Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Γιατί δεν προσκλήθηκαν Βασιλιάς και Αρχιερέας -Πινχάς

To read it in English, click here

glasses love crop.jpg 

Μια φορά ένας Εβραίος έκανε παράπονο στον Ρέμπε, Ραβίνο Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον, για κάποιον ραβίνο που σκεφτόταν μόνο τον εαυτό του και δεν τον ενδιέφερε το σύνολο του εβραϊκού λαού. Ο Ρέμπε χαμογέλασε και του είπε πως θέλει να του μιλήσει για έναν ενδιαφέροντα εβραϊκό νόμο.

Όταν υπήρχε ο Ναός, μια φορά το χρόνο γινόταν μια μεγάλη συνέλευση με όλους τους μεγάλους ραβίνους για να αποφασίσουν αν θα διακήρυτταν αυτόν το χρόνο ως δίσεκτο[i], προσθέτοντας έναν επιπλέον μήνα Αντάρ (όπως ήταν φέτος) ή όχι. Παρόλο που όλοι οι σημαντικοί άνθρωποι προσκαλούνταν σ’ αυτή τη συνέλευση, οι δυο σημαντικότεροι δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν, ο βασιλιάς και ο αρχιερέας. Γιατί;

Ο βασιλιάς δεν καλούνταν επειδή είχε συμφέρον να προσθέσει έναν ακόμα μήνα. Πλήρωνε τους στρατιώτες του μισθό για ολόκληρο το χρόνο, άρα αν ο χρόνος μάκραινε θα είχε μεγάλο κέρδος. Τον αρχιερέα δεν τον καλούσαν για τον αντίθετο λόγο. Το δικό του συμφέρον ήταν να μην μακρύνει ο χρόνος. Αν θα προστεθεί ένας ακόμα μήνας, το Γιόμ Κιπούρ θα έπεφτε αργότερα, πιο κοντά στο χειμώνα. Ο αρχιερέας έπρεπε να πάει 5 φορές στο Μίκβε αυτήν την ιερή ημέρα και όσο αργότερα έπεφτε το Γιόμ Κιπούρ, τόσο πιο κρύο θα ήταν το νερό του Μίκβε...

Ο Ρέμπε εξήγησε στον άνθρωπο, ότι κανένας δεν μπορεί να είναι σίγουρος πως ο ίδιος δεν θα σκεφτεί και το προσωπικό του συμφέρον. Ακόμα και κάποιος σε υψηλό πνευματικό επίπεδο όπως ο αρχιερέας, παρόλο που επρόκειτο για ένα πολύ μικρό όφελος (ελάχιστους βαθμούς θερμοκρασίας στο Μίκβε), δεν μπορούσε να εμπιστευθεί τον εαυτό του.

Αυτό το σκεπτικό είχε και ο Μωυσής στην περικοπή Πινχάς αυτής της εβδομάδας. Πέντε γυναίκες,ο πατέρας των οποίων είχε πεθάνει στην έρημο και δεν είχαν αρσενικά αδέρφια, ήρθαν στον Μωυσή να ζητήσουν να κληρονομήσουν το μερίδιο του πατέρα τους στη γη του Ισραήλ. Εξήγησαν στον Μωυσή πως ο πατέρας τους δεν πέθανε σε ένα από τα μεγάλα αμαρτήματα του λαού στην έρημο, όπως η επανάσταση του Κόραχ εναντίον του Μωυσή.

Ο Μωυσής δεν τους απάντησε, και ρώτησε τον Θ-ό. Ενώ ο Μωυσής ήξερε τον νόμο, δεν ήθελε να κρίνει ο ίδιος, γιατί είχε κατά κάποιον τρόπο δωροδοκηθεί. Οι γυναίκες, λέγοντας του πως ο πατέρας τους δεν είχε πάρει μέρος στην επανάσταση του Κόραχ εναντίον του, τον είχαν λίγο καλοπιάσει. Ο Μωυσής το συνειδητοποίησε αυτό και ζήτησε από τον Θ-ό να αποφασίσει στη θέση του.

