Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Επιτρέπεται η ελεημοσύνη; - Ρεέ

To read it in English, click here

tzedaka crop.jpg 

Την εποχή του Ταλμούδ, ο ρωμαίος κυβερνήτης Quintus Tineius Rufus, γνωστός στους εβραίους ως Turnus Rufus ο Κακός, ρώτησε τον Ραβίνο Ακίβα: «Αν ο Θ-ός σας αγαπά τους φτωχούς,  γιατί δεν τους υποστηρίζει;». Ο Ραβίνος Ακίβα απάντησε: «Για να τους υποστηρίξουμε εμείς και έτσι να σωθούμε από την κόλαση.» Η Τσεντακά (ελεημοσύνη) σώζει από τον θάνατο, και τον υλικό αλλά και τον πνευματικό.

Ξαναρώτησε ο ρωμαίος κυβερνήτης: «Αν ο βασιλιάς θυμώσει με κάποιον σκλάβο του, τον ρίξει στη φυλακή και προστάξει να μην του φέρουν φαγητό, αυτός που τυχόν του δώσει φαγητό, δεν θα είναι σαν εξέγερση εναντίον του βασιλιά;» [Ο ρωμαίος παρομοίασε τον σκλάβο με το φτωχό που ο Θ-ός δεν του δίνει αρκετά για να ζήσει.]

Πριν διαβάσουμε την απάντηση του Ραβίνου Ακίβα, ας καταλάβουμε καλύτερα την ερώτηση του ρωμαίου κυβερνήτη: Ήθελε να πειράξει τον Ραβίνο Ακίβα, λέγοντάς του πως η ελεημοσύνη δεν ταιριάζει με την πίστη στο Θ-ό. Αφού πιστεύουμε πως ο Θ-ός κυβερνάει τα πάντα στον κόσμο, όλα συμβαίνουν για κάποιο λόγο, ακόμα και η φτώχια.

Ο Ραβίνος Ακίβα απάντησε στον ρωμαίο κυβερνήτη «Εσύ νομίζεις πως πρόκειται για σκλάβο που τιμωρήθηκε. Αλλά εμείς είμαστε παιδιά του Θ-ού. Αν ο βασιλιάς [Θ-ός] θυμώσει με το γιό του και προστάξει να τον αφήσουν νηστικό, σε λίγο, όταν ηρεμίσει, θα χαρεί πολύ που κάποιος παραβίασε τον λόγο Του και τάισε το παιδί Του».

Αυτή ήταν η απάντηση για το πείραγμα, αλλά η βασική ερώτηση παραμένει: πώς το να δίνουμε ελεημοσύνη δεν κοντράρει με την πίστη μας πως ο Θ-ός κάνει τα πάντα σκόπιμα;

Η περικοπή Ρεέ αυτής της εβδομάδας είναι γεμάτη με εντολές για την ελεημοσύνη. Περιγράφει τους διάφορους τρόπους που πρέπει να βοηθήσουμε τους φτωχούς και τονίζει πως αυτό πρέπει να γίνει με χαμόγελο.

Η Τσεντακά είναι μέρος του Θ-ϊκού πλάνου. Ο Θ-ός δημιούργησε τον κόσμο ατελή, ώστε εμείς να τον κάνουμε καλύτερο. Ο φτωχός πρέπει να πιστεύει ότι όλα προέρχονται από τον Θ-ό. Αυτή είναι η δική του δοκιμασία. Αλλά η δική μας αποστολή σε αυτή την περίπτωση είναι να βοηθήσουμε αυτόν που έχει ανάγκη δίνοντάς του ελεημοσύνη και όχι να «δικαιολογήσουμε» το Θ-ϊκό πλάνο.

Ας βοηθήσουμε λοιπόν, ο ένας τον άλλον, ας δώσουμε Τσεντακά (ελεημοσύνη) και έτσι θα εκπληρώσουμε την αποστολή μας, να κάνουμε τον κόσμο μας έναν καλύτερο κόσμο.

Ο ζητιάνος που κέρδισε το λαχείο - Έκεβ

To read it in English, click here

feedback-3240007__340.jpg 

Ένας ζητιάνος ρωτήθηκε τι θα έκανε με τα λεφτά εάν κέρδιζε το λαχείο. Απάντησε αμέσως πως θα έχτιζε μια πολύ ιδιαίτερη συναγωγή. Μια συναγωγή που μόνο ο ίδιος θα είχε άδεια να μαζέψει χρήματα!

