Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Ποιος είναι ο καλύτερος Εβραίος; - Σουκότ

 To read it in English, click here

 Blog Chanchie (6).png

Το Σουκότ υπάρχει μια ιδιαίτερη Μιτσβά – να κρατήσουμε στα χέρια μας και να κουνήσουμε τα τέσσερα είδη: ετρόγκ (κίτρο), λουλάβ (κλαδί χουρμαδιάς), αντασίμ (κλωνάρια μυρτιάς), αραβότ (κλωνάρια ιτιάς). Το καθένα από τα τέσσερα αυτά είδη έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά: το ένα έχει ωραία ευωδία (μυρτιά), το άλλο έχει ωραία γεύση (χουρμάς), το τρίτο έχει και γεύση και ευωδία (κίτρο) ενώ το τελευταίο δεν έχει ούτε γεύση ούτε ευωδία (ιτιά). Και όμως, για να εκπληρώσουμε την Μιτσβά χρειαζόμαστε και τα τέσσερα είδη, δεν μπορεί να λείψει κανένα.

Οι Σοφοί μας εξηγούν πως τα τέσσερα είδη συμβολίζουν τον εβραϊκό λαό. Υπάρχουν αυτοί που μελετούν την Τορά και «τρέφονται» με την σοφία της, άρα έχουν ωραία γεύση. Υπάρχουν αυτοί που κάνουν καλές πράξεις, άρα έχουν «ωραία ευωδία» και όλοι θέλουν να είναι κοντά τους. Υπάρχουν αυτοί που κατέχουν και τις δύο αξίες, ενώ άλλοι που δεν έχουν καμία. Ούτε την μελέτη, ούτε την πράξη. Θα μπορούσαμε να σκεφτούμε πως οι τελευταίοι δεν είναι καλοί και σημαντικοί Εβραίοι και μπορούμε να τους αγνοήσουμε. Αλλά η Μιτσβά αυτή μας διδάσκει πως είναι και αυτοί μέρος του εβραϊκού λαού και πως τους χρειαζόμαστε όλους.

Αυτό είναι ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Εβραϊσμού που μου αρέσει πολύ.

Αν είσαι Εβραίος δημοσιογράφος, ταξιτζής, υπάλληλος, υπουργός, έμπορος ή ράφτης, δεν αξίζεις λιγότερο από τον πιο σπουδαίο ραβίνο. Όλοι πρέπει να μελετήσουν την Τορά, να τηρήσουν τις Μιτσβότ και να προσευχηθούν στον Θ-ό. Όλοι πρέπει να παντρευτούν, να αποκτήσουν παιδιά και να επηρεάσουν τον κόσμο με καλό τρόπο. Φυσικά, ο Θ-ός αναμένει από τον άνθρωπο σύμφωνα με τα προσόντα του και τον τρόπο ζωής του. Αν κάποιος έχει περισσότερο μυαλό, ελεύθερο χρόνο, υπομονή και διάφορα ταλέντα θα πρέπει να πράξει περισσότερο από τους άλλους. Ο Θ-ός θέλει να χρησιμοποιήσουμε όλα τα χαρίσματα που μας έδωσε για καλό σκοπό. Αλλά γενικά, οι βασικές απαιτήσεις ισχύουν το ίδιο για όλους.

