Printed fromChabad.gr
ב"ה

Αυτό το γνωρίζατε;

Ο απρόσμενος λόγος της χαράς του Λαγκ ΜπαΌμερ

To read it in English, click here

Copy of Ayto to gnorizate BLOG (2).png 

Το Λαγκ ΜπαΌμερ είναι μέρα χαράς. Γιατί; Μια εξήγηση, όπως αναφέραμε σε προηγούμενη ανάρτηση (κάντε κλικ εδώ), σχετίζεται με την επιδημία που σταμάτησε αυτήν την ημερομηνία. 

Υπάρχει και άλλη εξήγηση. Η χαρά του Λαγκ ΜπαΌμερ είναι, επειδή συμμεριζόμαστε την χαρά του Ραβίνου Σσιμόν Μπαρ Γιοχάι. Είχε ζητήσει αυτήν την μέρα όλοι να είναι χαρούμενοι επειδή είναι η πιο χαρούμενη μέρα της ζωής του. Πoιο σημαντικό γεγονός συνέβη εκείνη την ημέρα; Είναι η μέρα που ο Ραβίνος Σσιμόν Μπαρ Γιοχάι έφυγε από την ζωή. Αλλά πως μπορεί η μέρα που φεύγει κάποιος να είναι η πιο χαρούμενη μέρα της ζωής του; 

Θα το καταλάβουμε αν κοιτάξουμε ποιός ήταν ο Ραβίνος Σσιμόν Μπαρ Γιοχάι.  Ήταν αυτός που αποκάλυψε την Καμπαλά, δηλαδή την μυστικιστική εξήγηση της Τορά. 

Ο Ραβίνος Σσιμόν Μπαρ Γιοχάι στην ζωή του σε κάθε κατάσταση και σε κάθε πράξη, κοιτούσε όχι μόνο το απλό, το φανερό, αλλά έβλεπε πιο βαθιά, την αληθινή εσωτερική έννοια του. 

Όταν αναλογιζόμαστε τον θάνατο, μπορούμε να τον δούμε από δύο όψεις. Η πρώτη είναι, πως όταν κάποιος πεθαίνει, μας αφήνει, και δεν είναι πια στον κόσμο. Αυτό είναι βέβαια πολύ λυπηρό. Η δεύτερη όψη είναι, πως ο καθένας μας έχει εδώ μια αποστολή που πρέπει να εκπληρώσει, και όταν την ολοκληρώνει δεν έχει πια κάτι άλλο να κάνει στον κόσμο, και για αυτό τον αφήνει. Δηλαδή, όταν κάποιος πεθαίνει, σημαίνει πως κατέφερε να ολοκληρώσει όλα όσα ήθελε ο Θ-ός από αυτόν στον κόσμο αυτό. Συνεπώς, η εκπλήρωση της αποστολής είναι ένα πολύ χαρούμενο γεγονός.

Για αυτό ο Ραβίνος Σσιμόν Μπαρ Γιοχάι είπε πως η μέρα του θανάτου του θέλει να είναι μια χαρμόσυνη μέρα. Επειδή έβλεπε στον θάνατο ως την στιγμή της ολοκλήρωσης της αποστολής του στον κόσμο. Αυτό είναι το μήνυμα του Λαγκ Μπαόμερ, να βλέπουμε σε κάθε πράγμα την αλήθεια του, πέρα από το επιφανειακό.

Γιατί όλα είναι προγραμματισμένα από τον Θ-ό, και Αυτός αποφασίζει για όλα, άρα είναι σίγουρο ότι όσα μας συμβαίνουν είναι για το καλό. Απλώς πρέπει να το ψάξουμε λίγο βαθύτερα για να βρούμε το καλό που βρίσκεται μέσα σε κάθε τι.

Χαρούμενο Λαγκ ΜπαΌμερ & Σσαμπάτ Σσαλόμ

Άριε από την Γεσσιβά

Γιατί διαβάζουμε τα «Γνωμικά των Πατέρων» αυτές τις μέρες;

To read it in English, click here

Copy of Ayto to gnorizate_ BLOG (13).png 

Tην περίοδο του Σεφιράτ αΌμερ, δηλαδή μεταξύ Πέσαχ και Σσαβουότ, συνηθίζουμε να μελετάμε κάθε Σσαμπάτ ένα κεφάλαιο από το Πιρκέ Αβότ, Γνωμικά των Πατέρων. Τι είναι το Πιρκέ Αβότ; Είναι ένα τμήμα της Μισσνά*.

