Printed fromChabad.gr
ב"ה

Τορά για Τώρα!

«Και έζησαν αυτοί καλά...» - Σιμχάτ Τορά

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (8).png

 «Και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα». Έτσι αισιόδοξα τελειώνουν οι παιδικές ιστορίες. Η Τορά μας όμως επιλέγει κάτι λιγότερο χαρούμενο σαν τέλος.

Το Σιμχάτ Τορά, αυτήν την Τετάρτη 29/9/21, θα ολοκληρώσουμε την ανάγνωση της Βίβλου (Πεντατεύχου), ακολουθώντας τις εβδομαδιαίες περικοπές (Παρασσά, πληνθυντικός Παρασσιγότ) που αναλύουμε μαζί κάθε εβδομάδα, και θα ξαναρχίσουμε ευθύς αμέσως τον επόμενο κύκλο ανάγνωσης. Είναι μια πολύ χαρούμενη γιορτή που γιορτάζεται με Ακαφότ, δηλαδή γύρους και χορούς γύρω από την Μπιμά ή Τεβά, κρατώντας τα Σέφερ Τορά. Ανάμεσα σε όλη αυτήν την χαρά, οι τελευταίοι στίχοι της Τορά δεν φαίνεται να ταιριάζουν με τη γιορτινή ατμόσφαιρα. Η Τορά ολοκληρώνεται με το τέλος της ζωής του Μωυσή και λίγα λόγια που συνοψίζουν τη ζωή του. Δεν γινόταν να διαβάσουμε κάτι άλλο, ειδικά αυτήν την ημέρα;

Το Σιμχάτ Τορά ολοκληρώνει την περίοδο των εορτών του μήνα Τισσρί. Ξεκινήσαμε με το Ροσς Ασσανά, το Σσοφάρ και τα συμβολικά φαγητά, συνεχίσαμε με το Γιόμ Κιπούρ, τη νηστεία και την αγνότητα, έπειτα το Σουκότ, με την Σουκά και τα Τέσσερα Είδη, και τώρα φτάνουμε στην αποκορύφωση. Τώρα πρέπει να μαζέψουμε όλη την έμπνευση που είχαμε στις γιορτές και να την εσωτερικεύσουμε, ώστε να μας δώσει την δύναμη να συνεχίσουμε με την γκρίζα καθημερινότητα που μας περιμένει μετά τις γιορτές. Αυτό είναι ένα ένα από τα βασικά μηνύματα της γιορτής αυτής.

 Αυτός είναι ο λόγος που διαβάζουμε για το τέλος της ζωής του Μωυσή. Όσο ο Μωυσής μας καθοδηγούσε, ζούσαμε μια ροή θαυμάτων. Η Έξοδος από την Αίγυπτο, ο Διαχωρισμός της Θάλασσας, η Παράδοση της Τορά, αλλά και τα πιο «απλά» και καθημερινά πράγματα όπως το Μάννα, το ψωμί από τον ουρανό και άλλα θαύματα. Μετά τον θάνατό του, ο Θ-ός άρχισε να μας καθοδηγεί με πιο «φυσιολογικό» τρόπο. 

Φυσικά, πάντοτε και παντού υπάρχουν μικρά ή μεγάλα θαύματα, αλλά συνήθως δεν πρόκειται για φανερά θαύματα. Χρειάζεται λοιπόν περισσότερη δύναμη για να συνεχίσουμε να είμαστε πιστοί και ενωμένοι με τον Θ-ό όταν δεν νιώθουμε τόσο φανερά ότι Είναι κοντά μας.

Όμως ακριβώς αυτό είναι που ο Θ-ός εκτιμά περισσότερο, όταν κάνουμε για Εκείνον κάτι με προσπάθεια, μια πράξη που δεν είναι τόσο εύκολη για εμάς. Δεν πρέπει να αποτραβηχτούμε με τις δυσκολίες αλλά να ανακαλύψουμε πόσο ο Θ-ός είναι κοντά μας ακόμα και τώρα στα δύσκολα.

Το ίδιο συμβαίνει και με το Σιμχάτ Τορά. Τελειώνουμε τώρα τις γιορτές και είναι πιο δύσκολο να νιώσουμε έμπνευση σε μια συνηθισμένη μέρα  Αλλά αυτό ακριβώς είναι που εκτιμά ο Θ-ός περισσότερο, όταν τον υπηρετούμε παρόλο που δεν είναι εύκολο.

Ας πάρουμε την έμπνευση από τις γιορτές μαζί μας, μέσω μιας μικρής πράξης που θα μας συνοδέψει και στην καθημερινότητα μας για την επόμενη χρονιά. Ας επιλέξουμε μια εβδομαδιαία μελέτη της Τορά, ένα εβδομαδιαίο τηλεφώνημα σε ένα ηλικιωμένο ή μοναχικό άνθρωπο, καθημερινά Τεφιλίν (για τους άντρες, εκτός Σσαμπάτ), το εβδομαδιαίο άναμμα κεριών του Σσαμπάτ (για γυναίκες και κορίτσια), ή απλά η απαγγελία του Σσεμά ή κάποια άλλη καλή πράξη. Και ας προσπαθήσουμε να μας συνοδέψει όλο το 5782!

Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα 

Είναι όλα προσωρινά; - Σουκότ

 To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (6).png 

Διάβασα τις προάλλες κάτι που μου άρεσε: «Όλα στη ζωή είναι προσωρινά. Αν τα πράγματα πάνε καλά, απολαύστε τα επειδή θα περάσουν. Αν τα πράγματα δεν πάνε καλά, μην ανησυχείτε, δεν θα κρατήσει για πάντα!»

Ένα κεντρικό μοτίβο της γιορτής του Σουκότ είναι η προσωρινότητα. Χτίζουμε μια Σουκά, δηλαδή μια προσωρινή κατοικία και ζούμε εκεί για την εβδομάδα της γιορτής. Είναι προσωρινή, γι’ αυτό η οροφή της, το Σχαχ, είναι φτιαγμένη από φυτά και δεν μπορεί να μας προστατέψει από τη βροχή. Αυτήν όμως την προσωρινότητα εμείς πρέπει να την αντιμετωπίσουμε ως μόνιμη. Όντως, πρόκειται μόνο για 8 ημέρες (7 στο Ισραήλ), αλλά προσπαθούμε να κατοικήσουμε εκεί σαν να ήταν το («μονιμό») σπίτι μας. Τρώμε, μελετάμε, παίζουμε, τραγουδάμε και μερικοί κοιμούνται ακόμα και μέσα στη Σουκά. Με άλλα λόγια, πρέπει να συνυπάρχουν η προσωρινότητα και η σταθερότητα. 

Αυτό το μήνυμα της Σουκά αφορά τη ζωή μας ολόκληρο τον χρόνο. Βρισκόμαστε σε έναν προσωρινό κόσμο, όπου τα πάντα αλλάζουν συνεχώς. Το περιβάλλον μας αλλάζει και εμείς επίσης. Μερικές φορές πρόκειται για καλές αλλαγές, μερικές φορές για καλύτερες… Το μόνο πραγματικά μόνιμο είναι ο Θ-ός και αυτά που μας ζητάει. Είναι εμείς που πρέπει να φέρουμε τα μόνιμα πράγματα, δηλαδή τον Θ-ό, μέσα στο προσωρινό μας περιβάλλον.

Το Σουκότ μάς υπενθυμίζει να ξανασκεφτούμε τον τρόπο που προσεγγίζουμε τη ζωή μας. Ποια είναι τα προσωρινά πράγματα στη ζωή μας και ποια είναι τα μόνιμα; Ο τρόπος που χρησιμοποιούμε τα αγαθά μας, το χρόνο, τα χρήματα και την ενέργειά μας, ταιριάζουν με τις προτεραιότητές μας;

Ας προσεγγίσουμε τα μόνιμα πράγματα στη ζωή μας όπως τους αξίζει, και τα προσωρινά πράγματα όχι περισσότερο από ό,τι χρειάζεται. Ας φέρουμε τον μόνιμο Θ-ό μέσα στο πλαίσιο του προσωρινού μας κόσμου.

Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα

Μπορούμε να αλλάξουμε το παρελθόν; - Γιόμ Κιπούρ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (5).png 

Οι δέκα μέρες ανάμεσα στο Ροσς Ασσανά και στο Γιομ Κιπούρ ονομάζονται «Δέκα μέρες της Τεσσουβά ». Τεσσουβά σημαίνει μετάνοια και επιστροφή στον Θ-ό. Σε αυτές τις μέρες ο Θ-ός βρίσκεται πάρα πολύ κοντά μας και είναι μια ιδιαίτερη ευκαιρία για Τεσσουβά.

Πώς γίνεται αυτό; Η ιστορία και το παρελθόν μπορούν να ξαναγραφθούν;

Υπάρχουν δύο τρόποι με τους οποίους ο Θ-ός κυβερνά τον κόσμο: Μέσω των ονομάτων Του «Ελο-ίμ» και «Αβά-για». Το όνομα «Ελο-ίμ» είναι ο κανονικός, ο φυσικός τρόπος του κόσμου: υπάρχουν διαφορές στο χρόνο και στον τόπο. Δεν γίνεται να βρίσκομαι τη Δευτέρα στην Αθήνα και ταυτόχρονα να είναι Πέμπτη και να είμαι στην Λάρισα. Από την άλλη, το όνομα «Αβά-για» είναι πιο υψηλό και πέρα από τον χρόνο και τον τόπο. Ο Θ-ός  τα δημιούργησε και για αυτό δεν Τον περιορίζουν. 