Αυτό δίνει μια διαφορετική προοπτική σε πολλά θέματα, όπως η προσευχή και η συναγωγή. Ο καθένας μπορεί να προσευχηθεί στον Θ-ό από οποιοδήποτε μέρος βρίσκεται. Η προσευχή ενός πλήθους έχει ακόμα περισσότερη δύναμη από την μοναχική προσευχή, γι’ αυτό υπάρχουν διάφορα μέρη της προσευχής που μπορούν να γίνουν μόνο όταν ένα Μινιάν είναι παρόν (10 Εβραίοι άντρες), όπως για την ανάγνωση από το Σέφερ Τορά ή για το Καντίσς. Συνήθως αυτές οι συγκεντρώσεις για προσευχή συμβαίνουν στη συναγωγή, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητο. Έχω βρεθεί σε προσευχές σε σαλόνι σπιτιού, σε γήπεδο, σε πάρκινγκ, και ακόμα και σε κουζίνα αεροπλάνου (με την άδεια του πληρώματος). Ειδικά αυτή την περίοδο, λόγω covid-19, βλέπουμε ακόμα περισσότερες προσευχές να γίνονται σε διάφορους εξωτερικούς χώρους. Αυτός που καθοδηγεί την προσευχή, ο χαζάν, μπορεί να είναι και ραβίνος, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητο. Ο κάθε Εβραίος που γνωρίζει την προσευχή μπορεί να το κάνει. Με άλλα λόγια, όταν κάποιος πάει στην συναγωγή δεν είναι σαν ένα θέαμα, για να παρακολουθήσει τον ιερουργό να προσεύχεται χωρίς να κάνει ο ίδιος τίποτα. Ο Θ-ός περιμένει να ακούσει του καθενός την προσευχή, σύμφωνα με το επίπεδο των γνώσεων του, στα εβραϊκά ή σε μετάφραση, με τα λόγια των Σοφών μας ή με τα δικά του λόγια.

Το κέντρο της θρησκείας μας δεν είναι η συναγωγή ή ο ραβίνος, αλλά ο Εβραίος και το σπίτι του. Ο ραβίνος μάς διδάσκει και μάς καθοδηγεί για να μπορέσουμε να κάνουμε τα πράγματα με τον σωστό τρόπο, μάς δίνει έμπνευση και μάς ενθαρρύνει, αλλά δεν αντικαθιστά τη δική μας μελέτη, τις δικές μας πράξεις των Μιτσβότ και την προσωπική μας σχέση με τον Δημιουργό μας.

Παρόλο που μοιάζει δύσκολο φέτος, αυτό το Σουκότ ας προσπαθήσουμε να κουνήσουμε εμείς οι ίδιοι Τέσσερα Είδη.* Κουνώντας τα ας θυμηθούμε πως ο κάθε Εβραίος είναι σημαντικός και κανένας δεν περισσεύει. Ο Θ-ός μας περιμένει όλους.

Σσαμπάτ Σσαλόμ & Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα

* Όποιος δεν έχει το δικό του σετ με τα Τέσσερα Είδη, μπορεί να επικοινωνήσει με την Χαμπάντ Ελλάδος. Όπως εξηγήσαμε παραπάνω, ο ραβίνος θα είναι κοντά μας για να πραγματοποιήσουμε αυτήν την σημαντική Μιτσβά.

Η Αγκαντά μέσα στη Σουκά ?!!!

To read it in English, click here

 Blog Chanchie (2).png

 

Φανταστείτε την οικογένεια σας μέσα στην Σουκά να διαβάζει την Αγκαντά… Ο μπαμπάς τελειώνει το κιντούσς και προτού πιει το πρώτο ποτήρι κρασιού κοιτάει το πράσινο ταβάνι-σχαχ… Ακούγεται παράξενο; Πώς ανακατεύτηκαν το Πέσαχ και το Σουκότ;

Η αλήθεια είναι πως οι δυο αυτές γιορτές τιμούν το ίδιο γεγονός. Το Πέσαχ γιορτάζουμε την Έξοδο από την Αίγυπτο και το Σουκότ τα Σύννεφα της Δόξας που μας προστάτευαν για 40 χρόνια από τον δυνατό ήλιο, κατά την διάρκεια των περιπλανήσεων στην έρημο, μέχρι να μπούμε στη Γη του Ισραήλ.

Γιατί τότε γιορτάζουμε το Σουκότ μισό χρόνο αργότερα; Θα ήταν πιο σωστό να είναι η γιορτή, αμέσως μετά, ή κατά τη διάρκεια, του Πέσαχ, όποτε και ξεκίνησε ιστορικά...