Συνήθως, οι Μισσναγιότ περιέχουν τους νόμους της Τορά, π.χ. τους νόμους του Σσαμπάτ, του κασσέρ κτλ. Αλλά το Πιρκέ Αβότ είναι  διαφορετικό. Μιλάει για ζητήματα τα οποία δεν είναι εντολές του Θ-ού, αλλά αφορούν την προσωπική μας πνευματική ανάπτυξη, δηλαδή το πώς να συμπεριφερόμαστε σωστά. Σύμφωνα με το Ταλμούδ,  όποιος θέλει να κάνει περισσότερα από την απλή τήρηση του νόμου (με τα λόγια του Ταλμούδ, να είναι Χασίντ), οφείλει να ακολουθήσει τα διδάγματα του Πιρκέ Αβότ. 

Ας πάρουμε ένα παράδειγμα από το Κεφάλαιο 3 που θα διαβάσουμε αυτό το Σσαμπάτ το απόγευμα (μετά την προσευχή του Μινχά), την Μισσνά 10: 

 «[Ο Ραβίνος Χανίνα Μπεν Ντόσα] συνήθιζε επίσης να λέει: Καθένας του οποίου οι πράξεις υπερβαίνουν τη σοφία του, η σοφία του είναι διαρκής, αλλά όποιου η σοφία υπερβαίνει τις πράξεις του, η σοφία του δεν διαρκεί.» 

Η μελέτη της Τορά πρέπει να εκφράζεται σε καλές πράξεις. Κάποιος που επικεντρώνεται μόνο στη μελέτη, όλες οι γνώσεις και όλη η σοφία του δεν θα αντέξουν στις δοκιμές της ζωής. 

Γιατί μελετάμε το Πιρκέ Αβότ αυτήν την περίοδο; Όπως έχουμε εξηγήσει προηγουμένως, το Σεφιράτ αΌμερ είναι η περίοδος κατά την οποία προετοιμαζόμαστε για την παραλαβή της Τορά το Σσαβουότ. Μέρος της προετοιμασίας είναι να μελετούμε το Πιρκέ Αβότ, για να μας υπενθυμίζει αλλά και να μας διδάσκει πώς να γίνουμε καλύτεροι.

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Άριε από τη Γεσσιβά

* Μισσνά: Το πρώτο σημαντικό έργο που αφορά τον εβραϊκό νόμο και το οποίο κωδικοποιήθηκε σε γραπτή μορφή. Η Μισσνά περιέχει τις προφορικές παραδόσεις, οι οποίες δίδονταν από τους δασκάλους στους μαθητές. Το έργο συμπληρώνει, επεξηγεί και καθιερώνει ένα σύστημα που αφορά τις εντολές της Τορά. Λόγω των συνεχών διωγμών των Εβραίων, κατέστη ιδιαίτερα δύσκολο να εγγυηθεί κανείς ότι δεν θα ξεχνιόταν η μετάδοση αυτών των παραδόσεων. Η Μισσνά αποτελεί την πρώτη συνολική γραπτή συλλογή της Προφορικής Τορά, η οποία συντάχθηκε το έτος 3960 (200 Κ.Ε.) από τον Ραβίνο Γεούντα Ανασί στην Γη του Ισραήλ,  περί τα τέλη του 2ου αιώνα. Αποτελεί την βάση του Ταλμούδ. 

Τι το μοναδικό έχει ο μήνας Ιγιάρ;

 To read it in English, click here

Copy of Ayto to gnorizate_ BLOG (3).png

Ο μήνας Ιγιάρ είναι ένας πολύ ιδιαίτερος μήνας. Είναι ο μόνος μήνας, στον οποίο η κάθε μέρα έχει μια ειδική Μιτσβά, το Μέτρημα του Όμερ. Tο Μέτρημα του Όμερ είναι η προετοιμασία μας για την παραλαβή της Τορά το Σσαβουότ (Δείτε ΕΔΩ για προηγούμενη επεξήγηση). Μπορείτε να παρακολουθείτε καθημερινά τα βίντεο του Ελιέζερ-Λάζαρου Τζιώρα που μας εξηγεί με πρακτικά παραδείγματα και ασκήσεις πως μπορούμε να βελτιώσουμε τον εαυτό μας με το Μετρημα του Όμερ. 

