Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Γιατί δίσταζε ο Ααρών; Σσμινί

To read it in English, click here 

possible-4058672 crop.jpg

Πως καλλιεργούμε την αυτοπεποίθηση μας; Πως ξεπερνάμε τον φόβο μας να προσπαθήσουμε για κάτι καινούριο;

Ο Μωυσής έχει ένα ιδιαίτερο τρόπο να μας διδάξει τον τρόπο.

Στην περικοπή Σσμινί αυτής της εβδομάδας, έπειτα από επτά ήμερες δοκίμων, ξεκινάει η λειτουργία του Μισσκάν (Σκηνή του Μαρτυρίου / Σκήνωμα). Ο Ααρών, ο αρχιερέας πρέπει να ξεκινήσει το τελετουργικό, αλλά ντρέπεται και φοβάται. Αναρωτιέται μήπωςεπειδή είχε βοηθήσει έμμεσα να γίνει η αμαρτία με το Χρυσό Μοσχάρι, δεν του ταιριάζει να υπηρετήσει τον Θ-ό σε αυτήν τη σημαντική θέση.

Ο Μωυσής τον κάλεσε και του είπε να προχωρήσει και να κάνει το καθήκον του. Ο Ααρών τον υπάκουσε και έκανε ο,τι έπρεπε. Τι είπε ο Μωυσής στον Ααρών για να ηρεμήσει τον φόβο του; Τίποτα. Το μόνο που του είπε είναι η φράση «Κάνε το καθήκον σου». Με άλλα λόγια, ο Μωυσής προέτρεψε τον Ααρών να ξεκινήσει, να κάνει το πρώτο βήμα. Έτσι ο Ααρών θα ανακάλυπτε πως τζάμπα ανησυχούσε. Μόνο ξεκινώντας θα ξεπερνούσε τους ενδοιασμούς του και θα ανακαλύπτετε ότι ρόλος για τον οποίο επιλέχτηκε του ταίριαζε γάντι.

Μερικές φόρες η λύση για το φόβο μας είναι απλά να κάνουμε αυτό το οποίο φοβόμαστε. Πολλοί καλοί ομιλητές, για παράδειγμα, φοβόντουσαν να μιλήσουν δημόσια μέχρι που δοκίμασαν να πάρουν το μικρόφωνο στα χέρια τους. Όταν δούμε πως το μπορούμε και το καταφέρουμε, πως δεν είναι τόσο δύσκολο όπως νομίζαμε, η αυτοπεποίθηση μας μεγαλώνει και την επομένη φορά θα νιώσουμε πολύ πιο σίγουροι να το κάνουμε.

Θυμάμαι πριν μερικά χρόνια, όταν πέθανε ο μπαμπάς μιας συμμαθήτριας μου, ήταν η πρώτη φορά που πήγα για παρηγοριά στους πενθούντες, η μιτσβά της Νιχούμ Αβελίμ στα εβραϊκά. Φοβόμουν τόσο πολύ, δεν ήξερα τι θα έπρεπε να πω. Δεν ήθελα να πάω αλλά έπρεπε… Τελικά πήγα και ανακάλυψα πως οι πενθούντες δεν χρειάζονται τα λόγια μου. Αρκεί που πηγαίνω να τους συμπαρασταθώ και να είμαι κοντά τους. Έπρεπε να δοκιμάσω να το κάνω για να μου φύγει ο φόβος...

Πολλοί φοβούνται να δοκιμάσουν να πάρουν ενεργό μέρος στον εβραϊσμό τους. Για παράδειγμα, δεν ξέρουν πώς να κάνουν Κιντούσς και να καθοδηγήσουν το τελετουργικό για το δείπνο του Σσαμπάτ. Δεν γνωρίζουν όλες τις προσευχές και πότε λέμε την καθεμιά. Πώς λοιπόν να γιορτάσουν το Σσαμπάτ; Το καλύτερο είναι απλά να προσπαθήσουν να το κάνουν. Να  βουτήξουν στα βαθιά νερά.