Το Πέσαχ είναι στην αρχή της άνοιξης που ξεκινά να καλοκαιριάζει. Πιθανόν πολλοί άνθρωποι να θέλουν να βγουν να κάτσουν έξω ούτως ή άλλως, λόγω του καιρού... Άρα όταν δουν όλοι τους Εβραίους σε αεριζόμενες καλύβες, μπορεί να σκεφτούν ότι το κάνουν μόνο γιατί τους είναι άνετο, όχι γιατί είναι εντολή του Θ-ού. Για να είναι ξεκάθαρο πως οι Σουκότ κατασκευάζονται λόγω της Μιτσβά, τις φτιάχνουμε το φθινόπωρο, όταν μερικές φορές βρέχει και κάνει κρύο. Αυτό δηλώνει ξεκάθαρα την αφοσίωση μας στον Θ-ό.

Υπάρχει ένα σπουδαίο μήνυμα σε αυτό. Ακόμα κι όταν τα πράγματα είναι δύσκολα και σκοτεινά, τότε ακριβώς είναι η ώρα για να κάνουμε όσα περισσότερα μπορούμε για να φωτίσουμε τον κόσμο. Δεν φοβόμαστε το σκοτάδι, το κρύο και το χειμώνα! Θα κάνουμε πολλές Μιτσβότ και θα φέρουμε τον Μεσσία τώρα!!!

Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα

Η Χάνα και το Ροσς Ασσανά

 To read it in English, click here

Blog Chanchie.png 

Γνωρίζετε πως το όνομά μου εμφανίζεται στη λειτουργία του Ροσς Ασσανά;

Όπως κάθε Σσαμπάτ και γιορτή, αφού διαβάσουμε την αντίστοιχη περικοπή από την Τορά (Βίβλο), διαβάζουμε την Αφταρά - ένα απόσπασμα από τα βιβλία των Προφητών που ταιριάζει με το περιεχόμενο της Περικοπής. Το Ροσς Ασσανά διαβάζουμε για την Χάνα.

Η Χάνα ήταν παντρεμένη αρκετά χρόνια, αλλά δεν είχε παιδιά. Το Ροσς Ασσανά, πήγε με τον άντρα της στο Μισσκάν (Φορητό Ναό) και άρχισε να προσεύχεται σιωπηλά, παρακαλώντας τον Θ-ό να αποκτήσει παιδιά. Ο Αρχιερέας Ελί, που παρακολουθούσε την προσευχή της, νόμιζε πως η Χάνα ήταν μεθυσμένη και της έκανε παρατήρηση. Η Χάνα του απάντησε πως δεν ήταν μεθυσμένη, αλλά προσευχόταν με όλη της την καρδιά. Ο Ελί το αποδέχτηκε και την ευλόγησε. Το παιδί που γέννησε ήταν ο προφήτης Σσμουέλ (Σαμουήλ), ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο στην εβραϊκή ιστορία.

Τα πράγματα όμως δεν είναι τόσο απλά. Πρέπει να θυμόμαστε πως ο Ελί δεν ήταν ένας οποιοσδήποτε άνθρωπος. Ήταν αρχιερέας και άξιος άνθρωπος που οι ευχές του πραγματοποιούνταν. Πώς και μπέρδεψε την ολόκαρδη προσευχή της Χάνα με συμπεριφορά μεθυσμένου ανθρώπου;

Το Ροσς Ασσανά είναι η μέρα που στέφουμε ξανά τον Θ-ό ως Βασιλιά μας. Πρόκειται για μεγάλη και σημαντική ημέρα. Όμως, οι προσευχές το Ροσς Ασσανά περιέχουν και παρακλήσεις για τις προσωπικές μας ανάγκες: υγεία, υλικά αγαθά κτλ. Πώς είναι δυνατό να εστιάζουμε σε τέτοια εγωιστικά πράγματα, σε μια τόσο σημαντική και πνευματική ημέρα;