Ο καθένας μας, αγαπά τον εαυτό του και όπως ξέρουμε, η αγάπη καλύπτει όλα τα λάθη. Είναι πολύ σημαντικό να μην κρίνουμε και να μην παίρνουμε σημαντικές αποφάσεις μόνοι μας, γιατί ίσως να μην βλέπουμε σωστά ολόκληρη την εικόνα. Είμαστε σαν δωροδοκημένοι...

Η Μισσνά μας λέει να επιλέξουμε έναν ραβίνο, κάποιον που εκτιμάμε και μπορούμε να συμβουλευτούμε για τις σημαντικές μας αποφάσεις. Κάποιον ουδέτερο που θα μπορέσει να μας βοηθήσει να αποφασίσουμε σωστά.

Αν ακόμα και ο Μωυσής αρνήθηκε να αποφασίσει μόνος του όταν επρόκειτο για θέμα που τον αφορούσε προσωπικά, τότε πως μπορούμε εμείς; Οπωσδήποτε πρέπει να συμβουλευόμαστε κάποιον ουδέτερο.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα


 

[i](Κάθε 2-3 χρόνια πρέπει να υπάρχει ένας δίσεκτος χρόνος ώστε να εναρμονίζεται το σεληνιακό έτος, (που έχει 11,5 μέρες λιγότερες), με το ηλιακό. Αυτό είναι σημαντικό ώστε το Πέσαχ να πέφτει πάντοτε την  άνοιξη, όπως γράφει η Τορά.)

Γιατί άλλαξε ο Υπουργός Άμυνας - Μπαλάκ

To read it in English, click here

fear-2019930_960_720 crop.jpg 

Τις μέρες πριν τον πόλεμο των έξι ημερών, όλο το Ισραήλ βρισκόταν σε φόβο και ανησυχία. Σε αυτές τις κρίσιμες μέρες ο λαός ζήτησε να αλλάξει ο Υπουργός Άμυνας Λέβι Εσσκόλ, πράγμα που όντως έγινε. Γιατί όμως; Επειδή όταν βγήκε στο ραδιόφωνο να ενημερώσει το λαό για το τι συμβαίνει, κόμπιαζε στα λόγια του, με αποτέλεσμα όλοι να πανικοβληθούν ακόμα περισσότερο από όσο ήδη ήταν.

Ένας καλός αρχηγός κρίνεται στις κρίσιμες ώρες. Πρέπει να είναι πηγή δύναμης για το λαό του και όχι το αντίθετο, όπως ο βασιλιάς Μπαλάκ στη περικοπή αυτής της εβδομάδας.

Η περικοπή αρχίζει λέγοντας πως ο Μπαλάκ, ο βασιλιάς του Μωάβ, άκουσε πως οι Εβραίοι νίκησαν τους Εμορίτες και έτσι όλοι οι Μωαβίτες φοβήθηκαν τους Εβραίους. Αλλά πώς μια είδηση που άκουσε ο βασιλιάς μπορεί να επηρεάζει και να τρομάζει όλο το λαό;

Ο Ράσσι, Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί, εξηγεί πως ο Μπαλάκ δεν κατάφερε να συγκρατηθεί και να το κρατήσει μυστικό. Οι Μωαβίτες ούτως ή αλλιώς δεν είχαν τη δύναμη να πολεμήσουν τους Εβραίους, γι’ αυτό ο Μπαλάκ κάλεσε τον μάγο Μπιλάμ για να καταραστεί τους Εβραίους και να τους πολεμήσει με μη συμβατικά μέσα. Τότε γιατί έπρεπε ο βασιλιάς να αποκαλύψει αυτό το στρατιωτικό μυστικό σε όλο του λαό του και να τους βάλει σε πανικό;

Αντίθετα, στην παρασσά της προηγούμενης εβδομάδας, είδαμε τον Μωυσή, που ανησυχούσε για τον πόλεμο με τον Ογκ, τον βασιλιά του Μπασσάν. Ο Ογκ πριν πολλά χρόνια είχε βοηθήσει τον Αβραάμ, γι’ αυτό του δόθηκε μακροζωία και έζησε τόσα χρόνια. Τώρα ο Μωυσής φοβόταν μήπως χάρη σε αυτή τη πράξη, ο Ογκ θα νικήσει στον πόλεμο. Ο Θ-ός καθησύχασε τον Μωυσή, πως όλα θα πάνε καλά και όντως έτσι και έγινε. Παρατηρήστε όμως, ότι η ανησυχία ήταν μόνο του Μωυσή και την μοιράστηκε μόνο με τον Θ-ό. Ο λαός δεν ήξερε τίποτα...

