Printed fromChabad.gr
ב"ה

Τορά για Τώρα!

Ένα κομπλιμέντο για τον Ααρών - Μπεααλοτεχά

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (11).png 

Στην περικοπή Μπεααλοτεχά αυτής της εβδομάδας, διαβάζουμε για την Μενορά, την οποία άναβαν καθημερινά στον Ναό. Έπειτα, η Τορά μας αναφέρει πως ο Ααρών, ο Αρχιερέας, έκανε ακριβώς όπως διατάχτηκε. Ο Ράσσι, Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί, επισημάνει πως αυτό είναι γραμμένο ως κομπλιμέντο για τον Ααρών. Αλλά σοβαρά, δεν μπορούσαν να βρουν ένα καλύτερο κομπλιμέντο;

Υπάρχουν δύο είδη πνευματικού φωτός, αυτό που έρχεται ως αποτέλεσμα από τις πράξεις μας και αυτό που έρχεται από Επάνω, κάτι το οποίο είναι τόσο υψηλό που δεν μπορούμε να το επιτύχουμε μόνοι μας. Το φως και η πνευματική ενέργεια που η Μενορά έφερνε, ήταν από το δεύτερο είδος. Κάτι υπερφυσικό.

Κάποιος θα μπορούσε να σκεφτεί, πως εφόσον πρόκειται για Θ-ϊκό φως, που ούτως ή άλλως δεν είναι φυσικό, δεν είναι τόσο σημαντικό να προσέξει τις υλικές λεπτομέρειες και να κάνει τα πάντα ακριβώς όπως πρέπει. Αλλά όχι ο Ααρών. Ο Ααρών ήξερε πως οι πράξεις μας έχουν μεγάλη σημασία. Ακόμα και τα πράγματα που δεν μπορούμε να καταφέρουμε μόνοι μας, εξαρτούνται από κάτι που κάνουμε εμείς. Παρόλο που το φως είναι τόσο πολύ υψηλό που με τίποτα δεν γίνεται να το ονομάσουμε «αποτέλεσμα» των πράξεων μας, οι πράξεις μας έχουν σημασία.

Λοιπόν, ας μην υποτιμάμε τις πράξεις μας. Ας μην υποτιμούμε τις λεπτομέρειες των Μιτσβότ. Παρόλο που πρόκειται για πνευματικά θέματα, η ακρίβεια είναι σημαντική.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί / Ράσσι (1040–1105). Σημαντικός και φημισμένος σχολιαστής της Βίβλου και του Ταλμούδ. Γεννημένος στο Τρουά της Γαλλίας, ο Ράσσι σπούδασε στις φημισμένες γεσσιβότ του Μάιντς και της Γουόρμς. Τα σχόλια του για την Πεντάτευχο και το Ταλμούδ, τα οποία επικεντρώνονται στην απλή κατανόηση του κειμένου, εμφανίζονται και αναγράφονται σχεδόν σε όλες τις εκδόσεις του Ταλμούδ και της Βίβλου. Πολλοί από τους διάσημους συγγραφείς των Τοσαφότ ήταν απόγονοι του Ράσσι.

Σήμερα είναι τα γενέθλιά μου! - Ψαλμός 22

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (9).png 

Σήμερα είναι τα γενέθλιά μου και γίνομαι 21 χρονών. Τα γενέθλια είναι μια ξεχωριστή ημέρα, κατά την οποία μας δίνονται ιδιαίτερες δυνάμεις, που πρέπει να εκμεταλλευτούμε σωστά. Ένα από τα πράγματα που κάνουμε αυτήν την ημέρα είναι η μελέτη του νέου Ψαλμού του Δαβίδ που αντιστοιχεί στην νέα μας ηλικία. Τώρα, αφού ξεκινάει ο 22ος χρόνος της ζωής μου, θα αρχίσω να λέω καθημερινά τον Ψαλμό 22. Ένας στίχος από αυτόν τον ψαλμό είναι ο πρωταγωνιστής σε μια ενδιαφέρουσα ιστορία.

Ο Ραβίνος Γισραέλ Μπεν Ελιέζερ, προτού γίνει γνωστός ως ο σπουδαίος Μπαάλ Σσεμ Τοβ, πήγαινε από κοινότητα σε κοινότητα, ενθαρρύνοντας και δίνοντας δύναμη στους Εβραίους. Ενδιαφερόταν και τους ρωτούσε τι κάνουν, πώς νιώθουν και πώς πάει η δουλειά τους. Οι Εβραίοι απαντούσαν «Μπάρουχ Ασσέμ», κυριολεκτικά, ευλογητό το Όνομα [του Θ-ού], ευχαριστώντας τον Θ-ό για ό,τι έχουν.

