Printed fromChabad.gr
ב"ה

Αυτό το γνωρίζατε;

Όταν ο Θ-ός είπε δύο λέξεις ταυτόχρονα...

To read it in English, click here

Copy of Ayto to gnorizate BLOG (11).png 

Το Σσαμπάτ είναι μια πολύ ξεχωριστή μέρα, για την οποία μας δόθηκε η εντολή να μη κάνουμε εργασίες. Πρόκειται για μια από τις Δέκα Εντολές που μας έδωσε ο Θ-ός στο Όρος Σινά. Οι Δέκα Εντολές αναφέρονται στην Τορά δυο φορές. Η πρώτη στο Χουμάσς (Βιβλίο) Σσεμότ, (Έξοδος 20:1-14) και η δεύτερη στο Χουμάσς Ντεβαρίμ (Δευτερονόμιο 5:6-18).

Οι Σοφοί μας επισημαίνουν μερικές διαφορές ανάμεσα στα δύο κείμενα. Η πιο γνωστή διαφορά βρίσκεται στην εντολή για το Σσαμπάτ. Στο Σσεμότ λέει, «Να θυμάσαι (Ζαχόρ) την ημέρα του Σσαμπάτ». Ενώ στο Ντεβαρίμ λέει «Να τηρείς (Σσαμόρ) την ημέρα του Σσαμπάτ». Οι Σοφοί μας εξηγούν πως ο Θ-ός είπε και τις δύο λέξεις ταυτόχρονα (κάτι που για το ανθρώπινο στόμα είναι αδύνατο να κάνει και το ανθρώπινο αφτί αδύνατο να ακούσει). Επρόκειτο για θαύμα. Αλλά ο Θ-ός δεν κάνει άσκοπα θαύματα. Τότε, γιατί συνέβη αυτό; 

Γιατί στο Σσαμπάτ υπάρχουν και οι δύο εντολές, η θύμηση και η τήρηση. Θα πρέπει να θυμόμαστε την ημέρα του Σσαμπάτ, πράγμα που γίνεται με ενεργές πράξεις. Αλλά θα πρέπει και να το τηρήσουμε, πράγμα που γίνεται απέχοντας από κάποιες συγκεκριμένες πράξεις (που απαγορεύονται το Σσαμπάτ).

Με άλλα λόγια, το Σσαμπάτ έχουμε δύο είδη μιτσβότ, τις ενεργές που τις πράττουμε (πχ. η απαγγελία του Κιντούσς) και τις αρνητικές που τις αποφεύγουμε (πχ. το άναμμα μιας φωτιάς). Και τα δύο είδη μιτβότ δόθηκαν ταυτόχρονα, επειδή είναι εξίσου σημαντικά και αποτελούν τις δύο όψεις του Σσαμπάτ.  

Με την βοήθεια του Θ-ού, τις επόμενες εβδομάδες θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε μερικές από αυτές τις μιτσβότ. 

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Άριε από τη Γεσσιβά

Γιατί ο Θ-ός μάς διέταξε να τηρούμε το Σσαμπάτ;

To read it in English, click here

Copy of Ayto to gnorizate BLOG (8).png 

Μια πολύ βασική Μιτσβά του Ιουδαϊσμού είναι το Σσαμπάτ. Περιέχει πολλούς νόμους και έθιμα, αλλά σήμερα θα επικεντρωθούμε στο ερώτημα «Γιατί ο Θ-ός μάς διέταξε να τηρούμε το Σσαμπάτ;»

[Να επισημαίνουμε εδώ ότι ο πρωταρχικός λόγος που τηρούμε το Σσαμπάτ είναι ίδιος με όλες τις άλλες Μιτσβότ, που είναι απλά επειδή ο Θ-ός μάς πρόσταξε να τις τηρούμε. Στηριζόμενοι σε αυτήν την βάση, μπορούμε να διερευνήσουμε και άλλους λόγους για την τήρηση του Σσαμπάτ).

