Printed from Chabad.gr
ב"ה

Τορά για Τώρα!

Τα καλύτερα μας χρόνια - Βαγιεχί

To read it in English, click here

 Blog Chanchie (3).png

Πώς θα αντιδρούσατε αν κάποιος σας έλεγε πως η εποχή του κορωνοϊού ήταν η καλύτερη εποχή της ζωής του;

Στην περικοπή Βαγιεχί αυτής της εβδομάδας, η Τορά περιγράφει τα τελευταία χρόνια του Ιακώβ, τα οποία έζησε στην Αίγυπτο. Ο Ραβίνος Γιακόβ μπεν Ασσέρ (γνωστός και ως Μπα’Αλ Α Τουρίμ) επισημαίνει πως αυτά τα χρόνια ήταν τα καλύτερα χρόνια της ζωής του Ιακώβ! Αλλά πώς αυτό είναι δυνατόν; Αφού η Αίγυπτος περιγράφεται ως χώρα γεμάτη ακολασία και αμαρτίες. Πνευματικά, η Αίγυπτος συμβολίζει όλα αυτά που μας εμποδίζουν από το να κάνουμε το καλό. Γιατί τα προηγούμενα χρόνια που ο Ιακώβ έζησε στην Ιερή Γη του Ισραήλ δεν ήταν τα καλύτερα του;

Ο 3ος ηγέτης της Χαμπάντ, Ραβίνος Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον του Λουμπάβιτς, είχε την ίδια απορία όταν ήταν παιδί και ρώτησε σχετικά τον παππού του, τον 1ο ηγέτη της Χαμπάντ, Ραβίνο Σσνέορ Ζάλμαν. Ο παππούς του, του εξήγησε πως όταν η οικογένεια του Ιακώβ ήταν στην Αίγυπτο μελετούσαν και διατηρούσαν τη εβραϊκή τους πίστη. Η μελέτη και η πίστη έδωσε την δύναμη στον Ιακώβ να μην επηρεαστεί από το αρνητικό περιβάλλον της Αιγύπτου.

Αυτή η ωραία εξήγηση του ραβίνου, απαντά στο ερώτημα του πως είναι δυνατόν ο Ιακώβ να είχε καλά χρόνια στην Αίγυπτο. Αλλά φαίνεται πως δεν απαντά στο ερώτημα, πώς είναι δυνατόν αυτά τα χρόνια να ήταν τα καλύτερά του χρόνια…

Βασικά, η  εξήγηση του ραβίνου απαντά έμμεσα και στο δεύτερο ερώτημα. Γιατί όταν καταφέρνουμε να πράξουμε καλά και ηθικά κάτω από δύσκολες περιστάσεις,  αυτό είναι ακόμα πιο ιδιαίτερο και πιο σημαντικό,  από το να πράξουμε σωστά σε ιδανικές συνθήκες. Για αυτό και τα καλύτερα χρόνια του Ιακώβ ήταν στη διεφθαρμένη Αίγυπτο.

Όμως, ο ραβίνος δεν το είπε ξεκάθαρα στον εγγονό του, που ήταν ακόμη μικρό παιδί, γιατί δεν πρέπει να ψάχνουμε να βρεθούμε σε δύσκολες καταστάσεις. Καλύτερα να πράττουμε σωστά σε ασφαλές και καλό περιβάλλον. Αλλά όταν ο Θ-ός μας φέρνει σε μια δύσκολη περίσταση, πρέπει να θυμόμαστε πως μπορούμε να χειριστούμε αυτήν την πρόκληση ως ευκαιρία. Μέσω της μελέτης της Τορά και της έγνοιάς μας για τους ανθρώπους γύρω μας,  να μετατρέψουμε το σκοτάδι της πρόκλησης σε θετικό φως.

Όλοι μας, σε αυτή την εποχή του κορωνοϊού περνάμε δύσκολα. Ας μελετήσουμε την Τορά και αυτή θα μας δώσει τη δύναμη και ίσως να μπορέσουμε να πούμε πως τελικά αυτή η εποχή, στην οποία μετατρέψαμε την πρόκληση σε ευκαιρία, ήταν η καλύτερη της ζωής μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ραβίνος Γιακόβ μπεν Ασσέρ (περ. 1269-1343). Αλαχική μορφή και κωδικοποιός. Ο Ραβίνος Γιακόβ γεννήθηκε στην Γερμανία και διέφυγε στο Τολέδο, στην Ισπανία με τον πατέρα του, τον διάσημο Αλαχιστή Ραμπέινου Ασσέρ για να γλυτώσει τον διωγμό. Έγραψε το Άρμπα Τουρίμ, έναν κώδικα του Εβραϊκού νόμου πολύ έξυπνα οργανωμένο και με μεγάλη επιρροή. Θεωρείται σαν ένας από τις μεγαλύτερες αυθεντίες στην αλαχά.