Προσπαθήστε λοιπόν να τηρήσετε το Σσαμπάτ, έστω και μερικές από τις Μιτσβότ του. Αρχίστε από κάπου και θα δείτε πως μπορείτε να τα καταφέρετε. Θα ανακαλύψετε πως ούτε περίπλοκο είναι αλλά και πόση χαρά φέρνει σε όποιον το τηρεί.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ποιος θα πετάξει τα σκουπίδια; - Τσαβ

To read it in English, click here

flower-2344725 crop.jpg 

Έχετε συναντήσει ανθρώπους που θεωρούν τους εαυτούς τους τόσο σημαντικούς που δεν θα κάνουν την οποιαδήποτε δουλεία; Έχετε προσέξει πως υπάρχουν άνθρωποι που θεωρούν ότι αυτά που έχουν να κάνουν είναι τόσο πιο σημαντικά που αν κάποιος τους ζητήσει κάτι απλοϊκό, όπως οδηγίες για το πως να πάει κάπου, δεν θα ασχοληθούν;

Στον Ιερό Ναό τα πράγματα συνέβαιναν αλλιώς.

Οι κοανίμ - οι ιερείς - είχαν πολλές εργασίες να κάνουν στο Ναό. Να ευλογήσουν το λαό, να διδάξουν στον κόσμο την Τορά, να κάνουν τις θυσίες κτλ. Αλλά είχαν και να καθαρίσουν το Ναό και να πετάξουν τα σκουπίδια εκτός της πόλης.

Θα νομίζαμε πως οι ιερείς οι οποίοι ασχολούνταν να βγάζουν τα σκουπίδια εκτός της πόλης δεν ήταν οι ίδιοι με αυτούς που έκαναν τις θυσίες ή που ευλογούσαν το λαό. Φανταζόμαστε ότι υπήρχε διαφορά θέσεων και ιεραρχίας. Δηλαδή ότι οι σημαντικοί ιερείς ασχολιόντουσαν με τις διδασκαλίες και τις ευλογίες και οι υπόλοιποι ιερείς με τις καθαριότητες.

Η αλήθεια είναι όμως πως ήταν ακριβώς οι ίδιοι ιερείς που έκαναν όλες τις δουλειές. Άλλαζαν τα ρούχα τους και πήγαιναν να κάνουν όλες τις εργασίες, από το να ευλογήσουν τον λαό έως του να πετάξουν τα σκουπίδια. Έκαναν όλα όσα ήταν απαραίτητο στον Ναό, ακόμα και τις δραστηριότητες που συνήθως δεν ανεβάζουμε στο Facebook και στα socialmedia.

Όλες αυτές οι εργασίες είναι τα στάδια της υπηρεσίας προς τον Θ-ό. Συμπεριλαμβάνουν τις προετοιμασίες πριν, το καθάρισμα μετά και όλες τις άλλες ενδιάμεσες εργασίες. Δεν υπάρχουν λιγότερο ή περισσότερο σημαντικές εργασίες.

Έτσι έκανε και ο Ραβίνος Χιγιά, την εποχή του Ταλμούδ. Είδε πως υπήρχαν πολλά χωριά που δεν είχαν δάσκαλο και ραβίνο. Οι κάτοικοι δεν ήξεραν την Τορά και υπήρχε κίνδυνος να ξεχάσουν τον εβραϊσμό τους. Πήρε λοιπόν την κατάσταση στα χέρια του. Φύτεψε λινάρι και όταν μεγάλωσε έφτιαξε από αυτό σχοινιά. Με αυτά έφτιαξε δίχτυα, με τα οποία έπιασε ελάφια. Έσφαξε τα ελάφια, έδωσε το κρέας σε φτωχούς και αφού επεξεργάστηκε το δέρμα τους, έγραψε βιβλία, την Τορά και την Μισσνά. Με αυτά τα βιβλία που έφτιαξε πήγαινε σε κάθε χωριό, μάζευε τα παιδιά και δίδασκε στο καθένα, από ένα τεύχος της Τορά. Έπειτα τους έλεγε να διδάξουν ο ένας τον άλλον αυτά που είχαν μάθει ενώ εκείνος συνέχιζε για το επόμενο χωριό.

Ο Ραβίνος Χιγιά, παρόλο που ήταν πολύ σπουδαίος και σημαντικός ραβίνος, δεν δίσταξε να κάνει μια σειρά από “απλά” πράγματα για να βοηθήσει την κατάσταση και για να υπηρετήσει τον Θ-ό.

