Printed fromChabad.gr
ב"ה

Αυτό το γνωρίζατε;

7 πράγματα που δεν γνωρίζατε για το Πουρίμ και τη Νηστεία της Εστέρ

Για να το διαβάσετε στα Ελληνικά, κάντε κλικ εδώ

Copy of Ayto to gnorizate_ BLOG (1).png

  1. Η ανάγνωση της Μεγκιλά στην συναγωγή διαρκεί περίπου 30 λεπτά. Αλλά η ιστορία της Μεγκιλά διαδραματίζεται σε πολύ περισσότερο χρόνο. Όλα τα γεγονότα της Μεγκιλά εξαπλώνονται στα 14 χρόνια (!) της βασιλείας του Αχασσβερόσς. Την 3η χρονιά της βασιλείας του, ο Αχασσβερόσς σκότωσε τη πρώτη βασίλισσα του, την Βασστί. Την 7η χρονιά η Εστέρ έγινε βασίλισσα. Ο Αμάν εξέδωσε το διάταγμά του την 12η χρονιά και η νίκη των Εβραίων έλαβε χώρα την 13η χρονιά. Την 14η και τελευταία χρονιά του Αχασσβερός, οι Εβραίοι γιόρταζαν το Πουρίμ για πρώτη φορά.  
     
  2. Από τότε που ο Αμάν τράβηξε κλήρο (για να αποφασίσει ποιά είναι η κατάλληλη μέρα να σκοτώσει τους Εβραίους), μέχρι την κρεμάλα του, πέρασαν μόνο τρεις μέρες (13 ως 16 Νισάν)!!!
     
  3. Ο Αχασσβερόσς ποτέ δεν πήρε πίσω την διαταγή να σκοτωθούν οι Εβραίοι. Το μόνο που έκανε ήταν να τους δώσει την άδεια να αμυνθούν (που σημαίνει πως πριν ούτε αυτό δεν μπορούσαν να κάνουν). Από αυτό καταλαβαίνουμε, πως (σχεδόν) ολόκληρη η χρονιά αυτή (από τις 13 Νισάν, μέχρι τις 13 Αντάρ), ο λαός του Ισραήλ ήταν σε κίνδυνο εξόντωσης.
     
  4. Στο Ταλμούδ αναφέρεται πως ο Αμάν, εκτός από το διάταγμα για την εξόντωση των Εβραίων, διέταξε επίσης την πνευματική τους εξόντωση, δηλαδή να μην τηρούνε τις Μιτσβότ, και ειδικά αυτές τις τέσσερις: την μελέτη της Τορά, τις γιορτές, τα Τεφιλίν, και το Μπερίτ
     
  5. 13 Αντάρ ήταν μέρα πολέμου. Όλοι οι Εβραίοι πολέμησαν για την ζωή τους. Αυτή την μέρα συνήθως κάνουμε νηστεία και προσευχόμαστε στον Θ-ό για την νίκη. Αλλά αυτοί που έπρεπε τότε να πολεμήσουν δεν νήστεψαν, αφού χρειάζονταν τις δυνάμεις τους. Μόνο η Εστέρ, η οποία ήταν στο παλάτι, και δεν διέτρεχε κίνδυνο, νήστεψε. Η νηστεία που κάνουμε την ημέρα πριν το Πουρίμ, είναι η υπενθύμιση αυτής της νηστείας και του πολέμου, και επειδή μόνο η Εστέρ νήστεψε, η νηστεία αυτή έχει το όνομά της: Ταανίτ Εστέρ.
     
  6. Γιορτάζουμε το Πουρίμ την μέρα που οι Εβραίοι ξεκουράστηκαν από τον πόλεμο, όχι την ημέρα που νίκησαν τον πόλεμο.
     
  7. Σε ολόκληρη την Μεγκιλά, το όνομα του Θ-ού δεν αναφέρεται ούτε μια φορά!!! Γιατί; Μια απλή εξήγηση είναι, επειδή οι Πέρσες θα αντέγραφαν την Μεγκιλά όταν γράφτηκε, και αντί για το όνομα του Θ-ού θα έγραφαν το όνομα των ειδώλων τους.

