To read it in English, click here
Το Σσαμπάτ είναι μια πολύ ξεχωριστή μέρα, για την οποία μας δόθηκε η εντολή να μη κάνουμε εργασίες. Πρόκειται για μια από τις Δέκα Εντολές που μας έδωσε ο Θ-ός στο Όρος Σινά. Οι Δέκα Εντολές αναφέρονται στην Τορά δυο φορές. Η πρώτη στο Χουμάσς (Βιβλίο) Σσεμότ, (Έξοδος 20:1-14) και η δεύτερη στο Χουμάσς Ντεβαρίμ (Δευτερονόμιο 5:6-18).
Οι Σοφοί μας επισημαίνουν μερικές διαφορές ανάμεσα στα δύο κείμενα. Η πιο γνωστή διαφορά βρίσκεται στην εντολή για το Σσαμπάτ. Στο Σσεμότ λέει, «Να θυμάσαι (Ζαχόρ) την ημέρα του Σσαμπάτ». Ενώ στο Ντεβαρίμ λέει «Να τηρείς (Σσαμόρ) την ημέρα του Σσαμπάτ». Οι Σοφοί μας εξηγούν πως ο Θ-ός είπε και τις δύο λέξεις ταυτόχρονα (κάτι που για το ανθρώπινο στόμα είναι αδύνατο να κάνει και το ανθρώπινο αφτί αδύνατο να ακούσει). Επρόκειτο για θαύμα. Αλλά ο Θ-ός δεν κάνει άσκοπα θαύματα. Τότε, γιατί συνέβη αυτό;
Γιατί στο Σσαμπάτ υπάρχουν και οι δύο εντολές, η θύμηση και η τήρηση. Θα πρέπει να θυμόμαστε την ημέρα του Σσαμπάτ, πράγμα που γίνεται με ενεργές πράξεις. Αλλά θα πρέπει και να το τηρήσουμε, πράγμα που γίνεται απέχοντας από κάποιες συγκεκριμένες πράξεις (που απαγορεύονται το Σσαμπάτ).
Με άλλα λόγια, το Σσαμπάτ έχουμε δύο είδη μιτσβότ, τις ενεργές που τις πράττουμε (πχ. η απαγγελία του Κιντούσς) και τις αρνητικές που τις αποφεύγουμε (πχ. το άναμμα μιας φωτιάς). Και τα δύο είδη μιτβότ δόθηκαν ταυτόχρονα, επειδή είναι εξίσου σημαντικά και αποτελούν τις δύο όψεις του Σσαμπάτ.
Με την βοήθεια του Θ-ού, τις επόμενες εβδομάδες θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε μερικές από αυτές τις μιτσβότ.
Σσαμπάτ Σσαλόμ,
Άριε από τη Γεσσιβά