Printed fromChabad.gr
ב"ה

Τορά για Τώρα!

Γιατί χρειάζονται 2 τρόφιμα στο Πλατίκος του Πουρίμ;

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535.png 

Η πιο χαρούμενη γιορτή της χρονιάς είναι αύριο!

Φυσικά, δεν κρατάμε την χαρά μόνο για εμάς. Την μοιραζόμαστε με τους άλλους μέσω των 4 Μιτσβότ του Πουρίμ: τα Μισσλόαχ Mανότ, τις δωρεές για τους φτωχούς, την ανάγνωση της ιστορίας του Πουρίμ από την Μεγκιλά και το γιορτινό γεύμα.

Η κάθε Μιτσβά έχει διάφορες λεπτομέρειες που πρέπει να ακολουθήσουμε, ώστε να μετράει η πράξη μας ως Μιτσβά. Για παράδειγμα, στο Μισσλόαχ Μανότ δίνουμε τουλάχιστον 2 διαφορετικά τρόφιμα, έτοιμα για κατανάλωση, σε τουλάχιστον 1 άνθρωπο, αγόρι σε αγόρι και κορίτσι σε κορίτσι, την ημέρα του Πουρίμ. Αν δώσουμε για παράδειγμα ένα κιλό αλεύρι, παρόλο που είναι χρήσιμο δώρο, δεν μετράει πως έχουμε κάνει την Μιτσβά, αφού δεν είναι έτοιμο για κατανάλωση. Το ίδιο ισχύει επίσης εάν δώσαμε 2 σοκολάτες, δεν μετράει αφού πρέπει να είναι 2 διαφορετικά είδη τροφίμων.

Αυτές οι λεπτομέρειες έχουν μεγάλη σημασία. Όταν μελετάμε τον συμβολισμό των Μιτσβότ, μπορούμε να καταλάβουμε καλύτερα γιατί η κάθε λεπτομέρεια είναι σημαντική.

Τα Μισσλόαχ Μανότ συμβολίζουν τα «δώρα» που δίνουμε στον Θ-ό, δηλαδή οι πράξεις που μας συνδέουν μαζί Του. Τα «δώρα» αυτά πρέπει να είναι έτοιμα για κατανάλωση. Δηλαδή να συμβαίνουν στην πράξη. Δεν αρκεί να είναι όμορφα συναισθήματα ή ωραίες ιδέες…

Επίσης, πρέπει να υπάρχουν εκεί δύο διαφορετικά «τρόφιμα», δηλαδή δύο διαφορετικού είδους πράξεις. Εάν υπηρετούμε τον Θ-ό μόνο με ένα είδος πράξεων, πώς μπορούμε να ξέρουμε πως ο λόγος που το κάνουμε είναι όντως για να Τον υπηρετήσουμε; Για παράδειγμα, κάποιος που μελετάει την Τορά, ή κάποιος που είναι πολύ γενναιόδωρος. Μήπως απλά είναι αυτός ο χαρακτήρας του;

Αυτό μπορούμε να το κρίνουμε κοιτώντας τους υπόλοιπους τομείς της ζωής του. Εάν κάνει πράξεις που ταιριάζουν σε δύο διαφορετικούς χαρακτήρες, αυτό σημαίνει πως το κίνητρό του είναι όντως η υπηρεσία του Θ-ού. Έτσι, αν ο μελετητής ασχολείται και με την πρακτική βοήθεια των άλλων και ο δωρητής επίσης αφιερώνει χρόνο στη μελέτη της Τορα, τότε θα καταλάβουμε πως και η μελέτη του πρώτου και η ελεημοσύνη του δεύτερου, είναι πραγματικά για τον Θ-ό, και όχι μόνο επειδή έτσι τους είναι εύκολο και φυσικό να το κάνουν. Αυτό συμβολίζουν τα δύο διαφορετικά είδη τροφίμων που περιέχει το Μισσλόαχ Μανότ.

Αυτό το Πουρίμ δεν θα ξεχάσουμε τα Μισσλόαχ Μανότ, ούτε τα κανονικά, αλλά ούτε και τα πνευματικά!

