Printed fromChabad.gr
ב"ה

Τορά για Τώρα!

Πώς να μιλάμε στα παιδιά μας ώστε να μας ακούν; - Εμόρ

To read it in English, click here

 blog chanchie II 200 x 535 (5).png

Πώς μπορούμε να μεταφέρουμε τα ήθη και τις αξίες μας στα παιδιά μας;

Μεγάλα ερωτήματα που απασχολούν όλους τους γονείς και τους δασκάλους. Η περικοπή Εμόρ αυτής της εβδομάδας μας δίνει μια χρυσή συμβουλή.

«Ο Θ-ός είπε στον Μωυσή: πες στους Ιερείς και πες τους…» και αρχίζει να εξηγεί τους νόμους της τελετουργικής αγνότητας. Γιατί όμως επαναλαμβάνεται και λέει δύο φορές «πες τους»; Οι Σοφοί μάς εξηγούν πως αυτό σημαίνει πως και οι Ιερείς πρέπει με τη σειρά τους να μεταφέρουν το μήνυμα στα παιδιά τους, δηλαδή οι μεγαλύτεροι να προσέξουν πως και οι μικρότεροι τηρούν τον νόμο.

Αλλά η λέξη που η Τορά χρησιμοποιεί δεν είναι να «διδάξουν», αλλά να «προσέξουν», που στα Εβραϊκά έρχεται από την ίδια ρίζα με το φως και την λάμψη (זוהר). Έτσι η Τορά μας καθοδηγεί πώς να μεταφέρουμε τα μηνύματά μας με φως και χαρά, με αγάπη και με υπομονή. Όχι με φωνές και τιμωρίες…

Όταν οι μεγάλοι διδάσκουν τους μικρούς, οι μαθητές δεν είναι οι μόνοι που κερδίζουν. Το Ταλμούδ αναφέρει πως όταν ένας άνθρωπος διδάσκει και βοηθάει τον άλλον, ο Θ-ός «ανοίγει τα μάτια» και των δυο. Τελικά, και ο δάσκαλος θα καταλήξει με καλύτερη κατανόηση από ότι πριν.

Εγώ αυτό το βιώνω πολύ έντονα. Κάθε φορά που σας γράφω, πρέπει να μελετήσω καλά το θέμα, και έτσι το κατανοώ και το θυμάμαι εγώ καλύτερα. Επίσης όταν μελετώ για το διαγώνισμα με μια φίλη που δυσκολεύεται στα μαθήματα, αυτό συνεισφέρει και σε εμένα.

Ας σκεφτούμε πώς μπορούμε να μεταδώσουμε τις σημαντικές αξίες στους ανθρώπους που επιρεάζουμε. Ας το κάνουμε με τρόπο φωτεινό, γεμάτο αγάπη και υπομονή. Ας θυμόμαστε πως δεν πρόκειται για χαμένο χρόνο, αφού τελικά όχι μόνο βοηθήσαμε κάποιον άλλον, αλλά και τους εαυτούς μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Μια «Στιγμή Σιωπής» στα σχολεία - Αχαρέι-Κεντοσσίμ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (4).png 

Δύο κλέφτες εισέβαλαν τη νύχτα σε ένα κατάστημα ρούχων και άρχισαν να το αδειάζουν. Ενώ κουβαλάγανε, ένα κλέφτης κοιτάει την ταμπέλα του ρούχου, βλέπει την ακριβή τιμή και σοκαρισμένος λέει: «Τι κλέφτες που είναι!».

Το Ταλμούδ λέει πως αυτός που κλέβει είναι σαν ειδωλολάτρης. Αλλά τι σχέση έχουν αυτές οι δύο αμαρτίες; Η μία αφορά τη σχέση μας με τον Θ-ό, ενώ η άλλη αφορά τη σχέση μας με τους συνανθρώπους μας. Επίσης, γιατί αναφέρεται μόνο ο κλέφτης που το κάνει στα κρυφά και όχι ο ληστής που ληστεύει φανερά και με βία;

Ο ληστής δεν νοιάζεται για κανέναν. Δεν φοβάται τον Θ-ό αλλά ούτε και τους ανθρώπους. Από την άλλη, ο κλέφτης έρχεται κρυφά. Φοβάται μην τον δει άνθρωπος. Αλλά ο Θ-ός; Αυτός δεν τον νοιάζει, δεν Τον φοβάται… Είναι σαν την ειδωλολατρία, γιατί έτσι αποδεικνύει την προσέγγισή του προς στον Θ-ό… 

Το 1983, ο Ρέμπε, Ραβίνος Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον είπε πως ο μοναδικός τρόπος για να μεγαλώσουμε και να εκπαιδεύσουμε τίμιους ανθρώπους, στηρίζεται στην πίστη μας στον Θ-ό. Ο καθένας πρέπει να ξέρει πως ο Θ-ός πάντα τον κοιτά και ενδιαφέρεται για τις πράξεις του. Από τον αστυνομικό θα μπορεί ίσως να ξεφύγει, αλλά από τον Θ-ό δεν γίνεται να κρυφτεί. Πρέπει να συμπεριφέρεται τίμια την κάθε στιγμή.

