Printed fromChabad.gr
ב"ה

Τορά για Τώρα!

Σκέψεις για έναν σκύλο που χάθηκε και την οδική ασφάλεια

To read it in English, click here

Pirke Avot (2).png

Τις προάλλες είδα μια αγγελία για ένα σκυλί που χάθηκε. Έλεγε πως όποιος το βρει και το επιστρέψει στον ιδιοκτήτη του, θα λάβει αμοιβή. Αναρωτήθηκα, αφού το να επιστρέψουμε κάτι που χάθηκε είναι το σωστό, γιατί χρειάζεται να μας υποσχεθούν αμοιβή;

Αυτή η εβδομάδα στο Ισραήλ, ήταν αφιερωμένη στην οδική ασφάλεια. Πρέπει να σεβόμαστε την επιτρεπόμενη ταχύτητα, να περιμένουμε το πράσινο στο φανάρι και να φοράμε τη ζώνη ασφαλείας. Είναι όλοι κανόνες που προστατεύουν τη ζωή μας. Τότε γιατί πρέπει να μας απειλούν με πρόστιμο εάν δεν το κάνουμε;

Όταν ρώτησα στην τάξη που διδάσκω σε γυμνάσιο στο Ισραήλ, γιατί τηρούμε τις Μιτσβότ, μία μαθήτρια απάντησε πως πρέπει να το κάνουμε, αλλιώς θα τιμωρηθούμε. Αρκετοί άνθρωποι τηρούν τις Μιτσβότ για αυτόν τον λόγο: Για λάβουν ανταμοιβή και να μην «φάνε» τιμωρία. Είναι όντως αλήθεια, πως οι πράξεις μας έχουν συνέπειες και είναι σωστό το ότι υπάρχει ανταμοιβή και τιμωρία. Αλλά να τηρούμε τις Μιτσβότ με αυτό το σκεπτικό, είναι επίπεδο για αρχάριους.

«Ο Αντίγονος του Σοκό, έλαβε [την προφορική παράδοση] από τον Σιμόν τον Δίκαιο. Συνήθιζε να λέει: Μην είστε σαν υπηρέτες που υπηρετούν τον αφέντη με την προσδοκία να λάβουν ανταμοιβή, αλλά να είστε σαν υπηρέτες που υπηρετούν τον αφέντη χωρίς την προσδοκία να λάβουν ανταμοιβή και να έχετε τον φόβο [και το δέος] του Ουρανού επάνω σας.» (Γνωμικά των Πατέρων, 1:3)

Ο ιδανικός τρόπος είναι να κάνουμε το σωστό, μόνο και μόνο επειδή είναι το σωστό. Επειδή αγαπάμε τον Θ-ό και θέλουμε να κάνουμε τη θέλησή Του. Επειδή Τον αγαπάμε και δεν θέλουμε να κάνουμε τίποτα που να ενοχλήσει την σχέση μας.

Ας κάνουμε κάτι παραπάνω αυτήν την εβδομάδα, όχι για να την ανταμοιβή που θα λάβουμε αλλά επειδή είναι το σωστό πράγμα να κάνουμε.

Καλή μας επιτυχία!

Χάνα

Οι τρεις πυλώνες του κόσμου και εμείς

To read it in English, click here

Pirke Avot.png

 

Σε τι στηρίζεται ο κόσμος; Ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο δημιουργήθηκε, και για γιατί υπάρχει; Ποιο ρόλο πάιζουμε εμείς;

«Ο Σιμόν ο Δίκαιος ήταν ένας από τους τελευταίους άντρες της Μεγάλης Συνέλευσης. Εκείνος συνήθιζε να λέει: Ο κόσμος στηρίζεται σε τρία πράγματα: Στην Τορά, στην υπηρεσία του Θ-ού και στην Χέσεντ - τις πράξεις καλοσύνης.» (Πιρκέ Αβότ, 1:2)

Ο Θ-ός δημιούργησε έναν κόσμο όπου δεν είναι φανερός, ώστε εμείς να Τον φανερώσουμε. Να επηρεάσουμε τον κόσμο μας και να τον κάνουμε ένα μέρος όπου ο Θ-ός «νιώθει άνετα», σαν το σπίτι Του.

