Printed fromChabad.gr
ב"ה

Τορά για Τώρα!

Ο «γονέας» και τα «παιδιά» μέσα μας - Μπαλάκ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (15).png 

Είναι καλό να είναι κάποιος γενναιόδωρος; Είναι καλό να είναι κάποιος ευαίσθητος και σπλαχνικός; Είναι καλό να είναι κάποιος αλτρουιστής;

Όχι αναγκαστικά. Όταν κάποιος δίνει και δίνει, χωρίς να κρατήσει τίποτα για τον εαυτό του, αυτό δεν είναι καλό. Κάποιος που έχει έλεος για τους εχθρούς του στον πόλεμο, θέτει σε κίνδυνο την έκβαση της άμυνας του κράτους του. Ή μια μητέρα που το παιδί της κλαίει γιατί δεν θέλει να φάει το φαγητό του αλλά μόνο σοκολάτα, αν το λυπηθεί και το αφήσει να φάει ότι θέλει, αυτό δεν είναι καλό για το παιδί. Ακόμα και τα καλά συναισθήματα πρέπει να είναι μετρημένα.

Στην περικοπή Μπαλάκ αυτής της εβδομάδας, διαβάζουμε πως ο μάγος Μπιλάμ (Βαλαάμ) προσπάθησε να καταραστεί τον εβραϊκό λαό. Επειδή ήταν αληθινός μάγος οι κατάρες του ήταν πολύ επικίνδυνες. Έψαχνε να βρει τα άσχημα σημεία των ανθρώπων και όταν τα ανέφερε, η κατάρα του μπορούσε να πιάσει.

Έψαξε λοιπόν ο Μπιλάμ να βρει κάτι κακό που κάνουν οι Εβραίοι, αλλά δεν τα κατάφερε. Έγινε ακριβώς το αντίθετο. Αντί για κατάρες, του βγήκαν ευλογίες. Από τα λόγια που είπε τελικά μπορούμε να μάθουμε τι έψαξε να βρει, τι ήθελε να καταραστεί. 

Ο Μπιλάμ άρχισε μιλώντας για τους Πατεράδες και τις Μητέρες μας, που χάρη τους έχουμε μεγάλες δυνάμεις. Όχι μόνο εκείνοι ήταν σπουδαίοι, αλλά επηρέασαν και εμάς.

Οι καβαλιστές εξηγούν πως και εμείς έχουμε μέσα μας γονείς και παιδιά: Το μυαλό είναι οι «γονείς» και τα συναισθήματα μας είναι τα «παιδιά», αφού «γεννιούνται» από το μυαλό. Ο Μπιλάμ έψαξε να βρει, μήπως η σχέση ανάμεσα στο μυαλό και στο συναίσθημα δεν είναι καλή. Μήπως το μυαλό δεν καθοδηγεί το συναίσθημα, ορίζοντας τα όριά του. Αλλά δεν τα κατάφερε, και δεν μπόρεσε έτσι να πει την κατάρα. Γιατί οι Εβραίοι δεν πήγαιναν μόνο με το συναίσθημα. Κάθε πράξη που ήθελαν να κάνουν, ακόμη και αν ήταν με καλή πρόθεση, την έλεγχαν και με το μυαλό, εάν όντως είναι καλή και και πρέπουσα.

Αυτό πρέπει να το θυμόμαστε και εμείς. Δεν αρκεί να είναι καλό το συναίσθημα, αλλά χρειάζεται και να ελέγχεται από το μυαλό. Η κάθε πράξη που ακούγεται καλή δεν είναι αναγκαστικά όντως καλή. Εάν δεν είμαστε σίγουροι, μπορούμε να συμβουλευτούμε κάποιον.

Έτσι θα καταφέρουμε οι καλές μας προθέσεις, να καταλήγουν σε καλές πράξεις. Θα γεμίσουμε τον κόσμο με τόσες πολλές καλές πράξεις και θα φέρουμε τον Μεσσία τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

 

Σε ποιον συνέβη σήμερα ένα θαύμα; - Χουκάτ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (14).png

Στην περικοπή Χουκάτ αυτής της εβδομάδας, συνεχίζουμε να εξερευνούμε τις περιπλανήσεις των Εβραίων στην έρημο. Στη διαδρομή τους, οι Εβραίοι έπρεπε να περάσουν από ένα στενό πέρασμα ανάμεσα σε δυο βουνά. Το πρόβλημα ήταν πως οι εχθροί μας το ήξεραν και τους ετοίμαζαν μια δυσάρεστη έκπληξη από επάνω από τα βουνά... Το σχέδιο τους ήταν τέλειο, αλλά υπολόγιζαν χωρίς τον ξενοδόχο. Ο Θ-ός έκανε τα βουνά να τρανταχτούν και να ενωθούν, σκοτώνοντας όλους τους πολεμιστές που περίμεναν εκεί. Έπειτα τα βουνά γύρισαν στη θέση τους σαν να μην είχε συμβεί τίποτα.