Μια φορά, ο Μπαάλ Σσεμ Τοβ συνάντησε έναν ραβίνο που μελετούσε. Όταν ενδιαφέρθηκε και τον ρώτησε τι κάνει, ο ραβίνος δεν ήθελε να διακόψει την μελέτη του και τον αγνόησε. Ο Μπαάλ Σσεμ Τοβ τότε τον ρώτησε: «Γιατί δεν δίνεις στον Θ-ό τα προς το ζην Του;». Ο ραβίνος ξαφνιάστηκε. Εμείς ζούμε από την ευλογία που μας στέλνει ο Θ-ός μέσω της εργασίας μας. Αλλά τι σημαίνει «τα προς το ζην του Θ-ού»;

Στις εβραϊκές οικογένειες της Ανατολικής Ευρώπης, υπήρχε η συνήθεια ένα νέο ζευγάρι να «κάθεται» στους γονείς τους για ένα χρόνο ή περισσότερο, δηλαδή, να υποστηριχθεί από εκείνους. Έτσι η έκφραση να «κάθεται» κάποιος κάπου, σημαίνει ότι του παρέχουν τα προς τα ζην. 

Στον Ψαλμό 22 του Δαβίδ λέει: «Και Eσύ ο Ιερός κάθεσαι στους ύμνους του Ισραήλ». Ο Μπαάλ Σσεμ Τοβ εξήγησε: «Ο Θ-ός κάθεται», δηλαδή «υποστηρίζεται» από τους ύμνους του λαού Του. Άρα οι ευχαριστίες μας είναι πολύ σημαντικές για τον Θ-ό!

Ας μην στερήσουμε από τον Θ-ό την χαρά που έχει από τους ύμνους μας. Όταν κάποιος μας ρωτάει τι κάνουμε, ας απαντήσουμε «καλά, δόξα τον Θ-ό» ή κάτι παρόμοιο. Ας θυμόμαστε χάρη σε Ποιον έχουμε όλα όσα έχουμε στην ζωή μας, την υγεία και την αγάπη, την δουλειά και το κέφι, και ας Τον ευχαριστήσουμε για όλα αυτά. 

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ραβίνος Γισραέλ Μπεν Ελιέζερ / Μπαάλ Σσεμ Τοβ / ΜπεΣσΤ (1698-1760). Ιδρυτής του Χαδισικού κινήματος. Γεννημένος στο Σλουτσκ της Λευκορωσίας, o Μπαάλ Σσεμ Τοβ έμεινε ορφανός από παιδί. Εργάστηκε ως βοηθός δασκάλου και ως σκαφέας πηλού πριν προχωρήσει στην ίδρυση του Χασιδικού Κινήματος και τον εκμοντερνισμό του εβραϊκού κόσμου δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προσευχή, στην χαρά και στην αγάπη προς κάθε εβραίο και εβραία, ανεξάρτητα από το επίπεδο της γνώσης του σχετικά με την Τορά.

Εγκεκριμένοι εγγυητές - Σσαβουότ

To read it in English, click here

 blog chanchie II 200 x 535 (8).png

Ψάξατε ποτέ για εγγυητές, για να μπορέσετε να πάρετε δάνειο από την τράπεζα; Δεν μπορεί ο καθένας να γίνει εγγυητής. Πρέπει να έχει την δυνατότητα (και την πρόθεση 😉) να πληρώσει.

Κάτι τέτοιο έγινε και με τους προγόνους μας, πριν 3333 χρόνια στην έρημο. Ο Θ-ός ήθελε να τους δώσει την Τορά, την πολύτιμη σοφία Του, αλλά ήθελε εγγυητές. Ποιος θα είναι υπεύθυνος πως οι Εβραίοι πάντα θα τηρούν την Τορά;

Οι Εβραίοι πρότειναν τους Πατέρες μας: Αβραάμ, Ισαάκ και Ιακώβ, αλλά ο Θ-ός δεν συμφώνησε. Έπειτα πρότειναν τους Προφήτες μας, αλλά ούτε αυτό εγκρίθηκε. Τότε οι Εβραίοι πρότειναν τα παιδιά τους και ο Θ-ός συμφώνησε. Αλλά πώς ακριβώς οι Πατέρες μας, ή οι Προφήτες, ή τα παιδιά μας, μπορούν να εγγυηθούν πως θα τηρήσουμε την Τορά;

Προτείνοντας τους Πατέρες μας, οι Εβραίοι εννοούσαν πως η εγγύηση θα ήταν τα χαρακτηριστικά που κληρονομήσαμε από αυτούς. Ο καθένας μας, μέσα του, έχει δυνατή πίστη και αγάπη για τον Θ-ό. Αλλά ο Θ-ός ήξερε πως αυτό από μόνο του δεν αρκεί. Αφού η πίστη αυτή μπορεί να μείνει κρυμμένη και να μην εκφραστεί με πράξεις…

Προτείνοντας τους Προφήτες οι Εβραίοι βασιζόντουσαν στους ηγέτες της κάθε γενιάς. Αυτοί θα μας οδηγήσουν και θα μας ενθαρρύνουν να τηρούμε την Τορά. Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό…

Τελικά, οι εγγυητές που εγκρίθηκαν ήταν τα παιδιά. Ο Θ-ός ξέρει πως όταν πρόκειται για τα παιδιά μας, θα κάνουμε τα πάντα. Όσον αφορά τους εαυτούς μας, δεν μας πειράζει να  κάνουμε εκπτώσεις, αλλά για τα παιδιά μας θέλουμε το καλύτερο. Όμως… εάν θέλουμε να μεγαλώσουμε σωστά παιδιά, πρέπει εμείς να τους δώσουμε το σωστό παράδειγμα. Τα παιδιά μιμούνται τους γονείς τους και μαθαίνουν πολλά από αυτούς. Αλλά όχι τόσο από τα λόγια που λένε οι γονείς. Περισσότερο μαθαίνουν από τη συμπεριφορά τους, από τις προτεραιότητές τους, από την προσωπικότητά τους και από τις πράξεις τους.