Ο μήνας Ιγιάρ θεωρείται σπουδαίος γιατί μέσω του Μετρήματος του Όμερ, αντιλαμβανόμαστε την ξεχωριστή σημασία της δικής μας εργασίας, των δικών μας ενεργειών σε αυτόν τον κόσμο.

Δηλαδή, μετά τον μήνα Νισάν, όπου η έμφαση είναι στο ότι ο Θ-ός μας βγάζει από την Αίγυπτο, όχι απαραίτητα επειδή το αξίζουμε, αλλά επειδή μας επέλεξε ως λαό Του, έρχεται ο μήνας Ιγιάρ, στον οποίο η έμφαση είναι η δική μας δουλειά του Μετρήματος του Όμερ, της προετοιμασίας μας για την Παραλαβή της Τορά. Η Τορά μας δίνεται επειδή το «αξίζουμε», επειδή προετοιμαζόμαστε και βελτιώνουμε τον εαυτό μας για την παραλαβή της. 

Αλλά οι δυνάμεις για να μπορούμε να δουλεύουμε «μόνοι μας», έρχονται και αυτές από τον Θ-ό. Για αυτό, πριν τον μήνα Ιγιάρ έχουμε τον μήνα Νισάν, στον οποίο ο Θ-ός μας δίνει τις δυνάμεις και, την ελευθερία για να μπορούμε να προετοιμάσουμε τον εαυτό μας και τον κόσμο για την Παραλαβή της Τορά.

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Άριε από την Γιεσσιβά

Γιατί δεν γίνονται γάμοι κατά την περίοδο του Σεφιράτ αΌμερ;

To read it in English, click here

Copy of Ayto to gnorizate_ BLOG (4).png 

Στην περίοδο του Σεφιράτ αΌμερ, τηρούμε έθιμα πένθους, όπως το να μην κουρευόμαστε, να μην παντρευόμαστε, να απέχουμε από διάφορες ψυχαγωγικές δραστηριότητες και άλλα.

Γιατί αυτό; Γιατί πριν περίπου 2000 χρόνια, αυτήν την περίοδο ήταν πανδημία στο Ισραήλ. Οι 24 χιλιάδες μαθητές του γνωστού σοφού Ραμπί Ακίβα πέθαναν, και δεν απέμειναν σχεδόν καθόλου μελετητές της Τορά. 

Μετά από αυτό το θλιβερό γεγονός, ο Ραμπί Ακίβα κατέφερε να βρει 5 μαθητές, και αυτοί ήταν εκείνοι που μετέφεραν την γνώση της Τορά στην επόμενη γενιά. 

Η πανδημία κράτησε από το Πέσαχ μέχρι την 33η μέρα του Όμερ, που σταμάτησε. Αλλά οι άνθρωποι που είχαν νοσήσει συνέχισαν να πεθαίνουν μέχρι το Σσαβουότ. Για αυτό, την 33η μέρα του Όμερ δεν πενθούμε, μα αντίθετα χαιρόμαστε, γιατί σταμάτησε η πανδημία εκείνη την ημέρα. Αλλά συνεχίζουμε ξανά από την επομένη να τηρούμε τα έθιμα του πένθους μέχρι το Σσαβουότ.

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Άριε από την Γιεσσιβά

Γιατί μετράμε τις ημέρες μεταξύ Πέσαχ και Σσαβουότ;

To read it in English, click here

Copy of Ayto to gnorizate_ BLOG (2).png 

Υπάρχει μια Μιτσβά, να μετράμε τις μέρες και τις εβδομάδες από το Πέσαχ μέχρι το Σσαβουότ και να γιορτάζουμε το Σσαβουότ την 50η μέρα. Το μέτρημα αυτό ορίζει την ημερομηνία του Σσαβουότ. 

Το μέτρημα αρχίζει την παραμονή της δεύτερης μέρας του Πέσαχ. Μετράμε την παραμονή της κάθε μέρας. π.χ. Αύριο (Παρασκευή 2/04/21) θα είναι η 5η μέρα του Όμερ, και θα μετρήσουμε σήμερα (Πέμπτη 1/04/21) το βράδυ (μετά την εμφάνιση τριών αστεριών) 5 ημέρες. Το μέτρημα συνοδεύεται από μια ευλογία. 

