Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Το μοιραίο λάθος - Τισσά Μπε'Αβ

 To read it in English, click here

Untitled design (44).png 

Πάντα ψάχνουμε να κατηγορήσουμε κάποιον όταν πονάμε. Είναι ανθρώπινο ένστικτο. Θέλετε να μάθετε τι φταίει για τα δεινά μας;

Πριν πολλά χρόνια, στη Γη του Ισραήλ, ήταν ένας πλούσιος που έκανε μια δεξίωση και κάλεσε πολλούς από τους σημαντικούς ανθρώπους της πόλης. Ο υπηρέτης που μοίραζε τις προσκλήσεις, όμως, έκανε ένα μοιραίο λάθος. Αντί να καλέσει τον Κάμτσα, φίλο του πλούσιου, κάλεσε τον Μπαρ Κάμτσα, που ήταν εχθρός του πλούσιου… Ο Μπαρ Κάμτσα ξαφνιάστηκε από την πρόσκληση αλλά σκέφτηκε πως μάλλον ο πλούσιος θέλει να συμφιλιωθεί μαζί του. Όταν ήρθε η μέρα φόρεσε τα καλά του και πήγε στην γιορτή.

Όταν ο πλούσιος αντίκρισε τον Μπαρ Κάμτσα στην αίθουσα θύμωσε πολύ και άρχισε να του φωνάζει. Ο Μπαρ Κάμτσα κατάλαβε το λάθος, αλλά ντρεπόταν να φύγει έτσι. Παρακάλεσε τον πλούσιο να τον αφήσει να μείνει, υποσχόμενος να πληρώσει για το γεύμα του. Ο πλούσιος δεν ήθελε να ακούσει τίποτα. Ακόμα και όταν ο Μπαρ Κάμτσα πρόσφερε να πληρώσει για ολόκληρη τη γιορτή αρκεί να μην ντροπιαστεί, ο πλούσιος δεν συμφώνησε και τον έδιωξε από τον χώρο.

Ο Μπαρ Κάμτσα ήταν πολύ πληγωμένος και θυμωμένος. Υπήρχαν τόσοι σημαντικοί άνθρωποι στην αίθουσα και κανένας τους δεν προσπάθησε να τον βοηθήσει και να τον σώσει από την ντροπή! Ο Μπαρ Κάμτσα αποφάσισε να τους εκδικηθεί. Ταξίδεψε μέχρι την Ρώμη και είπε στον Καίσαρα πως οι Εβραίοι είχαν εξεγερθεί εναντίον του. Έτσι άρχισε η καταστροφή της Ιερουσαλήμ. Τελικά οι Ρωμαίοι έκαψαν τον Ιερό Ναό, σκότωσαν πολλούς Εβραίους και εξόρισαν πολλούς από τους υπόλοιπους.

Βασικά, όλα μας τα προβλήματα πηγάζουν εδώ. Κατά την διάρκεια της Εξορίας (Γκαλούτ) η παρουσία του Θ-ού δεν είναι φανερή, με αποτέλεσμα να βιώνουμε αμέτρητες πνευματικές και υλικές δυσκολίες. Όταν έρθει ο Μεσσίας αυτό το πρόβλημα θα λυθεί και μαζί του όλα τα υπόλοιπά μας προβλήματα. Τότε, η παρουσία του Θ-ού θα είναι φανερή. Παντού θα υπάρχει μόνο αγάπη και αδελφοσύνη. Όλοι θα έχουν αφθονία. Όλες οι αρρώστιες θα εξαφανιστούν και οι πεθαμένοι θα ξαναζήσουν.

Σήμερα, 9 του εβραϊκού μήνα Αβ, νηστεύουμε και θρηνούμε την αρχή της καταστροφής, λόγου του μίσους ανάμεσά μας. Είναι μια πολύ κατάλληλη μέρα για να αποφασίσουμε να σταματήσουμε πια όλη αυτήν την ταλαιπωρία. Πώς; Ξεριζώνοντας την αιτία της Εξορίας μας. Εξαιτίας του άδικου μίσους καταστράφηκε ο Ναός. Λόγω της αγάπης και της αδελφοσύνης, θα ξαναχτιστεί ο Ναός και θα έρθει η Λύτρωσή μας.

Είθε αυτό να συμβεί πολύ σύντομα!