Αυτό ήταν η παρατήρηση του Ελί στην Χάνα. Ο μεθυσμένος νιώθει σαν όλος ο κόσμος να στριφογυρίζει γύρω του… Νομίζει πως τα πάντα τον αφορούν και δεν νοιάζεται για κανέναν άλλον. Όταν ο Ελί κατηγόρησε την Χάνα πως είναι μεθυσμένη, εννοούσε πως ήταν εγωίστρια. Μια γυναίκα τέτοιου υψηλού επιπέδου (η Χάνα ήταν προφήτισσα) θα έπρεπε να εστιάζει το Ροσς Ασσανά στα πνευματικά θέματα και όχι στις προσωπικές της ανάγκες…

Η Χάνα όμως του εξήγησε πως δεν ήταν μεθυσμένη. Η παράκληση της για παιδιά δεν ήταν μόνο προσωπική θέληση, αλλά αυτά τα παιδιά τα ήθελε για να τα μεγαλώσει ως Εβραίους που υπηρετούν τον Θ-ό.

Το ίδιο συμβαίνει όταν ζητάμε χρήματα. Δεν τα θέλουμε μόνο για μας, αλλά για να μπορέσουμε να ζήσουμε και να εκπληρώσουμε την Θ-ϊκή μας αποστολή στον κόσμο.

Είναι το ίδιο μήνυμα που επαναλαμβάνεται σε αυτήν τη στήλη, στο μπλόγκ μου «Τορά για Τώρα» ξανά και ξανά. Ο εβραϊσμός δεν μας ζητά να παρατήσουμε τον υλικό κόσμο και να ασχολούμαστε μόνο με πνευματικά θέματα. Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε όλα τα καλά του κόσμου, αλλά με την πρόθεση και για τον σκοπό της υπηρεσίας μας προς τον Θ-ό.

Ας το σκεφτούμε αυτό το Ροσς Ασσανά. Ας αφιερώσουμε χρόνο για προσευχή, συλλογισμό και ολόκαρδη συζήτηση με τον Θ-ό με τα δικά μας λόγια. Θα Τον στέψουμε ως Βασιλιά μας και θα αποφασίσουμε να Τον χαροποιήσουμε με τις φετινές μας πράξεις. Θα Του ζητήσουμε όλα όσα χρειαζόμαστε και όσα θέλουμε ώστε να μπορέσουμε να Τον υπηρετήσουμε με άνεση και χαρά.

Σσανά Τοβά ΟυΜετουκά & Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ένα ζευγάρι ίχνη - Νιτσαβίμ - Βαγιελέχ

To read it in English, click here

Blog Chanchie.png 

Μια γνωστή ιστορία μας διηγείται για έναν άνθρωπο που απευθύνθηκε με ερώτηση στον Θ-ό: «Μου υποσχέθηκες να βαδίσεις μαζί μου σε όλη την διαδρομή της ζωής μου, αλλά κοιτώντας το μονοπάτι βλέπω μόνο ένα ζευγάρι ίχνη… Πού ήσουν σε όλες μου τις δύσκολες στιγμές;». Του απάντησε ο Θ-ός: «Τα ίχνη που βλέπεις είναι τα δικά Μου. Σε κουβαλούσα στους ώμους μου σε όλη τη διαδρομή».

Στην Περικοπή Νιτσαβίμ Βαγιελέχ αυτής της εβδομάδας μαθαίνουμε για το τέλος αυτής της Εξορίας που βρισκόμαστε τόσα χρόνια. Η έκφραση της Τορά είναι πως «ο Θ-ός θα επιστρέψει τους Εβραίους». Στα Εβραϊκά υπάρχει διαφορετική λέξη για να επιστρέψει κανείς ο ίδιος ή να επιστρέψει κάποιο άλλο άτομο/αντικείμενο. Η λέξη που η Τορά χρησιμοποιεί είναι αυτή με την πρώτη έννοια.

Στην τελική λύτρωση με τον ερχομό του Μεσσία, και ο Θ-ός θα επιστρέψει ο Ίδιος.  Γιατί ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές, βρίσκεται μαζί μας.

Ας το θυμόμαστε στις δύσκολες στιγμές μας και ας μην απελπιζόμαστε. Ο Θ-ός είναι εδώ, πονάει με τον πόνο μας και νοιάζεται για εμάς. Ας κάνουμε ένα βήμα πιο κοντά Του και θα λυτρωθούμε όλοι. Ο Θ-ός μας περιμένει.

