Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Σαλπάροντας χωρίς πυξίδα - Μπο

To read it in English, click here

compass-2946959_1920 crop.jpg 

Επιτέλους ελεύθεροι! Οι Εβραίοι βγήκαν από την Αίγυπτο, δεν ήταν πια σκλάβοι του Φαραώ. Αλλά, ο λόγος που ο Θ-ός μας έβγαλε από εκεί ήταν για να Tον υπηρετήσουμε. Τότε πού ακριβώς είναι η ελευθερία μας; Αντί να είμαστε δούλοι του Φαραώ, είμαστε δούλοι του Θ-ού. Πάλι δεν μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε.

Είναι πολλοί αυτοί που λένε πως οι περιορισμοί που υπαγορεύει η Τορά, μειώνουν την ελευθερία τους και εμποδίζουν τη δημιουργικότητα τους. Ο Ιουδαϊσμός ορίζει ακριβώς τι και πώς πρέπει να το κάνουμε και έχει ατελείωτους νόμους, για το Σσαμπάτ, το κασσέρ, το Πέσαχ κλπ... Δεν είναι εύκολο. Γιατί να τον ακολουθήσουμε; Γιατί να μην είμαστε απλά εμείς;

Οι Σοφοί μας πριν πολλά χρόνια είπαν ακριβώς το αντίστροφο: «Δεν υπάρχει κανείς τόσο ελεύθερος όσο αυτός που ασχολείται με τη μελέτη της Τορά». (There is no one as free as he who is occupied with the study of Torah). Πώς είναι δυνατόν; Αφού έχει τόσους κανόνες και απαιτήσεις από μας!

Ο Malcolm Muggeridge ήταν ο συντάκτης του Punch, ενός σατιρικού, κυνικού και πολύ τολμηρού αγγλικού περιοδικού. Στα τελευταία χρόνια της ζωής του έγινε θρήσκος. Σε συνέντευξη του στο BBC ρωτήθηκε πώς και έγινε θρήσκος; Πώς αυτός, με το τόσο ελεύθερο πνεύμα, μπόρεσε να το καταπνίξει;

Ο Muggeridge είπε πως έχει έναν φίλο που είναι πολύ έμπειρος ναυτικός. Ένας πολύ σημαντικός κανόνας της ιστιοπλοΐας περιέχει την απάντηση για σε αυτό το ερώτημά. "Αν θέλεις να απολαύσεις την ελευθερία της ανοιχτής θάλασσας, πρέπει πρώτα να γίνεις δούλος της πυξίδας." Ένας αρχάριος ναυτικός μπορεί να αμφισβητήσει αυτή τη συμβουλή και να αναρωτηθεί γιατί να υπακούσει σε αυτή τη μικρή συσκευή; Γιατί να μην πάει εκεί που θέλει;

Αλλά κανείς μπορεί να καταλάβει πως χωρίς την καθοδήγηση της πυξίδας θα κάνουμε όλο κύκλους και δεν θα φτάσουμε πουθενά. Μόνο ακολουθώντας την πυξίδα θα μπορέσουμε να απολαύσουμε πραγματικά την θάλασσα.

Η Τορά είναι η πυξίδα της ζωής μας. Μας καθοδηγεί, μας δείχνει την κατεύθυνση. Χωρίς αυτήν μπορούμε εύκολα να χαθούμε και να αντιληφθούμε πως κάνουμε " άσκοπους κύκλους" και δεν φτάνουμε πουθενά. Όπως τα παιδιά στις διακοπές, που όταν είναι ελεύθερα από το σχολείο και τους δασκάλους, αν δεν έχουν κάποιο πρόγραμμα να ακολουθήσουν, μετά από λίγο τρελαίνονται.

Μέσα στο πλαίσιο της Τορά εξακολουθεί να υπάρχει αρκετός χώρος για αυθορμητισμό και ελευθερία έκφρασης. Μπορούμε να είμαστε δούλοι της πυξίδας και ταυτόχρονα να είμαστε ελεύθεροι.

