Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

«Δίνω, άρα ανήκω» - Τερουμά

To read it in English, click here

two hearts crop.jpg 

Ο ραβίνος ξεκίνησε την ομιλία του λέγοντας πως έχει δύο ειδήσεις, μια καλή και μια κακή. Ποια ήθελαν να ακούσουν πρώτη; «Την καλή!» απάντησαν όλοι. Τους είπε ο ραβίνος πως βρέθηκαν τα λεφτά που χρειαζόντουσαν για την ανακαίνιση της συναγωγής. Όλοι χάρηκαν και ρώτησαν ποια ήταν η κακή είδηση; Ήταν πως αυτά τα λεφτά βρίσκονται μέσα στις τσέπες τους...

Στην περικοπή Τερουμά αυτής της εβδομάδας, ο Θ-ός ζητά να κάνουν όλοι δωρεές για να χτίσουν τον Φορητό Ναό: χρυσάφι, ασήμι, χαλκό, ξύλα, πολύτιμες πέτρες κτλ. Αμέσως αναρωτιόμαστε – γιατί ο Θ-ός, που τα πάντα είναι δικά Του, έπρεπε να ζητήσει δωρεές από τους θνητούς; Δεύτερη ερώτηση – γιατί ο Μωυσής έπρεπε να μπει σε όλη τη διαδικασία να συλλέξει και μικρές δωρεές από όλους τους Εβραίους, 35 γραμμάρια χρυσάφι από τον ένα και δύο πολύτιμες πέτρες από τον άλλον; Θα ήταν πολύ πιο εύκολο και γρήγορο να πάρει μερικές μεγάλες δωρεές από τους πλούσιους.

Ο Θ-ός όντως δεν χρειαζόταν τις δωρεές από τον καθένα για να έχει υλικά. Τις ήθελε για να νιώθουν όλοι μέρος του Ναού. Το «σλόγκαν» ήταν απλό: «Δίνω, άρα ανήκω».

Μόλις 40 μέρες μετά την παράδοση της Τορά έγινε η αμαρτία με το Χρυσό Μοσχάρι. Πώς ήταν δυνατόν οι Ισραηλίτες να έκαναν κάτι τέτοιο, αφού μόλις είχαν ακούσει τον Ίδιο τον Θ-ό να τους λέει: «Εγώ είμαι ο Κύριος ο Θ-ός σου»; Η απάντηση είναι απλή. Εφόσον οι Εβραίοι δεν είχαν ενεργό ρόλο στο Όρος Σινά, ο μεγάλος ενθουσιασμός δεν μπόρεσε να τους αλλάξει ριζικά. Γι΄ αυτό χρειαζόταν η δωρεά στον Ναό. Διότι μόνο με ενεργή συμμετοχή στα εβραϊκά θέματα αλλάζουμε.

Ας πάρουμε ενεργό μέρος στον εβραϊσμό μας: Να παρακολουθήσουμε κάποιο μάθημα Τορά, να οργανώσουμε στο σπίτι Κιντούσς και δείπνο του Σσαμπάτ, να βοηθήσουμε οικονομικά εβραϊκές πρωτοβουλίες ή να αφιερώσουμε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο μας για να επισκεφτούμε κάποιον ηλικιωμένο ή άρρωστο.

Έτσι θα νιώσουμε πραγματικά πως ανήκουμε. Ίσως τελικά ο ραβίνος είχε άδικο ότι η κακή είδηση ήταν πως τα λεφτά βρίσκονταν στις τσέπες τους. Αυτή είναι μια καλή είδηση, αφού μας δίνει την ευκαιρία να συμμετέχουμε ενεργά. Δίνω, άρα ανήκω.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η αληθινή σημασία του​​​​​​​ «Οφθαλμόν Αντί Οφθαλμού»; - Μισσπατίμ

To read it in English, click here

law-4292803_1920 crop.jpg 
Βασισμένο στην ομιλία του Ραβίνου Nechemia Wilhelm

Μια φορά, όταν ήταν στο δάσος για κυνήγι, ο βασιλιάς χάθηκε. Όταν το κατάλαβε, ήταν πια πολύ αργά. Έντρομος άκουσε: «Ψηλά τα χέρια!», τις φωνές των ληστών που του πήραν ό,τι είχε και τον έδεσαν στο δέντρο για να τον εκτελέσουν.