Αν κάποιος ξεχάσει και δεν μετρήσει το βράδυ, μπορεί να μετρήσει ολόκληρη την επόμενη μέρα, μέχρι την δύση του ηλίου, όμως, δεν μπορεί να απαγγείλει την ευλογία. Τις επόμενες μέρες, συνεχίζει κανονικά να μετράει απαγγέλλοντας την ευλογία. Αν όμως κάποιος ξεχάσει να μετρήσει και την υπόλοιπη μέρα, από την επόμενη βραδιά (και μετά) μπορεί (και πρέπει) να εκπληρώσει την Μιτσβά του μετρήματος, αλλά χωρίς την ευλογία. 

Αυτό το μέτρημα ονομάζεται το Μέτρημα του Όμερ (Σεφιράτ α Όμερ). Τι είναι το Όμερ; Είναι μια θυσία που πρόσφεραν στον Ναό την επόμενη της Πρώτης Μέρας του Πέσαχ. Την εποχή του Ναού, η Προσφορά του Όμερ σηματοδοτούσε ότι αυτήν την ημέρα άρχιζε το μέτρημα για το Σσαβουότ. 

Μια από τις εξηγήσεις που δίνουν οι Σοφοί μας για αυτό το μέτρημα είναι η εξής: Όταν βγήκαν από την Αίγυπτο, οι Εβραίοι γνώριζαν πως πρόκειται να παραλάβουν την Τορά, και από τον μεγάλο ενθουσιασμό τους, μετρούσαν τις μέρες μέχρι να συμβεί. Το Σσαβουότ γιορτάζουμε τoν Δόσιμο της Τορά. Το μέτρημα μάς υπενθυμίζει πως πρόκειται να παραλάβουμε την Τορά και πάλι το Σσαβουότ που μας έρχεται και πρέπει να προετοιμαστούμε για αυτό. 

Κατεβάστε ΕΔΩ όλο το πρόγραμμα του μετρήματος με την αντίστοιχη μέρα. Εκτυπώστε το και τοποθετήστε το κάπου που θα το δείτε καθημερινά (π.χ στην κουζίνα) για να μη χάσετε κάποια  μέρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ και Χαγκ Σαμέαχ,

Άριε από τη Γιεσσιβά


Η ευλογία είναι (όταν λέμε την ευλογία πρέπει να γνωρίζουμε ποια μέρα του Όμερ είναι): 

Μπαρούχ ατά Αντο-νάι Ελο-ένου μέλεχ αολάμ ασσέρ κιντεσσάνου μπεμιτσβοτάβ βετσιβάνου αλ σεφιράτ αόμερ. 

Ευλογητός Συ Κύριε Θ-έ μας, Βασιλιά του κόσμου, ο Οποίος μας καθαγίασε με τις εντολές Του και μας διέταξε το μέτρημα του Όμερ. 

Μετράμε τις ημέρες: 

[Σήμερα το βράδυ 1 Αρπιλίου 2021 λέμε:] Αγιόμ χαμισσά γιαμίμ λαΌμερ

Σήμερα είναι … [αναφέρουμε τον αριθμό των ημερών, και όταν υπάρχουν και των εβδομάδων] για το [μέτρημα του] Όμερ 

Μετά το μέτρημα λέμε: 

Αραχαμάν ου γιαχαζίρ λάνου αβοντάτ μπετ αμικντάσς λιμκομά μπιμερά βεγιαμένου αμέν σέλα. 

Ο Ελεήμον ας μας επιστρέψει την λειτουργία του Ναού στην θέση της σύντομα στις μέρες μας Αμέν Σέλα.

Ποιές είναι οι ελάχιστες υποχρεώσεις μας για την νύχτα του Σέντερ;

To read it in English, click here

Copy of Ayto to gnorizate_ BLOG (11).png 

Το Σέντερ είναι μια πολύ ωραία βραδιά, στην οποία γιορτάζουμε την Έξοδο μας από την Αίγυπτο (η οποία συνέβη πριν 3332 χρόνια στο φυσικό επίπεδο, και συνεχίζεται κάθε μέρα στο πνευματικό επίπεδο).