Πώς το κάνουμε αυτό; Δεν είναι ανάγκη να συμβεί με μεγαλειώδεις πράξεις. Πρέπει να δυναμώσουμε τα τρία πράγματα στα οποία ο κόσμος στηρίζεται:

1.      Τορά – να την μελετήσουμε και να την διδάξουμε.

2.      Υπηρεσία του Θ-ού – υπάρχουν πολλά πράγματα που εμπεριέχονται σε αυτήν την κατηγορία αλλά συνήθως εννοούμε την προσευχή. Την προσωπική σχέση και την επικοινωνία με τον Θ-ό.

3.      Χέσεντ, πράξεις καλοσύνης – αλληλεγγύη και βοήθεια στους φίλους μας αλλά και οποιονδήποτε άλλο έχει ανάγκη.

Συνηθίζεται σε διάφορες συγκεντρώσεις, συναντήσεις και πάρτι γενεθλίων να εκμεταλλευόμαστε την ευκαιρία για να δυναμώσουμε αυτά τα θεμέλια του κόσμου. Να μοιραζόμαστε κάτι ενδιαφέρον από την Τορά, να λέμε μια σύντομη προσευχή και να βοηθάμε κάποιον άλλο, όπως για παράδειγμα να βάλουμε να βάλουμε στην άκρη (ή σε ένα κουτί για Τσέντακα αν έχουμε στο σπίτι) ένα μικρό ποσό για ελεημοσύνη. Δεν είναι δύσκολο, αλλά θα δυναμώσει τον κόσμο μας και θα κάνει την συγκέντρωσή στην οποία παρευρεθήκαμε πιο ουσιαστική και πιο πνευματική.

Καλή μας επιτυχία!

Χάνα

Τρεις οδηγίες για δασκάλους και όχι μόνο - Αβότ 1:1

To read it in English, click here

Visit www.reallygreatsite.com..png

Είναι καλύτερο να έχουμε λίγους εκλεκτούς μαθητές ή πολλούς και διάφορους; Πρέπει να αποκρύπτουμε από την διδασκαλία κάποια μέρη της Τορά ώστε να απευθυνόμαστε σε όλους; 

 «Ο Μωυσής έλαβε την Τορά στο [Όρος] Σινά και την μετέδωσε στο Γιεοσσούα. Και ο Γιεοσσούα στους Πρεσβύτερους, και οι Πρεσβύτεροι στους Προφήτες, και οι Προφήτες την μετέδωσαν στους Άνδρες της Μεγάλης Συνέλευσης. Εκείνοι συνήθιζαν να λένε τρία πράγματα: Να είστε προσεκτικοί όταν κρίνετε. Να αποκτήσετε πολλούς μαθητές. Και να χτίσετε φράχτη προστασίας γύρω από την Τορά» (Πιρκέ Αβότ 1:1).

Τι σημαίνει ένας φράχτης προστασίας; Όπως ο φράχτης μάς σταματάει πριν φτάσουμε στην άκρη του γκρεμού, έτσι οι Σοφοί μάς προσθέτουν κανόνες ώστε να μας βοηθήσουν να μην παραβιάσουμε τους νόμους της Τορά. Για παράδειγμα, το Σσαμπάτ απαγορεύεται να γράψουμε. Οι Σοφοί μας, για να μας βοηθήσουν να μην γράψουμε κατά λάθος και παραβιάσουμε το ιερό Σσαμπάτ απαγόρευσαν να μετακινήσουμε ένα στυλό χωρίς λόγο.

Αυτή η Μισσνά (δηλαδή αυτή η παράγραφος) του Πιρκέ Αβότ περιέχει τρεις διαφορετικές οδηγίες, αλλά έρχονται μαζί στην ίδια Μισσνά γιατί υπάρχει σχέση μεταξύ τους. Μας δίνουν σπουδαίες συμβουλές που αφορούν την εκπαίδευση των μαθητών μας. Εννοείται πως συμβουλές που αφορούν δασκάλους αφορούν και τους γονείς και επίσης οποιονδήποτε έχει επιρροή σε κάποιο άλλο άτομο – όλους μας δηλαδή.