Μπορεί να δώσουμε οικονομική βοήθεια σε έναν ζητιάνο, αλλά θέλει πολύ περισσότερο κόπο ώστε να αλλάξει ο τρόπος που σκέπτεται…

Στην περικοπή Εκέβ αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής περιγράφει την έρημο που έπρεπε να διασχίσουν για να φτάσουν στη Γη της Επαγγελίας ως μεγάλη και τρομερή, όπου υπάρχουν φίδια, σκορπιοί κ.α. Η Έρημος συμβολίζει την εξορία όπου είμαστε και τώρα, μέχρι να έρθει ο Μεσσίας.

Το σκεπτικό πολλών ανθρώπων είναι ότι ο κόσμος γύρω μας είναι σπουδαίος και σημαντικός. Ότι πρέπει να υπολογίζουμε την γνώμη των άλλων όταν παίρνουμε αποφάσεις…  Ότι ένα σημαντικό κριτήριο επιλογής είναι πόσο δημοφιλής είναι μια συγκεκριμένη πράξη. Αν κάτι είναι δημοφιλές, αξίζει να το κάνουμε, αν όχι, τότε γιατί να είμαστε οι μόνοι που θα το πράξουμε; Ίσως να μην έχουμε μέσα μας αρκετή αυτοπεποίθηση να κάνουμε αυτό που νομίζουμε σωστό.

Με αυτό το σκεπτικό όμως, δεν θα πάμε μακριά. Γιατί κάπως έτσι, ακολουθώντας συνεχώς το δημοφιλές και το σύνηθες, χάνεται σταδιακά η ιδιαίτερη προσωπικότητα και η ξεχωριστή ταυτότητα του κάθε ανθρώπου. Γινόμαστε ίδιοι, σαν όλους τους υπόλοιπους.

Έτσι και εμείς, για να βγούμε από την εξορία μας, πρέπει να αλλάξουμε το σκεπτικό μας. Να σκεφτόμαστε ελεύθερα! Η Έρημος που πρέπει να διασχίσουμε για να φτάσουμε στη Γη της Επαγγελίας μας, δεν είναι «μεγάλη και τρομερή». Δηλαδή, ο «κόσμος» δεν έχει την μεγάλη σημασία που του αποδίνουμε. Ο Θ-ός μας έχει επιλέξει για κάποιο σκοπό και μας έχει δώσει τη δύναμη να κάνουμε το σωστό.

Ακόμα και αν κανένας άλλος από τους γύρω μας δεν αφιερώνει χρόνο στην μελέτη της Τορά, ακόμα κι αν είμαστε οι μόνοι στο περιβάλλον μας που με τίποτα δεν θα φάμε γαλακτοκομικά μαζί με κρέας, ακόμα και αν είμαστε οι μόνοι στην τάξη μας που δεν αντιγράφουμε στα διαγωνίσματα, ακόμα και αν είμαστε οι μόνοι στην γειτονία μας που διαχωρίζουμε τα σκουπίδια μας σε ανακυκλώσιμα και μη, αυτό δεν πρέπει να μας αποθαρρύνει.

Μακάρι σύντομα να αλλάξουμε σκεπτικό και ο Θ-ός επίσης να μας βγάλει από την εξορία, φέρνοντας μας τον Μεσσία, που θα μας ελευθερώσει από όλα τα προβλήματα και τις έγνοιες μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η αληθινή σημασία του Σσεμά Ισραέλ - Βαετχανάν

To read it in English, click here

shema crop.jpg 

Ένας Αμερικάνος τουρίστας πήγε για διακοπές στο Ισραήλ. Γυρνώντας, ρωτήθηκε πώς ήταν εκεί. Ο τουρίστας απάντησε: «Τι υπέροχη χώρα! Εδώ υπάρχουν τόσοι Εβραίοι που δεν ξέρουν εβραϊκά, ενώ εκεί ακόμα και τα τετράχρονα μιλάνε τέλεια εβραϊκά!»

Αλλά ακόμη και κάποιος που δεν ξέρει τέλεια εβραϊκά γνωρίζει τη βασική προσευχή «Σσεμά Ισραέλ Αδο-νάι Ελο-ένου, Ανδο-νάι Εχάντ». Ή στην ελληνική μετάφραση «Άκουσε Ισραήλ, ο Κύριος ο Θ-ός σου, ο Κύριος είναι Ένας». Αυτή είναι η πρώτη προσευχή που διδάσκουμε στα μικρά, μόλις αρχίζουν να μιλάνε και με αυτή τη προσευχή οι Εβραίοι φεύγουν από την ζωή. Τη λέμε κάθε πρωί και κάθε βράδυ.