Υπάρχουν άνθρωποι, σαν τον Μπαλάκ, που η καρδιά και τα ένστικτά τους, τους κυβερνούν και αντιδρούν παρορμητικά. Υπάρχουν άνθρωποι, σαν τον Μωυσή, που ακούνε μεν τι λέει η καρδιά τους, αλλά το μυαλό τους αποφασίζει.

Εσείς σαν ποιον θέλετε να είστε;

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ένας ευχάριστος Ιουδαϊσμός - Χουκάτ

To read it in English, click here

banner-1090830_960_720 questions.jpg 

Γιατί υπάρχουν άνθρωποι που ο Ιουδαϊσμός τους γεμίζει χαρά και ικανοποίηση, ενώ άλλοι που τους φέρνει βαρεμάρα;

Γιατί για μερικούς ο Ιουδαϊσμός είναι ενδιαφέρων και ελκυστικός, ενώ για άλλους καθόλου;

Γιατί ένας άνθρωπος δεν μπορεί να φανταστεί τη μέρα του χωρίς να βάλει Τεφιλίν, ενώ ο άλλος δεν τα έχει αγγίξει από το Μπαρ Μιτσβά του, 30 χρόνια πριν.

Γιατί μια γυναίκα περιμένει όλη την εβδομάδα την προσευχή του Σσαμπάτ στη συναγωγή, ενώ μία άλλη ανυπομονεί να τελειώσει η λειτουργία για να φύγει.

Στην περικοπή Χουκάτ αυτής της εβδομάδας, μαθαίνουμε για την Μιτσβά (εντολή) της Κόκκινης Δαμαλίδας. Αυτή είναι μια ανεξήγητη Μιτσβά που πρέπει να τηρούμε έτσι, γιατί έτσι είπε ο Θ-ός. Κανένας δεν καταλαβαίνει τη λογική της, εκτός από τον Μωυσή.

Σύμφωνα με το Μιντράσς, ο Θ-ός είπε στον Μωυσή πρώτα να αποδεχτεί τη Μιτσβά όπως είναι, ως ανεξήγητο Θ-ϊκό νόμο και μετά θα του αποκαλύψει το λόγο της ύπαρξης της.

Σχεδόν σε όλες τις ερωτήσεις που αφορούν τον Ιουδαϊσμό, υπάρχουν απαντήσεις. Αλλά για να τις κατανοήσουμε πρέπει να είμαστε πρόθυμοι να ακούσουμε. Κάποιος μπορεί να ακούσει μια πολύ ωραία επεξήγηση. Αλλά αν δεν είναι έτοιμος να αποδεχτεί κάτι καινούριο ως σωστό, τίποτα δεν θα μπορέσει να τον πείσει. Αν όμως έχουμε ανοιχτό μυαλό και προθυμία να ακούσουμε, τότε ο Ιουδαϊσμός αποδεικνύεται ως το πιο λογικό πράγμα στον κόσμο.

Αυτή είναι η απάντηση στις ερωτήσεις που θέσαμε στην αρχή. Για να μπορέσουμε να συνδεθούμε με τον Ιουδαϊσμό, θα πρέπει να θέλουμε πραγματικά να τον κατανοήσουμε. Να πιστεύουμε ότι πρόκειται για κάτι καλό και θετικό. Αν δεν θέλουμε να πειστούμε, τίποτα δεν θα καταφέρει να μπει μέσα μας.

Ας είμαστε σαν τον Μωυσή. Ο Μωυσής δέχτηκε τη Μιτσβά με πίστη και μετά την κατανόησε. Εμείς θα πρέπει να πιστέψουμε πως ο Ιουδαϊσμός έχει πολλά να μας διδάξει. Αυτή η πίστη είναι η αφετηρία για να τον ανακαλύψουμε, να τον κατανοήσουμε και να τον ευχαριστηθούμε.