Ποιές είναι οι ελάχιστες υποχρεώσεις μας για την νύχτα του Σέντερ; 

1. Θα πρέπει να φάμε (ο καθένας) Ματσά, τουλάχιστον 27 γρ. (το οποίο αντιστοιχεί σε περίπου μισή στρογγυλή Ματσά), ακουμπισμένοι στα αριστερά.

2. Θα πρέπει να φάμε (ο καθένας) Μαρόρ (πικρά χόρτα), τουλάχιστον 27 γρ. (το οποίο αντιστοιχεί σε περίπου ένα φύλλο μαρούλι).

3. Θα πρέπει να πιούμε (ο καθένας) 4 ποτήρια (τουλάχιστον 86 μλ.) κρασί, ακουμπισμένοι στα αριστερά – το πρώτο για το Κιντούσς, το δεύτερο μετά την διήγηση της ιστορίας της Εξόδου πριν το  γεύμα, το τρίτο μετά το Μπιρκάτ Αμαζόν (την Ευλογιά Μετά το Γεύμα), και το τέταρτο μετά τους τελευταίους ύμνους στον Θ-ό.

4. Θα πρέπει να διηγηθούμε την ιστορία της Εξόδου και να την κατανοήσουμε. Για αυτό μπορούμε να την διηγηθούμε στην γλώσσα μας. Η Αγκαντά θα μας βοηθήσει να την διηγηθούμε. Είναι σημαντικό να καταλαβαίνουμε τι λέμε, γιατί αλλιώς δεν είναι διήγηση, είναι απλά απαγγελία. Για αυτόν τον λόγο οι άνθρωποι διαβάζουν την Αγκαντά στα εβραϊκά, και μετά στην δική τους γλώσσα, έτσι ώστε όλοι να καταλαβαίνουν. 

5. Θα πρέπει να γιορτάσουμε και να χαρούμε αυτή την νύχτα του Σέντερ, και όχι μόνο στο Σέντερ, αλλά επίσης ολόκληρη την εβδομάδα του Πέσαχ (από το Σσαμπάτ το βράδυ έως την επόμενη Κυριακή το βράδυ).

Σσαμπάτ Σσαλόμ και Κασσέρ & Χαρούμενο Πέσαχ,

Άριε από την Γιεσσιβά

Γιατί είναι σημαντική η Ματσά Σσμουρά;

To read it in English, click here

Copy of Ayto to gnorizate_ BLOG (9).png 

Τι είναι η χειροποίητη Ματσά Σσμουρά και γιατί είναι τόσο σημαντική; 

Η ματσά, όπως ξέρουμε, είναι ψωμί το οποίο δεν αφήνουμε να φουσκώσει. Όλη η διάρκεια της ετοιμασίας του, από την στιγμή που το αλεύρι έρχεται σε επαφή με το νερό, μέχρι να βγάλουμε τη Ματσά από το φούρνο, πρέπει να είναι λιγότερη από 18 λεπτά. 

Η Ματσά Σσμουρά (στα εβραϊκά φυλαγμένη), λέγεται έτσι γιατί φύλαξαν προσεκτικά το αλεύρι από την αρχή, από τότε που θέρισαν το σιτάρι, να μην έρθει σε επαφή με νερό, για να είμαστε σίγουροι πως δεν θα γίνει χαμέτς.

Τι είναι καλύτερο; Η χειροποίητη ματσά ή η ματσά φτιαγμένη με μηχανή; Στον Ιουδαϊσμό, δίνεται μεγάλη σημασία στην πρόθεση με την οποία κάνουμε πράγματα. Όταν η ματσά φτιάχνεται με τα χέρια, ο άνθρωπος ο οποίος την φτιάχνει, έχει την πρόθεση να το κάνει με σκοπό την μιτσβά της ματσά, κάτι που είναι λίγο δύσκολο σε μια μηχανή...

Πολλοί άνθρωποι φροντίζουν να τρώνε Ματσά Σσμουρά όλο το Πέσαχ, ή τουλάχιστον για το Σέντερ, γιατί υπάρχει μια ειδική μιτσβά να φάμε ματσά την πρώτη βραδιά του Πέσαχ. Για αυτό, συνηθίζει η Χαμπάντ, να διανέμει σε όλους μια ειδική χειροποίητη Ματσά Σσμουρά για το Σέντερ, για να μπορούμε όλοι να κάνουμε την μιτσβά με τον καλύτερο τρόπο.

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Άριε από την Γιεσσιβά

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.
WhatsApp