Πρώτον, πρέπει να θυμόμαστε την ευθύνη που έχουμε στα χέρια μας. Η κάθε απόφαση που αφορά τα παιδιά πρέπει να την αξιολογήσουμε προσεκτικά, υπομονετικά και σοβαρά. Αφού είναι τόσο περίπλοκο και απαιτητικό, τότε μήπως καλό θα ήταν να έχουμε μόνο λίγους μαθητές;

Η Μισσνά όμως συνεχίζει με το ότι πρέπει να διδάξουμε πολλούς μαθητές. Δεν μπορούμε να αφήσουμε κανέναν. Όλοι αξίζουν την εκπαίδευση. Η ποιότητα δεν πρέπει να περιορίσει την ποσότητα. Είναι επίσης σημαντική.

Άρα ο δάσκαλος θα πρέπει να έχει πολλούς μαθητές. Όμως δεν θα έχουν όλοι το ίδιο επίπεδο μόρφωσης και θα προέρχονται από διαφορετικές οικογένειες. Μερικοί θα τηρούν όλες τις Μιτσβότ και μερικοί δεν θα καταλαβαίνουν γιατί είναι ανάγκη να τις κάνουμε. Μήπως γίνεται να κρύψουμε από τους τελευταίους μερικές από τις Μιτσβότ; Να διδάξουμε μισές αλήθειες;

Όχι. Πρέπει να διδάξουμε σε όλους όλη την Τορά χωρίς να κρύψουμε τίποτα. Ακόμα και τις απαγορεύσεις των Σοφών μας, όχι μόνο τα βασικά. Μόνο που επειδή δεν μπορούμε να αρχίσουμε με τη μία να τηρούμε τα πάντα, γι’ αυτό ξεκινάμε σιγά σιγά, προσθέτοντας κάθε φορά μία Μιτσβά, μία ακόμη λεπτομέρεια.

Η Μισσνά λοιπόν, μας διδάσκει να συνδυάσουμε την ποιότητα με την ποσότητα. Να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά με ευθύνη και αξίες, αλλά αυτό να μη μας εμποδίσει από το να έχουμε όσους περισσότερους μαθητές μπορούμε.

Καλή μας επιτυχία!

Χάνα

Πιρκέ Αβότ (Γνωμικά των Πατέρων): Ένα έργο, το οποίο αποτελείται από έξι (6) κεφάλαια για την εβραϊκή ηθική, το οποίο μελετάται ευρέως από τις εβραϊκές κοινότητες, ειδικά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (πριν και μετά το Σσαβουότ). Τα πρώτα 5 κεφάλαια προέρχονται από τη Μισσνά, Πραγματεία Αβότ. Το Αβότ διαφέρει από την υπόλοιπη Μισσνά στο ότι δεν επικεντρώνεται σε νομικά θέματα. Αποτελεί μια συλλογή της σοφίας των σοφών αναφορικά με θέματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη του χαρακτήρα, την ηθική, την υγιεινή διαβίωση, την ευσέβεια, και η μελέτη της Τορά.

Ξεκινάω κάτι καινούργιο!

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (12).png 

Όταν μιλάμε για την Τορά, τι ακριβώς εννοούμε;

Ο Θ-ός μας έδωσε την Τορά σε δύο μορφές: Γραπτή και Προφορική.

Η γραπτή Τορά περιέχει την Βίβλο (Τορά-Πεντάτευχος, Νεβιίμ-Προφήτες, Κτουβίμ-Γραφές, εν συντομία Τανάχ) και μεταφέρθηκε από γενιά σε γενιά σε γραπτή μορφή. Η προφορική Τορά δεν επιτρεπόταν να γραφτεί. Μεταφέρθηκε  από γενιά σε γενιά προφορικά, από δάσκαλο σε μαθητή, από γονιό σε παιδί. Περιέχει εξηγήσεις για την γραπτή Τορά και κανόνες πώς πρέπει να μελετήσει κάποιος την Τορά ώστε να βγάλει από αυτή νέα συμπεράσματα.