Όταν οι Εβραίοι τελικά έφτασαν στον τόπο αυτό ανάμεσα στα βουνά, όλα ήταν ήσυχα και ειρηνικά. Τότε πώς γνωρίζουμε την ιστορία; Για τον Θ-ό ήταν σημαντικό να μάθουμε τι είχε κάνει για εμάς. Για αυτό δημιούργησε ένα ποτάμι να περνάει από εκεί, για να παρασύρει μαζί του τα πτώματα κτλ. των πολεμιστών. Οι Εβραίοι κατάλαβαν πως για μία ακόμη φορά είχαν σωθεί και άρχισαν να τραγουδούν και να υμνούν τον Θ-ό.

Πώς όλα αυτά τα γεγονότα αφορούν εμάς;

Πρώτον, πάντα είναι συγκινητικό να σκεφτούμε τα θαύματα που ο Θ-ός κάνει για τον λαό Του. Πόσο μας αγαπάει, πόσο νοιάζεται για εμάς! Μερικές φορές ούτε που το παίρνουμε χαμπάρι, επειδή μας προστατεύει τόσο καλά. Και συνεχίζει παρόλο που δεν συμπεριφερόμαστε πάντοτε ακριβώς όπως Εκείνος θέλει.

Δεύτερον, συνειδητοποιούμε πόσο σημαντικό είναι να ευχαριστήσουμε τον Θ-ό για αυτά που μας δίνει. Ο Θ-ός έκανε ένα επιπλέον θαύμα για να μάθουμε τι συνέβη εκεί, ακριβώς για να μας δώσει την ευκαιρία να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας.  Όταν ευχαριστούμε τον Θ-ό για ό,τι έχουμε, κερδίζουμε διπλά. Εμείς εκτιμάμε περισσότερο αυτά που έχουμε και όταν ο Θ-ός το βλέπει, θέλει να μας δώσει  ακόμα περισσότερα.

Ας ευχαριστούμε τον Θ-ό για ό,τι μας δίνει! Μπορούμε κάθε βράδυ πριν κοιμηθούμε να σκεφτούμε πέντε καλά πράγματα που μας συνέβησαν μέσα στη ημέρα και να Τον ευχαριστήσουμε απευθείας, με τα δικά μας λόγια. Ή απλά σε διάφορες στιγμές της ημέρας, που αντιλαμβανόμαστε πως κάτι καλό μας συνέβη, όπως το ότι κλείσαμε μια επιτυχημένη εμπορική συμφωνία ή απλά μας βγήκε πολύ νόστιμο το φαγητό ή διασχίσαμε έναν επικίνδυνο δρόμο και μείναμε αλώβητοι. Εκείνη την στιγμή να σηκώσουμε τα μάτια μας προς τα πάνω και να Του πούμε ευχαριστώ. Μπορεί τα πράγματα να φαίνονται ήρεμα και απλά, αλλά όλα στην ζωή είναι μικρά ή μεγάλα θαύματα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Μια διδακτική γραφολογική εξέταση - Κόραχ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (13).png 

Ακούσατε ποτέ για γραφολογική εξέταση της γραφής του Κόραχ;

Στην περικοπή Κόραχ αυτής της εβδομάδας διαβάζουμε για την επανάσταση που καθοδήγησε ο Κόραχ. Ο Κόραχ ήθελε ισότητα στον λαό. Γιατί να υπάρχουν πνευματικοί ηγέτες, ο Μωυσής και ο Ααρών, που να είναι σημαντικότεροι από τους υπόλοιπους; Όλοι μας είμαστε Εβραίοι και μπορούμε να αποφασίσουμε μόνοι μας τι και πώς να κάνουμε. Οι Σοφοί δεν πρέπει να ανακατεύονται στα υλικά θέματα.

Ο Κόραχ όμως έκανε λάθος. Ο Θ-ός θέλει να υπάρχει στον κόσμο μας αρμονία ανάμεσα στην σκέψη και την σοφία με τις πράξεις. Οι πνευματικοί ηγέτες καθοδηγούν τον λαό, οι πράξεις υπακούν την σκέψη και την σοφία.

Δεν έχουμε στα χέρια μας τη γραφή του Κόραχ. Όμως σύμφωνα με την Καμπαλά μπορούμε να εξετάσουμε τα γράμματα του ονόματος του Κόραχ και να μάθουμε πολλά.