Ο Ρέμπε πρότεινε και ενθάρρυνε να υπάρχει καθημερινά μια «Στιγμή Σιωπής» σε όλα τα σχολεία, περιλαμβάνοντας δημόσια σχολεία. Ένα λεπτό για όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως θρησκείας, στο οποίο ο καθένας θα σκεφτεί για τον Θ-ό και το τι ζητά από τους ανθρώπους. Από τότε αυτό έχει γίνει συνήθεια σε πολλά σχολεία στην Αμερική. Ο Ρέμπε εξήγησε ότι το «Στιγμή Σιωπής» δεν αφορά μόνο Εβραίους ή μόνο θρήσκους, αλλά όλους μας, ώστε να έχουμε μια τίμια κοινωνία.

Ας αρχίσουμε και εμείς να αφιερώνουμε ένα λεπτό κάθε μέρα σκεπτόμενοι  τον Θ-ό. Ας ενθαρρύνουμε τους φίλους και συγγενείς μας να κάνουν το ίδιο. Και το σημαντικότερο, ας έχουμε πάντα στο μυαλό ότι ο Θ-ός μας κοιτά συνεχώς, και αυτό θα μας οδηγήσει να πράττουμε καλύτερα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Κάντε κλικ εδώ για περισσότερες πληροφορίες (άρθρο στα αγγλικά) για τη «Στιγμή Σιωπής».

Ακίνδυνα λόγια - Ταζριά Μετσορά

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (2).png 

Μιλάμε, μιλάμε και μιλάμε. Διηγούμαστε τις περιπέτειες που περάσαμε, μοιραζόμαστε τα όνειρα και τις έγνοιες μας, ανταλλάσσουμε γνώμες για σημαντικά θέματα. Αλλά επίσης μερικές φορές κουτσομπολεύουμε, κριτικάρουμε τον υπόλοιπο κόσμο. Πειράζει κανέναν αυτό; Αφού δεν κάναμε τίποτα κακό σε κάποιον. Μόνο μιλήσαμε…

Το Ταλμούδ έχει διαφορετική γνώμη. Μας εξηγεί ότι η κακιά γλώσσα και το κουτσομπολιό βλάπτουν τρεις: τον αφηγητή, τον ακροατή και εκείνον για τον οποίο μιλούσαν. Αλλά τι έκανε ο τελευταίος ο κακομοίρης, σε τι φταίει που οι άλλοι μίλησαν για εκείνον; 

Τα λόγια μας έχουν πολύ μεγάλη δύναμη να αποκαλύψουν πράγματα το οποία ήταν κρυφά. Ο λόγος αποκαλύπτει τις κρυφές μας σκέψεις στους άλλους, αλλά και ξεσκεπάζει και δυναμώνει χαρακτηριστικά και συναισθήματα μας. Όταν πω για κάποιον πως είναι άσπλαχνος, εκείνη την στιγμή δυναμώνω και αποκαλύπτω περισσότερο την ασπλαχνία του. Δεν είναι ακριβώς αυτό που θα θέλαμε…

Από την άλλη όμως, μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτήν την δύναμη για το καλό. Εάν παινέψω την γενναιοδωρία κάποιου, θα την δυναμώσω. Απίστευτο, ε;

Φυσικά, εκτός από την πνευματική επιρροή των λέξεων, υπάρχει και η έμπρακτη επιρροή. Πράγματα που λέμε, μεταδίδονται και μπορούν να προκαλέσουν μεγάλες ζημιά ή μεγάλη βοήθεια, εξαρτάται τι θα αποφασίσουμε να πούμε.

Ας αποφύγουμε λοιπόν τα άσχημα λόγια για τους άλλους, ακόμη και αν νιώθουμε πως τα αξίζουν. Αν μιλήσουμε, μπορεί να χειροτερεύσει η κατάσταση. Ας προσπαθήσουμε να παρατηρήσουμε και να επικεντρωθούμε στα καλά χαρακτηριστικά των άλλων ανθρώπων. Όλοι μας θα επωφεληθούμε.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Ένα παράξενο μέτρημα - Σσεμινί

To read it in English, click here

 blog chanchie II 200 x 535 (2).png

Ένας κωμικός έλεγε πως υπάρχουν 3 είδη ανθρώπων: αυτοί που ξέρουν να μετράνε και αυτοί που δεν ξέρουν… ;-)

Στην περικοπή Σσεμινί αυτής της εβδομάδας βλέπουμε ένα παράξενο μέτρημα.