Ας προσπαθήσουμε να συμπεριφερόμαστε και εμείς με αυτόν τον τρόπο. Να μην σκεφτόμαστε πως τα διάφορα απλά πράγματα δεν ταιριάζουν να τα κάνουμε εμείς αλλά να πραγματοποιούμε το θέλημα του Θ-ού σε κάθε περίσταση.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Σώσε την κατάσταση! - Πουρίμ

To read it in English, click here

Persia 5 sceptre crop.jpg 

Πουρίμ! Η πιο χαρούμενη γιορτή του χρόνου πλησιάζει. Τι συνέβη ακριβώς; Τι γιορτάζουμε;

Ο Αχασσβερόσς, ο μεγάλος βασιλιάς 127 χωρών (σχεδόν όλου του τότε κόσμου) ψάχνει μια καινούρια βασίλισσα, αφού σκότωσε την πρώτη του γυναίκα. Μετά από τέσσερα χρόνια ψαξίματος διαλέγει από όλες τις γυναίκες την Εσθήρ. Ήταν μια εβραία γυναίκα, που δεν ήθελε με τίποτα να παντρευτεί τον αλλόθρησκο βασιλιά, αλλά ήταν υποχρεωμένη να το κάνει.

Ο μεγάλος υπουργός, ο Αμάν, βγάζει μια νέα σκληρή διαταγή: Να σκοτώσουν σε όλο το βασίλειο, όλους τους Εβραίους, μεγάλους και μικρούς, σε μια συγκεκριμένη μέρα. Ήταν μια πολύ δύσκολη διαταγή. Όλοι οι Εβραίοι εκείνα τα χρόνια, ζούσαν στο βασίλειο του Αχασσβερόσς. Δεν είχαν που να κρυφτούν ή να ξεφύγουν. Αυτή η διαταγή σήμαινε ολοκληρωτικό αφανισμό του εβραϊκού λαού.

Ο Μορδεχάι, που ήταν ξάδερφος της Εσθήρ, αποφάσισε να επέμβει υπέρ του εβραϊκού λαού. Έστειλε μήνυμα στην Εσθήρ, ότι έπρεπε να πάει εκτάκτως στον βασιλιά και να του ζητήσει να ακυρώσει αυτή τη διαταγή. Η Εσθήρ φοβόταν γιατί σύμφωνα με τον νόμο, δεν μπορούσε να μιλήσει στον βασιλιά παρά μόνο όταν αυτός την καλούσε. Ο Αχασσβερόσς δεν την είχε καλέσει παραπάνω από 30 μέρες… Εάν πήγαινε να του μιλήσει μπορεί να την σκότωνε!

Ο Μορδεχάι της εξήγησε πως δεν μπορούσε να κάτσει αδιάφορη και να μην κάνει τίποτα. Ίσως ο Θ-ός την είχε φέρει σε αυτήν τη θέση, για αυτήν ακριβώς την στιγμή. Έπρεπε να χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα που είχε προκειμένου να σώσει το λαό της. Για αυτό ο Θ-ός την έκανε βασίλισσα και αυτός ήταν και ο λόγος όλης της ιστορίας της! Η Εσθήρ όντως το κάνει και μιλάει με τον Αχασσβερόσς και σαν θαύμα ο βασιλιάς πείθεται και ο εβραϊκός λαός μας σώζεται. Γι’ αυτό γιορτάζουμε μέχρι και σήμερα την γιορτή του Πουρίμ.

Στη ζωή μας και εμείς βρίσκουμε τον εαυτό μας σε παρόμοια θέση με αυτήν που βρέθηκε η Εσθήρ. Κάποιος που χρειάζεται βοήθεια, κάποιο πρόβλημα που χρειάζεται λύση και ίσως εμείς είμαστε εκείνοι που έχουμε το κλειδί της σωτηρίας. Αλλά ίσως και να φοβόμαστε ότι δεν μπορούμε πραγματικά να βοηθήσουμε. Η ιστορία του Πουρίμ όμως μας παροτρύνει να πράξουμε. Να μην δειλιάσουμε. Γιατί υπάρχει λόγος που ο Θ-ός μας έφερε σε αυτήν την θέση. Ίσως ήταν ακριβώς για να είμαστε ο σωστός άνθρωπος στο σωστό μέρος, την σωστή στιγμή προκειμένου να βοηθήσουμε την συγκεκριμένη κατάσταση…

Ας εκμεταλλευτούμε όλες τις ευκαιρίες που έχουμε, με όλες τις δυνάμεις που μας δόθηκαν, στην συγκεκριμένη θέση που μας έβαλε ο Θ-ός ώστε να σώσουμε την κατάσταση.

Μακάρι να περάσουμε από την μεγάλη χαρά του Πουρίμ στην ακόμα μεγαλύτερη χαρά του ερχομού του Μεσσία!!!

