατ' αποκλειστικότητα. Μια προσευχή, λίγο μελέτη της Τορά (μέσα από τα απίθανα άρθρα του Chabad.gr στα ελληνικά και στα αγγλικά) και θα αποκτήσουμε κι εμείς τη δύναμη, να παραμένουμε πιστοί, παρόλο που απασχολούμαστε με όχι και τόσο πνευματικά θέματα κατά τη διάρκεια της ημέρας μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα Χέντελ

 

Αυτό που μάλλον δεν ξέρατε για την σβούρα

To read it in English, press here

Chanukah dreidls and coins red crop.jpg 

Γιατί παίζουμε με σβούρες (σεβιβόν) το Χανουκά; Και πως οι σβούρες αφορούν την καθημερινή μας ζωή όταν δεν είμαστε πλέον παιδιά και δεν μας ενδιαφέρει να καθόμαστε ώρες στο πάτωμα παίζοντας;

Πίσω στον χρόνο, στην εποχή του Χανουκά, οι Σύριοι μας απαγόρευαν να μελετάμε την Τορά. Εμείς όμως δεν τους υπακούγαμε. Τα μικρά εβραιόπουλα κρύβονταν στις σπηλιές για να μπορέσουν να μελετήσουν. Όταν άκουγαν να πλησιάζουν οι στρατιώτες, έκρυβαν γρήγορα τα βιβλία και άρχιζαν να παίζουν με τις σβούρες. Έτσι δεν τους συλλάμβαναν και μπόρεσαν να κρατήσουν το πνεύμα του εβραϊκού λαού ζωντανό. Για να θυμόμαστε αυτήν την ηρωική αφοσίωση τους στην Τορά, κάθε χρόνο το Χανουκά παίζουμε με σβούρες.

Σε κάθε μια από τις 4 πλευρές της σβούρας είναι  χαραγμένο ένα γράμμα: Νουν, Γκίμελ, Χέϊ (άφωνο), Σσιν – που είναι τα αρχικά των λέξεων Νες Γκαντόλ Αγιά Σσαμ, δηλαδή μεγάλο θαύμα έγινε εκεί. Όταν η σβούρα στριφογυρνά γρήγορα, δεν μπορούμε να δούμε τα γράμματα, λόγο της μεγάλης της ταχύτητας. Μόνο όταν σταματάει και ξεκουράζεται μπορούμε να διαβάσουμε για το θαύμα.

Το ίδιο ισχύει και στη ζωή μας. Πολλές φορές τρέχουμε τόσο γρήγορα που δεν προλαβαίνουμε να σκεφτούμε το τι μας συμβαίνει. Πρέπει, μια φορά στο τόσο, να σταματήσουμε λιγάκι και να παρατηρήσουμε όλα τα θαύματα που γεμίζουν τη ζωή μας.

Ή όπως έλεγε ο Αλβέρτος Αϊνστάιν: "Υπάρχουν δύο τρόποι να ζήσεις τη ζωή σου. Ο ένας είναι σαν τίποτα να μην είναι θαύμα. Ο άλλος είναι σαν όλα να είναι ένα θαύμα."

Σσαμπάτ Σσαλόμ & Χανουκά Σαμέαχ!

Χάνα 

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.