Χαρούμενο Πουρίμ και Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Το μυστικό της αγάπης - Τερουμά

Για να το διαβάσετε στα Ελληνικά, κάντε κλικ εδώ

Blog Chanchie (7).png 

Ποιο είναι το μυστικό της αγάπης; Πάντα λένε ότι η αγάπη είναι να προσφέρουμε. Υπάρχει αγάπη και στο να λαμβάνουμε;  

Η περικοπή Τερουμά αυτής της εβδομάδας αρχίζει με την εντολή του Θ-ού να να μαζευτούν δωρεές ώστε να χτιστεί ο φορητός Ναός: Ο Θ-ός λέει «Πες στους γιους Ισραήλ να φέρουν προσφορά σε Εμένα από κάθε άνθρωπο που έχει προαίρεση στην καρδιά του, θα πάρετε την προσφορά Mου» (Έξοδος 25:2). Ο Ράσσι, Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί εξηγεί πως η λέξη «σε Εμένα» σημαίνει πως αυτή η δωρεά θα πρέπει να γίνει με την σωστή πρόθεση και σκέψη, ώστε να εκπληρωθεί η θέληση του Θ-ού.

Γενικά στην φιλανθρωπία η πρόθεση δεν είναι το πιο σημαντικό.  Aυτό που μετράει είναι η πράξη. Αφού ο φτωχός θα χορτάσει ακόμα και αν ο δωρητής πρόσφερε με την πρόθεση να τον τιμήσουν. Αλλά εδώ πρόκειται για τον Ναό του Θ-ού, που συμβολίζει την συνένωση της ιερότητας και των υλικών πραγμάτων. Αυτή η υλική κατασκευή έπρεπε οπωσδήποτε να γίνει με την σωστή πνευματική πρόθεση…

Παρατηρήσατε πως ο Θ-ός είπε να Του πάρουμε δωρεές; Θα ήταν πιο λογικό να πει να Του δώσουμε δωρεές. Είναι γραμμένο έτσι για να μας μεταδώσει ένα σημαντικό μήνυμα, όχι μόνο για το πώς πρέπει κανείς να δώσει ελεημοσύνη, αλλά και για το πώς πρέπει κανείς να την λάβει. Ο φτωχός πρέπει να έχει τη σωστή πρόθεση – να εκπληρώσει την θέληση του Θ-ού.

Ο Θ-ός έφτιαξε τον κόσμο έτσι ώστε μερικοί να είναι πλούσιοι και μερικοί να είναι φτωχοί. Αυτό δεν έγινε κατά λάθος. Με αυτόν τον τρόπο, θα υπάρχει στον κόσμο μας αλληλοβοήθεια και σχέση μεταξύ των ανθρώπων. Λαμβάνοντας την ελεημοσύνη, ο φτωχός επιτρέπει στο σύστημα που δημιούργησε ο Θ-ός για να υπάρχει καλοσύνη στον κόσμο, να λειτουργήσει.

Όλοι μας έχουμε κάποια πράγματα, ταλέντα, χρήματα και δεν έχουμε κάποια άλλα. Δεν μπορούμε να τα κάνουμε όλα μόνοι μας και χρειαζόμαστε την υλική ή την πνευματική βοήθεια των άλλων ανθρώπων γύρω μας. Αρκετοί όμως ντρέπονται να λάβουν βοήθεια. Προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα μόνοι τους.

Η περικοπή της εβδομάδας όμως μας θυμίζει πως ο Θ-ός έπλασε τον κόσμο έτσι ώστε να χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον. Ο Θ-ός θέλει να υπάρχει η αλληλοβοήθεια μεταξύ μας. Δεν είναι πάντα εύκολο για τον εγωισμό μας. Αλλά έτσι δουλεύει το σύστημα του Θ-ού στον κόσμο μας.

