Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Αυτό πρέπει να το ζήσεις!! - Σσαβουότ

 To read it in English, click here

Untitled design (31).png 

Προσπαθήσατε ποτέ να περιγράψετε σε κάποιον τυφλό πώς φαίνεται το πανέμορφο ηλιοβασίλεμα στην Σαντορίνη; Δοκιμάσατε ποτέ να εξηγήσετε σε κάποιον κουφό πώς ακούγεται μια καλή μουσική;

Είναι αδύνατο. Χωρίς να έχουν ζήσει ποτέ αυτοί οι άνθρωποι τις εμπειρίες αυτές δεν γίνεται να τις καταλάβουν.

Τώρα φανταστείτε κάποιον καθηγητή βιολογίας που έχει μπροστά του μια λαχταριστή μπριζόλα. Μπορεί να ξέρει τα πάντα για το υφή της, την διατροφική της αξία, του, αλλά την γεύση της δεν θα τη μάθει μέχρι να την δοκιμάσει ο ίδιος.

Είναι προφανές. Ο καθένας θα αμφισβητούσε κάποιον που ισχυρίζεται πως ξέρει τη γεύση / το όραμα / τη μελωδία από κάτι που δεν έχει βιώσει ποτέ.

Γιατί τότε τόσοι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν πως το ίδιο ακριβώς ισχύει με τον Εβραϊσμό;

Όταν πραγματοποιούμε κάποια Μιτσβά κάτι συμβαίνει βαθιά μέσα μας, η ψυχή μας ενώνεται και γίνεται ένα με τον Δημιουργό. Είναι κάτι που οι λέξεις και οι προτάσεις δεν μπορούν να το εκφράσουν. Μπορούμε να μιλάμε ατελείωτα για το Σσαμπάτ, την ηρεμία και πνευματικότητα που μας φέρνει, αλλά μέχρι να το δοκιμάσουμε οι ίδιοι δεν θα έχουμε πραγματικά καταλάβει την ουσία του. Μπορούμε να γράψουμε ολόκληρα βιβλία για την προσευχή, αλλά μέχρι να την δοκιμάσουμε οι ίδιοι δεν θα καταλάβουμε πόσο ιδιαίτερο, σχεδόν μαγικό, είναι να μιλάς απευθείας στον Θ-ό.

Αυτήν την Κυριακή (20 Μαΐου 2018), πριν ακριβώς 3330 χρόνια, στο όρος Σινά, ο Θ-ός μας έδωσε ένα πολύτιμο δώρο: την ικανότητα να ανυψωθούμε από τις καθημερινές σκοτούρες και να βρούμε τη βαθύτερη έννοια σε καθετί που πράττουμε, όταν ακολουθούμε την Τορά. Ας ανοίξουμε, λοιπόν, το δώρο που μας δόθηκε, ας το δοκιμάσουμε, ας το γευτούμε και τότε θα ανακαλύψουμε πόσο καλό και πολύτιμο είναι.

Σύμφωνα με τους Σοφούς μας, κάθε χρόνο, την ημέρα του Σσαβουότ, όταν διαβάζουμε από τον κύλινδρο της Τορά τις Δέκα Εντολές, είναι σαν επανάληψη αυτής της ιδιαίτερης στιγμής στο όρος Σινά που ο Θ-ός μας αποκαλύφθηκε και μας μίλησε.

Aς δοκιμάσουμε αυτό το υπέροχο δώρο!

Σσαμπάτ Σσαλόμ και Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα

Γιατί το «Μην κλέψεις»; - Σσαβουότ

To read it in English, click here

luchot.png 

Γιατί η Τορά μας προστάζει «Μην κλέψεις»;

Μερικοί νομίζουν πως ο Θ-ός έπλασε τον άνθρωπο και ξαφνικά συνειδητοποίησε πως έχει κλήση για κλέψιμο. Ωχ! Αμέσως άνοιξε την Τορά και πρόσθεσε μέσα την εντολή: «Μην κλέψεις».

Η σειρά των πραγμάτων όμως είναι αλλιώς.

Ο Θ-ός έγραψε την Τορά πριν δημιουργήσει τον κόσμο και δημιούργησε τον κόσμο σύμφωνα με αυτά που έγραψε στην Τορά. Η κλήση που έχει ο άνθρωπος για το κλέψιμο δεν έγινε κατά λάθος. Δημιουργήθηκε επίτηδες για να αποτελεί μια πρόκληση για τον άνθρωπο και παρόλη τη δυσκολία να καταφέρει να πράξει σωστά. Ο Θ-ός έχει ιδιαίτερη ευχαρίστηση να μας βλέπει να νικάμε σε αυτές τις μικρές-μεγάλες μάχες.