Πουρίμ Σαμέαχ και Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Άριε από την Γιεσσιβά

Τι είναι το Σσαμπάτ Ζαχόρ, το Σσαμπάτ της Ανάμνησης;

 To read it in English, click here

Ayto to gnorizate_ BLOG (9).png

Αυτό το Σσαμπάτ, θα διαβάσουμε στις συναγωγές (όπου επιτρέπεται) επιπλέον από την περικοπή της εβδομάδας Τερουμά,  την Παρασσά Ζαχόρ, την Περικοπή της Ανάμνησης. Τι είναι αυτή η παρασσά; Είναι η διπλή εντολή (Μιτσβά) του Θ-ού προς εμάς, να θυμόμαστε αυτό που μας έκανε ο Αμαλέκ (θετική εντολή) και να μην το ξεχάσουμε (αρνητική εντολή), και επίσης η Μιτσβά να αφανίσουμε το όνομα του από τον κόσμο.

Τι έκανε ο Αμαλέκ, ώστε τον μισούμε τόσο; Ήταν ο πρώτος που πολέμησε με τους Εβραίους όταν βγήκαν από την Αίγυπτο. Τότε, όλος ο κόσμος φοβόταν να πολεμήσει με τους Εβραίους. Ήξεραν και είχαν δει όλα τα θαύματα που ο Θ-ός έκανε για τον Λαό του Ισραήλ (κατά την διάρκεια των Δέκα Πληγών και μετά στην Ερυθρά Θάλασσα), και επομένως, φοβόντουσαν τον Θ-ό. Αλλά ο Αμαλέκ πήγε να πολεμήσει με τους Εβραίους.

Το Ταλμούδ μας λέει μία παραβολή: Είναι όπως μια μπανιέρα, γεμάτη με καυτό νερό, που όλοι φοβούνται να μπουν. Ξαφνικά, κάποιος πηδάει μέσα. Βέβαια, αυτός θα καεί, αλλά στους άλλους δεν φαίνεται πια τόσο καυτό το νερό, αφού κάποιος μπήκε μέσα. Έτσι και ο Αμαλέκ, «άνοιξε τον δρόμο» στους άλλους, δείχνοντας πως υπάρχει η δυνατότητα να πολεμήσουν με τους Εβραίους.

Την Παρασσά Ζαχόρ, την διαβάζουμε πάντα το Σσαμπάτ πριν το Πουρίμ. Γιατί; Επειδή ο Αμάν ήταν Αμαλεκίτης, και πριν το Πουρίμ, που γιορτάζουμε την νίκη μας ενάντια του, θυμόμαστε την μιτσβά που είναι συνδεδεμένη με αυτόν.

Υπάρχει και βαθύτερο μήνυμα σε αυτή τη Μιτσβά. Ο Αμαλέκ συμβολίζει το «κρύο», που υπάρχει και στην ψυχική έννοια. Όταν πάμε να κάνουμε μια καλή πράξη, μπορεί να σκεφτούμε πως μήπως δεν χρειάζεται, μήπως δεν είναι τόσο σημαντική, μήπως δεν θα βοηθήσει ή δεν έχει νόημα να την κάνουμε, κ.τ.λ. Αλλά ακόμη και όταν είμαστε αποφασισμένοι να την κάνουμε, μπορεί να σκεφτούμε πως δεν χρειάζεται ο ενθουσιασμός, μπορούμε να την κάνουμε και χωρίς την καρδιά μας, αρκεί να την κάνουμε με το σώμα μας, κ.τ.λ., δηλαδή να κάνουμε απλά την πράξη μας. 

Πρέπει όμως να θυμόμαστε, πως το «κρύο», δηλαδή η μη πράξη ή η «κρύα» πράξη, προέρχονται από τον Αμαλέκ. Όπως το νερό, όταν κάνει κρύο, παγώνει και δεν συνεχίζει την ροή του. Τον Αμαλέκ όμως πρέπει να τον αφανίσουμε, δεν πρέπει να του επιτρέψουμε να μας  «κρυώσει». Τις Μιτσβότ πρέπει να τις κάνουμε πάντα, και με όλο τον ενθουσιασμό και την ζεστασιά της ψυχής μας. 