Ας προσπαθήσουμε να τηρήσουμε αυτό το Σσαμπάτ λίγο περισσότερο από ότι συνήθως. Να ανάψουμε κεριά πριν την δύση του ήλιου, να κάνουμε Κιντούσς, να μην καπνίσουμε ή να μην χρησιμοποιήσουμε το τηλέφωνο ή να μην δούμε τηλεόραση. Μπορεί να μοιάζει σαν δουλεία, αλλά στην πραγματικότητα μας δίνει την αληθινή ελευθερία.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η Ελπίδα - Βαερά

To read it in English, click here 

sky-2667455_1920 crop.jpg 
Αφιερωμένο για στην ταχεία ανάρρωση του Ραβίνου Γιοσέφ Γιτσχάκ μπεν Ρίβκα 

Φανταστείτε πως εργάζεστε κάπου για χρόνια. Πρόκειται για πολύ σκληρή δουλειά και δεν είστε απλά κουρασμένοι αλλά εξαντλημένοι, απογοητευμένοι και εξουθενωμένοι. Έρχεται κάποιος και σας υπόσχεται έναν τελείως καινούριο κόσμο, όπου υπάρχει ισότητα, ελευθερία και καλός μισθός. Θα τον πιστεύατε ή θα είχατε χάσει ήδη κάθε ελπίδα; Θα αφήνατε στον εαυτό σας να ελπίζει, διακινδυνεύοντας να απογοητευτείτε ή θα αποδεχόσασταν τη μοίρα σας, σταματώντας τα όνειρα για καλύτερο μέλλον;

Έτσι ήταν και με τους προγόνους μας στην Αίγυπτο. Έπειτα από πολλά χρόνια σκληρής σκλαβιάς, ξαφνικά ο Μωυσής φέρνει μια καινούρια ελπίδα. Μια υπόσχεση για την απελευθέρωση τους και για την Γη της Επαγγελίας.

Αλλά πώς αντέδρασαν οι Εβραίοι; Η Τορά μας διηγείται πως «Δεν άκουσαν τα λόγια του Μωυσή, από την δύσπνοια και την σκληρή εργασία» (Έξοδος 6:9).

Οι Σοφοί μας εξηγούν πως δεν πρόκειται μόνο για κυριολεκτική δύσπνοια. Στα Εβραϊκά η λέξη ρούαχ (αναπνοή) σημαίνει και πνεύμα. Με άλλα λόγια, οι Εβραίοι δεν άκουσαν τον Μωυσή γιατί είχαν χάσει το πνεύμα τους, την ελπίδα τους.

Το ίδιο συμβαίνει και σε μας πολλές φορές. Συνηθίζουμε τόσο πολύ μια κατάσταση, που χάνουμε την ελπίδα μας ότι κάποτε θα την αλλάξουμε και  θα προχωρήσουμε σε μια καλύτερη.

Συμβαίνει επίσης στα παιδιά εκείνα που δεν πιστεύουν πως μπορεί κάποτε να καταφέρουν να είναι καλοί μαθητές και να έχουν βαθμολογία πάνω από 70% στα διαγωνίσματά τους. Έτσι δεν έχουν την ενέργεια και το κίνητρο να προσπαθήσουν για παραπάνω.

Συμβαίνει ακόμα, όταν κάποιος θέλει να κάνει δίαιτα αλλά νομίζει πως πρόκειται για μια μάχη χαμένη εκ των προτέρων.

Μας συμβαίνει και όταν ξαφνικά έχουμε την θέληση να γίνουμε καλύτεροι και πιο υπομονετικοί άνθρωποι ή να αρχίσουμε να κάνουμε κάτι καλό για μας ή τους συνανθρώπους μας. Αλλά φρενάρουμε τον εαυτό μας σκεπτόμενοι πως είναι  κάτι το ακατόρθωτο.

Ο Ραβίνος Μέντελ Φούτερφας είπε: «Αν χάσεις χρήματα, δεν έχασες κάτι από τον εαυτό σου γιατί τα χρήματα πάνε και έρχονται. Αν χάσεις την υγεία σου έχασες τα μισά, γιατί δεν είσαι ο ίδιος άνθρωπος που ήσουν πριν. Αλλά αν χάσεις την ελπίδα, έχεις χάσει τα πάντα.»

