Printed from Chabad.gr
ב"ה

Η Θεωρία και η Πράξη - Βαγιακέλ-Πεκουντέι

Thursday, 19 March, 2020 - 6:05 am

To read it in English, click here

books-3071110_1920 crop.jpg 

Σε μια διάσημη έκθεση ζωγραφικής, ήταν ένας πανέμορφος πίνακας, που απεικόνιζε ένα χωράφι γεμάτο ώριμα στάχια. Πάνω σε ένα από τα στάχια καθόταν ένα μικρό πουλάκι. Γενικά ο πίνακας φαινόταν αληθινός. Όλοι οι επισκέπτες θαύμαζαν τον πίνακα, μέχρι που ήρθε ένας αγρότης που ανακοίνωσε πως αυτός ο πίνακας είναι λάθος! Όλοι άρχισαν να γελάνε, σκεπτόμενοι τι μπορεί να καταλαβαίνει ο αγρότης σε ακριβούς πίνακες τέχνης; Το γέλιο τους όμως κόπηκε όταν ο αγρότης εξήγησε πως δεν είναι δυνατόν το πουλάκι να κάθεται πάνω στο στάχυ, χωρίς αυτό να λυγίσει, ενώ στον πίνακα το στάχυ ήταν όρθιο κανονικά.

Έτσι είναι. Η θεωρία διαφέρει από την πράξη.

Διαβάζοντας τις περικοπές Βαγιακέλ – Πεκουντέι αυτής της εβδομάδας έχουμε μια δυνατή αίσθηση ντεζαβού, πως γνωρίζουμε ήδη αυτά που διαβάζουμε. Όντως, αυτές οι περικοπές είναι σχεδόν ίδιες με τις περικοπές Τρουμά – Τετσαβέ που διαβάσαμε πριν 2-3 εβδομάδες. Η μικρή διαφορά είναι πως εκεί ήταν η εντολή πώς να χτίσουμε τον φορητό Ναό, ενώ εδώ είναι η εκτέλεση. Γενικά ξέρουμε πως η Τορά είναι πολύ οικονομική και ακριβής στις λέξεις της. Τότε γιατί χρειάζεται η επανάληψη όλων αυτών των λεπτομερειών; Θα μπορούσαμε να εξοικονομήσουμε τόσες λέξεις λέγοντας σε μια πρόταση πως οι Εβραίοι έχτισαν τον Ναό ακριβώς όπως διατάχτηκαν.

Συνήθως υπάρχει διαφορά ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη. Όταν κάποιος χτίζει σπίτι σίγουρα θα υπάρχουν διαφορές από το πρώτο σχέδιο που έκανε, ζωγραφίζοντας το σπίτι των ονείρων του, με το τελικό αποτέλεσμα. Ο αρχιτέκτονας θα του εξηγήσει πως εδώ το τρακτέρ δεν μπορεί να μπει, εκεί χρειάζεται μεγαλύτερος σωλήνας και πως για να πάρουν την τάδε άδεια θα πρέπει να προσθέσουν αυτό κτλ.

Θα μπορούσαμε να σκεφτούμε πως το ίδιο ισχύει για τον Ιερό Ναό. Πως σίγουρα  θα υπήρχαν διαφορές από το αρχικό σχέδιο που είπε ο Θ-ός στον Μωυσή στο όρος Σινά, με το τελικό αποτέλεσμα. Όμως εδώ ανακαλύπτουμε πως το πρώτο σχέδιο είναι ολόιδιο με τον τελικό Ναό. Πώς είναι δυνατόν;

Είναι δυνατόν επειδή πρόκειται για τον Θ-ό. Ο Θ-ός είναι ο Δημιουργός της πραγματικότητας. Όταν διατάζει κάτι δεν το κάνει από ψηλά και μακριά, βρίσκεται εδώ στον κόσμο και τον γνωρίζει καλά. Αυτός τον δημιουργεί. Πάντα ξέρει τι κάνει.

Μερικές φορές νομίζουμε πως όντως, τα λόγια της Τορά είναι αλήθεια, αλλά η πραγματικότητα είναι λίγο διαφορετική. Στην πραγματικότητα δεν είναι δυνατόν να τηρεί κανείς το Σσαμπάτ με όλες τις λεπτομέρειες, να τρώει μόνο Κόσσερ ακολουθώντας πιστά όλους τους νόμους κτλ. Πως μήπως θα πρέπει να προσαρμόσουμε την Τορά ώστε να ταιριάζει καλύτερα στην αληθινή ζωή.

Τέτοιες σκέψεις θα ήταν ίσως σωστές αν μιλούσαμε για ανθρώπινους νόμους, σαν της τροχαίας ή τους φορολογικούς.

Αλλά όταν πρόκειται για τον Θ-ό, Αυτός ξέρει καλύτερα. Αυτός δημιουργεί εμάς, τον κόσμο μας και τις δυσκολίες μας. Αν Αυτός ζητάει κάτι, σίγουρα ξέρει τι λέει και ποιες είναι οι δυνατότητές μας. Μπορεί να μην είναι εύκολο, αλλά σίγουρα είναι προσιτό.

Ας προσπαθήσουμε αυτήν την εβδομάδα να τηρήσουμε μια Μιτσβά, ή μια λεπτομέρεια μιας Μιτσβά, που έως σήμερα νομίζαμε πως δεν μπορούμε να την κάνουμε.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Comments on: Η Θεωρία και η Πράξη - Βαγιακέλ-Πεκουντέι
There are no comments.