Κανονικά, όταν συνδεόμαστε με τον Θ-ό μέσω του ονόματος «Ελο-ίμ», έχουμε την ελευθερία της επιλογής μόνο σε ό,τι αφορά το μέλλον μας. Το παρελθόν είναι ήδη ορισμένο.

Όταν όμως κάνουμε Τεσσουβά όπως πρέπει, ενωνόμαστε με τον Θ-ό μέσω του ονόματος «Αβά-για», που σημαίνει πως προσπερνάμε τους περιορισμούς του χρόνου. Δηλαδή, έχουμε την δυνατότητα να επηρεάσουμε όχι μόνο το μέλλον μας αλλά και το παρελθόν μας.

Πώς ακριβώς συμβαίνει αυτό; Για παράδειγμα, αν κάποιος σκότωσε κάποιον άλλον, ύστερα από την Τεσσουβά ο πεθαμένος θα ξαναζήσει; Όχι. Το παρελθόν δεν θα αλλάξει, αλλά θα μπορέσουμε να το δούμε με διαφορετικό τρόπο, να του δώσουμε διαφορετική ερμηνεία.

Βασικά, ποιο ήταν το προβληματικό μέρος της αμαρτίας του φόνου; Το αποτέλεσμα, δηλαδή ο θάνατος του θύματος; Όχι. Μόνο ο Θ-ός αποφασίζει πόσο θα ζήσει ο καθένας. Ο Θ-ός είχε αποφασίσει ότι αυτός ο άνθρωπος έπρεπε να πεθάνει. Αλλά κανένας δεν ζήτησε από τον δολοφόνο να το κάνει. Αφού διάλεξε να το κάνει με την ελεύθερη επιλογή του, πρέπει να τιμωρηθεί. Αλλά ο άνθρωπος θα είχε πεθάνει ούτως ή άλλως ακριβώς εκείνη την στιγμή.

Τότε μήπως το προβληματικό μέρος ήταν η πράξη καθεαυτή. Δηλαδή ο φόνος;  Όχι. Μερικές φορές ακριβώς αυτή η πράξη είναι η υποχρέωσή μας, π.χ. για λόγους άμυνας ή όταν κάποιος άλλος κινδυνεύει.

Το πρόβλημα ήταν η πρόθεση του δολοφόνου. Στην συγκεκριμένη στιγμή, έκανε κάτι που ήταν αντίθετο στην θέληση του Θ-ού. Ήταν μια στιγμή που «αποσυνδέθηκε» από τον Θ-ό.

Όμως αυτό είναι κάτι που μπορεί να αλλάξει με αληθινή και βαθιά Τεσσουβά, που προέρχεται από μεγάλη αγάπη προς στον Θ-ό. Συνδεόμενος με το Όνομα του «Αβά-για» που είναι πέρα από το χρόνο, ο αμαρτωλός μπορεί να αλλάξει την πρόθεση και την ερμηνεία της πράξης του.

Σε αυτήν την περίπτωση η αμαρτία μετατρέπεται σε κάτι που εμβαθύνει την λαχτάρα του ανθρώπου για τον Θ-ό, κάτι που τον σπρώχνει να γίνει καλύτερος άνθρωπος. Μεταφορικά, όπως ένα όχημα χρησιμοποιεί καύσιμο για να προχωρήσει, έτσι μέσω της Τεσσουβά ο άνθρωπος χρησιμοποιεί την αμαρτία για να φτάσει πιο κοντά στο Θ-ό. Δεν πρόκειται πια για ένα ορόσημο που σηματοδοτεί την αποσύνδεση  από τον Θ-ό, αλλά για ένα σημαντικό γεγονός που δυνάμωσε την σχέση με τον Θ-ό.

Ας φανταστούμε, για παράδειγμα, αν ο άνθρωπος, όταν καταλάβει τι έκανε, ιδρύσει μια οργάνωση που θα σώσει πολλές ζωές. Η πράξη από το παρελθόν θα έχει τώρα διαφορετική ερμηνεία, αφού χάρη στην Τεσσουβά που έκανε εξαιτίας της, σώθηκαν τόσοι άνθρωποι. (Αυτό γίνεται επιπλέον της αντίστοιχης τιμωρίας και αποζημίωσης των θυμάτων).

Δεν είναι εύκολο να κάνει κανείς μια τόσο βαθιά Τεσσουβά, αλλά όλοι μπορούμε να προσπαθήσουμε. Να πάρουμε τις αμαρτίες μας από το παρελθόν και να τις χρησιμοποιήσουμε ως κίνητρο και ενέργεια για να κάνουμε περισσότερες καλές πράξεις.

Καλή μας επιτυχία!

Γμαρ Χατιμά Τοβά ΛεΣσανά Τοβά ΟυΜετουκά!

Χάνα 

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.