Για να υπάρξει αμοιβαία αγάπη πρέπει να δίνουμε, αλλά και να ξέρουμε να λαμβάνουμε ο ένας από τον άλλον. Όταν έχουμε την ταπεινότητα να παραδεχτούμε πως ο άλλος έχει κάτι να μας δώσει που εμείς δεν έχουμε, του δίνουμε την ευκαιρία να μας προσφέρει.

Την επόμενη φορά που κάποιος μας προτείνει την βοήθειά του, ας μην τον αποφύγουμε. Με λίγη ταπεινότητα και με την πρόθεση να εκπληρωθεί η θέληση του Θ-ού, ας λάβουμε την προσφορά του. Χάρη στην αλληλοβοήθεια που θα επιτρέψουμε να συμβαίνει, ο Θ-ός θα μας φέρει τον Μεσσία πολύ σύντομα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί / Ράσσι (1040–1105). Σημαντικός και φημισμένος σχολιαστής της Βίβλου και του Ταλμούδ. Γεννημένος στο Τρουά της Γαλλίας, ο Ράσσι σπούδασε στις φημισμένες γεσσιβότ του Μάιντς και της Γουόρμς. Τα σχόλια του για την Πεντάτευχο και το Ταλμούδ, τα οποία επικεντρώνονται στην απλή κατανόηση του κειμένου, εμφανίζονται και αναγράφονται σχεδόν σε όλες τις εκδόσεις του Ταλμούδ και της Βίβλου. Πολλοί από τους διάσημους συγγραφείς των Τοσαφότ ήταν απόγονοι του Ράσσι.

Ένας διδακτικός κανόνας - Μισσπατίμ

To read it in English, click here

Blog Chanchie (4).png 

Όταν μελετούσα την περικοπή Μισσπατίμ αυτής της εβδομάδας, κάτι ενδιαφέρον μου τράβηξε τη προσοχή.

Αφού την προηγούμενη εβδομάδα διαβάσαμε για την Παράδοση της Τορά, τώρα αρχίζουμε και μαθαίνουμε διάφορους νόμους και εντολές. Πριν ξεκινήσει, ο Θ-ός λέει στον Μωυσή: «Και αυτοί είναι οι νόμοι που θα θέσεις μπροστά τους» (Έξοδος 21:1). Τι θα πει να θέσουμε τους νόμους μπροστά μας; Ο Ράσσι, Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί, εξηγεί πως πρόκειται για έναν διδακτικό κανόνα. O Μωυσής θα πρέπει να μεταφέρει τον νόμο στον εβραϊκό λαό, με τον ίδιο τρόπο, σαν να έστρωνε μπροστά τους ένα τραπέζι με φαγητό, έτοιμο για κατανάλωση. Δεν θα πρέπει να αρκεστεί στη διδασκαλία του νόμου και στην επανάληψή του δυο-τρεις φορές μέχρι οι Εβραίοι να τον ξέρουν καλά και να μπορούν να τον τηρούν. Πρέπει να αφιερώσει χρόνο για να τους μάθει και τον λόγο που τηρούμε τους νόμους. Γενικά, όλους τους νόμους τους τηρούμε γιατί έτσι θέλει ο Θ-ός και η πράξη μας, μας ενώνει μαζί Του. Αλλά υπάρχουν και συγκεκριμένες εξηγήσεις για τον κάθε νόμο.

Ως φοιτήτρια για να γίνω δασκάλα, σε αυτήν την τελευταία χρονιά των σπουδών, κάνω αρκετές ώρες πρακτική κάθε εβδομάδα. Διδάσκω (μέσω Zoom προς το παρόν…) στην 4η και 5η δημοτικού. Χθες μάλιστα η δασκάλα μου παρακολούθησε το μάθημα που δίδαξα. (Δόξα το Θ-ό όλα πήγαν καλά. Ευχαριστώ που ρωτήσατε). 

Αυτή η εξήγηση του Ράσσι, του διδακτικού κανόνα, ταιριάζει με τα λόγια των καθηγητών μου και της μοντέρνας εκπαίδευσης, παρόλο που γράφτηκε εκατοντάδες χρόνια νωρίτερα. Δεν είναι αρκετό, απλά τα παιδιά να καταλάβουν το θέμα και να μπορούν να το επαναλάβουν, αλλά πρέπει να το μελετήσουμε μαζί τους αρκετά ώστε να ξέρουν και την ουσία των πραγμάτων.