Έτσι τα παιδιά, και πιο συγκεκριμένα η ευθύνη που έχουμε να τα μεγαλώσουμε, μπορεί να εγγυηθεί πως θα συνεχίσουμε να τηρούμε την Τορά.

Την Δευτέρα 17 και Τρίτη 18 Μαΐου θα γιορτάσουμε το Σσαβουότ, την γιορτή της Παράδοσης της Τορά. Ειδικά σε αυτήν την γιορτή, δεν γίνεται να αφήσουμε τα παιδιά εκτός, αφού αυτά είναι οι εγγυητές... Αλλά όπως είπαμε πριν, για να ενδιαφερθούν τα παιδιά, πρέπει πρώτα εμείς να  ενδιαφερθούμε. Ας μελετήσουμε τις Δέκα Εντολές. Ας σκεφτούμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την τήρηση μας στην Τορά και των Μιτσβότ. 

Ας ξανα-λάβουμε και αυτό το Σσαβουότ την Τορά με χαρά και υγεία. Χάρη σε αυτό ο Θ-ός θα μας προστατέψει όλους από τις αρρώστιες και τους τρομοκράτες που θέλουν το κακό μας, και θα μας φέρει τον Μεσσία τώρα! 

Σσαμπάτ Σσαλόμ και Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα  

Αντίθετες προσδοκίες; - Μπεάρ-Μπεχουκοτάι

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (6).png

Όλοι περιμένουν από εμένα να είμαι τόσοι διαφορετικοί χαρακτήρες την ίδια ταυτόχρονα. Από τη μία να είμαι υπομονετική και να καταλάβω τις δυσκολίες του κάθε μαθητή, από την άλλη να έχω υψηλές απαιτήσεις και να αποκαλύπτω τις κρυμμένες του δυνατότητες. Από τη μία να είμαι καλή ευγενική μαζί τους, από την άλλη να είμαι αυστηρή ώστε να με ακούνε. Να διδάξω όλα τα θέματα του προγράμματος σπουδών, αλλά επίσης να αφιερώσω χρόνο για συναισθηματικά ζητήματα και συζητήσεις για κρίσιμα θέματα.

Πείτε μου, είναι δυνατόν;

Η περικοπή Μπεάρ-Μπεχουκοτάι ξεκινά με τους νόμους της Σσεμιτά, δηλαδή του χρόνου αγρανάπαυσης που δίνουμε στη γη του Ισραήλ κάθε εφτά χρόνια. Είναι ένας χρόνος κατά τον οποίο δεν καλλιεργούμε τα χωράφια και ενδυναμώνουμε την πίστη μας στον Θ-ό που κυβερνά τον κόσμο και δίνει στον καθένα μας όσα χρειάζεται.

Η Μιτσβά της Σσεμιτά, παρόλο που πρακτικά ισχύει μόνο στο Ισραήλ και στις καλλιέργειές εκεί, έχει ένα σημαντικό μήνυμα για όλους μας, ισραηλινούς και μη.

Από τη μία, πρέπει να εργαστούμε έξι χρόνια, να οργώσουμε και να ποτίσουμε. Ο Θ-ός θέλει να ζήσουμε μέσα στο σύστημα του κόσμου που έπλασε. Όχι να απομονωθούμε προσευχόμενοι, αλλά ακριβώς το αντίθετο.

Από την άλλη, κάθε επτά χρόνια σταματάμε για έναν χρόνο. Έναν χρόνο που τον αφιερώνουμε σε πιο πνευματικές ενασχολήσεις και δεν καλλιεργούμε τα χωράφια. Τι θα φάμε όμως; Ο Θ-ός μάς υπόσχεται πως η σοδειά του έκτου χρόνου θα είναι τόσο καλή που θα αρκέσει και για τη χρονιά της Σσεμιτά.

Με άλλα λόγια, από εμάς τους Εβραίους αναμένεται να ζούμε σε δύο διαφορετικές νοητικές καταστάσεις. Πρέπει να έχουμε στο νου μας τον κόσμο και τους κανόνες του, αλλά από την άλλη να μην νομίζουμε πως εμείς οι άνθρωποι τον κυβερνάμε. Ο Θ-ός κάνει για εμάς και πράγματα που δεν ταιριάζουν τους κανόνες.

Φαίνεται δύσκολο και ακατόρθωτο, αλλά ο Θ-ός, είναι υπεράνω από τους περιορισμούς του κόσμου. Και μας δίνει επίσης την δύναμη να ξεπεράσουμε αυτούς τους περιορισμούς.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

 

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.