Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Οι εχθροί του Μωυσή και του Ααρών - Κοράχ

To read it in English, click here

Untitled design (38).png 

Κάποιος σας έβλαψε. Επενέβη κάποια ανώτερη αρχή με σκοπό να τον τιμωρήσει. Πώς θα αντιδρούσατε;

Στην περικοπή Κόραχ αυτής της εβδομάδας, ο Κόραχ παρέσυρε εκατοντάδες Εβραίους σε εξέγερση εναντίον της εξουσίας του Μωυσή και του Ααρών. Ο Θ-ός θύμωσε και ήθελε να τους τιμωρήσει αυστηρά. Πώς νομίζετε πως αντέδρασαν;

Ο Μωυσής και ο Ααρών ζήτησαν από τον Θ-ό να μην τιμωρήσει όλους τους εξεγερθέντες, αφού την εξέγερση την άρχισε ο Κόραχ και παρέσυρε και τους υπόλοιπους.

Φυσικά, το ότι παρασύρθηκαν δεν αποτελεί δικαιολογία. Ο άνθρωπος πρέπει να είναι αρκετά δυνατός και να πράττει το σωστό ακόμα και όταν είναι υπό κοινωνική πίεση. Παρόλα αυτά ο Μωυσής και ο Ααρών ζήτησαν να τιμωρηθεί μόνο ο ηγέτης της εξέγερσης και να συγχωρηθούν οι υπόλοιποι που παρασύρθηκαν. Αυτή την διάκριση, του ποιος άρχισε και ποιος παρασύρθηκε, μπορεί να την κάνει μόνο ο Θ-ός, που ξέρει τις σκέψεις του καθενός μας.

Σκεφτείτε όμως πως, ενώ πρόκειται για αυτούς που εξεγέρθηκαν εναντίον τους, παρ’ όλα αυτά ο Μωυσής και ο Ααρών προσεύχονται για αυτούς και προσπαθούν να τους δικαιολογήσουν. Ανάμεσα σε αυτούς που υπερασπίζονται, ήταν και ο Ντατάν και ο Αβιράμ. Ήταν και οι δυο γνωστοί ταραχοποιοί, ανακατεμένοι σε κάθε παράπονο, σε κάθε ανυπακοή και σε κάθε τσακωμό εναντίον του Μωυσή από όταν ήταν ακόμα στην Αίγυπτο. Προσευχήθηκε ακόμα και για αυτούς, λέγοντας πως μοναχά παρασύρθηκαν.

Πολλά μπορούμε να μάθουμε από το παράδειγμα του Μωυσή και του Ααρών. Έψαξαν να βρουν το καλό, ακόμα και σε αυτούς που τους αντιστάθηκαν σε προσωπικό επίπεδο. Συνήθως υπάρχει τρόπος να μπορούμε να καταλάβουμε και να δικαιολογήσουμε τον άλλον, χωρίς αναγκαστικά να συμφωνούμε μαζί του.

Σήμερα, Πέμπτη 3 Ταμούζ, είναι η επέτειος θανάτου του Ρέμπε, Ραβίνου Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον. Ο Ρέμπε πάντα έβλεπε το καλό αλλά και τις δυνατότητες του καθενός. Μια τέτοια μέρα, ας σκεφτούμε πώς μπορούμε να μιμηθούμε το παράδειγμα του Ρέμπε, βλέποντας το καλό στον καθένα γύρω μας και τηρώντας τις Μιτσβότ ώστε να φέρουμε τον Μεσσία τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Μια ζωή χωρίς κόπο - Σσελάχ

To read it in English, click here

Untitled design (17).png 

Ονειρευτήκατε ποτέ μια ζωή όπου δεν θα πρέπει να ξυπνάτε νωρίς για να πάτε στη δουλειά; Μια ζωή που θα μπορούσατε να αφιερώσετε τον χρόνο σας μόνο στους τομείς που σας ενδιαφέρουν πραγματικά;

Δεν είσαστε οι πρώτοι.