Υπάρχουν δύο είδη νόμων, νόμοι που δημιουργούν ζωή και νόμοι που δημιουργούνται από τη ζωή.

Οι ανθρώπινοι νόμοι δημιουργούνται από τη ζωή. Σε μια περιοχή με πολλά ατυχήματα, η κυβέρνηση θα προσθέσει νόμους για την οδήγηση και κυκλοφορία. Σε μια περιοχή με πολλούς κλέφτες, θα βάλουν πιο βαριές ποινές στους κλέφτες. Φυσικά, οι νόμοι διαφέρουν από χώρα σε χώρα, αφού οι συνθήκες σε κάθε μέρος διαφέρουν. Οι νόμοι πρέπει να αλλάζουν σύμφωνα με την πραγματικότητα που αλλάζει και την τεχνολογική εξέλιξη.

Αντίθετα, οι νόμοι της Τορά δημιουργούν τη ζωή. Ο Θ-ός που μας έπλασε, μας έδωσε το βιβλίο με τις οδηγίες χρήσεως. Αφού δημιουργηθήκαμε με βάση την Τορά, οι νόμοι της ισχύουν πάντα και παντού. Ακολουθώντας τις οδηγίες του Δημιουργού χειριζόμαστε τον εαυτό μας με τον καλύτερο τρόπο και μπορούμε να έχουμε μια χαρούμενη και καλή ζωή.

«Στον μοντέρνο κόσμο δεν είναι δυνατόν να τηρεί κανείς το Σσαμπάτ» λένε μερικοί.

«Με βάση τις συνθήκες που βρίσκομαι δεν μπορώ να βγάζω τα προς ζην εντελώς τίμια» αμφιβάλουν άλλοι.

Ας θυμόμαστε πως η Τορά δημιουργεί τη ζωή και αποτελεί το βιβλίο οδηγιών για μια χαρούμενη και καλή ζωή. Ό,τι λέει ισχύει και είναι δυνατόν να γίνει, αρκεί να βάλουμε λίγη προσπάθεια.

Σσαβουότ Σαμέαχ και Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ζητούνται απογραφείς - Μπαμιντβάρ

To read it in English, click here

Untitled design (30).png


Θυμάστε την τελευταία απογραφή πληθυσμού στην Ελλάδα; Συμβαίνει κάθε 10 χρόνια. Οι απογραφείς περνάνε πόρτα-πόρτα για να καταγράψουν τα στοιχεία των κατοίκων. Ποιοι είναι αυτοί οι απογραφείς; Τι κάνουν τον υπόλοιπο καιρό; Φαίνεται πως το επάγγελμα του απογραφέα δεν είναι πολύ περιζήτητο.

Τώρα φανταστείτε τους μεγάλους πολιτικούς να χτυπάνε την πόρτα σας για να ρωτήσουν τα προσωπικά σας στοιχεία. Σουρεαλιστικό;

Στην περικοπή Μπαμιντμπάρ αυτής της εβδομάδας διαβάζουμε για το μέτρημα των εβραίων, μια από τις απογραφές πληθυσμού που έγιναν στην έρημο. Ποιοι είναι οι απογραφείς; Ο Μωυσής και ο Ααρών – οι αρχηγοί του λαού.

Σοβαρά; Είμαι σίγουρη πως είχαν αρκετά πιο σημαντικά θέματα να τους απασχολούν. Η μελέτη και διδασκαλία της Τορά, οι λειτουργίες στον φορητό Ναό (Μισσκάν), η διοίκηση του λαού… Γιατί έπρεπε οι ίδιοι να αφιερώσουν τον πολύτιμο χρόνο τους, για μια εργασία που ο καθένας θα μπορούσε να κάνει;

Οι αρχηγοί του λάου αφιέρωσαν τον πολύτιμοχρόνο τους ακριβώς επειδή μετρούσαν ψυχές.

Ο κάθε Εβραίος είναι πολύτιμος και έχει μέσα του μια Θ-ϊκή ψυχή. Είναι προνόμιο και μεγάλη ευχαρίστηση να μπορεί κανείς να υπηρετεί τον λαό του Θ-ού. Ο Μωυσής και ο Ααρών είχαν την ιδιαίτερη ικανότητα, να μπορούν να βλέπουν και να εκτιμούν την ιδιαίτερη αξία του κάθε Εβραίου και να μεταδώσουν αυτές τις πληροφορίες στον Θ-ό. Γι’ αυτό πήγαν οι ίδιοι να κάνουν την απογραφή.