Την τελευταία στιγμή ακούστηκε η φωνή του φρουρού του δάσους. Αμέσως οι ληστές το έβαλαν στα πόδια. Ο βασιλιάς είχε σωθεί. Ο ευγνώμων βασιλιάς κάλεσε τον φρουρό στο παλάτι και τον ρώτησε τι θα ήθελε ως ανταμοιβή που τον έσωσε.

Ο φρουρός απάντησε πως δεν χρειαζόταν τίποτα. Το μόνο που ήθελε ήταν να του περιγράψει ο βασιλιάς πώς ένιωσε όταν ήταν δεμένος στο δέντρο, ξέροντας πως σε μερικά δευτερόλεπτα θα πέθαινε.

Ο βασιλιάς θύμωσε και πρόσταξε να τον σκοτώσουν για την αυθάδεια του. Την τελευταία στιγμή, πριν τον εκτελέσουν, ο βασιλιάς ήρθε, τον ελευθέρωσε και του εξήγησε: «Τώρα μπορείς να καταλάβεις πώς ένιωσα. Δεν μπορούσα να σου το περιγράψω καλύτερα...».

Στην περικοπή Μισσπατίμ αυτής της εβδομάδας μαθαίνουμε διάφορους νόμους και εντολές που αφορούν την καθημερινή μας ζωή. Για παράδειγμα, η εντολή να βοηθήσουμε τον φτωχό, είτε με ελεημοσύνη είτε με άτοκο δάνειο. Όταν η Τορά μιλάει για αυτή τη βοήθεια λέει «τον φτωχό μαζί σου», για να μας διδάξει πως όταν βοηθάμε τον άλλον πρέπει να προσπαθήσουμε να νιώσουμε τι νιώθει. Να μπούμε στα παπούτσια του. Έτσι η βοήθειά μας θα είναι εντελώς διαφορετική.

Στη συνέχεια διαβάζουμε τι συμβαίνει αν κάποιος προκαλέσει κάποια βλάβη στον άλλον, π.χ. του βγάλει το μάτι. Η Τορά λέει «μάτι αντί ματιού, δόντι αντί δοντιού...». Οι Σοφοί μας εξηγούν πως δεν πρόκειται κυριολεκτικά, να βγάλουμε το μάτι εκείνου που έβγαλε το μάτι του άλλου, αλλά για χρηματική αποζημίωση για όσο το μάτι αξίζει.

Γιατί η Τορά έπρεπε να το γράψει έτσι τόσο παραπλανητικά; Τόσες παρεξηγήσεις θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν ήταν γραμμένο κατευθείαν πως πρέπει να πληρώσει...

Η Τορά ήθελε να μας τονίσει πως δεν αρκεί να πληρώσουμε (θεραπεία και αποζημίωση). Πρέπει πραγματικά να προσπαθήσουμε να νιώσουμε τι κάναμε, να ταυτιστούμε με το θύμα.

Όλοι μας αντικρίζουμε ανθρώπους που χρειάζονται βοήθεια και θέλουμε να τους βοηθήσουμε. Αν σκεφτούμε λίγο πώς νιώθουν, θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε με πολύ καλύτερο και ωραιότερο τρόπο.

Χάρη στις πράξεις μας αλληλεγγύης και καλοσύνης σίγουρα ο Θ-ός θα μας φέρει τον Μεσσία τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η καινοτομία των 10 Εντολών - Γιτρό

To read it in English click here

Untitled design (10).png 

Αν ήσασταν ο Θ-ός και έπρεπε να μιλήσετε με τον λαό σας για τη πρώτη φορά, σε ένα τόσο ιδιαίτερο σκηνικό σαν το όρος Σινά, με φωτιές και βροντές, τι θα τους λέγατε;

Οι Εβραίοι ετοιμάστηκαν και περίμεναν την παράδοση της Τορά στο Όρος Σινά και τελικά τι ακούσανε; «Μη φονεύσεις, μη κλέψεις... ». Γι΄ αυτό έπρεπε να περιμένουν; Ποιος δεν ξέρει πως ο φόνος και η κλοπή απαγορεύονται;