Ραβίνος Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον του Λουμπάβιτς (1789-1866). Γνωστός επίσης σαν Τσέμαχ Τσέντεκ (Δίκαιο Φυτό), που ονομάστηκε έτσι από την επιτομή του για την λογοτεχνία της ρεσπόνσα. Τρίτος αρχηγός της χασιδικής κίνησης Χαμπάντ και διάσημη αρχή πάνω στον εβραϊκό νόμο και την καμπαλά. Μεγαλωμένος από τον παππού του Ραβίνο Σσνέορ Ζάλμαν του Λιάντι μετά τον θάνατο της μητέρας του. Δραστήριος για την άσχημη κατάσταση του ρώσικου εβραϊσμού, εργάστηκε για να ελευθερώσει τους Καντονιστές, παιδιά Εβραίων που τα απήγαγαν και τα στρατολογούσαν στον στρατό του τσάρου. Είναι θαμμένος στο χωριό του Λουμπάβιτς, αφήνωντας επτά γιούς και δύο κόρες.

Ραβίνος Σσνέορ Ζάλμαν του Λιάντι / Άλτερ Ρέμπε / Ραβ (1745-1812). Χασιδιστής ραβίνος, αλαχική αρχή, και ιδρυτής του κινήματος Χαμπάντ. Γεννήθηκε στην Λιόζνα της Λευκορωσίας. Ήταν από τους βασικούς μαθητές του Μαγκίντ του Μέζεριτς. Ανάμεσα στα αναρίθμητα έργα του συμπεριλαμβάνονται η Τάνυα, ένα από τα πρώτα έργα που περιλαμβάνουν τις βασικές αρχές του Χαμπάντ Χασιδισμού και το Σσουλχάν Αρούχ α Ράβ, μια εκτεταμένη κωδικοποίηση του εβραϊκού νόμου. Είναι θαμμένος στο Χάντιατς, στην Ουκρανία και τον διαδέχθηκε ο γιός του, Ραβίνος Ντοβ Μπερ του Λουμπάβιτς.  

Ένα παράξενο δώρο - Βαγιγκάσς

To read it in English, click here

Blog Chanchie (2).png 

Πώς διαλέγετε δώρο για κάποιο αγαπημένο σας πρόσωπο; Το να πετύχει κανείς να προσφέρει το τέλειο δώρο δεν είναι εύκολο. Πρέπει να σκεφτούμε κάτι που ο αποδέκτης θα χαρεί να λάβει και και θα το αξιοποιήσει. Να μην προσφέρουμε ακριβά σοκολατάκια σε κάποιον που έχει ζάχαρο…

Στην περικοπή Βαγικάσς αυτής της εβδομάδας ο Ιωσήφ, αντιβασιλέας πια, αποκαλύπτει την ταυτότητά του στα αδέρφια του, που ήρθαν στην Αίγυπτο. Ύστερα από 22 δύσκολα χρόνια χωρισμού, όπου ο Ιακώβ νόμιζε πως ο Ιωσήφ ήταν πεθαμένος, λέει στα αδέρφια να πάνε γρήγορα να πουν τα καλά νέα στον Ιακώβ, ότι ο γιος του ζει και να τον φέρουν στην Αίγυπτο για να ξαναειδωθούν. Ο Ιωσήφ τους εφοδίασε με δώρα για τον Ιακώβ. Διαφέρει η γνώμη μεταξύ των Σοφών ως προς το ποια ήταν αυτά τα δώρα. Μερικοί λένε πως του έστειλε παλαιωμένο αιγυπτιακό κρασί, άλλοι λένε πως του έστειλε φάβα. Γιατί να στείλει στον πατέρα του τέτοια παράξενα δώρα; 

Ο Ιωσήφ δεν έστειλε απλά τρόφιμα, ήθελε να μεταφέρει ένα μήνυμα στον Ιακώβ.

