Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Κατά λάθος αμαρτία - Βαγικρά

To read it in English, click here

smiley-2091034_1920 crop.jpg 

Σας έτυχε ποτέ να κατηγορήσετε κάποιον για κάτι που είπε, παρόλο που ο ίδιος υπερασπιζόταν πως το έκανε κατά λάθος και πως δεν το εννοούσε;

Σας έτυχε ποτέ να θυμώσετε με κάποιον που ξέχασε να κάνει κάτι;

Στην περικοπή Βαγικρά αυτής της εβδομάδας μαθαίνουμε τους νόμους διάφορων θυσιών που έφερναν στον Ναό. Μια από αυτές, η Χατάτ την προσέφερε όποιος είχε κάνει μια αμαρτία κατά λάθος, ως μέρος της διαδικασίας μετάνοιας του. Πολλοί αναρωτιούνται όμως,  γιατί χρειάζεται μετάνοια αφού η αμαρτία δεν έγινε επίτηδες;

Πολλές φορές τα λάθη μας δεν συμβαίνουν τυχαία. Όλα τελικά προέρχονται από το υποσυνείδητο μας.

Ποτέ δεν θα ξεστομίσουμε κάτι, που δεν μας έχει περάσει ποτέ από το μυαλό.

Κάτι που είναι πραγματικά πολύ σημαντικό για μας, δύσκολα θα το ξεχάσουμε.

Είμαστε άνθρωποι και λάθη γίνονται. Είναι φυσικό. Δεν είμαστε τέλειοι. Αλλά δεν μπορούμε να τα αγνοήσουμε. Είναι ευκαιρία να ερευνήσουμε μέσα μας και να διορθώσουμε, όχι το συγκεκριμένο λάθος, αλλά τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις προτεραιότητες που μας οδήγησαν σε αυτό.

Ας γεμίσουμε το μυαλό και την καρδιά μας με θετικό περιεχόμενο και όλα τα υπόλοιπα θα υποχωρήσουν σιγά σιγά. Θυμηθείτε - κάθε πράξη και κάθε λέξη μας, έχει σημασία.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η Θεωρία και η Πράξη - Βαγιακέλ-Πεκουντέι

To read it in English, click here

books-3071110_1920 crop.jpg 

Σε μια διάσημη έκθεση ζωγραφικής, ήταν ένας πανέμορφος πίνακας, που απεικόνιζε ένα χωράφι γεμάτο ώριμα στάχια. Πάνω σε ένα από τα στάχια καθόταν ένα μικρό πουλάκι. Γενικά ο πίνακας φαινόταν αληθινός. Όλοι οι επισκέπτες θαύμαζαν τον πίνακα, μέχρι που ήρθε ένας αγρότης που ανακοίνωσε πως αυτός ο πίνακας είναι λάθος! Όλοι άρχισαν να γελάνε, σκεπτόμενοι τι μπορεί να καταλαβαίνει ο αγρότης σε ακριβούς πίνακες τέχνης; Το γέλιο τους όμως κόπηκε όταν ο αγρότης εξήγησε πως δεν είναι δυνατόν το πουλάκι να κάθεται πάνω στο στάχυ, χωρίς αυτό να λυγίσει, ενώ στον πίνακα το στάχυ ήταν όρθιο κανονικά.

Έτσι είναι. Η θεωρία διαφέρει από την πράξη.

Διαβάζοντας τις περικοπές Βαγιακέλ – Πεκουντέι αυτής της εβδομάδας έχουμε μια δυνατή αίσθηση ντεζαβού, πως γνωρίζουμε ήδη αυτά που διαβάζουμε. Όντως, αυτές οι περικοπές είναι σχεδόν ίδιες με τις περικοπές Τρουμά – Τετσαβέ που διαβάσαμε πριν 2-3 εβδομάδες. Η μικρή διαφορά είναι πως εκεί ήταν η εντολή πώς να χτίσουμε τον φορητό Ναό, ενώ εδώ είναι η εκτέλεση. Γενικά ξέρουμε πως η Τορά είναι πολύ οικονομική και ακριβής στις λέξεις της. Τότε γιατί χρειάζεται η επανάληψη όλων αυτών των λεπτομερειών; Θα μπορούσαμε να εξοικονομήσουμε τόσες λέξεις λέγοντας σε μια πρόταση πως οι Εβραίοι έχτισαν τον Ναό ακριβώς όπως διατάχτηκαν.

Συνήθως υπάρχει διαφορά ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη. Όταν κάποιος χτίζει σπίτι σίγουρα θα υπάρχουν διαφορές από το πρώτο σχέδιο που έκανε, ζωγραφίζοντας το σπίτι των ονείρων του, με το τελικό αποτέλεσμα. Ο αρχιτέκτονας θα του εξηγήσει πως εδώ το τρακτέρ δεν μπορεί να μπει, εκεί χρειάζεται μεγαλύτερος σωλήνας και πως για να πάρουν την τάδε άδεια θα πρέπει να προσθέσουν αυτό κτλ.