Αφού το Μισσκάν (Φορητός Ναός) ήταν έτοιμο, ο Μωυσής και ο Ααρών είχαν 7 ημέρες να κάνουν πρόβες, πριν αρχίσει κανονικά η λειτουργία του Ναού. Έπειτα, την 8η ημέρα, ο Ναός άνοιξε κανονικά και η Θ-ϊκή παρουσία εμφανίστηκε. Γιατί όμως ονομάζεται 8η ημέρα; Θα ταίριαζε καλύτερα να την ονομάσουμε 1η ημέρα.

Η απορία μεγαλώνει αν καταλάβουμε την μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις 7 ημέρες και την 8η ημέρα. Κατά την διάρκεια της προετοιμασίας οι Εβραίοι έκαναν ό,τι μπορούσαν ως θνητοί με περιορισμένες δυνατότητες. Η Θ-ϊκή παρουσία που εμφανίστηκε την 8η μέρα ήταν υψηλή και απεριόριστη, ήταν κάτι σε εντελώς διαφορετικό επίπεδο. Τότε γιατί μετράμε όλες τις ημέρες μαζί;

Η απάντηση είναι πως όντως, η 8η μέρα είναι πολύ πιο ιδιαίτερη από τις προηγούμενες επτά, αλλά συνέβη χάρη στις επτά ημέρες προετοιμασίας. Παρόλο που ήταν περιορισμένες οι ανθρώπινες πράξεις, για χάρη τους ο Θ-ός μας έδωσε ένα πολύ μεγαλύτερο αποτέλεσμα, το οποίο δεν θα μπορούσαμε να επιτύχουμε από μόνοι μας.

Μερικές φορές απελπιζόμαστε και νομίζουμε πως αυτά που πρέπει να κάνουμε είναι απρόσιτα για εμάς. Νιώθουμε πως δεν έχουμε τις απαραίτητες δυνάμεις και παραιτούμαστε χωρίς καν να προσπαθήσουμε. Εδώ η Τορά μας διδάσκει πως είναι δυνατόν να τα καταφέρουμε! Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε από τη δική μας πλευρά και ο Θ-ός θα συμπληρώσει τα υπόλοιπα μέρη που εμείς δεν είχαμε τη δυνατότητα να εκπληρώσουμε.

Ας μην φοβόμαστε να κάνουμε κάτι καλό που μας φαίνεται δύσκολο και απρόσιτο. Ας τολμήσουμε, ας κάνουμε ό,τι μπορούμε εμείς, και ο Θ-ός θα το συμπληρώσει και θα κάνει να τα καταφέρουμε.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Απίστευτη λύτρωση - Τελευταίες Μέρες του Πέσαχ

To read it in English, click here

 blog chanchie II 200 x 535 (1).png

Μπορείτε να φανταστείτε τον κόσμο μας χωρίς βία, αρρώστιες, εγωισμό και φτώχεια; Δύσκολο, ε;

Ούτε οι πρόγονοί μας στης Αίγυπτο μπορούσαν να φανταστούν μια διαφορετική πραγματικότητα. Αφού όλη τους την ζωή ήταν σκλάβοι… Στην αρχή, όταν ο Μωυσής ήρθε με την είδηση της απελευθέρωσης, ήταν δύσκολο για τους Εβραίους να πιστέψουν. Και όμως, λυτρώθηκαν.

Η λύτρωση της Αιγύπτου ήταν η πρώτη λύτρωση, αλλά όχι η τελευταία. Αφού δεν ζούμε ακόμα στον τέλειο κόσμο… Περιμένουμε την τελευταία και οριστική λύτρωση, με τον ερχομό του Μεσσία.

Όπως και τότε στην Αίγυπτο, αρκετοί από εμάς δυσκολεύονται να πιστέψουν πως κάτι τέτοιο είναι δυνατόν. Και όμως… θα συμβεί.

Αυτό είναι επίκαιρο επειδή, ενώ οι Πρώτες Μέρες του Πέσαχ συνδέονται με την Λύτρωση από την Αίγυπτο, οι Τελευταίες Μέρες του Πέσαχ (που ξεκινούν αύριο Παρασκευή 5/04/21), συνδέονται με την Τελική Λύτρωση. 

Αλλά γιατί είναι σημαντικό να το γνωρίζουμε; Αφού ο Μεσσίας θα έρθει ακόμα και αν δεν το πιστεύουμε και αν δεν τον περιμένουμε…

Πρώτον, η ίδια η αναμονή και η πίστη μας είναι πολύ σημαντική, και φέρνει την λύτρωση πιο σύντομα.

Δεύτερον, όταν θυμόμαστε και περιμένουμε την λύτρωση, αυτό μας προτρέπει να συμπεριφερθούμε καλύτερα και να προσθέσουμε ακόμα περισσότερες Μιτσβότ και καλές πράξεις στην ζωή μας. Έτσι θα είμαστε άξιοι της λύτρωσης πιο σύντομα.

Ας περιμένουμε τον Μεσσία, παρόλο που στην καθημερινότητά μας δεν φαίνεται πολύ επίκαιρο.

Ας προσθέσουμε μία ακόμη καλή πράξη για να τον φέρουμε πιο γρήγορα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ και Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.