Αλλά αν το σκεφτούμε λίγο, γιατί είναι ανάγκη να καταλάβουμε τους νόμους; Τους νόμους πρέπει να τους τηρήσουμε. Υπάρχει διαφορά εάν όταν ανάβω τα κεριά του Σσαμπάτ ή βάζω τα Τεφιλίν, ξέρω γιατί το κάνω;

Οι πράξεις μας, όπως και εμείς, έχουν «σώμα» και «ψυχή». Η τεχνική πράξη, το «σώμα», δεν αλλάζει εάν γνωρίζουμε την την επεξήγηση της πράξης ή όχι. Χρειάζεται μόνο να ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε. Αλλά η «ψυχή» της πράξης, δηλαδή το συναίσθημα και η σκέψη που συνοδεύουν την πράξη, δεν είναι το ίδιο. Εάν μελετήσουμε την επεξήγηση της πράξης, θα μπορέσουμε να την κάνουμε πιο χαρούμενα. Για την τέλεια πράξη χρειαζόμαστε και το «σώμα» και την «ψυχή», δηλαδή και την πράξη και το συναίσθημα.

Αφού είμαι δασκάλα, σήμερα θα σας βάλω μάθημα για το σπίτι . Ας αναλογιστούμε τις διάφορες πράξεις που κάνουμε ως Εβραίοι, στην καθημερινότητα, στον κύκλο του χρόνου ή στον κύκλο της ζωής. Ποια εντολή κάνω αλλά δεν ξέρω γιατί; Ας διαλέξουμε μία Μιτσβά και ας ψάξουμε πληροφορίες για την αιτία και την επεξήγηση της και τον συμβολισμό της. Είμαι σίγουρη ότι θα είναι ενδιαφέρον και θα μας βοηθήσει να την τηρούμε με περισσότερη «ψυχή» και ενθουσιασμό. Θα χαρώ να μου γράψετε στα σχόλια ποια εντολή-Μιτσβά διαλέξατε.

Εδώ μπορεί να είναι μια καλή αρχή για τη μελέτη σας... 

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί / Ράσσι (1040–1105). Σημαντικός και φημισμένος σχολιαστής της Βίβλου και του Ταλμούδ. Γεννημένος στο Τρουά της Γαλλίας, ο Ράσσι σπούδασε στις φημισμένες γεσσιβότ του Μάιντς και της Γουόρμς. Τα σχόλια του για την Πεντάτευχο και το Ταλμούδ, τα οποία επικεντρώνονται στην απλή κατανόηση του κειμένου, εμφανίζονται και αναγράφονται σχεδόν σε όλες τις εκδόσεις του Ταλμούδ και της Βίβλου. Πολλοί από τους διάσημους συγγραφείς των Τοσαφότ ήταν απόγονοι του Ράσσι. 

Όταν η δασκάλα φεύγει από την τάξη... - Γιτρό

To read it in English, click here

Blog Chanchie (7).png


Αφιερωμένο στην Rivka bat Nava Sheindel,
τον σύζυγο της και το νεογέννητο αγοράκι τους

Παλιά παλιά, όταν ακόμα ήμασταν σε αληθινές τάξεις, με αληθινά θρανία και όχι πίσω από οθόνες Zoom, συνέβαινε μερικές φορές η δασκάλα να έπρεπε να φύγει από την τάξη για μερικά λεπτά. Θυμόμαστε όλοι τι γινόταν τότε. Ακόμη και αν στο μάθημα τα παιδιά ήταν φρόνημα, όταν η δασκάλα έβγαινε από την τάξη…

Κάτι παρόμοιο συνέβη με τους Εβραίους στην έρημο. Η περικοπή Γιτρό αυτής της εβδομάδας, μας διηγείται την έκπληξη του Γιτρό, του πεθερού του Μωυσή, όταν πήγε στην έρημο για να συναντήσει και να ενωθεί με τον εβραϊκό λαό. Ο Γιτρό είδε πως ο Μωυσής ήταν ο μοναδικός δικαστής ολόκληρου του λαού. Από το πρωί μέχρι το βράδυ καθόταν να δικάζει. Ο Γιτρό του πρότεινε να διορίσει και άλλους δικαστές, δημιουργώντας μια ιεραρχία. Μόνο οι πιο περίπλοκες υποθέσεις θα έφταναν στην κρίση του Μωυσή.