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Άριε από την Γιεσσιβά 

Τι είναι το Σσαμπάτ Σσεκαλίμ;

To read it in English, click here

Ayto to gnorizate_ BLOG (8).png

Αυτό το Σσαμπάτ, είναι πολύ ξεχωριστό. Στις συναγωγές (όπου επιτρέπεται), θα διαβάσουμε περικοπές από τρία Σέφερ-Τορά (αυτό συμβαίνει μόνο μία ή δύο φορές το χρόνο). Συνήθως, βγάζουμε ένα Σέφερ, από το οποίο διαβάζουμε την περικοπή της εβδομάδας. Αυτό το Σσαμπάτ, που είναι Ροσς Χόντεσς, θα διαβάσουμε επίσης την περικοπή της νεομηνίας από ένα δεύτερο Σέφερ Τορά.

Όμως θα προσθέσουμε και ένα τρίτο Σέφερ-Τορά, επειδή είναι Σσαμπάτ Σσεκαλίμ, το Σσαμπάτ των Σίκλων. Τι είναι αυτό;

Στον Ναό, είχαμε δύο είδη Προσφορών (Θυσίες): Ατομικές Προσφορές, τις οποίες ο καθένας μπορούσεέπρεπε) να φέρει, και Ομαδικές Προσφορές, δηλαδή, η προσφορά ενός ζώου για λογαριασμό όλων των ΕβραίωνΠώς διοργανώνονταν οι Ομαδικές Προσφορές; Κάθε χρόνο, ο κάθε Εβραίος έδινε ένα μικρό ποσό χρημάτων (στα εβραϊκά Μαχατσίτ Ασσέκελ, Μισό Σσέκελ, δηλαδή Μισό Σίκλο), και με τα λεφτά αυτά αγόραζαν τα ζώα για όλες τις Ομαδικές Προσφορές του χρόνου. Έτσι, όλοι οι Εβραίοι λάμβαναν μέρος στην κάθε προσφορά.

Τα χρήματα έπρεπε να είχαν μαζευτεί έως τηντου μήνα Νισάν, όπου συμφωνά με την εντολή του Θ-ού, άρχιζε ο καινούργιος ετήσιος κύκλος προσφορών. Γιαυτό, στην αρχή του προηγούμενου μήνα, του Αντάρ, διαλαλούσαν σε όλες τις πόλεις να μην ξεχάσουν να φέρουν τα Σσεκαλίμ, τα χρήματα, ώστε στον Νισάν, να μπορέσουν να (ξάνα-)ξεκινήσουν τις θυσίες.

Ως υπενθύμιση αυτού του γεγονότος, διαβάζουμε το Σσαμπάτ πριν το Ροσς Χόντεσς Αντάρόταν το Ροσς Χόντεσς πέφτει Σσαμπάτ, όπως φέτοςτην ημέρα του Ροσς Χόντεσς) την περικοπή που μιλάει για αυτή την εντολή.

Ποιά είναι η ουσία της Μιτσβά του Μισού Σσέκελ; Γιατί έπρεπε να γίνει αυτή η χρονοβόρα διαδικασία; Το ποσό που έδινε ο καθένας ήταν πολύ μικρό. Δεν θα ήταν πιο απλά να χρηματοδοτηθούν οι προσφορές από κάποιους δωρητές

Όμως, στις Ομαδικές Θυσίες έπρεπε όλοι να συμμετέχουν, και όλοι με τον ίδιο τρόπο. Ο πιο πλούσιος έδινε ακριβώς το ίδιο ποσό όπως και ο πιο φτωχός. Σε αυτές τις θυσίες, δεν ήταν ο καθένας ξεχωριστό άτομο, αλλά ήταν όλοι ίσοι, μέλη ενός ενωμένου λαού, χωρίς διαχωρισμούς.

Αυτό, μπορούμε να το κάνουμε ακόμη και τώρα, που δεν έχουμε το Ναό. Να καταλάβουμε πως ο άλλος Εβραίος, είναι ίσος με μας, και να είμαστε ενωμένοι.

Σσαμπάτ Σσαλόμ και Χόντεσς Τοβ,

Άριε από την Γιεσσιβά 

 

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.
WhatsApp