To read it in English, click here
Tην περίοδο του Σεφιράτ αΌμερ, δηλαδή μεταξύ Πέσαχ και Σσαβουότ, συνηθίζουμε να μελετάμε κάθε Σσαμπάτ ένα κεφάλαιο από το Πιρκέ Αβότ, Γνωμικά των Πατέρων. Τι είναι το Πιρκέ Αβότ; Είναι ένα τμήμα της Μισσνά*.
Συνήθως, οι Μισσναγιότ περιέχουν τους νόμους της Τορά, π.χ. τους νόμους του Σσαμπάτ, του κασσέρ κτλ. Αλλά το Πιρκέ Αβότ είναι διαφορετικό. Μιλάει για ζητήματα τα οποία δεν είναι εντολές του Θ-ού, αλλά αφορούν την προσωπική μας πνευματική ανάπτυξη, δηλαδή το πώς να συμπεριφερόμαστε σωστά. Σύμφωνα με το Ταλμούδ, όποιος θέλει να κάνει περισσότερα από την απλή τήρηση του νόμου (με τα λόγια του Ταλμούδ, να είναι Χασίντ), οφείλει να ακολουθήσει τα διδάγματα του Πιρκέ Αβότ.
Ας πάρουμε ένα παράδειγμα από το Κεφάλαιο 3 που θα διαβάσουμε αυτό το Σσαμπάτ το απόγευμα (μετά την προσευχή του Μινχά), την Μισσνά 10:
«[Ο Ραβίνος Χανίνα Μπεν Ντόσα] συνήθιζε επίσης να λέει: Καθένας του οποίου οι πράξεις υπερβαίνουν τη σοφία του, η σοφία του είναι διαρκής, αλλά όποιου η σοφία υπερβαίνει τις πράξεις του, η σοφία του δεν διαρκεί.»
Η μελέτη της Τορά πρέπει να εκφράζεται σε καλές πράξεις. Κάποιος που επικεντρώνεται μόνο στη μελέτη, όλες οι γνώσεις και όλη η σοφία του δεν θα αντέξουν στις δοκιμές της ζωής.
Γιατί μελετάμε το Πιρκέ Αβότ αυτήν την περίοδο; Όπως έχουμε εξηγήσει προηγουμένως, το Σεφιράτ αΌμερ είναι η περίοδος κατά την οποία προετοιμαζόμαστε για την παραλαβή της Τορά το Σσαβουότ. Μέρος της προετοιμασίας είναι να μελετούμε το Πιρκέ Αβότ, για να μας υπενθυμίζει αλλά και να μας διδάσκει πώς να γίνουμε καλύτεροι.
Σσαμπάτ Σσαλόμ,
Άριε από τη Γεσσιβά
* Μισσνά: Το πρώτο σημαντικό έργο που αφορά τον εβραϊκό νόμο και το οποίο κωδικοποιήθηκε σε γραπτή μορφή. Η Μισσνά περιέχει τις προφορικές παραδόσεις, οι οποίες δίδονταν από τους δασκάλους στους μαθητές. Το έργο συμπληρώνει, επεξηγεί και καθιερώνει ένα σύστημα που αφορά τις εντολές της Τορά. Λόγω των συνεχών διωγμών των Εβραίων, κατέστη ιδιαίτερα δύσκολο να εγγυηθεί κανείς ότι δεν θα ξεχνιόταν η μετάδοση αυτών των παραδόσεων. Η Μισσνά αποτελεί την πρώτη συνολική γραπτή συλλογή της Προφορικής Τορά, η οποία συντάχθηκε το έτος 3960 (200 Κ.Ε.) από τον Ραβίνο Γεούντα Ανασί στην Γη του Ισραήλ, περί τα τέλη του 2ου αιώνα. Αποτελεί την βάση του Ταλμούδ.