Στις Δέκα Εντολές αναφέρονται δύο λόγοι για την τήρηση του Σσαμπάτ. Ο πρώτος σαν υπενθύμιση της Δημιουργίας του Κόσμου και ο δεύτερος σαν υπενθύμιση της Εξόδου από την Αίγυπτο. 

Όπως γνωρίζουμε ο Θ-ός δημιούργησε τον κόσμο σε έξι μέρες και την εβδόμη «ξεκουράστηκε». Αναπαυόμενοι κι εμείς από την εργασία μας την έβδομη μέρα, υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας και διακηρύσσουμε προς όλους ότι ο Θ-ός είναι ο Δημιουργός του Κόσμου. 

Γιατί αυτή η εντολή δόθηκε ειδικά στον Εβραϊκό λαό; Εδώ εισέρχεται ο δεύτερος λόγος της τήρησης του Σσαμπάτ, η υπενθύμιση της Εξόδου από την Αίγυπτο. Με την Έξοδο γίναμε ο Λαός του Ισραήλ, που είναι συνδεδεμένος με τον Θ-ό και Του ανήκει. Για αυτό και οι Εβραίοι έχουν την ευθύνη και την υποχρέωση να υπενθυμίζουν στην ανθρωπότητα (τηρώντας το Σσαμπάτ) πως ο κόσμος δημιουργήθηκε από τον Θ-ό.

Έτσι λοιπόν, μια μέρα την εβδομάδα, σταματάμε την ρουτίνα της ζωής μας και επικεντρωνόμαστε στον Δημιουργό του Κόσμου που μάς επέλεξε ως λαό Του απελευθέροντάς μας από την Αίγυπτο.

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Άριε από τη Γεσσιβά

Τίποτα δεν είναι αδύνατο

To read it in English, click here

Copy of Ayto to gnorizate BLOG (6).png 

Έρχεται το Σσαβουότ! 

Το Σσαβουότ είναι η μέρα κατά την οποία παραλάβαμε την Τορά. Όταν η Τορά μας εξιστορεί αυτό το γεγονός, μας λέει πως οι Εβραίοι είπαν

 נעשה ונשמע

Ναασσέ Βέ Νισσμά, δηλαδή «[Όλα όσα είπε ο Θ-ός] θα κάνουμε και θα ακούσουμε»  

Υπάρχει όμως ένα Μιντράσς, που μας λέει κάτι πολύ ενδιαφέρον. Αφηγείται πως όταν οι Εβραίοι στάθηκαν κάτω από τον Όρος Σινά, ο Θ-ός μετακίνησε το βουνό, το έβαλε από πάνω τους και τους είπε: «Αν παραλάβετε την Τορά είμαστε εντάξει, αλλά αν δεν την παραλάβετε θα σας λιώσει το βουνό». Δηλαδή, ο Θ-ός τους ανάγκασε να παραλάβουν την Τορά. Γιατί όμως; Αφού νωρίτερα είχαν συμφωνήσει με την θέλησή τους να την παραλάβουν, γιατί έπρεπε να τους αναγκάσει ο Θ-ός;

Μια από τις εξηγήσεις είναι, πως ο κάθε άνθρωπος έχει στην ζωή του ανόδους και καθόδους και υπάρχουν μερικές φορές που λέμε «Αυτό δεν μπορώ να το κάνω, είναι πολύ δύσκολο». Μερικές φορές όντως είναι πολύ δύσκολο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η θέλησή μας να κάνουμε τις Μιτσβότ κτλ δεν αρκεί. Γιατί είναι τέτοια η κατάσταση που ο απλός άνθρωπος δεν μπορεί να τα καταφέρει μόνος του. 

Για αυτό ο Θ-ός μάς ανάγκασε να παραλάβουμε την Τορά. Ήθελε να υπάρχει, πέρα από την καλή θέλησή μας (που είναι πολύ σημαντική, αλλά όχι σταθερή), ένα είδος αναγκασμού. Γιατί αυτό σημαίνει πως, είμαστε πάντα υποχρεωμένοι να τηρούμε την Τόρα, ακόμα και όταν οι συνθήκες είναι πολύ δύσκολες και η θέλησή μας αποδυναμώνεται. Αλλά επειδή ο Θ-ός μάς ανάγκασε, μας δίνει επίσης την δυνατότητα και τις δυνάμεις να προσπεράσουμε ακόμα και τις δυσκολίες που δεν θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε μόνο με τις δικές μας δυνάμεις.