Ας ακούσουμε τον Μωυσή που έρχεται να μας βγάλει από την Αίγυπτο της ζωής μας. Ας έχουμε την ελπίδα πως τα πράγματα μπορούν να αλλάξουν και ας κάνουμε πρακτικά βήματα ώστε η κατάσταση να βελτιωθεί. Όποιος προσπαθεί έστω και λίγο να κάνει κάτι καλό, ο Θ-ός τον βοηθάει πολύ.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η συμβουλή του μποξέρ - Σσεμότ

 מוקדש לרפואה שלימה לרב יוסף יצחק בן רבקה ולחיה צביה בת שאשא רייזל יוכבד  

Αφιερωμένο για την ταχεία ανάρρωση του Ραβίνου Γιοσέφ Γιτσχάκ μπεν Ρίβκα και της Χάγια Τσίβγια μπατ Σσάσσα Ραίζελ Γιοχέβεντ

To read it in English, click here

box-1514845_1920 crop.jpg 

Η δασκάλα ζήτησε από τα παιδιά να πουν κάτι που έμαθαν από τους γονείς τους. Ένα παιδί είπε πως ο μπαμπάς του πάντα τους λέει πως «Είναι καλύτερα να είμαστε από αυτούς που δίνουν και προσφέρουν παρά από αυτούς που δέχονται». Η δασκάλα συμφώνησε πως είναι πολύ σημαντικό και ρώτησε: «Τι εργασία κάνει ο μπαμπάς σου;» και το παιδί απάντησε: «Μποξέρ».

Στην περικοπή Σσεμότ αυτής της εβδομάδας, οι Εβραίοι είναι στην Αίγυπτο και δουλεύουν σκληρά. Ο Μωυσής, που μεγάλωσε στο σπίτι της κόρης του Φαραώ, ανακάλυψε πως είναι Εβραίος. Πηγαίνει να δει τι συμβαίνει με τα αδέρφια του, τους σκλάβους και βλέπει δυο Εβραίους να τσακώνονται. Ο ένας σηκώνει το χέρι του για να χτυπήσει τον άλλον αλλά ο Μωυσής τον σταματάει: «Ρασσά [κακέ], γιατί θα χτυπήσεις τον φίλο σου;»

Σημειώστε πως ο Εβραίος δεν είχε ακόμα χτυπήσει τον φίλο του. Μονάχα σήκωσε το χέρι του. Αλλά αυτό αρκούσε για να τον αποκαλέσει ο Μωυσής «Ρασσά». Γιατί;

Το κάθε όργανο του σώματός μας δημιουργήθηκε για κάποιον λόγο. Για να εκπληρώσει την θέληση του Θ-ού σε αυτόν τον κόσμο, μέσω της Τορά και των Μιτσβότ (Εντολών). Ο ιδιαίτερος ρόλος του χεριού είναι να δώσει, να βοηθήσει, να προσφέρει.

Όταν ο Εβραίος σήκωσε το χέρι του για να χτυπήσει τον φίλο του, παρόλο που δεν τον είχε χτυπήσει ακόμα, έκανε ήδη κάτι πολύ σοβαρό. Χρησιμοποίησε το χέρι του για αντίθετο σκοπό από αυτόν για τον οποίο ο Θ-ός το προόριζε. Ήδη μετρούσε ως Ρασσά.

Την προηγούμενη εβδομάδα ήμασταν με τη σχολή μου στη Χεβρώνα, όπου είναι θαμμένοι οι περισσότεροι από τους πατριάρχες  και τις μητριάρχισσες μας. Ήταν πάρα πολύ ωραία και προσευχήθηκα για όλη την κοινότητά μας.

Οι πατριάρχες και οι μητριάρχισσες μας, έκαναν τα πάντα σύμφωνα μόνο με τη Θ-ϊκή θέληση. Για εμάς, το να κάνουμε πάντα το σωστό είναι δύσκολο, αλλά μπορούμε να υιοθετήσουμε αυτήν την σκέψη και να αναλογιζόμαστε πριν πράξουμε: «Αυτή η πράξη ταιριάζει με τη θέληση του Θ-ού ή όχι; Είναι αυτός ο σκοπός για τον οποίο δημιουργήθηκε αυτό το μέλος του σώματός μου;»

Ας χρησιμοποιήσουμε όλα τα μέλη του σώματός μας μόνο για καλό σκοπό. Έτσι θα φέρουμε τον Μεσσία πολύ σύντομα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η κρίσιμη πρώτη φορά - 10 Τεβέτ

To read it in English, click here

hand-162127_960_720 crop.jpg 

Πριν μερικές εβδομάδες ήρθε στην σχολή μας να μας μιλήσει ένας ραβίνος που κάνει επίβλεψη κασσέρ σε εργοστάσια και εστιατόρια. Μίλησε πολύ ωραία και μας διηγήθηκε μια ανατριχιαστική ιστορία:

Σε μια πόλη στην Αμερική όπου μένουν πολλοί θρήσκοι Εβραίοι, υπήρχε ένα κρεοπωλείο με θρήσκο ιδιοκτήτη. Φυσικά, εκτός από τον ιδιοκτήτη υπήρχε και ένας ραβίνος που επέβλεπε τα πάντα να είναι όντως κασσέρ. Το κασσέρ κρέας είναι πιο ακριβό, γι' αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή στην εξαπάτηση. Ο πειρασμός είναι μεγάλος. Μια από τις υπευθυνότητες του επιβλέπων ήταν να ελέγχει τις παραγγελίες του μαγαζιού στους προμηθευτές για να δει πως αντιστοιχούν στο εμπόρευμα που φτάνει στο μαγαζί. Μια μέρα ο επιβλέπων παρατήρησε πως υπήρχε περισσότερο κρέας στο μαγαζί από ότι θυμόταν πως είχε παραγγελθεί... Με μια μικρή έρευνα που έκανε ανακάλυψε πως αργά το βράδυ ερχόταν ένας ακόμα προμηθευτής που έφερνε κρέας που δεν ήταν κασσέρ, το οποίο πουλιόταν ως κασσέρ. Το κρεοπωλείο έκλεισε, ο ιδιοκτήτης διέφυγε στο εξωτερικό και όλοι ήταν σοκαρισμένοι. Στο εξωτερικό, κάποιος αναγνώρισε τον πρώην ιδιοκτήτη του κρεοπωλείου και τον ρώτησε πώς ήταν δυνατόν να κάνει μια τέτοια πράξη; Αφού και ο ίδιος είναι θρήσκος και ξέρει πόσο σημαντικό είναι το κρέας κασσέρ. Ο ιδιοκτήτης του εξήγησε: «Την πρώτη φορά ήταν τρομακτικό.»

Η πρώτη φορά που κάνουμε κάτι είναι κρίσιμη.

Την Τρίτη που μας πέρασε νηστέψαμε για τη Νηστεία 10 Τεβέτ. Αυτή τη μέρα πριν 2444 χρόνια (το έτος 3336 από τη Δημιουργία, δηλαδή το 425 Π.Κ.Ε) οι Βαβυλώνιοι άρχισαν να πολιορκούν την Ιερουσαλήμ. Μετά από πολιορκία 2,5 ετών, κατάφεραν να μπουν στη πόλη, να κάψουν τον Ιερό Ναό, να σκοτώσουν πολλούς Εβραίους και να πάρουν τους υπόλοιπους ως αιχμάλωτους στη Βαβυλωνία.

Αλλά γιατί νηστεύουμε στις 10 Τεβέτ; Αφού κανένας δεν πέθανε αυτή τη μέρα;

Στις 10 Τεβέτ η πολιορκία ξεκίνησε και όπως αναφέραμε πριν, η αρχή είναι πολύ κρίσιμη. Είναι σαν όλη η συνέχεια να εξαρτάται ή να εμπεριέχεται στην πρώτη κρίσιμη φορά.

Το ίδιο ισχύει με τη καθημερινή μας ζωή.

Οι καπνιστές θα σας πουν πως τα πάντα ξεκίνησαν με το πρώτο τσιγάρο. Όσοι κάνουν δίαιτα και την σταματάνε, θα σας πουν πως φταίει εκείνο το πρώτο μπισκότο. Πόσες φορές ανοίξατε το τηλέφωνο σας για να δείτε κάτι πολύ σύντομα και ξαφνικά συνειδητοποιήσατε πως σερφάρετε μισή ώρα (ή και παραπάνω);

Πρέπει να προσέχουμε και να προφυλαγόμαστε από την πρώτη φορά που κάνουμε κάτι αρνητικό. Επειδή συνήθως ακολουθούν και οι επόμενες φορές.