Χάνα

Το χτύπημα στον ώμο - Ντεβαρίμ

To read it in English, click here 

Untitled design (42).png 

Στην Ιερουσαλήμ ζούσε ένας πολύ χαρούμενος Εβραίος που τον έλεγαν Νάχουμ Μαργκαλιγιότ.  Παρέμεινε χαρούμενος όλη του την ζωή, παρόλο που έχασε δυο κόρες  και που γενικά δεν είχε μια εύκολη ζωή. Όταν τον ρωτούσαν πως παρέμενε πάντοτε χαρούμενος, απαντούσε με μια παρομοίωση: «Όταν περπατάς στον δρόμο και ξαφνικά νιώθεις ένα χτύπημα στον ώμο, γυρνάς για να δεις ποιος το έκανε. Αν πρόκειται για έναν άγνωστο, φυσικά θα θυμώσεις. Αλλά αν ανακαλύψεις πως είναι κάποιος που αγαπάς, θα καταλάβεις πως το χτύπημα ήταν φιλικό και δεν θα θυμώσεις, παρόλο που σε πόνεσε. Το ίδιο και εγώ. Δέχτηκα όντως οδυνηρά χτυπήματα, αλλά κάθε φορά που κοιτάζω πίσω μου καταλαβαίνω πως είναι από τον Θ-ό που με αγαπά. Έτσι μπορώ να συνεχίσω παρόλα αυτά να είμαι χαρούμενος.»

Όταν αγαπάς τον Θ-ό και ξέρεις πως σε αγαπά, ό,τι και να σου συμβεί το ερμηνεύεις ως κάτι θετικό για σένα.

Στην περικοπή Ντεβαρίμ αυτής της εβδομάδας ο Μωυσής, πριν φύγει από την ζωή, αρχίζει την επίπληξη στον λαό του Ισραήλ. Ανάμεσα σε αυτά που τους λέει είναι ότι παραπονέθηκαν πως ο Θ-ός τους έβγαλε από την Αίγυπτο επειδή τους μισούσε, για να τους σκοτώσει στην έρημο. Ήταν τέτοιο το σκεπτικό τους που παρόλο που έβλεπαν ξεκάθαρα θαύματα, τα ερμήνευσαν ως μίσος.

Όλα εξαρτώνται από το «ποιος» χτύπα τον ώμο μας.

Εμείς λοιπόν, ας φορέσουμε τα σωστά «γυαλιά» για να δούμε την πραγματικότητα και την ερμηνεύσουμε θετικά. Ας αναζητήσουμε το θετικό, το κρυμμένο καλό που υπάρχει σε κάθε τι που μας συμβαίνει.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Διαδρομές στη ζωή - Ματότ-Μασέ

To read it in English, click here 

Untitled design (41).png 

Αυτήν την εβδομάδα θα διαβάσουμε δυο περικοπές, Ματότ και Μασέι, ολοκληρώνοντας το Τέταρτο Βιβλίο της Τορά, Μπαμιντμπάρ – Αριθμοί.

Θα ήθελα να μελετήσουμε λίγο το όνομα της δεύτερης περικοπής, Μασέι, που σημαίνει Διαδρομές. Η περικοπή αρχίζει με την καταμέτρηση όλων των περιπλανήσεων των Εβραίων στην έρημο, δηλαδή ότι ταξίδεψαν από το τάδε μέρος και στρατοπέδευσαν στο άλλο μέρος, ταξίδεψαν από το άλλο μέρος και στρατοπέδευσαν στο τρίτο μέρος κτλ. Τον περισσότερο καιρό οι Εβραίοι τον πέρασαν στην έρημο στρατοπεδεύοντας. Η διαδρομή ήταν μόνο το μέσω για να φτάσουν από το ένα μέρος στο άλλο. Τότε γιατί ονομάζεται ολόκληρη η περικοπή «Διαδρομές»;

Ο καθένας μας βιώνει δύο καταστάσεις στη ζωή του. Η πρώτη είναι εκείνη της «διαδρομής», όταν αναπτυσσόμαστε, δηλαδή όταν προσπαθούμε και προχωράμε. Η δεύτερη είναι της «στρατοπέδευσης», δηλαδή όταν αναπαυόμαστε και χαιρόμαστε τα επιτεύγματα μας.

Η ερώτηση είναι ποια κατάσταση είναι η πιο σημαντική;

Στα Γνωμικά των Πατέρων (Πιρκέι Αβότ) διαβάζουμε: «Ποιος είναι πλούσιος; Αυτός που αρκείται με αυτά που έχει». Δεν πρέπει να ψάχνουμε για παραπάνω. Αν έχουμε αυτοκίνητο, δεν πρέπει συνεχώς να αναζητούμε να αποκτήσουμε ένα καλύτερο.