Σαράντα γενιές αργότερα, ο Ραβίνος Γιεουντά ΑΝασί είδε πως υπάρχει μεγάλος κίνδυνος η προφορική Τορά να ξεχαστεί. Το Ισραήλ ήταν πια υπό ξένη κατοχή και πολλοί Εβραίοι βρίσκονταν στην Εξορία σε διαφορετικά μέρη. Γι’ αυτό αποφάσισε να την γράψει, για να την σώσει από το να ξεχαστεί.

Αλλά γιατί δεν μπορούσε να είναι γραπτή εξαρχής; Υπάρχουν διάφορες εξηγήσεις. Ένας λόγος είναι πως η Τορά πρέπει να είναι κάτι ζωντανό που αφορά την ζωή μας. Πρέπει να την μελετάμε, να μιλάμε για αυτήν και να μας απασχολεί. Έτσι, προφορικά, συζητώντας με τον δάσκαλο, καταλαβαίνουμε την Τορά σε ένα διαφορετικό επίπεδο, μαζί με όλες τις μικροδιαφορές που δύσκολα μεταφέρονται γραπτώς. Όταν είναι γραπτή, υπάρχει κίνδυνος η μελέτη η Τορά να μείνει πάνω στο ράφι, αφού θα  θεωρούμε πως όταν χρειαστούμε το βιβλίο θα είναι πάντα εκεί…

Παρόλο που τώρα η προφορική Τορά έχει καταγραφεί, ας την τιμήσουμε σωστά. Ας την ζήσουμε, ας την μελετήσουμε, ας την συζητήσουμε, ας μην την αφήσουμε να σκονίζεται στο ράφι.

Μέχρι τώρα, στα κείμενα μου αναλύσαμε μαζί την Πεντάτευχο, την γραπτή Τορά (σύμφωνα και με τις εξηγήσεις της προφορικής Τορά, αφού δεν γίνεται αλλιώς). 

Φέτος θα ξεκινήσουμε να μελετάμε ένα μέρος της προφορικής Τορά, ένα από τα βιβλία της Μισσνά, που λέγεται פרקי אבות Πιρκέ Αβότ (Γνωμικά των Πατέρων). Ενώ τα υπόλοιπα μέρη της Μισσνά μιλάνε για τους νόμους της Τορά, αυτό το βιβλίο είναι διαφορετικό. Μας διδάσκει πώς θα πρέπει να συμπεριφερόμαστε σωστά, ηθικές αξίες και αρχές, πέρα από το γράμμα του νόμου.

Στις επόμενες αναρτήσεις θα μελετήσουμε, ανακαλύψουμε μαζί μηνύματα που αφορούν την καθημερινή μας ζωή.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Τορά: Η λέξη Τορά σημαίνει «διδασκαλία» ή «μάθημα». Χρησιμοποιείται συνήθως όταν αναφερόμαστε στο σύνολο της παραδοσιακής Εβραϊκής διδασκαλίας, από τα Πέντε Βιβλία του Μωυσή μέχρι τις εγνωσμένες και πεφωτισμένες σκέψεις και γνώμες των σύγχρονων ραβίνων. Παρόλα αυτά, μερικές φορές αναφέρεται συγκεκριμένα και μόνο στα Πέντε Βιβλία του Μωυσή. Μπορείτε να υποθέσετε ότι η λέξη «Τορά», χρησιμοποιείται με την γενική της έννοια, εκτός εάν το κείμενο αναφέρει κάτι περί του αντιθέτου. Όταν κάποιοι αναφέρονται στα Πέντε Βιβλία του Μωυσή, συνήθως λένε «Χουμάσς» ή η «Γραπτή Τορά» ή η «Βίβλος». Ο όρος «Παλαιά Διαθήκη» δεν έχει καμία σημασία και εγκυρότητα σύμφωνα με την Εβραϊκή άποψη καθώς υπονοεί ότι υπάρχει μια έγκυρη «Καινή Διαθήκη», γεγονός και σημείο που δεν γίνεται δεκτό στο πλαίσιο του Ιουδαϊσμού.