Αφού όμως είναι τόσο σημαντική και κεντρική στη ζωή μας, ας προσπαθήσουμε λίγο να καταλάβουμε το βάθος της.

Λέγοντας το Σσεμά Ισραέλ δεν εννοούμε μόνο πως ο Θ-ός είναι ο μοναδικός Θ-ός, και δεν υπάρχει άλλος. Εννοούμε πως είναι πραγματικά Μοναδικός, δεν υπάρχει τίποτα εκτός από τον Θ-ό. Ο κόσμος μας είναι ένα μαζί Του. Ό,τι βλέπουμε είναι πραγματικά μια «επέκταση» του Θ-ού.

Αυτός δημιουργεί τον κόσμο κάθε στιγμή, ξανά και ξανά. Αν σταματούσε ο Θ-ός να αναδημιουργεί τον κόσμο και να μας δίνει ζωή έστω για μια στιγμή, ο κόσμος θα επέστρεφε στο τίποτε. Όπως οι ήρωες σε ταινία που μοιάζουν πραγματικοί, αλλά αν  η μηχανή προβολής σταματήσει για μια στιγμή να τους προβάλει, θα πάψουν να υπάρχουν...

Αν το σκεφτούμε λίγο, αυτό είναι θαυμάσιο. Κάθε δευτερόλεπτο, ο Θ-ός αναδημιουργεί εμένα, δηλαδή θέλει εμένα εδώ, στον κόσμο Του, για να εκπληρώσω την αποστολή μου.

Αυτή η σκέψη μας ενθαρρύνει να Τον αγαπάμε και να τηρούμε τις εντολές Του, όπως λέμε στη συνεχεία του Σσεμά Ισραέλ.

Ας αποφασίσουμε όλοι μας, κάθε βράδυ πριν πάμε για ύπνο, να λέμε το Σσεμά Ισραέλ. Δεν μας παίρνει ούτε δυο λεπτά και είναι ένα υπέροχο κλείσιμο για την ημέρα μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ

Χάνα

Πώς να ασκούμε σωστή κριτική - Ντβαρίμ

To read it in English, click here

boy not listening crop.jpg 

Ποιο είναι αυτό που μισείτε να ακούτε περισσότερο από όλα;

Πολλοί μάλλον θα απαντούσαν πως είναι η κριτική. Μια κριτική μπορεί να μας βγάλει όλο τον αέρα από τα πανιά και να μας κάνει να προτιμήσουμε να μην κάνουμε τίποτα. Μας αποδυναμώνει από το να προσπαθούμε.

Από την άλλη, όμως, χρειαζόμαστε την κριτική. Γιατί μόνο έτσι μπορούμε να βελτιωθούμε. Ο άνθρωπος συνήθως δεν βλέπει τα πράγματα που πρέπει να βελτιώσει στο εαυτό του...

Υπάρχει τρόπος να ειπωθεί μια καλή κριτική;

Στην περικοπή Ντβαρίμ αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής ξεκινάει την τελευταία του ομιλία προς τον εβραϊκό λαό. Σε αυτήν την ομιλία επιπλήττει τους Εβραίους για τις αμαρτίες τους. Ο Μωυσής δεν περιγράφει με λεπτομέρειες τις αμαρτίες, μόνο τις υπαινίσσεται. Επίσης, κατακρίνει τις αμαρτίες αλλά δείχνει κατανόηση προς τους αμαρτωλούς.

Για παράδειγμα, για να αναφερθεί στην αμαρτία με το Χρυσό Μοσχάρι, μιλάει για ένα μέρος που λέγεται «Ντέι Ζαάβ», δηλαδή «Αρκετός Χρυσός». Δεν υπάρχει όμως μέρος με αυτήν την ονομασία. Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για την αμαρτία. Αλλά ο Μωυσής δείχνει κατανόηση: Είχαν τόσο πολύ χρυσάφι που τους ήταν τόσο δύσκολο να μην παρασυρθούν...

Όταν η κριτική λέγεται με τόση αγάπη και έγνοια, με αληθινά καλές προθέσεις, ο άλλος τη δέχεται.