Αν κοιτάξουμε λίγο το στήσιμο των δυο πλακών με τις Δέκα Εντολές θα ανακαλύψουμε κάτι ενδιαφέρον.

tavla 10 dibrot gr.jpg

Η πρώτη - δεξιά πλάκα (στα Εβραϊκά διαβάζουμε από δεξιά ) μιλάει για εντολές που αφορούν τη σχέση μας με τον Θ-ό, ενώ η δεύτερη – αριστερή πλάκα μιλάει για εντολές που αφορούν τη σχέση μας με άλλους ανθρώπους.

Όλοι ξέρουμε πως απαγορεύεται να κλέψουμε. Αλλά πάντα θα υπάρχει αυτός που πραγματικά, ίσως του αξίζει να τον κλέψουμε. Πάντα θα υπάρχει μια πράξη που θα ισχυριζόμαστε πως δεν μετράει ως κλέψιμο. Πάντα θα βρίσκουμε δικαιολογίες για να «λειάνουμε τις γωνίες» …

Αλλά εάν θυμόμαστε πως το κλέψιμο απαγορεύεται, όχι μόνο επειδή έτσι νομίζουμε, αλλά επειδή «Εγώ είμαι ο Kύριος ο Θ-ός σου» τότε το «Μην κλέψεις» γίνεται αδιαπραγμάτευτο. Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες εντολές που αφορούν τη σχέση μας με άλλους ανθρώπους.

Παρατηρήστε επίσης πως η δεξιά πλάκα αρχίζει με πνευματικές εντολές όπως η πίστη (Εγώ είμαι ο Κύριος ο Θ-ός σου...) και τελειώνει με πρακτικές εντολές όπως η τήρηση του Σσαμπάτ. Αντίθετα, η αριστερή πλάκα αρχίζει με πρακτικές εντολές (Μη φονεύσεις) και τελειώνει με πνευματικές (Μην επιθυμήσεις κάθε τι που ανήκει σε κάποιον άλλον). Γιατί;

Στα θέματα ανάμεσα σε εμάς και τον Θ-ό, πολλοί πιστεύουν πως η πράξη δεν μετράει. Το πιο σημαντικό είναι η πίστη στη καρδιά. Αλλά ο Θ-ός τους λέει πως η πίστη πρέπει να εκφραστεί και πρακτικά. Δεν αρκεί να βρίσκεται μόνο στην καρδιά.

Στα θέματα ανάμεσα σε εμάς και τους άλλους ανθρώπους πολλοί πιστεύουν πως το σημαντικότερο είναι η πράξη. Ο Θ-ός τους λέει πως, η πράξη είναι μεν πολύ σημαντική, αλλά θα πρέπει και οι σκέψεις και τα συναισθήματά να ταιριάζουν μαζί της.

Ας σκεφτούμε μια από τις Εντολές που μπορούμε να κάνουμε καλύτερα αυτήν την εβδομάδα. Χάρη σε όλες τις καλές μας πράξεις ο Θ-ός θα μας φέρει σίγουρα τον Μεσσία τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας - 10 Σσβάτ

To read it in English, click here

landscape science fiction crop.jpg 

Το 5706 (1946) υπήρχε ένα εφτάχρονο κοριτσάκι στην Αμερική που την έλεγαν Νεχάμα. Η οικογένειά της δεν ήταν θρήσκα, αλλά ο παππούς της ήταν και πήγαινε πολλές φορές να τον επισκεφτεί. Ο παππούς έμενε στο Crown Heights, στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. Όταν η εγγονή του Νεχάμα το επισκεπτόταν, πήγαιναν μαζί στο πάρκο. Ο παππούς διάβαζε την εφημερίδα του και η Νεχάμα έπαιζε. Η Νεχάμα παρατήρησε πως όταν περνούσε ένας ραβίνος με μαύρη γενειάδα, ο παππούς της σηκωνόταν  προς τιμήν του, μιλούσε μαζί του μερικά λεπτά και όταν ο ραβίνος έφευγε, ο παππούς της φαινόταν πολύ ευχαριστημένος. Της ήταν πολύ παράξενο, πώς γινόταν ο παππούς της να χαιρόταν να μιλάει με τον ραβίνο; Από αυτά που άκουγε στο σπίτι των γονιών της, οι ραβίνοι ήταν κάτι τρομακτικό...