Μήπως αυτό σημαίνει πως οι «στρατοπεδεύσεις» είναι πιο σημαντικές;

Ο Ραβίνος Σσνέορ Ζάλμαν, ο πρώτος ραβίνος και ιδρυτής της Χαμπάντ, εξηγεί πως σε κάποιες περιπτώσεις τα πνευματικά και τα υλικά θέματα είναι ακριβώς αντίθετα. Ενώ σε ό,τι αφορά τα υλικά αγαθά είναι καλό να αρκείσαι με αυτά που έχεις, στα πνευματικά θέματα αυτό αποτελεί μεγάλο μειονέκτημα. Πρέπει πάντα να προχωράμε, να προσπαθούμε να βελτιωθούμε και να βελτιώσουμε τον κόσμο γύρω μας.

Αυτό είναι και το μήνυμα του ονόματος της περικοπής Μασέι: Ποτέ να μην αρκούμαστε σε ό,τι έχουμε, σε όσα έχουμε καταφέρει. Πάντα πρέπει να βρισκόμαστε σε «διαδρομή» προς έναν καλύτερο εαυτό και έναν καλύτερο κόσμο.

Ας σκεφτούμε μια πράξη με την οποία μπορούμε να προχωρήσουμε και να βελτιωθούμε. Μια Μιτσβά, μελέτη Τορά, περισσότερη Τσεντακά ή εθελοντισμό. Είθε χάρη στο ασταμάτητο προχώρημα μας να έρθει ο Μεσσίας τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Τα σωστά κίνητρα - Πινχάς

To read it in English, click here

Untitled design.png 

Ποιο είναι το πιο επικίνδυνο πράγμα στην ψυχολογική ανάλυση;

Όταν κάποιος που δεν είναι εξειδικευμένος, νομίζει ότι είναι και αρχίζει να αναλύει τους ανθρώπους γύρω του. «Ξέρω γιατί εκείνος δίνει τόση πολύ ελεημοσύνη – απλά θέλει να δει το όνομά του στις πλακέτες ευχαριστιών. Σκέτη μεγαλομανία!». Ή: «Ο λόγος που πάντα είναι πρόθυμη να βοηθήσει είναι επειδή έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση και ψάχνει την έγκριση των άλλων».

Είναι τόσο εύκολο να ξέρεις τα κίνητρα του άλλου;

Στην περικοπή Πινχάς αυτής της εβδομάδας, ο Πινχάς επενέβη και σκότωσε τον άνθρωπο που αμάρτησε μπροστά σε ολόκληρο τον λαό. Χάρη στην πράξη του, ο Θ-ός ηρέμησε από τον θυμό Του και σταμάτησε την επιδημία που είχε ξεκινήσει εξαιτίας αυτής της αμαρτίας.

Όμως υπήρχαν άνθρωποι που δεν τους άρεσε η πράξη του Πινχάς. Έλεγαν πως τα κίνητρά του δεν ήταν σωστά. Ότι σκότωσε τον αμαρτωλό επειδή είχε άσπλαχνο χαρακτήρα. Σε αυτό το σημείο ο Θ-ός παρενέβη και τους διαβεβαίωσε πως τα κίνητρα του Πινχάς ήταν σωστά και νοιαζόταν πραγματικά για τον εβραϊκό λαό που πέθαινε από την επιδημία, λόγω της αμαρτίας.

Αρκετές φορές όταν κάποιος ξεκινά μια καλή πράξη, έρχεται κάποιος άλλος και λέει πως τα κίνητρά του δεν είναι σωστά.

Ας αναρωτηθούμε:

Πρώτον, από πού ξέρουμε ποια είναι τα κίνητρά του άλλου; Είμαστε προφήτες;

Δεύτερον, ας υποθέσουμε ότι τα κίνητρά του είναι λανθασμένα. Εάν πρόκειται για μια καλή πράξη – πρέπει να συνεχίσει να την κάνει. Ακόμη και αν κάποιος δίνει ελεημοσύνη για τον λάθος λόγο, ο φτωχός χορταίνει πραγματικά.

Τρίτον, πριν εξετάσουμε τα κίνητρα του άλλου, ας εξετάσουμε τα δικά μας κίνητρα. Γιατί  θέλουμε να κριτικάρουμε τις καλές πράξεις των άλλων; Μερικές φορές η κριτική μιας καλής πράξης υποκρύπτει την προσπάθεια του κριτή να δικαιολογήσει γιατί δεν κάνει και ο ίδιος μια αντίστοιχη καλή πράξη. Αντί να παραδεχτεί πως είναι εγωιστής, ή αδιάφορος, ή τεμπέλης, είναι πιο εύκολο να πει πως τα κίνητρα του άλλου είναι λάθος.