Σσαμπάτ Σσαλόμ! Κτιβά Βεχατιμά Τοβά!

Χάνα

Είστε αυθόρμητοι ή προγραμματισμένοι; - Κι Ταβό

To read it in English, click here

Untitled design.png 

Τι είδος χαρακτήρας είστε; Αυθόρμητος ή προγραμματισμένος;

Ποια βοήθεια εκτιμάται περισσότερο; Την αυθόρμητη βοήθεια όταν περνώντας βλέπουμε πως κάποιος χρειάζεται βοήθεια και σταματάμε για να τον βοηθήσουμε; Ή όταν προγραμματίζουμε και αφιερώνουμε  τον χρόνο μας ειδικά για να βοηθήσουμε;

Ποιο «ευχαριστώ» είναι πιο ιδιαίτερο, το αυθόρμητο «ευχαριστώ» με τα λαμπερά μάτια αμέσως όταν λαμβάνουμε κάτι, ή το προγραμματισμένο  «ευχαριστώ», με  λεπτομέρειες,  γράμμα και δωράκι;

Στην περικοπή Κι-Ταβό αυτής της εβδομάδας διαβάζουμε για τα «Μπικουρίμ». Όταν τα φρούτα φυτρώνουν και η καρδιά γεμίζεται με χαρά και ευγνωμοσύνη, θυμόμαστε χάρη σε ποιον έχουμε όλο αυτό το καλό και φέρνουμε τα πρώτα φρούτα στην Ιερουσαλήμ, στον Θ-ό. Αυτά τα πρώτα φρούτα ονομάζονται Μπικουρίμ, που στα εβραϊκά προέρχεται από την λέξη Μπεχόρ, δηλαδή πρωτότοκος. Αυτή η Μιτσβά πραγματοποιείται μόνο με τα φρούτα της Γης του Ισραήλ και μόνο όταν υπάρχει ο Ναός. Όμως, τα πνευματικά μηνύματα των Μπικουρίμ ισχύουν πάντα και παντού.

Η κατάκτηση και η διανομή της Γης του Ισραήλ ανάμεσα στους Εβραίους διάρκεσε 14 χρόνια. Υπάρχει διαφωνία ανάμεσα στους ραβίνους για το πότε άρχισε η Μιτσβά των Μπικουρίμ, δηλαδή από τη στιγμή που μπήκαμε και αρχίσαμε να τρώμε τα φρούτα της γης, ή μόνο αφού ολοκληρώθηκε η κατάκτηση και η κάθε μια φυλή βρίσκονταν πια στην περιοχή της. Πότε πρέπει να πούμε το «ευχαριστώ»; Αυθόρμητα και άμεσα, ή προγραμματισμένα και οργανωμένα;

Βασικά, στην κάθε ημέρα μας έχουμε και τα δύο είδη «ευχαριστώ» προς τον Θ-ό. Η μία είναι αυθόρμητη, αμέσως όταν ξυπνάμε. Πριν σηκωθούμε από το κρεβάτι, πριν προλάβουμε να αναλογιστούμε και να ετοιμαστούμε, λέμε το «Μοντέ Ανί», μια πρόταση αυθόρμητης ευχαριστίας προς τον Θ-ό που μας έδωσε ζωή για μια ακόμη μέρα.

Αργότερα, αφού ξυπνήσουμε εντελώς, ντυθούμε και οργανωθούμε, έρχεται η προσευχή. Κατά τη διάρκειά της προσευχής συλλογιζόμαστε περισσότερο το μεγαλείο του Θ-ού και τα τόσα που μας δίνει. Η ευχαριστία της προσευχής έρχεται από ολόκληρό μας τον εαυτό, με ολόκληρη την καρδιά μας.

