Printed from Chabad.gr
ב"ה

Τορά για Τώρα!

​ Από που έρχεται το φαγητό μας; - Μπεσσάλαχ

To read it in English, click here

Blog Chanchie (6).png

Σκεφτήκατε ποτέ πόσες ώρες από τη ζωή μας ασχολούμαστε με το φαγητό μας; Το αγοράζουμε, το ετοιμάζουμε, το τρώμε, και μετά καθαρίζουμε την κουζίνα και τα κουζινικά μας… και φυσικά, δουλεύουμε ώστε να έχουμε τα απαραίτητα χρήματα για όλα αυτά.

Οι πρόγονοί μας, κατά τη διάρκεια των περιπλανήσεων τους στην έρημο, δεν έκαναν όλον αυτόν το κόπο. Κάθε μέρα, εκτός Σσαμπάτ, έβρεχε από τον ουρανό Μάννα. Το Μάννα ήταν δωρεάν, έτοιμο για κατανάλωση και δεν έμενε τίποτα για να καθαρίσουν μετά. Τρώγοντάς το, ο καθένας μπορούσε να γευτεί οποιαδήποτε γεύση ήθελε. Ήταν ξεκάθαρο για τους Εβραίους πως η ύπαρξή τους οφείλεται στον Θ-ό.

Τι μήνυμα μπορεί να μας δώσει το Μάννα στις μέρες μας;

Όντως, εμείς πρέπει να εργαστούμε για να φάμε. Αλλά στην ουσία, η αλήθεια της ύπαρξής μας είναι ίδια με των Εβραίων στην έρημο. Απλά η αλήθεια είναι μεταμφιεσμένη. Τότε ήταν φανερό, ότι η ευλογία και η αφθονία έρχονται από τον Θ-ό. Τώρα ο Θ-ός μας την δίνει μέσω της εργασίας μας. Αλλά η εργασία δεν είναι η πηγή της αφθονίας, παρά μόνο ο “σωλήνας” μέσα από τον οποίο περνάει για να φτάσει σε εμάς.

Όταν θυμόμαστε ποια είναι η πηγή και ποιος είναι ο σωλήνας, δεν θα παραμελήσουμε την Πηγή, εστιάζοντας μόνο στον “σωλήνα”, δηλαδή την εργασία μας. Πρέπει να ακολουθήσουμε  τους κανόνες του Θ-ού, και τότε θα μας ευλογήσει. Αυτό σημαίνει να εργαστούμε τίμια, χωρίς απάτες. Αυτό σημαίνει να μην εργαστούμε το Σσαμπάτ, την ημέρα της ανάπαυσης. Αυτό σημαίνει να αφιερώσουμε χρόνο από την καθημερινότητά μας για πνευματικά θέματα, όπως για την μελέτη και την προσευχή. Ας έχουμε στο νου μας από πού προέρχεται η ευλογία και ας πράξουμε αναλόγως. 

Μακάρι ο Θ-ός να δώσει σε όλους μας αφθονία. Μακάρι να μην ξεχάσουμε ποτέ από πού προέρχεται η αφθονία μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η θεία μου, ένα ξεχωριστό άτομο - Μπο

To read it in English, click here

Blog Chanchie (5).png

Αυτή την εβδομάδα η θεία μου γιορτάζει τα 20α της γενέθλια. Είναι μια πολύ ιδιαίτερη στιγμή, για ένα πολύ ιδιαίτερο παιδί, αφού η θεία έχει Σύνδρομο Down. Όλη στην οικογένεια την αγαπάμε πολύ.  Κάναμε ένα διεθνές πάρτι μέσω Zoom και της ετοιμάσαμε ένα πολύ ωραίο βίντεο με ευχές από όλα τα αδέρφια και τα ανίψια της. 

Η θεία μου δεν είναι πάντα εύκολο άτομο… Η φροντίδα της απαιτεί πολλές δυνάμεις από τον παππού μου, τη γιαγιά μου, και από εμένα επίσης, αφού μένω στο σπίτι τους όταν βρίσκομαι στο Ισραήλ για τις σπουδές μου. Χρειάζεται πολύ υπομονή, ηρεμία, επιμονή και διάφορες άλλες τεχνικές  που δεν είναι εύκολο να εφαρμόζει κανείς κάθε μέρα – όλη μέρα…

Από πού αντλούμε τη δύναμη και συνεχίζουμε να τη φροντίζουμε;

Στην περικοπή Μπο αυτής της εβδομάδας διαβάζουμε για την ένατη και προ-τελευταία πληγή που ο Θ-ός έστειλε στους Αιγύπτιους – το σκοτάδι. Για τρεις μέρες οι Αιγύπτιοι δεν μπορούσαν να δουν τίποτα. Τις τρεις επόμενες ημέρες το σκοτάδι έγινε πολύ πυκνό και δεν μπορούσαν ούτε να κουνηθούν. Οι Εβραίοι, όμως, δεν υπέφεραν από το σκοτάδι. Όχι μόνο στις περιοχές που έμεναν δεν έγινε σκοτάδι, αλλά ακόμα και αν πήγαιναν στους Αιγυπτίους μπορούσαν να δουν και να κουνηθούν.