Θα μπορούσαμε να σκεφτούμε πως το ίδιο ισχύει για τον Ιερό Ναό. Πως σίγουρα  θα υπήρχαν διαφορές από το αρχικό σχέδιο που είπε ο Θ-ός στον Μωυσή στο όρος Σινά, με το τελικό αποτέλεσμα. Όμως εδώ ανακαλύπτουμε πως το πρώτο σχέδιο είναι ολόιδιο με τον τελικό Ναό. Πώς είναι δυνατόν;

Είναι δυνατόν επειδή πρόκειται για τον Θ-ό. Ο Θ-ός είναι ο Δημιουργός της πραγματικότητας. Όταν διατάζει κάτι δεν το κάνει από ψηλά και μακριά, βρίσκεται εδώ στον κόσμο και τον γνωρίζει καλά. Αυτός τον δημιουργεί. Πάντα ξέρει τι κάνει.

Μερικές φορές νομίζουμε πως όντως, τα λόγια της Τορά είναι αλήθεια, αλλά η πραγματικότητα είναι λίγο διαφορετική. Στην πραγματικότητα δεν είναι δυνατόν να τηρεί κανείς το Σσαμπάτ με όλες τις λεπτομέρειες, να τρώει μόνο Κόσσερ ακολουθώντας πιστά όλους τους νόμους κτλ. Πως μήπως θα πρέπει να προσαρμόσουμε την Τορά ώστε να ταιριάζει καλύτερα στην αληθινή ζωή.

Τέτοιες σκέψεις θα ήταν ίσως σωστές αν μιλούσαμε για ανθρώπινους νόμους, σαν της τροχαίας ή τους φορολογικούς.

Αλλά όταν πρόκειται για τον Θ-ό, Αυτός ξέρει καλύτερα. Αυτός δημιουργεί εμάς, τον κόσμο μας και τις δυσκολίες μας. Αν Αυτός ζητάει κάτι, σίγουρα ξέρει τι λέει και ποιες είναι οι δυνατότητές μας. Μπορεί να μην είναι εύκολο, αλλά σίγουρα είναι προσιτό.

Ας προσπαθήσουμε αυτήν την εβδομάδα να τηρήσουμε μια Μιτσβά, ή μια λεπτομέρεια μιας Μιτσβά, που έως σήμερα νομίζαμε πως δεν μπορούμε να την κάνουμε.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ποιος μπορεί να δει τον Θ-ό; - Κι Τισά

To read it in English, click here

 question thinking crop.jpg

Ένα παιδί καλεί τον φίλο του να μπει στην θάλασσα.

-Αλλά το νερό είναι κρύο!

-Σε 5 λεπτά θα έχεις συνηθίσει το νερό.

- Ε τότε θα μπω σε 5 λεπτά…

Στην περικοπή Κι Τισά αυτής της εβδομάδας ο Μωυσής ζητά από τον Θ-ό να Τον δει - «Δείξε μου την δόξα Σου». Ο Θ-ός του απαντά πως θα μπορέσει να Τον δει μόνο από πίσω, αλλά το πρόσωπο Του δεν θα μπορέσει να δει.

Τι σημάνει αυτή η συζήτηση; Αφού ο Θ-ός δεν έχει σώμα για να μπορεί κανείς να Τον δει…

Ο Μωυσής ζήτησε από τον Θ-ό να του φανερώσει τον τρόπο που διοικεί τον κόσμο. Γιατί υπάρχουν καλοί άνθρωποι που υποφέρουν, ενώ υπάρχουν κακοί άνθρωποι που ζουν πολύ καλά; Ποια είναι η λογική του Θ-ού;

Ο Θ-ός του απάντησε πως είναι αδύνατον για τον άνθρωπο να κατανοήσει γιατί συμβαίνει το κάθε γεγονός. Ο Θ-ός και η σοφία Του είναι απεριόριστη. Ο άνθρωπος, με το περιορισμένο του μυαλό, δεν μπορεί να το  συλλάβει.

Αλλά μερικές φορές γίνεται να καταλάβει ο άνθρωπος τον Δημιουργό του – κοιτώντας προς τα πίσω. Εξετάζοντας το παρελθόν μπορούμε να αντιληφτούμε, πως παρόλο που όταν μας συνέβη κάτι δεν καταλάβαμε το γιατί, τελικά ήταν για το καλό μας.

Όταν περνάμε δύσκολες στιγμές ας θυμόμαστε πως ο Θ-ός έχει έναν πλάνο με τον οποίο κυβερνά τον κόσμο και τίποτα δεν συμβαίνει χωρίς λόγο. Παρόλο που τώρα δεν μπορούμε να το καταλάβουμε, στο μέλλον μπορεί να φανερωθεί πώς ήταν για το καλό μας.