Σσαμπάτ Σσαλόμ, 

קבלת התורה בשמחה ובפנימיות

Καλή παραλαβή της Τορά με χαρά και 'εσωτερικότητα'

Άριε από τη Γεσσιβά

Τι έγινε την πρωτομηνιά του μήνα Σιβάν;

To read it in English click here

Στην Αγκαντά του Πέσαχ, στο Νταγιένου λέμε:

אילו קרבנו לני הר סיני ולא נתן לנו את התורה דיינו

«Αν μας οδηγούσε ο Θ-ός στο Όρος Σινά και δεν μας έδινε την Τορά (Θα μας ήταν αρκετό) »

Συνήθως αυτό το κομμάτι το τραγουδάμε, και μερικές φορές δεν σκεφτόμαστε τι ακριβώς λέμε. Αλλά αν σκεφτούμε λίγο, αυτή η πρόταση μοιάζει πολύ παράξενη. Λέμε πως θα μας ήταν αρκετό (Νταγιένου), αν ο Θ-ός μας έφερνε δίπλα στο Όρος Σινά χωρίς να μας δώσει την Τορά!!! Τι θα πει αυτό; Τι είναι το τόσο σημαντικό και καλό στην διανυκτέρευση στο Όρος Σινά, που θα μας ήταν αρκετό ακόμη και χωρίς να παραλάβουμε την Τορά;

Όταν η Τορά περιγράφει τον ερχομό του λαού του Ισραήλ στην έρημο του Σινά (όπου βρισκόταν το Όρος Σινά), λέει το εξής:

ויחן שם ישראל נגד ההר (שמות יט ב) 

«…και εκεί ο Ισραήλ κατασκήνωσε απέναντι στο βουνό». (Έξοδος 19:2)

Μιλάει για ολόκληρο τον λαό του Ισραήλ, περισσότερο από 3 εκατομμύρια ανθρώπους. [Μόνο οι άντρες από 20 έως 60 ετών ήταν πάνω από 600,000, χωρίς να συνυπολογίσουμε τους μεγαλύτερους, τις γυναίκες και τα παιδιά.]

Και ο στίχος μιλάει στον ενικό - σαν να ήταν μονάχα ένας άνθρωπος!!! Οι Σοφοί μας εξηγούν, πως όταν έφτασαν στην έρημο του Σινά, η έμφυτη ενότητα του Εβραϊκού Λαού αποκαλύφθηκε. Οι Εβραίοι ήταν συμφιλιωμένοι, με τέτοια αγάπη ο ένας για τον άλλον, που ήταν σαν ένας άνθρωπος. Όπως τα πόδια με τα χέρια, που είναι μέρος ενός σώματος. Αυτή η ενότητα, ήταν αυτή που τους έκανε άξιους ώστε να παραλάβουν την Τορά.

Την επόμενη εβδομάδα, την Τετάρτη 12/05/21, θα είναι η πρωτομηνιά του εβραϊκού μήνα Σιβάν. Σε πνευματικό επίπεδο, οι ίδιες ενέργειες ξανα-ανακαλύπτονται κάθε χρόνο την ίδια μέρα. Δηλαδή, αυτήν την ημέρα, (την 1η του μήνα Σιβάν) η δυνατότητα για μια τέτοια ενότητα αποκαλύπτεται και πάλι. Είναι στα χέρια μας να την αξιοποιήσουμε για να φανερώσουμε την αγάπη που μας ενώνει για όλη την υπόλοιπη χρονιά. Έτσι προετοιμαζόμαστε για την Παραλαβή της Τορά το Σσαβουότ που μας έρχεται.

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Άριε από την Γιεσσιβά

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.
WhatsApp