Η ευκαιρία να συναντήσουμε κάποιον στο «δικό του γήπεδο», να του συμπαρασταθούμε και να εμπλακούμε με τις χαρές και τις δυσκολίες του, είναι ένα ιδιαίτερο δώρο. Όλοι μας μπορούμε να γίνουμε απογραφείς για τον Θ-ό. Να ενδιαφερθούμε, να νοιαστούμε, να πάρουμε ένα τηλέφωνο κάποιο μέλος της κοινότητας που δεν είναι αναγκαστικά ο/η καλύτερός/η μου φίλος/η. Να βρεθούμε εκεί για αυτούς και να τους βοηθήσουμε.

Πρέπει εμείς να πάμε να τους ανακαλύψουμε, να μην περιμένουμε να έρθουν εκείνοι σε μας. Αν ο Θ-ός νοιάζεται αρκετά για να ζητήσει την απογραφή, αν ο Μωυσής και ο Ααρών είχαν αρκετό χρόνο για να αφιερώσουν, τότε σίγουρα και εμείς μπορούμε επίσης να νοιαστούμε και να βοηθήσουμε.

Να θυμάστε πως οι πράξεις αγάπης και έγνοιας, εκτός του ότι κάνουν τον κόσμο μας πολύ πιο ευχάριστο και μας γεμίζουν με ικανοποίηση, μας φέρνουν πιο κοντά στον τέλειο κόσμο που όλοι περιμένουμε, με τον ερχομό του Μεσσία τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Βασισμένο στο άρθρο του Elisha Greenbaum, Census Takers 

«1 για μένα, 2 για μένα...» - Μπεάρ-Μπεχουκοτάι

To read it in English, click here

Untitled design (26).png 

Πήγε ένας ραβίνος κάποτε, στο γραφείο κάποιου πλούσιου Εβραίου, για να του ζητήσει δωρεά για τους φτωχούς της πόλης. Ο πλούσιος άρχισε να δικαιολογείται πως έχει ήδη δώσει χρήματα για την τάδε οργάνωση και για εκείνο τον φιλανθρωπικό σκοπό… Ο ραβίνος αποκρίθηκε πως με την απάντηση του, κατανόησε μια μεγάλη απορία που είχε για τους νόμους Μαασέρ.

Το Μαασέρ, μια από τις Μιτσβότ (εντολές) που μαθαίνουμε στην περικοπή Μπεάρ- Μπεχουκοτάι αυτής της εβδομάδας, σημαίνει πως από όλα μας τα κέρδη πρέπει να προσφέρουμε το 10% για ελεημοσύνη. Αυτό ισχύει για τη συγκομιδή στη γη του Ισραήλ (μέχρι και σήμερα), για τα κοπάδια κασσέρ ζώων που γεννήθηκαν (την εποχή του Ναού) και φυσικά και για τον μισθό μας (επίσης ισχύει μέχρι σήμερα). Η Τορά μας υπόσχεται πως όποιος τηρεί το Μαασέρ, ο Θ-ός τον ευλογεί και τελικά τα κέρδη του θα μεγαλώσουν.

Υπάρχει ένας ενδιαφέρον νόμος σχετικά με τον υπολογισμό του Μαασέρ των ζώων. Ο κτηνοτρόφος παίρνει όλα τα ζώα που γεννήθηκαν την συγκεκριμένη χρονιά και τα βάζει σε ένα μαντρί, ενώ οι μαμάδες τους είναι εκτός. Τα ζώα θέλουν να βγουν για να βρεθούν με τις μαμάδες τους, αλλά μπορεί να περάσει μόνο ένα τη φορά. Ο κτηνοτρόφος στέκεται στην πόρτα και μετράει τα ζώα που βγαίνουν. Φτάνοντας το δέκατο ζώο, βάζει πάνω του λίγη κόκκινη μπογιά και λέει πως αυτό είναι για τον Θ-ό και ξανά από την αρχή. 

Ο ραβίνος είχε την απορία, γιατί έπρεπε να γίνει μια τόση περίπλοκη διαδικασία; Θα ήταν πολύ πιο απλό να μετρηθούν όλα τα ζώα και να γίνει ο υπολογισμός του 10%.