Όταν οι Εβραίοι πλησίαζαν το Ισραήλ, ο Μωυσής έστειλε κατάσκοπους για να εξερευνήσουν τη γη ώστε να σχεδιάσουν τον καλύτερο τρόπο να την κατακτήσουν. Οι κατάσκοποι γύρισαν πίσω με μια απαισιόδοξη αναφορά. Η γη ήταν όντως καλή αλλά οι κάτοικοι της πανίσχυροι. Συμπέραναν ότι: «Δεν θα μπορέσουμε να τους νικήσουμε». Ο λαός άρχισε να θρηνεί με αποτέλεσμα να θυμώσει ο Θ-ός και να αποφασίσει πως όλη αυτή η γενιά θα μείνει στην έρημο για 40 χρόνια και μόνο τα παιδιά τους θα μπορέσουν να μπουν στη γη του Ισραήλ.

Όμως... επρόκειτο για εκείνους τους Εβραίους που μόλις είχαν δει με τα μάτια τους τις Δέκα Πληγές, τον Διαχωρισμό της Ερυθράς Θάλασσας, την Παράδοση της Τορά. Πώς είναι δυνατόν να αμφισβήτησαν την δύναμη του Θ-ού;

Η Χασιντούτ εξηγεί το βαθύτερο νόημα της άρνησης των Εβραίων να μπουν στη γη του Ισραήλ:

Όσο οι Εβραίοι βρίσκονταν στην έρημο, είχαν όλα όσα χρειάζονταν για να ζήσουν χωρίς κόπο. Το ψωμί (μάννα) έπεφτε από τον ουρανό, η πηγή της Μυριάμ τους ακολουθούσε θαυματουργά στην έρημο. Τα ρούχα τους μεγάλωναν μαζί τους. Έτσι, μπορούσαν να αφοσιωθούν στην μελέτη της Τορά και στην τέλεση των μιτσβότ. Όταν θα έμπαιναν στο Ισραήλ όλα τα θαύματα θα σταματούσαν. Θα έπρεπε να καλλιεργούν τα χωράφια, να βόσκουν τα ζώα και γενικά να απασχολούνται με τα εγκόσμια. Δεν θα μπορούσαν πια να μελετούν την Τορά όλη μέρα...

Οι Εβραίοι δεν το ήθελαν. Προτιμούσαν να μείνουν στην έρημο και να συνεχίσουν αυτόν τον πνευματικό τρόπο ζωής. Ακούγεται ιδανικό. Τότε, γιατί τιμωρήθηκαν τόσο αυστηρά;

Ο Θ-ός έχει αρκετούς αγγέλους που εκπληρώνουν την θέλησή Του, χωρίς να κάνουν ποτέ λάθη, αφού δεν έχουν μέσα τους την «κακιά κλήση» που έχουμε εμείς. Δημιουργώντας εμάς, τους ανθρώπους, ο Θ-ός ήθελε κάτι διαφορετικό.

Ήθελε έναν υλικό κόσμο, όπου το καλό κρύβεται και παρόλα αυτά ο άνθρωπος το αποκαλύπτει. Αυτό μπορούμε να το εκπληρώσουμε μόνο μέσω της τήρησης Τορά και των Mιτσβότ μέσα στον υλικό κόσμο, χωρίς να απέχουμε από την υλιστική ζωή.

Ας σκεφτούμε έναν τρόπο ώστε να φέρουμε τον Θ-ό κοντά στην υλιστική πραγματικότητα αυτήν την εβδομάδα, πραγματοποιώντας μια μιτσβά.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Εσύ τι νομίζεις; - Μπεααλοτέχα

To read it in English, click here

Untitled design (37).png

Ένας από τους ενδιαφέροντες κανόνες που έμαθα σπουδάζοντας δασκάλα είναι να μην απαντώ στις ερωτήσεις των μαθητών. Καλύτερα είναι να αντιστρέψω την ερώτηση λέγοντας στον μαθητή - εσύ τι νομίζεις; Στα διάφορα μαθήματα που έχω διδάξει έως τώρα, το βλέπω να συμβαίνει ξανά και ξανά. Τις περισσότερες φορές το μόνο που χρειάζονται τα παιδιά είναι λίγη ενθάρρυνση ή/και κατεύθυνση. Στρέφοντας την ερώτηση προς τα παιδιά, τους βοηθάει να καταλήξουν μόνα τους στη σωστή απάντηση και να βελτιώσουν τον τρόπο σκέψης τους ώστε στο μέλλον να μπορούν να επιλύσουν οι ίδιοι τα προβλήματα, ακόμα και σε θέματα που δεν έχουν διδαχθεί.