Ποια ευχαριστία είναι σημαντικότερη; Η καθεμία έχει κάτι θετικό που δεν το έχει η άλλη. Από την μία ο αυθορμητισμός,  έρχεται από πολύ βαθιά μέσα μας, αλλά δεν εμπεριέχει τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας και δεν είναι βέβαιο πως αργότερα θα έχει δράση επίδραση στις πράξεις μας. Από την άλλη η προγραμματισμένη ευχαριστία, όντως είναι λιγότερο αυθόρμητη και άμεση, αλλά επιδρά σε όλη την προσωπικότητα μας.

Τελικά, χρειαζόμαστε και τα δύο είδη ευχαριστίας. Εσείς, σε ποιο είδος ευχαριστίας ταιριάζετε περισσότερο; Οι πιο αυθόρμητοι, ας πούμε αυτήν την εβδομάδα το «Μοντέ Ανί» αμέσως όταν ξυπνάμε. Οι πιο προγραμματισμένοι, ας πούμε το «Σσεμά Ισραέλ» αφού έχουμε συλλογιστεί τον Θ-ό και τις ευεργεσίες του.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

--------------------------------------------------------------------------- 

Σσεμά Γισραέλ

Καλύπτουμε με το δεξί μας χέρι τα μάτια μας για να συγκεντρωθούμε και λέμε τις πρώτες 2 φράσεις:

Σσεμά Γισραέλ Αδο-νάϊ Ελο-ένου Αδο-νάϊ Εχάντ.

Άκουσε Ισραήλ, ο Κύριος ο Θ-ός μας, ο Κύριος είναι Ένας.

Στη συνεχεία, λέμε ψιθυριστά:

Μπαρούχ Σσεμ κεβόντ μαλχουτό λε-ολάμ βάεντ.

Ευλογητό το όνομα και η δοξασμένη βασιλεία Του στους αιώνες των αιώνων

Και συνεχίζουμε:

Βε-ααβτά ετ Αδο-νάϊ Ελο-έχα, μπε-χόλ λεβαβεχά ου-βε-χόλ ναφσσεχά ου-βε-χόλ μεοντέχα. Βε-αγιού α-ντεβαρίμ αέλε ασσέρ ανοχί μετσαβεχά αγιόμ αλ λεβαβέχα. Βε-σσιναντάμ λε-βανέχα, βε-ντιμπαρτά μπαμ, μπε-σσιβετέχα μπε-βετέχα, ου-βε-λεχτεχά μπα-ντέρεχ, ου-βε-σσοχ-μπεχά ου-βε-κουμέχα. Ου-κεσσαρτάμ λε-ότ αλ γιαντέχα βε-αγιού λε-τοταφότ μπεν ενέχα, ουχ-ταβτάμ αλ μεζουζότ βετέχα ου-βισσαρέχα. (Δευτερονόμιο 6: 4-10)

Και θα αγαπάς Κύριον τον Θ-ό σου με όλη την καρδιά σου και με όλη την ψυχή σου και με όλη τη δύναμή σου. Και αυτοί είναι οι λόγοι τους οποίους εγώ προστάζω σε σένα σήμερα για να είναι μέσα στην καρδιά σου. Και θα τους διδάσκεις στα παιδιά σου και θα ομιλείς περί αυτών όταν διαμένεις στην οικία σου και όταν περπατάς καθ’ οδόν και όταν πλαγιάζεις και όταν σηκώνεσαι. Και θα δέσεις αυτούς ως σύμβολο στο χέρι σου και θα είναι ως προμετωπίδες μεταξύ των οφθαλμών σου. Και θα αναγράψεις αυτούς στη θύρα εισόδου της οικίας σου.

---------------------------------------------------------------------------  

Μοντέ Ανί

Αμέσως μετά το πρωινό ξύπνημα λέμε την ακόλουθη σύντομη προσευχή:

Μοντέ Ανί Λεφανέχα Μέλεχ Χάι Βε- Καγιάμ Σσε- Εχεζάρτα Μπι Νισσματί Μπε- χεμλά Ραμπά Εμουνατέχα

Δίνω ευχαριστίες προς Σένα, Ζωντανέ και Αιώνιε Βασιλιά, που επέστρεψες την ψυχή μέσα μου με ευσπλαχνία, η πίστη Σου είναι μεγάλη.

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.