Οι Εβραίοι εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία και μπήκαν στα σπίτια των Αιγυπτίων. Δεν τους έκλεψαν τίποτα, μόνο έψαξαν και κοίταξαν προσεκτικά πού βρίσκονται τα χρυσαφικά κτλ. του σπιτιού. Όταν αργότερα θα έφευγαν από την Αίγυπτο, σύμφωνα με την εντολή του Θ-ού, οι Εβραίοι θα πήγαιναν στους Αιγυπτίους και θα δανείζονταν διάφορους θησαυρούς. Αν κάποιος Αιγύπτιος προσπαθούσε να προσποιηθεί πως δεν έχει τίποτα να δανείσει, οι Εβραίοι θα του θύμιζαν πού τα έχει κρυμμένα. Αυτό το «δάνειο» δεν ήταν αρκετό για να ξεπληρώσει τα τόσα χρόνια δουλείας, αλλά ήταν σημαντικό ώστε να πραγματοποιηθεί η υπόσχεση του Θ-ού στον προπάτορά μας Αβραάμ. Η υπόσχεση πως οι Εβραίοι ναι μεν θα σκλαβωθούν σε ξένη χώρα, αλλά μετά θα φύγουν από εκεί με πολλούς θησαυρούς.

Με άλλα λόγια, οι Εβραίοι είχαν την εντολή να δανειστούν από τους Αιγυπτίους διάφορα ακριβά είδη. Ο Θ-ός έκανε ένα ιδιαίτερο θαύμα κατά την πληγή του σκοταδιού, ώστε οι Εβραίοι να μπορέσουν να εκπληρώσουν την εντολή Του με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο. Παρόλο που ήταν ακόμα δούλοι και δεν είχαν ακόμη λυτρωθεί, είχαν τη βοήθεια του Θ-ού και όλες τις δυνάμεις που χρειαζόντουσαν για να κάνουν αυτό που έπρεπε.

Αυτό μπορεί να μας ενθαρρύνει σε δύσκολες στιγμές. Ο Θ-ός πάντα βρίσκεται μαζί μας. Ακόμα και όταν μοιάζει πως το φως στο τέλος του τούνελ είναι μακριά, ο Θ-ός μας ανάβει φώτα και μέσα στο τούνελ. Και αν είναι ανάγκη, θα κάνει ακόμα και θαύματα ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε και εμείς αυτό που πρέπει.

Εγώ με την θεία μου το έχω νιώσει. Εσείς;

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Υπάρχει θετικό πείσμα; - Βαερά

To read it in English, click here

 Blog Chanchie (3).png

Στην περικοπή Βαερά αυτής της εβδομάδας η Αίγυπτος περνάει 7 δύσκολες και επίπονες πληγές, με σκοπό να πειστεί ο Φαραώ να ελευθερώσει τον εβραϊκό λαό. Αλλά ο Φαραώ; Τίποτα. Πεισματάρης και αποφασισμένος, ακόμα και όταν η γνώμη του μοιάζει ως μη λογική. Ο Φαραώ συνεχίζει να μην ελευθερώνει τους Εβραίους, και τον περιμένουν 3 πληγές ακόμα στην περικοπή της επόμενης εβδομάδας.

Το να είναι κάποιος πεισματάρης προκαλεί πολλά βάσανα και ταλαιπωρία, για τον ίδιο και για το περιβάλλον του, ειδικά όταν δεν έχουν λογική τα επιχειρήματα του. Ο βασιλιάς Δαβίδ, στους Ψαλμούς του, λέει «Η ανυποχώρητη, καρδιά θα αποβληθεί από Μένα, κακό δεν θα γνωρίζω» (101:4). Δηλαδή, όταν κάποιος απελευθερώνεται από το πείσμα του, θα του συμβούν μόνο καλά πράγματα!