Αυτό ακριβώς είναι το μήνυμα της περικοπής Μπεααλοτεχά αυτής της εβδομάδας. Μαθαίνουμε για το άναμμα της Μενορά στον Ιερό Ναό. Ο αρχιερέας που την άναβε καθημερινά, έπρεπε να βεβαιωθεί πως η κάθε μια από τις επτά λυχνίες είχε ανάψει τόσο, ώστε η φλόγα να συνεχίσει να φωτίζει από μόνη της, χωρίς εξωτερική βοήθεια.

Ο καθένας από εμάς είναι σαν την Μενορά - πρέπει να φωτίσει τον κόσμο γύρω του. Η Μενορά αποτελείται από το σώμα [το αντικείμενο] και το φως. Εμείς έχουμε το σώμα μας και την ψυχή μας. Πρέπει πάντα να αντιλαμβανόμαστε πως το σώμα μας χρησιμεύει μόνο ως μέσο για να μεταδίδει το φως της ψυχής.

Ο Θ-ός μας “ανάβει” και μας δίνει τη δύναμη ώστε να εκπληρώσουμε την αποστολή Του σε αυτόν τον κόσμο. Όμως πρέπει να λάμπουμε με το δικό μας ιδιαίτερο φως. Γι’ αυτό ο Θ-ός μας έδωσε την ελεύθερη βούληση αλλά και έστησε τον κόσμο έτσι ώστε το σωστό να μην είναι πάντα εύκολο. Ο Θ-ός μας δίνει τις δυνάμεις αλλά εμείς αποφασίζουμε να τις χρησιμοποιήσουμε για το σωστό.

Όταν βοηθάμε ή διδάσκουμε κάποιον, ας έχουμε στο μυαλό μας να τον εκπαιδεύσουμε με τέτοιον τρόπο ώστε να μπορεί στη συνέχεια να σταθεί μόνος του.

Ακόμα και όταν δεν βρισκόμαστε σε φιλικό και ενθαρρυντικό περιβάλλον, μπορούμε και οφείλουμε να λάμπουμε με το ιδιαίτερο και μοναδικό φως μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Πλούτος ή σπατάλη; - Νασό

To read it in English, click here

Untitled design (36).png 

Αν κάποιος κερδίσει 10.000.000 € στο λόττο, μπορεί να τα ξοδεύει απεριόριστα και χωρίς έγνοια;

Στην περικοπή Νασό αυτής της εβδομάδας διαβάζουμε για την δωρεά των αρχηγών. Οι αρχηγοί των δώδεκα  φυλών του Ισραήλ δώρισαν 6 άμαξες για την μεταφορά του Μισσκάν (Φορητός Ναός) στην πορεία του λαού στην έρημο.

Όταν διαβάζουμε για τα μεγέθη των ξύλων, των υφασμάτων και τα υπόλοιπα μέρη του Μισσκάν, ανακαλύπτουμε κάτι παράξενο. Αυτές οι λίγες άμαξες έπρεπε να κουβαλήσουν ένα απίστευτα βαρύ και ογκώδεις φορτίο. Το Ταλμούδ κάνει διάφορους μαθηματικούς υπολογισμούς για να καταλάβει πώς ήταν δυνατόν να χωρούσαν όλα αυτά τα πράγματα πάνω στις άμαξες. Οι Σοφοί μας εξηγούν πως οι υπεύθυνοι Λεβίτες έπρεπε να συνοδεύουν τις άμαξες για να φροντίσουν να μην πέσει τίποτα, αφού όλα ήταν τοποθετημένα οριακά.