Μια φορά που ο παππούς της μιλούσε με τον ραβίνο, την φώναξε να του μιλήσει και εκείνη. Ο ραβίνος την ρώτησε πώς τη λένε, σε ποιο σχολείο πάει και ποιο μάθημα της αρέσει περισσότερο. Το αγαπημένο της μάθημα ήταν η Φυσική. Επίσης της άρεσε ένα βιβλίο επιστημονικής φαντασίας και ρώτησε τον ραβίνο αν το είχε διαβάσει και εκείνος. Της απάντησε πως δεν το είχε διαβάσει, αλλά θα το διάβαζε μέχρι την επόμενη  συνάντηση τους.

Μια-δυο εβδομάδες μετά, ο ραβίνος ξαναπέρασε από το πάρκο, ενώ ήταν εκεί με τον παππού της. Είχε διαβάσει και εκείνος το βιβλίο και την ρώτησε: «ποια είναι η κεντρική ιδέα του βιβλίου;». Η ιστορία ήταν ότι στον γαλαξία υπήρχε μια μαύρη κακιά ομάδα που προσπαθούσε να στείλει πολλούς κακούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Αν τα κατάφερναν – θα ήταν το τέλος του κόσμου και έπρεπε να προσέχουμε πολύ.

Ο ραβίνος συνέχισε και είπε: «Ξέρεις, και εγώ έχω ένα τέτοιο όνειρο. Σαν του βιβλίο, αλλά λίγο διαφορετικό. Θέλω να στείλω καλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο και έτσι όλος ο κόσμος να είναι γεμάτος φως και καλό.» Στη Νεχάμα άρεσε πάρα πολύ αυτή η ιδέα και ρώτησε τον ραβίνο αν μπορεί να είναι και εκείνη μια από τους ανθρώπους του. Ο ραβίνος απάντησε πως ναι, μπορεί. Και οποιοσδήποτε άλλος ήθελε θα μπορούσε.

Πενήντα χρόνια αργότερα η Νεχάμα διάβασε στους New York Times ένα άρθρο για τον Ρέμπε και τη Χαμπάντ και το φως που φέρνουν σε όλο τον κόσμο. Είχε και τη μεγάλη φωτογραφία με όλους τους ραβίνους της Χαμπάντ και μια φωτογραφία του Ρέμπε. Κοίταξε τη φωτογραφία και το πρόσωπο της φάνηκε πολύ γνωστό. Ξαφνικά αναγνώρισε πως αυτός ήταν ο ραβίνος που της είχε μιλήσει τότε για το όνειρό του, να φέρει φως παντού. Κατάλαβε πως ενώ θα μπορούσε να είχε συμμετάσχει και εκείνη και δεν το είχε κάνει τελικά... Πήρε λοιπόν τηλέφωνο στα γραφεία της Χαμπάντ για να ρωτήσει αν ήταν πολύ αργά για να ξεκινήσει. Φυσικά, δεν ήταν αργά, δεν είναι ποτέ αργά...

Η Τετάρτη που μας πέρασε ήταν 10 του μήνα Σσβατ, η μέρα που ο Ρέμπε έγινε ο ηγέτης της Χαμπάντ και άρχισε να πραγματοποιεί το όνειρό του,  ο κόσμος μας να γίνει ένα καλό και φωτεινό μέρος. Όλοι μας μπορούμε να συμμετάσχουμε. Οποιοσδήποτε θέλει μπορεί.

Ας σκεφτούμε μια μικρή καλή πράξη που μπορούμε να κάνουμε για να συμμετέχουμε. Να κάνουμε μια ακόμη Μιτσβά, να βοηθήσουμε κάποιον που έχει ανάγκη ή και να δώσουμε χαρά σε έναν συνάνθρωπο μας.  Ας ξεκινήσουμε!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.