To read it in English, click here
Την εποχή του Ταλμούδ, ο ρωμαίος κυβερνήτης Quintus Tineius Rufus, γνωστός στους εβραίους ως Turnus Rufus ο Κακός, ρώτησε τον Ραβίνο Ακίβα: «Αν ο Θ-ός σας αγαπά τους φτωχούς, γιατί δεν τους υποστηρίζει;». Ο Ραβίνος Ακίβα απάντησε: «Για να τους υποστηρίξουμε εμείς και έτσι να σωθούμε από την κόλαση.» Η Τσεντακά (ελεημοσύνη) σώζει από τον θάνατο, και τον υλικό αλλά και τον πνευματικό.
Ξαναρώτησε ο ρωμαίος κυβερνήτης: «Αν ο βασιλιάς θυμώσει με κάποιον σκλάβο του, τον ρίξει στη φυλακή και προστάξει να μην του φέρουν φαγητό, αυτός που τυχόν του δώσει φαγητό, δεν θα είναι σαν εξέγερση εναντίον του βασιλιά;» [Ο ρωμαίος παρομοίασε τον σκλάβο με το φτωχό που ο Θ-ός δεν του δίνει αρκετά για να ζήσει.]
Πριν διαβάσουμε την απάντηση του Ραβίνου Ακίβα, ας καταλάβουμε καλύτερα την ερώτηση του ρωμαίου κυβερνήτη: Ήθελε να πειράξει τον Ραβίνο Ακίβα, λέγοντάς του πως η ελεημοσύνη δεν ταιριάζει με την πίστη στο Θ-ό. Αφού πιστεύουμε πως ο Θ-ός κυβερνάει τα πάντα στον κόσμο, όλα συμβαίνουν για κάποιο λόγο, ακόμα και η φτώχια.
Ο Ραβίνος Ακίβα απάντησε στον ρωμαίο κυβερνήτη «Εσύ νομίζεις πως πρόκειται για σκλάβο που τιμωρήθηκε. Αλλά εμείς είμαστε παιδιά του Θ-ού. Αν ο βασιλιάς [Θ-ός] θυμώσει με το γιό του και προστάξει να τον αφήσουν νηστικό, σε λίγο, όταν ηρεμίσει, θα χαρεί πολύ που κάποιος παραβίασε τον λόγο Του και τάισε το παιδί Του».
Αυτή ήταν η απάντηση για το πείραγμα, αλλά η βασική ερώτηση παραμένει: πώς το να δίνουμε ελεημοσύνη δεν κοντράρει με την πίστη μας πως ο Θ-ός κάνει τα πάντα σκόπιμα;
Η περικοπή Ρεέ αυτής της εβδομάδας είναι γεμάτη με εντολές για την ελεημοσύνη. Περιγράφει τους διάφορους τρόπους που πρέπει να βοηθήσουμε τους φτωχούς και τονίζει πως αυτό πρέπει να γίνει με χαμόγελο.
Η Τσεντακά είναι μέρος του Θ-ϊκού πλάνου. Ο Θ-ός δημιούργησε τον κόσμο ατελή, ώστε εμείς να τον κάνουμε καλύτερο. Ο φτωχός πρέπει να πιστεύει ότι όλα προέρχονται από τον Θ-ό. Αυτή είναι η δική του δοκιμασία. Αλλά η δική μας αποστολή σε αυτή την περίπτωση είναι να βοηθήσουμε αυτόν που έχει ανάγκη δίνοντάς του ελεημοσύνη και όχι να «δικαιολογήσουμε» το Θ-ϊκό πλάνο.
Ας βοηθήσουμε λοιπόν, ο ένας τον άλλον, ας δώσουμε Τσεντακά (ελεημοσύνη) και έτσι θα εκπληρώσουμε την αποστολή μας, να κάνουμε τον κόσμο μας έναν καλύτερο κόσμο.