Την επόμενη φορά που βλέπουμε κάποιον να κάνει κάτι καλό, αντί να ασχοληθούμε με τα κίνητρά του, ας συμμετάσχουμε και εμείς κάνοντας το καλό. Με μια ακόμη καλή πράξη ερχόμαστε πιο κοντά στον ερχομό του Μεσσία τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η πραγματική συγχώρεση - Χουκάτ-Μπαλάκ

To read it in English, click here

Untitled design (39).png 

Στην περικοπή Χουκάτ-Μπαλάκ αυτής της εβδομάδας οι Εβραίοι πήγαν (πάλι) να γκρινιάξουν στον Μωυσή, χρησιμοποιώντας άσχημες εκφράσεις. Ο Θ-ός θύμωσε και έστειλε δηλητηριώδη φίδια που σκότωσαν πολλούς Εβραίους. Οι Εβραίοι κατάλαβαν πως έκαναν λάθος και πήγαν να ζητήσουν συγγνώμη. Ο Μωυσής τους συγχώρεσε και προσευχήθηκε να φύγουν τα φίδια. Ο Θ-ός τον διέταξε να φτιάξει ένα χάλκινο φίδι και να το τοποθετήσει ψηλά. Όποιος σήκωνε τα μάτια του προς τα πάνω, γιατρευόνταν αμέσως.

Οι Σοφοί μας διδάσκουν πως πρέπει, σαν τον Μωυσή, να μην είμαστε σκληροί και να συγχωρούμε αυτούς που μας ζητούν συγγνώμη. Αλλά θα πρέπει να είναι μια πραγματική συγχώρεση.

Υπάρχει το «Σε συγχωρώ» που είναι μόνο προφορικό, αλλά μέσα στην καρδιά ο άνθρωπος δεν έχει συγχωρέσει καθόλου.

Υπάρχει το «Σε συγχωρώ» που δεν είναι πλήρες. Ναι μεν ο άνθρωπος δεν θα τιμωρήσει τον άλλον για την πράξη του, αλλά η σχέση τους δεν θα είναι ποτέ η ίδια.

Υπάρχει όμως και το αληθινό «Σε συγχωρώ», που σημαίνει πως η σχέση των δυο ανθρώπων θα είναι σαν πριν, καλή και γεμάτη αγάπη.

Ο Μωυσής όχι μόνο συγχώρεσε, αλλά προσευχήθηκε για τον λαό. Όχι μόνο προσευχήθηκε, αλλά όταν έπρεπε να φτιάξει το χάλκινο φίδι το πλήρωσε από την τσέπη του, παρόλο που λογικά θα έπρεπε να το πληρώσει ο λαός, που το είχε ανάγκη. Η συγχώρεση του Μωυσήείναι η αληθινή συγχώρεση.

Ας προσπαθήσουμε να συγχωρούμε αληθινά, όπως ο Μωυσής.

Αυτή την εβδομάδα, ας προσπαθήσουμε να συγχωρήσουμε είτε κάποιον που δεν έχουμε συγχωρέσει έως τώρα, είτε κάποιον που δεν έχουμε συγχωρήσει πλήρως. Χάρη στην αγάπη και την αδελφοσύνη μεταξύ μας, θα έρθει ο Μεσσίας πολύ σύντομα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Υ.Γ. Αν θέλετε ακόμα μια ιστορία πραγματικής συγχώρεσης, συνεχίστε το διάβασμα:

Κάποτε, ήταν ένας πλούσιος άνθρωπος που δεν είχε παιδιά. Έχοντας ακούσει για τη ιερότητα του Ραβίνου Γιτζάκ Μέιρ Άλτερ πήγε να του ζητήσει να τον ευλογήσει. Φτάνοντας, η ουρά για να μιλήσει με τον ραβίνο ήταν μεγάλη. Ο πλούσιος ένιωθε πως ήταν αρκετά σημαντικός ώστε να προσπεράσει την ουρά. Όταν ο βοηθός του ραβίνου δεν το άφησε να προσπεράσει τους υπόλοιπους, ο πλούσιος θύμωσε, του έδωσε μια σφαλιάρα και μπήκε με το έτσι θέλω, στο γραφείο του ραβίνου.

Ο ραβίνος δεν ήθελε να ακούσει τον πλούσιο μέχρι να ζητήσει συγγνώμη από τον βοηθό του.

Έτσι, ο πλούσιος βγήκε και του ζήτησε να τον συγχωρέσει. Ο βοηθός μπήκε μαζί του στο γραφείο του ραβίνου και είπε πως θα δεχτεί να τον συγχωρέσει υπό έναν όρο: Ο ραβίνος να ευλογήσει τον πλούσιο με παιδιά. Ο ραβίνος χαμογέλασε, ευλόγησε τον πλούσιο και όντως απέκτησε παιδιά.

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.