Πουρίμ Σαμέαχ και Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ατιμία, Διαφθορά, Απάτη - Πεκουντέ

To read it in English click here

ethics-2110621 crop.jpg

Από τις πιο συνηθισμένες και εκνευριστικές ειδήσεις, που ακούμε δυστυχώς αρκετά συχνά, είναι πως «ο πολιτικός τάδε έκλεψε», «ο διευθυντής της τάδε οργάνωσης εξαπάτησε το κοινό» κτλ. Παντού στον κόσμο γίνονται προσπάθειες για να σταματήσουν αυτές οι απατές. Αλλά εμείς, ο σύγχρονος πολιτισμός, δεν είμαστε οι πρώτοι που απασχολούμαστε με αυτό το θέμα.

Στην περικοπή Πεκουντέ, αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής κάνει το ίδιο. Όλοι οι υπολογισμοί των δωρεών που έφεραν οι Εβραίοι για το Ναό, είναι τακτοποιημένοι και καταγεγραμμένοι με διαφάνεια. Όλο το χρυσό, το ασημί, οι πολύτιμες πέτρες κτλ. ζυγίστηκε και υπολογίστηκε επακριβώς, ώστε κανείς να μην υποπτευτεί τον Μωυσή και τους βοηθούς του, μήπως πήραν μερίδιο για τους εαυτούς τους.

Οι Σοφοί, σύμφωνα με αυτήν την ιστορία μας διδάσκουν ότι αυτοί που μαζεύουν δωρεές για οργανώσεις κτλ. θα πρέπει να είναι «καθαροί» και απέναντι στον Θ-ό αλλά και απέναντι στην κοινότητα. Δεν αρκεί κάποιος να είναι τίμιος αλλά πρέπει και να φαίνετα. Δηλαδη, πρέπει πάντα να είμαστε προετοιμασμένοι να δώσουμε αναφορά. 

Μετά τα 120, όταν φτάνουμε Επάνω, θα πρέπει και εκεί Ψηλά να δώσουμε αναφορά. Θα ρωτηθούμε και θα κριθούμε για τις πράξεις μας όταν ήμασταν στην ζωή εδώ κάτω στην γη.

Σύμφωνα με το Ταλμούδ, η πρώτη ερώτηση δεν θα είναι «πίστεψες στον Θ-ό;» ή «νήστεψες το Κιπούρ;» αλλά «εργάστηκες τίμια;». Δηλαδή δεν θα ρωτηθούμε πόσο θρήσκοι ήμασταν αλλά πως διευθύναμε το μαγαζί μας.

Η δεύτερη ερώτηση θα είναι «μελέτησες την Τορά;». Φαίνεται πως η μελέτη είναι ένα από τα πιο βασικά θέματα στον Ιουδαϊσμό. Το κλειδί που οδηγεί σε όλα τα υπόλοιπα. Υπάρχει λόγος που ο εβραϊκός λαός ονομάζεται Λαός της Βίβλου… Ίσως είναι παράξενο που αρκετοί έξυπνοι και μορφωμένοι Εβραίοι και ακαδημαϊκοί, έχουν σπουδάσει σχεδόν όλες τις σοφίες του κόσμου, εκτός από την δική τους, την απέραντη σοφία της Τορά και του Ταλμούδ…

Όταν οδηγούμε σε μία άλλη χώρα, το να μη γνωρίζουμε τον τοπικό κώδικα οδικής κυκλοφορίας, δεν θα μας απαλλάξει από το πρόστιμο, αν κάνουμε  κάποιαπαράβαση. «Δεν ήξερα» δεν είναι μια καλή δικαιολογία.

Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με την μελέτη της Τορά. Είναι τόσο προσβάσιμη που δεν μπορούμε να δικαιολογηθούμε πως δεν ξέραμε και δεν είχαμε  τον τρόπο να μελετήσουμε. Υπάρχουν πολύ ενδιαφέροντα μαθήματα για την Τορά στη Χαμπάντ Ελλάδος, υπάρχουν οι ραβίνοι μας που θα χαρούν να μελετήσουν μαζί μας και φυσικά υπάρχει άφθονο υλικό στο διαδίκτυο αλλά και πληθώρα βιβλίων. Αν θελήσουμε ειλικρινά να μελετήσουμε, θα καταφέρουμε να βρούμε τον τρόπο.

Ας βάλουμε τα δυνατά μας ώστε όταν έρθει η ώρα να ρωτηθούμε εκεί Ψηλά, εάν εργαστήκαμε τίμια και αν μελετήσαμε την Τορά, θα μπορέσουμε να απαντήσουμε θετικά και στις δυο ερωτήσεις.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.