Η μεγάλη ερώτηση είναι γιατί; Δεν βρήκαν οι αρχηγοί πουθενά αλλού να κάνουν οικονομίες; Αφού στο Μισσκάν χρησιμοποίησαν τα καλύτερα και πιο ακριβά υλικά: χρυσάφι, ασήμι, πολύτιμες πέτρες κτλ. Γιατί έφεραν μόνο μισή άμαξα ο καθένας;

Η απάντηση είναι 6 λέξεις: Ναι στον πλούτο, όχι στη σπατάλη.

Το σπίτι του Θ-ού πρέπει να είναι όμορφο και πολυτελές, γι’ αυτό χρησιμοποιήθηκαν τα καλύτερα υλικά. Παρόλα αυτά, δεν επιτρέπεται η άσκοπη σπατάλη, ούτε ενός γραμμάριου.

Οι αρχηγοί δεν τσιγκουνεύτηκαν. Αφού ήταν δυνατόν να κουβαληθούν τα μέρη του Μισσκάν σε έξι άμαξες, αν πρόσθεταν μια ακόμη άμαξα, αυτό θα σήμαινε ότι θα υπήρχε αχρησιμοποίητος χώρος. Αυτό είναι σπατάλη και δεν πρέπει να συμβαίνει.

Ο Θ-ός δημιούργησε το κάθε τι με κάποιον σκοπό. Η δική μας ευθύνη είναι να τα χρησιμοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο.

Ας πάρουμε για παράδειγμα τον χρόνο μας. Έχουμε 10.080 λεπτά κάθε εβδομάδα. Ακόμα και όταν περιμένουμε τον φούρνο μικροκυμάτων να ζεστάνει το φαγητό ή βρισκόμαστε στο λεωφορείο, πρόκειται για λεπτά που πρέπει να αξιοποιηθούν. Ο Θ-ός δεν τα δημιούργησε χωρίς λόγο.

Ή τα χρήματά μας. Ακόμα και αν κάποιος κερδίσει το λόττο δεν είναι σωστό να τα σπαταλήσει χωρίς σκέψη. Πρέπει να αξιοποιηθούν σωστά – ο Θ-ός δεν τα δημιούργησε χωρίς λόγο.

Όπως και τα ταλέντα μας. Ένας έχει σπάνια φωνή, ο άλλος έχει «χρυσά χέρια», ο τρίτος εξηγεί καταπληκτικά και γενικά, όλοι μας έχουμε κάποιο ταλέντο. Πρέπει να τα χρησιμοποιήσουμε για να κάνουμε καλό, να μην τα αφήσουμε να σκουριάσουν. Ο Θ-ός δεν τα έδωσε χωρίς λόγο.

Την Τρίτη που μας πέρασε γιόρτασα τα γενέθλιά μου. Μια φίλη μου μου θύμισε αυτά τα λόγια, υπενθυμίζοντας μου κάτι σημαντικό. Αφού ο Θ-ός με έφερε στον κόσμο, και ο Θ-ός δεν κάνει τίποτα χωρίς λόγο, αυτό σημαίνει πως υπάρχει κάτι ιδιαίτερο που μόνο εγώ μπορώ να εκπληρώσω εδώ. Τα γενέθλιά μας είναι η μέρα που ο Θ-ός αποφάσισε πως ο κόσμος δεν μπορεί άλλο χωρίς εμάς και μας χρειάζεται. Κανένας εδώ δεν είναι άχρηστος.

Ας αξιοποιήσουμε τα δώρα μας και τον χρόνο μας για τους σκοπούς που θέλει ο Θ-ός. Ας αποφασίσουμε πως αυτή την εβδομάδα, όταν θα έχουμε 2-3 λεπτά «κενά», λεπτά αναμονής, να τα αξιοποιήσουμε παραγωγικά, διαβάζοντας έναν Ψαλμό του Δαυίδ – Τεϊλίμ.

Μπορεί εμάς να μας φαίνονται «μόνο» 2-3 λεπτά, αλλά ο Θ-ός τα δημιούργησε για κάποιον λόγο.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.