Η ιδέα του Γιτρό ακούγεται εύκολη και απλή. Φυσικά και είναι καλύτερο να υπάρχουν περισσότεροι δικαστές και να μην στηρίζονται όλοι πάνω σε έναν άνθρωπο. Πώς και ο Μωυσής δεν το είχε σκεφτεί μόνος του;

Ο Μωυσής είχε λόγο που ήθελε να δικάζει μόνος του. Αυτός, που είχε λάβει την Τορά στο Όρος Σινά και επικοινωνούσε με τον Θ-ό, ήταν σε πολύ υψηλό επίπεδο. Ο Μωυσής ήθελε να μεταδώσει μέρος από την ιερότητά του στον λαό του. Στο δικό του επίπεδο, δεν υπήρχε μίσος, ζήλεια, καυγάδες και πολιτική. Οι υπόλοιποι Εβραίοι όμως ήταν άνθρωποι σαν εμάς και τους αφορούσαν τέτοια θέματα. Αλλά όταν πήγαιναν στον Μωυσή με τα θέματα τους, ο Μωυσής τους ανύψωνε για λίγο στο δικό του επίπεδο. Ξαφνικά, όλα όσα ήταν τόσο σημαντικά πριν, άρχιζαν να μοιάζουν πιο ασήμαντα. Όπως όταν είμαστε πολύ ευτυχισμένοι και είμαστε πρόθυμοι να συγχωρέσουμε όλον τον κόσμο… Αυτός ήταν ο λόγος που ο Μωυσής ήθελε να δικάζει ο ίδιος.

Το πρόβλημα όμως ήταν το τι θα συνέβαινε αργότερα… Ο Γιτρό είδε πως είμαστε κανονικοί άνθρωποι. Έχουμε την κακιά κλήση μέσα μας και παλεύουμε να την υποτάξουμε. Η ζωή μας και οι ανθρώπινες σχέσεις μας δεν είναι πάντα τόσο απλές… Και τι θα γινόταν όταν δεν θα είχαμε πια κοντά μας τον Μωυσή; Μήπως θα επέστρεφε η “τάξη” στο χάος χωρίς τη δασκάλα;

Η λύση ήταν να δημιουργηθεί ένα σύστημα με κανονικούς δικαστές. Δικαστές που να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες μας και να καταφέρνουν να τις επιλύουν. Δικαστές που να μπορούν να μας καταλάβουν και να μας βοηθήσουν στο δικό μας επίπεδο. Δικαστές που θα έχουν το ρόλο του Μωυσή, πιο κοντά σε μας. 

Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε ένα τέτοιο πρόσωπο στην ζωή μας, που να μας εμπνέει και να μας καθοδηγεί. Ένας ραβίνος για παράδειγμα, που μπορεί να μην είναι τέλειος, που και ο ίδιος αντιμετωπίζει τις περιπέτειες της ζωής, αλλά τα καταφέρνει. Ένας τέτοιος άνθρωπος, μπορεί να μας καταλάβει και να μας βοηθήσει να τα καταφέρουμε και εμείς.

Έχω κι εγώ έναν άνθρωπο στην ζωή μου, που με βοηθάει και μου δίνει συμβουλές για το πώς να αντιμετωπίσω διάφορα πράγματα, από πού να πρωταρχίσω και πώς να γίνω καλύτερη.

Όλοι μας χρειαζόμαστε κάποιον. Εσάς ποιό είναι το πρόσωπο που σας συμβουλεύει;

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Βασισμένο σε άρθρο του Rabbi Haim Heber

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.
WhatsApp