Τανάχ-Γραπτή Τορά: Ο όρος Γραπτή Τορά αναφέρεται στο σύνολο των είκοσι τεσσάρων βιβλίων της Βίβλου. Στα Εβραϊκά αναφέρεται και ονομάζεται «Τανάχ», το οποίο αποτελεί και ακρωνύμιο αναφερόμενο στην «Τορά» (το οποίο σε αυτό το σημείο αναφέρεται στα πέντε βιβλία του Μωυσή), στο «Νεβιίμ» (Προφήτες), και «Κτουβίμ» (οι Γραφές). 

Προφορική Τορά: Με τον όρο Προφορική Τορά αναφερόμαστε στο σύνολο της Τορά (σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιείται υπό την ευρεία έννοια) που δεν περιλαμβάνει την Γραπτή Τορά. Παρά το γεγονός ότι μεταδίδεται μέσω του προφορικού λόγου, καταγράφηκε σε μεταγενέστερες γενεές. Το πιο γνωστό έργο της Προφορικής Τορά είναι το Ταλμούδ. 

Χουμάσς: Ο όρος Χουμάσς αναφέρεται στα Πέντε Βιβλία του Μωυσή και προέρχεται από την λέξη «χαμέσς», η οποία σημαίνει «πέντε». Μερικοί, την ονομάζουν Πεντάτευχο. 

Πιρκέ Αβότ (Γνωμικά των Πατέρων): Ένα έργο, το οποίο αποτελείται από έξι (6) κεφάλαια για την εβραϊκή ηθική, το οποίο μελετάται ευρέως από τις εβραϊκές κοινότητες, ειδικά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (πριν και μετά το Σσαβουότ). Τα πρώτα 5 κεφάλαια προέρχονται από τη Μισσνά, Πραγματεία Αβότ. Το Αβότ διαφέρει από την υπόλοιπη Μισσνά στο ότι δεν επικεντρώνεται σε νομικά θέματα. Αποτελεί μια συλλογή της σοφίας των σοφών αναφορικά με θέματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη του χαρακτήρα, την ηθική, την υγιεινή διαβίωση, την ευσέβεια, και η μελέτη της Τορά.

Μισσνά: Το πρώτο σημαντικό έργο που αφορά τον εβραϊκό νόμο και το όποιο κωδικοποιήθηκε σε γραπτή μορφή. Η Μισσνά περιέχει τις προφορικές παραδόσεις, οι οποίες δίδονταν από τους δασκάλους στους μαθητές. Το έργο συμπληρώνει, επεξηγεί και καθιερώνει ένα σύστημα που αφορά τις εντολές της Τορά. Λόγω των συνεχών διωγμών των Εβραίων, κατέστη ιδιαίτερα δύσκολο να εγγυηθεί κανείς ότι δεν θα ξεχνιόταν η μετάδοση αυτών των παραδόσεων. Η Μισσνά αποτελεί την πρώτη συνολική γραπτή συλλογή της Προφορικής Τορά, η οποία συντάχθηκε το έτος 3960 (200 Κ.Ε.) από τον Ραβίνο Γεούντα Ανασί στην Γη του Ισραήλ,  περί τα τέλη του 2ου αιώνα. Αποτελεί την βάση του Ταλμούδ.

 

 

Πού βρίσκεσαι, Άνθρωπε; - Μπερεσσίτ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (11).png

Αυτήν την εβδομάδα διαβάζουμε για τον Αδάμ που ο Θ-ός τον διέταξε να μην δοκιμάσει από τον καρπό του Δέντρου της Γνώσης του Καλού και του Κακού, αλλά εκείνος δεν άντεξε τον πειρασμό. Αφού αμάρτησε πήγε να κρυφτεί. Ο Θ-ός του φώναξε «Αγιέκα;» (Πού βρίσκεσαι;).