Ας προσπαθήσουμε να ακολουθήσουμε το παράδειγμα του Μωυσή. Αν είναι να ασκήσουμε κριτική, να σκεφτόμαστε καλά τι θέλουμε να πούμε και να μη βιαστούμε. Να σκεφτόμαστε με αγάπη και κατανόηση τον παραλήπτη της κριτικής μας, να διαλέξουμε με προσοχή τις λέξεις μας ώστε να μη τον ντροπιάσουμε ή να τον πληγώσουμε. Έτσι η κριτική θα είναι όντως χρήσιμη.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Τι έμαθα στην κατασκήνωση - Ματότ Μασέι

To read it in English, click here

summer camp crop.jpg 

Χτες τελείωσε η κατασκήνωση όπου ήμουν ομαδάρχισσα, μια κατασκήνωση στη Γαλλία για κορίτσια 15-16 χρονών από όλο τον κόσμο. Τρεις εβδομάδες που 24 ώρες το εικοσιτετράωρο ήμουν, μαζί με το υπόλοιπο υπέροχο προσωπικό, αφοσιωμένη στα κορίτσια.

Τώρα που σας γράφω, σχεδόν όλες έχουν φτάσει πίσω στα σπίτια τους και ήδη μου λείπουν πάρα πολύ. Νομίζω πως όλες μας γυρίσαμε από την κατασκήνωση καλύτεροι άνθρωποι από ότι ήμασταν πριν. Προσωπικά, ένα από τα σπουδαία πράγματα που έμαθα, ήταν να μην κρίνω τους άλλους με την πρώτη ματιά. Ακόμα και εκείνα τα κορίτσια που φαίνονταν πως το μόνο που θέλουν να κάνουν, είναι παράπονα, ό,τι και να κάναμε. Παρόλα αυτά τις αγαπήσαμε και ανακαλύψαμε πως, τελικά είναι πολύ καλά και γλυκά κορίτσια... Δεν ήταν εύκολο, αλλά άξιζε τον κόπο.

Αυτή η πρόκληση, του να αγαπήσουμε, βρίσκεται και στην περικοπή Ματότ-Μασέι αυτής της εβδομάδας.

Οι Εβραίοι έπρεπε να πολεμήσουν το λαό της Μαδιάμ, που τους είχε επιτεθεί χωρίς κανένα λόγο. Η χώρα τους δεν ήταν στη διαδρομή των Εβραίων, αλλά αυτοί επιτέθηκαν για να τους εξοντώσουν.

Οι πόλεμοι που έκαναν οι Εβραίοι με τους διάφορους λαούς, δεν ήταν μόνο για λόγους άμυνας ή κατάκτησης. Ο κάθε λαός συμβολίζει μια αρνητική δύναμη που πρέπει να καταπολεμήσουμε και να υπερνικήσουμε.

Η λέξη Μαδιάμ (Μιντιάν στα εβραϊκά), προέρχεται από τη ρίζα της λέξης Μαντόν, που σημαίνει καυγά. Η Μαδιάμ συμβολίζει το μίσος που έχουμε για κάποιον άλλο, χωρίς συγκεκριμένο λόγο. Μίσος, απλά επειδή η ύπαρξή του μας ενοχλεί...

Σύμφωνα με το Ταλμούδ, αυτό το αναίτιο μίσος ήταν και ο λόγος της καταστροφής του Δεύτερου Ναού. Πρέπει να το καταπολεμήσουμε και να το σταματήσουμε. Αλλά πώς;

Στον αρχικό πόλεμο με το λαό της Μαδιάμ, ο Μωσσέ έπρεπε να είναι ανακατεμένος προσωπικά. Ο Μωσσέ, που ο Θ-ός τον περιγράφει ως τον σεμνότερο άνθρωπο στον κόσμο, μας δείχνει τον τρόπο να νικήσουμε και την μάχη εναντίον αυτού που συμβολίζει η Μαδιάμ, το μίσος χωρίς λόγο.

Ο τρόπος είναι η σεμνότητα. Αν θεωρώ, ότι μόνο εγώ είμαι σημαντικός άνθρωπος, φυσικά όλοι οι άλλοι με ενοχλούν. Ο καθένας που μιλάει και τολμάει να σκεφτεί πως κάτι αξίζει, απειλεί την ύπαρξή μου. Αλλά με σεμνότητα και με την σκέψη μας για τους άλλους αντί για τον εαυτό μας, μπορούμε να τους αγαπήσουμε πραγματικά.

Ας διαλέξουμε μια μικρή πράξη, που μπορούμε να κάνουμε για να πολεμήσουμε την αρνητική δύναμη που συμβολίζει η Μαδιάμ. Να καλημερίσουμε τους άλλους με χαμόγελο, να ακούσουμε τον άλλον μέχρι το τέλος της πρότασης χωρίς να τον διακόψουμε κτλ.

Χάρη στην αγάπη μας, του ενός για τον άλλον, είθε ο Θ-ός να μας στείλει τον Μεσσία τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!                                                                                         

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.