Όταν έρθει ο Μεσσίας θα μπορέσουμε να τα καταλάβουμε όλα, τόσο που θα ευχαριστήσουμε (!) τον Θ-ό για όλα όσα υποφέραμε όλα αυτά τα χρόνια.

Ας αυξάνουμε την πίστη μας και κάνουμε μια ακόμη Μιτσβά ώστε ο Θ-ός να μας φέρει τον Μεσσία πάρα πολύ σύντομα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Πίσω από τις μάσκες - Πούριμ

To read it in English, click here

mask-1155808-crop.jpg 

Τι θα ντυθείτε το Πουρίμ;

Ένα από τα σημαντικότερα ερωτήματα,  εκτός από την εξάπλωση του κορονοϊού και τα αποτελέσματα των εκλογών στο Ισραήλ, είναι η στολή του Πουρίμ. Άλλοι θα διαλέξουν χαρούμενες στολές, άλλοι θα διαλέξουν τρομακτικές και θα τους συγχωρέσουμε αν μας τρομάξουν. Αφού είναι μόνο μια στολή.

Αλλά μήπως δεν μεταμφιεζόμαστε μόνο το Πουρίμ; Τα λόγια μας και η εμφάνισή μας πάντοτε εκφράζουν τον αληθινό μας εαυτό; Ή μήπως είναι μάσκες, που όταν τις αφαιρέσουμε θα αποκαλυφθεί ένας εντελώς διαφορετικός άνθρωπος;

Στην ιστορία του Πουρίμ, όταν ο Αμάν ήθελε να πείσει τον Αχασσβερόσς να σκοτώσει τους Εβραίουςισχυρίστηκε πως οι Εβραίοι είναι «ένας διασκορπισμένος και διχασμένος λαός». Δεν ήταν όλοι ίδιοι μεταξύ τους. Είχαν διαφωνίες και μάλιστα αρκετές μεταξύ τους.

Αλλά όταν δόθηκε η διαταγή να σκοτώσουν όλους τους Εβραίους, φανερώθηκε η ενότητα του εβραϊκού λαού. Όλοι μαζί νήστεψαν και προσευχήθηκαν. Ξαφνικά δεν υπήρχαν πια διαφωνίες και έχθρες. Ένιωσαν πως είναι όλοι ένα.

Αυτή η αδελφοσύνη έφερε αμέσως τη λύτρωση, το μεγάλο θαύμα του Πουρίμ. Επειδή όταν οι Εβραίοι κατεβάζουν τις μάσκες και τις μεταμφιέσεις που τους χωρίζουν, ο Θ-ός φανερώνει την αγάπη Του για τον λαό Του.

Αυτός είναι ο λόγος που τρεις από τις τέσσερεις Μιτσβότ του Πουρίμ έχουν τόσο έντονο το στοιχείο της ενότητας και της αδελφοσύνης. Δίνουμε ελεημοσύνη σε τουλάχιστον δύο φτωχούς, αρκετά για αγοράσουν ένα γεύμα ο καθένας. Δίνουμε Μισσλόαχ Μανότ / Πλατίκος Ντε Πουρίμ,δηλαδή (τουλάχιστον) δύο έτοιμα προς κατανάλωση φαγητά  σε (τουλάχιστον) ένα φίλο για τους άνδρες και μια φίλη για τις γυναίκες. Γλεντάμε μαζί με οικογένεια και φίλους, τρώγοντας ένα γιορτινό γεύμα. (Η τέταρτη Μιτσβά είναι να ακούμε την ανάγνωση της Μεγκιλά το βράδυ και την ημέρα του Πουρίμ)

 

Όλο το χρόνο μοιάζει σαν να είμαστε τόσο διαφορετικοί, διαφορετικοί πολιτισμοί, διαφορετικά ενδιαφέροντα, διαφορετικές προτεραιότητες. Το Πουρίμ είναι η ευκαιρία να βγάλουμε τις μάσκες μας και να αποκαλύψουμε τον αληθινό μας εαυτό. Να ξεσκεπάσουμε την αδελφοσύνη και τηνενότητα που υπάρχουν πάντα μέσα μας, αλλά μερικές φορές μεταμφιεσμένες.

Ας γλεντήσουμε ενωμένοι, χωρίς τις μάσκες που κρύβουν τον αληθινό μας εαυτό, κάνοντας όλες τις Μιτσβότ του Πουρίμ αυτήν την Τρίτη 10/3. Δεν είναι τόσο δύσκολο. Ας προσπαθήσουμε να συνεχίσουμε έτσι, χωρίς τις μεταμφιέσεις που μας διχάζουν, ακόμα και όταν τελειώσει το Πουρίμ.

Σσαμπάτ Σσαλόμ & Χαρούμενο Πουρίμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.