Ο πρώτος Ρέμπε της Χαμπάντ, Ραβίνος Σσνέορ Ζάλμαν του Λιάντι, συναντήθηκε μια φορά με έναν μορφωμένο υπουργό ο οποίος τον ρώτησε την κλασική ερώτηση: «Γιατί ο Θ-ός ρώτησε τον Αδάμ πού βρισκόταν; Δεν ήξερε;». Δεν αρκέστηκε με την κλασική απάντηση πως αυτός ήταν ο τρόπος του Θ-ού να αρχίσει την συνομιλία Του με τον Αδάμ. Ήθελε μια απάντηση πιο βαθιά. Ο Ραβίνος σοβάρεψε και του εξήγησε πως η ερώτηση «Αγιέκα;» δεν έχει να κάνει με τον τόπο που ο Αδάμ βρισκόταν. Έχει να κάνει με την πνευματική του κατάσταση. Ο Θ-ός ρωτάει τον Αδάμ και τον καθένα μας: "Που βρίσκεσαι;". Κάνεις το καθήκον σου στον κόσμο; Χρησιμοποιείς τις ικανότητες και τις δυνάμεις που σου έχω δώσει; Εκπληρώνεις την αποστολή για την οποία σε έφερα στον κόσμο;

Αν αρχίσουμε την κάθε μέρα μας με την ερώτηση «Αγιέκα;» (Πού βρίσκεσαι;)., εείναι σίγουρο ότι οι μέρες μας αλλά και τα χρόνια μας, θα είναι πιο παραγωγικά. Ένα βήμα την φορά, μια ακόμα μιτσβά (πχ.για τα κεριά του Σσαμπάτ κάντε κλικ εδώ, για τα Τεφιλίν κάντε κλικ εδώ) και θα είμαστε πιο κοντά, από ότι μακριά, στην εκπλήρωση της αποστολής μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Χάνα

 

Μέχρι το τελευταίο λεπτό - Μπερεσσίτ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (9).png

Πώς χρησιμοποιείτε το χρόνο σας; Είστε οργανωμένοι ή τύποι της τελευταίας στιγμής;

Και τι νομίζετε είναι ο Θ-ός;

Στην Περικοπή Μπερεσσίτ αυτής της εβδομάδας διαβάζουμε πως ο Θ-ός δημιούργησε τον κόσμο σε έξι μέρες  και το Σσαμπάτ ξεκουράστηκε. Αν όμως, διαβάσουμε πιο προσεκτικά τις Γραφές θα ανακαλύψουμε ότι ο Θ-ός ολοκλήρωσε τη Δημιουργία του κόσμου την έβδομη μέρα, δηλαδή το Σσαμπάτ! (Γένεσις 2:2) Πώς γίνεται ο Θ-ός να εργάστηκε την ιερή αυτή μέρα;

Οι Σοφοί μας εξηγούν πως ο Θ-ός, στην πραγματικότητα, δεν εργάστηκε το Σσαμπάτ. Συνέχισε τη Δημιουργία μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο της Παρασκευής οπότε και σταμάτησε, κάτι που στους ανθρώπους μοιάζει σαν να εργάστηκε το Σσαμπάτ, μιας και δεν ξέρουμε ακριβώς τη στιγμή που τελειώνει η μία μέρα κι αρχίζει η επόμενη.

Αλλά πάλι αναρωτιόμαστε, γιατί ο Θ-ός ενήργησε έτσι; Δεν μπορούσε να οργανωθεί καλύτερα και να τελειώσει ήρεμα, λίγο πιο νωρίς; :-)

Η απάντηση είναι ότι ο Θ-ός ήθελε, μέσω αυτής Του της πράξης, να μας διδάξει την αξία του χρόνου και τη σημαντικότητα της αξιοποίησης του. Ακόμα κι αν εργαζόμαστε όλη μέρα και μας έμεινε μόνο ένα δευτερόλεπτο, πρέπει κι αυτό να το αξιοποιήσουμε για να φωτίσουμε τον κόσμο!

Άρα ο Θ-ός συνδυάζει και τα δύο χαρακτηριστικά. Ήταν οργανωμένος, αλλά αξιοποίησε ακόμα και το τελευταίο λεπτό. Ας σκεφτούμε, πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε και εμείς το χρόνο μας καλύτερα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

 

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.