Ο Ιωσήφ ήξερε πως η είδηση πως ακόμη ζει, δεν θα έφερνε μόνο χαρά στον Ιακώβ, αφού θα καταλάβαινε τι είχαν κάνει παλαιότερα τα παιδιά του στον αδερφό τους. Ακόμη και αν δεν  μάθαινε όλες τις λεπτομέρειες, η είδηση και μόνο θα ξυπνούσε πάλι όλο τον πόνο του. Ο Ιωσήφ προσπάθησε να καθησυχάσει τον πόνο του πατέρα του, στέλνοντας φάβα. Πρόκειται για ένα κλασικό αιγυπτιακό πιάτο, που φτιάχνεται από διασπασμένα όσπρια. Είχαν έναν συμβολισμό. Η τρομερή δυσκολία που πέρασαν με τον αναγκαστικό χωρισμό τους, ήταν αυτή που έφερε τον Ιωσήφ στη θέση του αντιβασιλέα, δίνοντάς του την δυνατότητα να ταΐσει την οικογένειά του στα χρόνια της πείνας. Η δυσκολία αποκάλυψε το καλό μέσα της. 

Επίσης, κατά τη διάρκεια των 22 χρόνων που ο Ιακώβ θρηνούσε τον Ιωσήφ, κανένας τους δεν ήπιε κρασί, που κάνει τον άνθρωπο χαρούμενο. Ο Ιωσήφ έστειλε στον πατέρα του παλαιό κρασί για να του πει πως όλα αυτά τα χρόνια δεν έχασε την ελπίδα του να ξαναειδωθούν. Γι’ αυτό και φύλαξε κρασί για να το έχει έτοιμο για όταν έρθει τελικά αυτή η χαρούμενη μέρα.

Οι δικές μας ζωές επίσης δεν είναι πάντα εύκολες. Ας εφοδιαστούμε με τα μηνύματα της φάβας και του παλιού κρασιού. Ας θυμόμαστε πως οι δυσκολίες τελικά είναι για το καλό μας και ας μην απελπιζόμαστε! Και αυτές οι δυσκολίες θα περάσουν.

Πολύ σύντομα ο Θ-ός θα μας φέρει τον Μεσσία και τότε θα πάψουν να υπάρχουν ο πόνος και οι δυσκολίες.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

 

Των φρονίμων τα παιδιά… - Μικέτς

To read it in English, click here

Blog Chanchie (1).png 

Στην περικοπή Μικέτς αυτής της εβδομάδας ο Φαραώ ονειρεύτηκε δύο παράξενα όνειρα.

Στο πρώτο όνειρο, ο Φαραώ είδε επτά παχιές και καλές αγελάδες να βόσκουν ήρεμα στον Νείλο. Έπειτα, ήρθαν επτά αδύνατες οι οποίες κατάπιαν μετά από λίγο τις παχιές αγελάδες, αλλά παρόλα αυτά παρέμειναν αδύνατες!

Το δεύτερο όνειρο έμοιαζε με το πρώτο, αλλά ήταν με στάχυα αντί για αγελάδες. Δυο ομάδες επτά σταχυών, μια ομάδα με παχιά στάχυα και μια ομάδα με αδύνατα στάχυα, φύτρωναν η μια δίπλα στην άλλη. Μέχρι που τα αδύνατα στάχυα κατάπιαν τα παχιά στάχυα αλλά παρόλα αυτά παρέμειναν αδύνατα!

Οι σύμβουλοι του Φαραώ δεν κατάφεραν να ερμηνεύσουν τα όνειρα με τρόπο που να τον ικανοποιήσει. Από την απελπισία του, ο Φαραώ διέταξε να του φέρουν τον Ιωσήφ από την φυλακή για να ερμηνεύσει εκείνος τα όνειρα. Η ερμηνεία του Ιωσήφ ήταν απλή. Η Αίγυπτος θα έχει επτά χρόνια αφθονίας και ύστερα θα ακολουθήσουν επτά χρόνια πείνας τόσο μεγάλης που θα ξεχαστούν τα χρόνια της αφθονίας. Ο Ιωσήφ συμπέρανε πως οι Αιγύπτιοι θα πρέπει να εκμεταλλευτούν τα χρόνια της αφθονίας και να μαζέψουν φαγητό για τα χρόνια της πείνας.

Εμείς επίσης έχουμε στις ζωές μας τον κύκλο της «πείνας» και της αφθονίας. Υπάρχουν εποχές που τα πράγματα πάνε καλά: είμαστε υγιείς, πετυχημένοι και ο τραπεζικός λογαριασμός είναι ικανοποιητικός. Αρκετές φορές, σε καλές εποχές, ξεχνάμε να επενδύσουμε χρόνο και ενέργεια για να καλλιεργήσουμε τις σχέσεις μας με τον/την σύζυγο και με τους φίλους μας και να αναπτύξουμε μια βαθιά σύνδεση με τον Θ-ό.