Αλλά όσο και να είναι το πείσμα αρνητικό χαρακτηριστικό, αρκετοί από εμάς το έχουμε. Ο Θ-ός μας το έδωσε ώστε να το χρησιμοποιήσουμε για το καλό. Ναι, υπάρχει και θετικό πείσμα. Όταν συνεχίζουμε να τηρούμε τον Λόγο του Θ-ού, ακόμα και αν εκείνη τη στιγμή δεν μας κάνει κέφι, ακόμα και αν είναι δύσκολο, ακόμα και αν δεν φαίνεται λογικό. Η ιστορία μας είναι γεμάτη με παππούδες και γιαγιάδες που παρ’ όλους τους πολέμους, τον αντισημιτισμό, την δύσκολη οικονομική κατάσταση – συνέχισαν να τηρούν τις Εντολές. Παρ’ όλες τις δυσκολίες της ζωής – συνέχισαν ‘πεισματικά’ να μεταφέρουν την εβραϊκή παράδοση στις επόμενες γενιές.

Την επόμενη φορά που θα πεισμώσουμε με κάτι, ας το σκεφτούμε λίγο. Πρόκειται για θετικό πείσμα, για να συνεχίσουμε να κάνουμε το σωστό; Αν το πείσμα είναι ισορροπημένο και σίγουρα πρόκειται για κάτι καλό, τότε μπορούμε να συνεχίσουμε. Αν όμως είναι ένα απλό πείσμα, που δεν αφορά τις αρχές μας, καλύτερα να χαλαρώσουμε και να αποδεσμευτούμε από αυτό. Όπως υπόσχεται ο Βασιλιάς Δαβίδ, «... όποιος δεν πεισμώνει θα κερδίσει πολλά»!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η φυλή που δεν σκλαβώθηκε - Σσεμότ

To read it in English, click here

Blog Chanchie (4).png 

Νομίζετε πως ολόκληρος ο εβραϊκός λαός ήταν σκλαβωμένος στην Αίγυπτο; Κάνετε λάθος. Ο Φαραώ ήταν καλλιεργημένος άνθρωπος και εκτιμούσε τα πνευματικά θέματα. Ήξερε πως ο κάθε λαός χρειάζεται τους σοφούς και τους δασκάλους του. Γι’ αυτόν τον λόγο, άφησε μία από τις δώδεκα φυλές, την φυλή Λεβί, ελεύθερη από την δουλεία, ώστε να μελετάει και να διδάσκει.

Αλλά σύμφωνα με τον Φαραώ, η δικαιοδοσία των πνευματικών αρχηγών είναι πολύ περιορισμένη.

Όταν ο Μωυσής και ο Ααρών, από την φυλή Λεβί, πήγαν να πουν στον Φαραώ να ελευθερώσει τον λαό τους, ο Φαραώ τους έδιωξε, λέγοντας τους «Γιατί, Μωυσή και Ααρών, αποκόβετε τον λαό από τις εργασίες του; Πηγαίνετε στα έργα σας» (Έξοδος 5:4). 

Πρόκειται για ιδεολογική διαφωνία. Ο Μωυσής και ο Ααρών ζητούν ελευθερία για όλους, ώστε όλοι οι Εβραίοι να μπορούν να υπηρετούν τον Θ-ό όπως πρέπει. Ο Φαραώ αρνείται. Ισχυρίζεται πως είναι αρκετό η φυλή των Λεβί να μελετά και να υπηρετεί τον Θ-ό. Σαν να τους λέει: «Πηγαίνετε εσείς, Μωυσή και Ααρών, πίσω στα βιβλία σας και μην ανακατεύεστε εκεί που δεν σας αφορά». Με άλλα λόγια,  ναι μεν οι πνευματικοί ηγέτες είναι σημαντικοί, αλλά δεν πρέπει να επηρεάζουν την καθημερινή ζωή εκτός της συναγωγής.

Ο Μωυσής και ο Ααρών δεν συμφώνησαν με τον Φαραώ και χάρη σε αυτό είμαστε όλοι εδώ, ελεύθεροι Εβραίοι. Ένας λαός του οποίου  η πνευματικότητα, η λατρεία και η μελέτη δεν αφορούν μόνο τους ηγέτες, αλλά τον καθένα από εμάς. 

Δεν αρκεί ο ραβίνος να προσεύχεται, πρέπει και εμείς να προσευχόμαστε. Δεν αρκεί ο ο σπουδαστής της Γεσσιβά να μελετάει την Τορά, πρέπει και εμείς να μελετούμε. Δεν αρκεί οι ευκατάστατες οικογένειες και οι φιλανθρωπικές οργανώσεις να βοηθούν αυτούς που έχουν ανάγκη, πρέπει και εμείς με τα μέσα που διαθέτουμε να προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε κάποιον συνάνθρωπό μας.

Δεν μπορούμε να αφήσουμε τις δικές μας ευθύνες στους αρχηγούς και στους ραβίνους. Είναι δική μας ευθύνη να είμαστε ενεργοί όσον αφορά τον εβραϊσμό μας. Να είμαστε ελεύθεροι και ενεργοί Εβραίοι.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.