Η σωστή ισορροπία σκέψης και πράξης φαίνεται στο γράμμα Χέι, ה. Η πάνω γραμμή συμβολίζει την σκέψη, η δεξιά τον λόγο και η αριστερή την πράξη. Η γραμμή της πράξης είναι λίγο πιο κοντή από τις άλλες, συμβολίζοντας έτσι πως τις υπακούει.

Τα γράμματα του ονόματος Κόραχ - קרח όλα μοιάζουν με το Χέι - ה, αλλά έχουν μερικές διαφορές που αποκαλύπτουν τα επιχειρήματά του.

ק – (Κουφ) Η γραμμή της πράξης συνεχίζει πιο κάτω από τις άλλες γραμμές. Οι άνθρωποι – πράξη – δεν ακολουθούν τη σκέψη – τα λόγια των Σοφών. Αυτό ήθελε ο Κόραχ. Όμως, έτσι κινδυνεύουν να πέσουν πολύ χαμηλά…

ר – (Ρεσς) Δεν υπάρχει η γραμμή της πράξης. Ο Κόραχ ήθελε η πνευματικότητα να μείνει μακριά από την πράξη. Η θρησκεία να εκφράζεται μόνο στη συναγωγή. Οι Σοφοί στα δικά τους και ο λαός στα δικά του.

ח – (Χετ) Η γραμμή της πράξης είναι ίση με τις υπόλοιπες. Δηλαδή η πράξη από μόνη της είναι εξίσου σημαντική με τη σκέψη. Κάποιος που ασχολείται με τον κόσμο δεν ψάχνει να προσθέσει πνευματικότητα στη ζωή του. Η πράξη είναι αρκετή.

Η ιστορία του Κόραχ μας θυμίζει να κρατάμε τη σωστή ισορροπία μεταξύ μελέτης-σκέψης και πράξης, μεταξύ πνευματικών ηγετών και λαού. Τα χρειαζόμαστε όλα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Βασισμένο στο άρθρο του Ραβίνου Chaim Heber 

Πότε πρέπει να μιλάμε και πότε να σιωπούμε - Σσελάχ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (12).png

Αφιερωμένο στην ταχεία και πλήρη ανάρρωση
του Israel Yehuda Binyamin ben Dvora Dobra

Εάν κάτι είναι αλήθεια, γιατί να υπάρχει πρόβλημα να το πει κανείς;

Στην περικοπή Σσελάχ αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής στέλνει κατασκόπους στη γη του Ισραήλ. Τους ζητά να περιηγηθούν στη χώρα και να δουν εάν η γη είναι καλή και πόσο δυνατοί είναι οι κάτοικοί της. Οι κατάσκοποι γυρνούν και μπροστά σε ολόκληρο τον λαό του Ισραήλ, ανακοινώνουν τα συμπεράσματά τους: Η γη είναι πολύ καλή, αλλά οι κάτοικοι πολύ δυνατοί και δεν θα μπορέσουμε να τους κατακτήσουμε. Ο λαός πανικοβλήθηκε και άρχισε να κλαίει και να φοβάται. Ο Θ-ός θύμωσε με τους Εβραίους, που δεν Tον πιστεύουν παρόλο που τους είχε κάνει τόσα θαύματα, με αποτέλεσμα ο λαός να περιπλανηθεί 40 χρόνια στην έρημο, και μόνο η επόμενη γενιά να μπει στη γη του Ισραήλ. Οι κατάσκοποι επίσης τιμωρήθηκαν αυστηρά.

Αλλά τι ήταν το τόσο σοβαρό πρόβλημα των κατασκόπων; Φαίνεται πως έκαναν ακριβώς αυτό που τους ζητήθηκε: Να φέρουν πληροφορίες για τη γη του Ισραήλ.

Το λάθος των κατασκόπων ήταν το σε ποιους απευθύνθηκαν. Τέτοιες πληροφορίες έπρεπε να τις μεταφέρουν προσωπικά στον Μωυσή και στον Ααρών. Όχι δημόσια, σπέρνοντας φόβο και πανικό.

Εμείς επίσης έχουμε στα χέρια μας διάφορες πληροφορίες. Είναι αληθινές, είναι σημαντικές. Πριν όμως τις μεταφέρουμε σε άλλους, ας σκεφτούμε εάν μιλάμε με το σωστό πρόσωπο.

Τα λόγια μας θα βοηθήσουν την κατάσταση; Είναι ο συνομιλητής μας ο κατάλληλος άνθρωπος να λάβει αυτές τις πληροφορίες; Έχει την ικανότητα να κάνει κάτι σχετικά με αυτό; Εάν ναι, μπορούμε να το πούμε. Εάν όχι, πρέπει να κρατηθούμε. Ακόμα και αληθινά πράγματα κάποιες φορές δεν πρέπει πάντα να λέγονται.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.