Όμως αργότερα έρχεται η εποχή της «πείνας», που περνάμε διάφορες δυσκολίες και ξαφνικά νιώθουμε την ανάγκη της βοήθειας από τους δικούς μας και από τον Θ-ό. Αλλά μπορεί να μην ξέρουμε πώς να επικοινωνήσουμε μαζί τους. Εάν δεν καλλιεργήσαμε τις σχέσεις μας τις εποχές της αφθονίας μας, δεν θα έχουμε τα εφόδια που μπορούν να μας βοηθήσουν να ξεπεράσουμε αυτή τη δύσκολη εποχή…

Το μυστικό είναι κατά την διάρκεια των εποχών της αφθονίας να προνοήσουμε και να προετοιμαστούμε για τις εποχές της «πείνας». Το να κρατάμε τη σωστή σειρά προτεραιότητας και να καλλιεργούμε όλα όσα είναι είναι πραγματικά σημαντικά, όπως οι σχέσεις μας με τους δικούς μας και η σύνδεση μας με τον Θ-ό, αυτά είναι που θα μας βοηθήσουν να ξεπεράσουμε τους δύσκολους καιρούς όταν έρθουν.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Υπάρχει κάτι πραγματικά άδειο στον κόσμο μας; - Βαγιεσσέβ

To read it in English, click here

Blog Chanchie (1).png 

Η περικοπή Βαγιεσσέβ αυτής της εβδομάδας μας διηγείται για τα παιδιά του Ιακώβ που ζήλευαν τον αδερφό τους Ιωσήφ. Τον μισούσαν τόσο πολύ που κάποια φορά που βρίσκονταν στο βοσκοτόπι αποφάσισαν να τον σκοτώσουν. Όμως ο Ρεουβέν, ο πρωτότοκος, τους σταμάτησε και πρότεινε να τον ρίξουν σε έναν άδειο λάκκο, έχοντας στο νου του να τον βγάλει από εκεί αργότερα. Τα αδέρφια συμφώνησαν και ο Ρεουβέν έφυγε. Μέχρι να γυρίσει ο Ρεουβέν τα αδέρφια είχαν ήδη βγάλει τον Ιωσήφ από τον λάκκο και τον είχαν πουλήσει ως σκλάβο σε περαστικούς εμπόρους. Ο Ιωσήφ κατέληξε στην Αίγυπτο και έπειτα από χρόνια έφερε εκεί την υπόλοιπη οικογένειά του, ξεκινώντας έτσι την ιστορία του Πέσαχ που θα ακολουθούσε χρόνια αργότερα.

Η Τορά περιγράφει τον λάκκο στον οποίο τα αδέρφια έβαλαν τον Ιωσήφ ως «άδειο λάκκο που δεν έχει νερό». Ακούγεται άκακο και αθώο, ε; Αλλά όπως ξέρουμε, η Τορά δεν χρησιμοποιεί άσκοπα τις λέξεις. Γιατί έπρεπε να διευκρινίσει πως ο άδειος λάκκος δεν έχει μέσα νερό; Είναι αυτονόητο. Οι Σοφοί μας εξηγούν πως έτσι η Τορά  υπονοεί ότι δεν υπάρχει κάτι τέτοιο, δηλαδή άδειος λάκκος. Αφού δεν είχε μέσα νερό, σημαίνει πως είχε μέσα φίδια και σκορπιούς…

Αυτός ο κανόνας ισχύει και για εμάς. Το μυαλό μας είναι πάντα απασχολημένο, δεν αδειάζει ποτέ. Αν δεν είναι απασχολημένο με θετικά πράγματα, αναγκαστικά σκέφτεται βλακείες και λιγότερο θετικά θέματα… Πρέπει να το γεμίσουμε με νερό – το οποίο συμβολίζει την Τορά.

Αυτός ο κανόνας λειτουργεί και αντίστροφα. Όταν κάποια αρνητική σκέψη έχει σφηνώσει στο μυαλό μας και δεν λέει να φύγει, δεν πρέπει να την πολεμήσουμε. Καλύτερα να μελετήσουμε κάτι από την Τορά, να ασχοληθούμε με κάτι θετικό. Έτσι οι αρνητικές σκέψεις θα φύγουν από μόνες τους.

