To read it in English, click here
Την προηγούμενη εβδομάδα παρουσιάσαμε (ΕΔΩ) την ευλογία της Αβνταλά που λέμε αποχαιρετώντας το Σσαμπάτ και αναφέραμε τα έθιμα και τις ευλογίες τους. Αλλά γιατί τηρούμε αυτά τα έθιμα;
Η καλή ευωδία: Το Σσαμπάτ, ο κάθε Εβραίος έχει μια «επιπλέον» ψυχή. Δηλαδή, κάτι προστίθεται στην ψυχή μας κάθε Σσαμπάτ και μας βοηθάει να συνδεθούμε με τον Θ-ό. Όταν το Σσαμπάτ βγαίνει, αυτή η «επιπλέον» ψυχή φεύγει. Για να παρηγορήσουμε την ψυχή μας, μυρίζουμε καλή ευωδία, γιατί όπως είναι γνωστό η καλή ευωδία ανακουφίζει την ψυχή.
Η φωτιά: Ήταν η πρώτη «νύχτα μετά το Σσαμπάτ» της Δημιουργίας και του αμαρτήματος του Αδάμ και της Εύας. Πριν το αμάρτημα, ο Κήπος της Εδέμ είχε πάντα φως, ακόμη και την νύχτα. Μετά το αμάρτημα και αφού τελείωσε το Σσαμπάτ, ο Αδάμ βρήκε τον εαυτό του για πρώτη φορά σε σκοτάδι (οι επιπτώσεις του αμαρτήματος ξεκίνησαν μόνο μετά το Σσαμπάτ).
Τι έκανε; Ο Θ-ός του έδωσε την γνώση και βρήκε δύο πέτρες τις οποίες έτριψε την μία με την άλλη και δημιούργησε την πρώτη φωτιά του κόσμου. Σαν υπενθύμιση αυτού του γεγονότος, ευλογούμε τον Θ-ό που έπλασε την φωτιά.
Τι κάνουμε αν δεν έχουμε κάτι με καλή ευωδία, ή δεν βρίσκουμε φωτιά να ανάψουμε; Δεν είναι απαραίτητο να ψάξουμε να τα βρούμε και μπορούμε να κάνουμε την Αβνταλά και χωρίς αυτά. Αν τα βρούμε πιο μετά, μπορούμε να κάνουμε την ευλογία σε αυτά ξεχωριστά. Αυτό, επειδή πρόκειται για έθιμα που έχουν να κάνουν με την νύχτα μετά το Σσαμπάτ, και όχι με την ευλογία της Αβνταλά που ξεχωρίζει το Σσαμπάτ από τις υπόλοιπες μέρες της εβδομάδας.
Υπάρχει επίσης ένα έθιμο να κάνουμε άλλο ένα γεύμα αυτή την νύχτα μετά το Σσαμπάτ. Όπως όταν το Σσαμπάτ μπαίνει, κάνουμε γεύμα (το οποίο αρχίζουμε με το Κιντούσς), το ίδιο όταν βγαίνει, πρέπει να το συνοδεύσουμε με κάτι αντίστοιχο. Μπορούμε να κάνουμε ένα γεύμα απλό, ακόμα και αν η ποσότητα που θα καταναλώσουμε είναι όσο μια ελιά. Πρέπει να αποχαιρετήσουμε το Σσαμπάτ όπως το υποδεχτήκαμε, με γεύμα.
Σσαμπάτ Σσαλόμ,
Άριε από τη Γεσσιβά