Το ίδιο ισχύει και για το θετικό. Μην φοβάστε να κάνετε μια μικρή καλή πράξη. Μπορεί να φαίνεται μικρή, αλλά συνήθως  την ακολουθούν και άλλες.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Πότε να είμαστε αλαζόνες - Βαγιγκάσς

To read it in English, click here

morning-2264051_960_720 crop.jpg 

Γεια σας από το Ισραήλ και πάλι :-) . Γύρισα από την Νέα Υόρκη, όπου έζησε ο Ρέμπε, Ραβίνος Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον, με καινούρια ενέργεια να συνεχίσω τα μαθήματα, τις δραστηριότητες και τις διάφορες Μιτσβότ που κάνω για να έρθει επιτέλους ο Μεσσίας!

Συνεχίζοντας τις ιστορίες της Γένεσης, άκουσα κάτι πολύ ενδιαφέρον για την περικοπή Βαγιγκάσς αυτής της εβδομάδας.

Ο Ιωσήφ είναι πια ο αντιβασιλέας της Αιγύπτου. Λόγω της μεγάλης πείνας, όλος ο κόσμος έρχεται στην Αίγυπτο να αγοράσει φαγητό. Ο Ιωσήφ ερμηνεύοντας τα όνειρα του Φαραώ, προέβλεψε ότι θα έρθει μεγάλη πείνα. Έτσι, οι Αιγύπτιοι ήταν οι μόνοι που είχαν προετοιμαστεί όπως έπρεπε.

Ανάμεσα στους αγοραστές είναι και τα αδέρφια του Ιωσήφ. Αυτοί που τον είχαν πουλήσει ως σκλάβο χρόνια πριν... Ο Ιωσήφ τους αναγνωρίζει και τους κάνει ένα τεστ για να δει αν έχουν μετανιώσει, εάν έχουν αλλάξει συμπεριφορά. Κρύβει στο σάκο του μικρού του αδερφού Βενιαμίν το πολύτιμο ασημένιο κύπελλο του και έπειτα ανακοινώνει πως κλάπηκε και στέλνει να το ψάξουν. Το κύπελλο το βρίσκουν στο σάκο του Βενιαμίν, φυσικά, και ο Ιωσήφ ανακοινώνει πως θα τον πάρει ως σκλάβο. Θέλει να δει τι θα κάνουν τα αδέρφια, εάν θα νοιαστούν.

Ο Γιεουντά αντιστέκεται. Παρακαλεί τον Ιωσήφ να πάρει τον ίδιο ως σκλάβο αντί για τον Βενιαμίν και υποστηρίζει: «Στα πάντα είμαι καλύτερος από αυτόν. Πιο δυνατός, πιο έξυπνος, πιο έμπειρος. Πάρε εμένα αντί για αυτόν.»

Οι Σοφοί μας διηγούνται πως χάρη σε αυτή του την πράξη, που ταπεινώθηκε για τον αδερφό του, ο Γιεουντά ανταμείφτηκε με το ότι οι βασιλιάδες του Ισραήλ θα είναι από τη δική του φυλή.

Αλλά, πού ακριβώς είναι η ταπείνωση; Ο Γιεουντά εξήγησε γιατί αυτός ήταν καλύτερος και αξιότερος...

Η φύση του ανθρώπου είναι πως όταν θέλει να επιλεγεί για κάποια σημαντική θέση, θα εξηγήσει πολύ καλά γιατί ο ίδιος ταιριάζει περισσότερο από τους άλλους. Αλλά όταν πρόκειται για κάποιο θέμα όπου πρέπει κάποιος να πάρει ευθύνη, αλλά κανείς δεν θέλει να το κάνει, ξαφνικά θα γίνει ο ταπεινότερος άνθρωπος στον κόσμο. «Πραγματικά δεν είμαι αρκετά καλός, υπάρχουν άλλοι πιο ταλαντούχοι που ταιριάζουν καλύτερα.»

Ο Γιεουντά μας διδάσκει τι είναι αληθινή σεμνότητα. Πρέπει να πάρουμε ευθύνη. Ακόμα και αν αυτό απαιτεί λίγη αλαζονεία. Γιατί το επίκεντρο είναι ο στόχος, όχι το εγώ.

Ας το σκεφτούμε την επόμενη φορά που θα βρεθούμε σε μια κατάσταση που απαιτείται κάποιος να πάρει την ευθύνη. Ας μην κρυφτούμε πίσω από ψεύτικη σεμνότητα, λέγοντας πως οι υπόλοιποι μπορούν καλύτερα να σώσουν την κατάσταση. Ας χρησιμοποιήσουμε τις ικανότητες και τα ταλέντα μας για να κάνουμε το σωστό.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.