Αυτό συνδέεται και με το Χανουκά, την γιορτή των φώτων που μόλις ξεκινά. Πώς μπορούμε να διώξουμε το σκοτάδι; Δεν χρειάζεται να πολεμήσουμε. Αρκεί να ανάψουμε φως.

Ας έχουμε πάντα τη σκέψη μας απασχολημένη με θετικά πράγματα. Ας μελετήσουμε την Τορά, ας σκεφτούμε ποιον μπορούμε να βοηθήσουμε και πώς. Όταν το μυαλό είναι γεμάτο και φωτεινό – το σκοτάδι δεν μπορεί να μπει.

Σσαμπάτ Σσαλόμ & Χαρούμενο Χανουκά!

Χάνα

Πως να αντιμετωπίσουμε τον «Ησαύ» μέσα μας; - Βαγισσλάχ

To read it in English, click here

Blog Chanchie.png 

Η ιστορία της περικοπής Βαγισσλάχ αυτής της εβδομάδας ακούγεται παράξενη. Όπως θυμόμαστε από τις προηγούμενες περικοπές, ο Ιακώβ πήρε τις ευλογίες του πατέρα του αντί για τον Ησαύ, ο οποίος θύμωσε πολύ και αποφάσισε να τον εκδικηθεί. Ο Ιακώβ απομακρύνθηκε και πήγε στην Χαράν, όπου δούλεψε, παντρεύτηκε, απέκτησε παιδιά και πλούτισε. 

Έπειτα από είκοσι χρόνια στην Χαράν, ο Ιακώβ επιστρέφει στη γη του Ισραήλ. Προτού αντιμετωπίσει τον Ησαύ, θέλει να μάθει εάν ο αδελφός του είναι ακόμα θυμωμένος ή τα χρόνια που πέρασαν τον ηρέμησαν. Για αυτόν το σκοπό, ο Ιακώβ στέλνει αγγέλους στον Ησαύ. Ξέρουμε όμως ότι ο Θ-ός δεν κάνει άσκοπα θαύματα, μόνο όταν έχει πραγματικά ανάγκη και νόημα. Γιατί έπρεπε οι αγγελιοφόροι του Ιακώβ να είναι άγγελοι και όχι απλοί θνητοί; 

Η απάντηση είναι πολύ απλή και στηρίζεται σε όσα γνωρίζουμε για τον Ησαύ. Ο Ησαύ δεν ήταν τίμιος και καλός άνθρωπος… Ήδη στα δεκαπέντε του χρόνια πραγματοποίησε την πρώτη του δολοφονία. Για να επιβιώσει κάποιος στην συνάντηση με τον Ησαύ, χρειαζόταν την δύναμη και την βοήθεια των αγγέλων.

Όλοι μας έχουμε μέσα μας έναν συμβολικό Ησαύ που εμποδίζει την πνευματική μας ανάπτυξη. Είναι η τάση μας να εστιάσουμε μόνο σε εγωιστικά και υλικά θέματα. Για να την αντιμετωπίσουμε και να ασχοληθούμε με τα πνευματικά και αλτρουιστικά  θέματα, δεν αρκούν οι συνηθισμένες δυνάμεις μας, χρειαζόμαστε αγγέλους, δηλαδή ενισχυμένες δυνάμεις. 

Οι δυνάμεις μας είναι το μυαλό και η καρδιά μας, που έχουν την δυνατότητα να παραμείνουν υψηλότερα από τις καθημερινές μας σκοτούρες. Αλλά για να αντιμετωπίσουμε τον «Ησαύ» μέσα μας, πρέπει να τις ενισχύσουμε. Για να μπορέσουν το μυαλό και η καρδιά να μας καθοδηγήσουν σε αυτή τη μάχη, πρέπει να τα γεμίσουμε με Θ-ϊκό και θετικό περιεχόμενο. Ένα μάθημα Τορά που παρακολουθήσαμε ή κάποιο βιβλίο ή ένα άρθρο για πνευματικά θέματα που διαβάσαμε, δίνει έμπνευση και “ξαναγεμίζει τις μπαταρίες” των δυνάμεών μας για να μπορέσουμε να τα καταφέρουμε.

Ας αξιοποιήσουμε και ας επωφεληθούμε τους αγγέλους μέσα μας, γεμίζοντας την καρδιά και το μυαλό μας με το σωστό περιεχόμενο.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.