Αλλά με την απάντηση που έδωσε ο πλούσιος κατανόησε το Μαασέρ.  Αν ο κτηνοτρόφος δει πως πρέπει να δώσει, π.χ. 10 ζώα από τα εκατό που του γεννήθηκαν φέτος, μπορεί να του φανούν πολλά. Γιατί να δώσει τόσα πολλά; Γι’ αυτό γίνεται όλοι η διαδικασία όπου ο κτηνοτρόφος βλέπει πως: «ένα για μένα, δύο για μένα… εννιά για μένα και το δέκατο για τον Θ-ό». Έτσι του είναι πιο εύκολο να δώσει, αφού καταλαβαίνει καλύτερα την ευλογία που του έδωσε ο Θ-ός.

Πολλές φορές όταν είναι να δώσουμε από τα χρήματά μας ή από τον χρόνο μας σκεφτόμαστε σαν τον πλούσιο. Έχω ήδη δώσει λεφτά, έχω ήδη αφιερώσει χρόνο… Ας σκεφτούμε πιο προσεχτικά, δηλαδή με πόσα χρήματα και χρόνο ο Θ-ός μας ευλόγησε και πόσα από αυτά χρησιμοποιούμε για τους εαυτούς μας και πόσα αφιερώνουμε στους ανθρώπους γύρω μας και στον Θ-ό.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ζητούνται πρεσβευτές - Εμόρ

 To read it in English, click here

Untitled design (25).png

Ο Άλμπερτ Άινσταϊν είπε κάποτε: «Αν η θεωρία μου αποδειχτεί σωστή, οι Γερμανοί θα ισχυριστούν πως είμαι Γερμανός, οι Γάλλοι θα πουν πως είμαι Γάλλος και οι Αμερικανοί θα πουν πως είμαι Αμερικανός. Αλλά αν η θεωρία μου διαψευστεί, όλοι θα πουν πως είμαι Εβραίος».

Πόσο περήφανοι είμαστε όταν ένας δικός μας αναφέρεται για τις καλές του πράξεις, όταν ένας Εβραίος κερδίζει το βραβείο Νόμπελ. Και αντίστροφα, πόσο ντρεπόμαστε όταν ένας από εμάς είναι στο επίκεντρο κάποιου ηθικού ή οικονομικού σκανδάλου. Είτε αυτό είναι δίκαιο ή όχι, είναι γεγονός πως οι Εβραίοι και οι πράξεις τους εξετάζονται με περισσότερη παρατηρητικότητα από των άλλων. Ο καθένας μας αντιπροσωπεύει την πίστη του, τον λαό του και τον Θ-ό του.

Στην περικοπή Εμόρ αυτής της εβδομάδας, μαθαίνουμε για την Μιτσβά (εντολή) να δοξάζουμε το Όνομα του Θ-ού. Δηλαδή να συμπεριφερθούμε με τρόπο που να κάνει τον κόσμο να θαυμάσει τον Θ-ό και την αφοσίωσή μας σε Αυτόν.

Η κλασική ερμηνεία είναι η εξής: Aν σου δοθεί η επιλογή, να αλλάξεις θρησκεία ή να πεθάνεις, δεν θα πρέπει να απαρνηθείς τον Θ-ό. Όλοι έχουμε στην οικογενειακή μας ιστορία, τέτοιους ήρωες, που προτίμησαν την εξορία, την φτώχεια ή ακόμα και τον θάνατο, για την πίστη τους.

Στις μέρες μας, μπορούμε ελεύθερα να είμαστε Εβραίοι. Κανείς δεν μας ζητά να πεθάνουμε για την πίστη μας. Από εμάς απαιτείται να ζήσουμε για την πίστη μας. Όταν συμπεριφερόμαστε ωραία, σωστά και τίμια, δημιουργούμε «καλό όνομα» στον Εβραϊσμό και στον Θ-ό.

Να ένα κλασικό παράδειγμα του να «δοξάσουμε τον Θ-ό»: Αν κάποιος έλαβε περισσότερα ρέστα από ότι έπρεπε και τα έδωσε πίσω στον πωλητή. Φυσικά, αυτός είναι ο σωστός τρόπος συμπεριφοράς, αλλά υπάρχουν και εκείνοι που δεν θα ενημέρωναν τον άλλο για το λάθος του. Αφού συμπεριφέρθηκε σωστά – έφερε τιμή στον εαυτό του, αλλά και σε όλον το εβραϊκό λαό και στον Θ-ό.

Ας το σκεφτούμε την επόμενη φορά που θα έχουμε δίλημμα, πώς να πράξουμε. Σωστή συμπεριφορά θα κάνει το όνομα του Θ-ού να δοξαστεί.

Ας είμαστε πάντα καλοί πρεσβευτές.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Βασισμένο στο άρθρο του Ραβίνου Yossy Goldman 

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.