Έτσι σίγουρα θα φέρουμε τον Μεσσία σύντομα, ακόμα και σήμερα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ο τέλειος συνδυασμός χρωμάτων - Κοράχ

To read it in English, click here

flower-field-250016_960_720 crop.jpg 

Ο εκτυπωτής που έχουμε στη φοιτητική εστία όπου μένω, εκτυπώνει μόνο σε ασπρόμαυρες αποχρώσεις. Όλα τα ενδιάμεσα χρώματα τα κάνει γκρι, άρα όταν εκτυπώνουμε φωτογραφίες δεν βγαίνουν όμορφες...

Με έναν τέτοιο εκτυπωτή μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα, αλλά τι κάνουμε με ανθρώπους που λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο; δηλαδή που βλέπουν τη ζωή πολύ απλοϊκά, όλα είναι είτε άσπρα, είτε μαύρα, είτε καλά, είτε κακά.

Ο Κόραχ ζήλεψε όταν είδε αρκετούς συγγενείς του, σαν τον Μωυσής και τον Ααρών, να παίρνουν υψηλές θέσεις στη εβραϊκή αρχηγεία, ενώ εκείνος τίποτα. Η σταγόνα, όμως, που ξεχείλισε το ποτήρι και οδήγησε τον Κόραχ σε επανάσταση, ήταν η ιστορία των κατάσκοπων που διαβάσαμε την προηγούμενη εβδομάδα.

Οι κατάσκοποι ήθελαν να μείνουν στην έρημο. Προτιμούσαν να αφοσιωθούν στη μελέτη της Τορά, πράγμα που δεν θα μπορούσαν να κάνουν στη γη του Ισραήλ, λόγω της απασχόλησής τους με τη αγροτική εργασία (ενώ στην έρημο θα έτρωγαν το Μάνα, χωρίς να δουλέψουν). Ο Μωυσής τους εξήγησε πως το σημαντικότερο είναι οι πράξεις, όχι η μελέτη.

Εδώ ο Κόραχ αναρωτήθηκε: Αν η μελέτη ήταν σημαντικότερη, τότε εννοείται ότι ο Μωυσής και ο Ααρών πρέπει να είναι αρχηγοί. Η γνώση τους στη Τορά είναι μεγαλύτερη. Αλλά εάν οι πράξεις είναι αυτό που μετράει, τότε γιατί ο Μωυσής είναι καλύτερος από άλλους; Όλοι τρώνε την ίδια Ματσά, φοράνε την ίδια Τσιτσίτ και ανάβουν τα ίδια κεριά του Σσαμπάτ. Δεν υπάρχει καμία διαφορά ανάμεσά τους.

Το λάθος του Κόραχ και των κατασκόπων ήταν ότι ήταν ακραίοι. Οι κατάσκοποι από την μια, έδωσαν έμφαση στη θεωρητική μελέτη και στα ωραία συναισθήματα και παράτησαν την πράξη. Ο Κόραχ από την άλλη νόμιζε πως μια απλή τεχνική πράξη αρκεί, παραμελώντας τη μελέτη και το συναίσθημα – την καβανά.

Ο σωστός είναι ο μέσος δρόμος. Ένας όμορφος συνδυασμός της τεχνικής πράξης με την σκέψη και το συναίσθημα. Δεν είναι όλα άσπρο–μαύρο στη ζωή... Χρειαζόμαστε και τα δύο.

Ας σκεφτούμε κάποια σημαντική πράξη που κάνουμε καθημερινά και την οποία θα μπορούσαμε να εμπλουτίσουμε με σκέψη και συναίσθημα. Ένα δώρο χωρίς σκέψη ή συναίσθημα δεν έχει μεγάλη αξία...

Ας αναλογιστούμε μια σκέψη ή κάποιο συναίσθημα που δεν εκφράζεται στον υλικό κόσμο και ας αρχίσουμε να το φανερώνουμε με πράξεις. Μια αγάπη χωρίς πράξεις δεν έχει μεγάλη αξία...

Η επιτυχία του σωστού συνδυασμού πράξης και συναισθήματος είναι το πιο όμορφο πράγμα – σαν μια πολύχρωμη εικόνα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.