Printed fromChabad.gr
ב"ה

Ένας διδακτικός κανόνας - Μισσπατίμ

Thursday, 11 February, 2021 - 7:50 am

To read it in English, click here

Blog Chanchie (4).png 

Όταν μελετούσα την περικοπή Μισσπατίμ αυτής της εβδομάδας, κάτι ενδιαφέρον μου τράβηξε τη προσοχή.

Αφού την προηγούμενη εβδομάδα διαβάσαμε για την Παράδοση της Τορά, τώρα αρχίζουμε και μαθαίνουμε διάφορους νόμους και εντολές. Πριν ξεκινήσει, ο Θ-ός λέει στον Μωυσή: «Και αυτοί είναι οι νόμοι που θα θέσεις μπροστά τους» (Έξοδος 21:1). Τι θα πει να θέσουμε τους νόμους μπροστά μας; Ο Ράσσι, Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί, εξηγεί πως πρόκειται για έναν διδακτικό κανόνα. O Μωυσής θα πρέπει να μεταφέρει τον νόμο στον εβραϊκό λαό, με τον ίδιο τρόπο, σαν να έστρωνε μπροστά τους ένα τραπέζι με φαγητό, έτοιμο για κατανάλωση. Δεν θα πρέπει να αρκεστεί στη διδασκαλία του νόμου και στην επανάληψή του δυο-τρεις φορές μέχρι οι Εβραίοι να τον ξέρουν καλά και να μπορούν να τον τηρούν. Πρέπει να αφιερώσει χρόνο για να τους μάθει και τον λόγο που τηρούμε τους νόμους. Γενικά, όλους τους νόμους τους τηρούμε γιατί έτσι θέλει ο Θ-ός και η πράξη μας, μας ενώνει μαζί Του. Αλλά υπάρχουν και συγκεκριμένες εξηγήσεις για τον κάθε νόμο.

Ως φοιτήτρια για να γίνω δασκάλα, σε αυτήν την τελευταία χρονιά των σπουδών, κάνω αρκετές ώρες πρακτική κάθε εβδομάδα. Διδάσκω (μέσω Zoom προς το παρόν…) στην 4η και 5η δημοτικού. Χθες μάλιστα η δασκάλα μου παρακολούθησε το μάθημα που δίδαξα. (Δόξα το Θ-ό όλα πήγαν καλά. Ευχαριστώ που ρωτήσατε). 

Αυτή η εξήγηση του Ράσσι, του διδακτικού κανόνα, ταιριάζει με τα λόγια των καθηγητών μου και της μοντέρνας εκπαίδευσης, παρόλο που γράφτηκε εκατοντάδες χρόνια νωρίτερα. Δεν είναι αρκετό, απλά τα παιδιά να καταλάβουν το θέμα και να μπορούν να το επαναλάβουν, αλλά πρέπει να το μελετήσουμε μαζί τους αρκετά ώστε να ξέρουν και την ουσία των πραγμάτων.

Αλλά αν το σκεφτούμε λίγο, γιατί είναι ανάγκη να καταλάβουμε τους νόμους; Τους νόμους πρέπει να τους τηρήσουμε. Υπάρχει διαφορά εάν όταν ανάβω τα κεριά του Σσαμπάτ ή βάζω τα Τεφιλίν, ξέρω γιατί το κάνω;

Οι πράξεις μας, όπως και εμείς, έχουν «σώμα» και «ψυχή». Η τεχνική πράξη, το «σώμα», δεν αλλάζει εάν γνωρίζουμε την την επεξήγηση της πράξης ή όχι. Χρειάζεται μόνο να ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε. Αλλά η «ψυχή» της πράξης, δηλαδή το συναίσθημα και η σκέψη που συνοδεύουν την πράξη, δεν είναι το ίδιο. Εάν μελετήσουμε την επεξήγηση της πράξης, θα μπορέσουμε να την κάνουμε πιο χαρούμενα. Για την τέλεια πράξη χρειαζόμαστε και το «σώμα» και την «ψυχή», δηλαδή και την πράξη και το συναίσθημα.

Αφού είμαι δασκάλα, σήμερα θα σας βάλω μάθημα για το σπίτι . Ας αναλογιστούμε τις διάφορες πράξεις που κάνουμε ως Εβραίοι, στην καθημερινότητα, στον κύκλο του χρόνου ή στον κύκλο της ζωής. Ποια εντολή κάνω αλλά δεν ξέρω γιατί; Ας διαλέξουμε μία Μιτσβά και ας ψάξουμε πληροφορίες για την αιτία και την επεξήγηση της και τον συμβολισμό της. Είμαι σίγουρη ότι θα είναι ενδιαφέρον και θα μας βοηθήσει να την τηρούμε με περισσότερη «ψυχή» και ενθουσιασμό. Θα χαρώ να μου γράψετε στα σχόλια ποια εντολή-Μιτσβά διαλέξατε.

Εδώ μπορεί να είναι μια καλή αρχή για τη μελέτη σας... 

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί / Ράσσι (1040–1105). Σημαντικός και φημισμένος σχολιαστής της Βίβλου και του Ταλμούδ. Γεννημένος στο Τρουά της Γαλλίας, ο Ράσσι σπούδασε στις φημισμένες γεσσιβότ του Μάιντς και της Γουόρμς. Τα σχόλια του για την Πεντάτευχο και το Ταλμούδ, τα οποία επικεντρώνονται στην απλή κατανόηση του κειμένου, εμφανίζονται και αναγράφονται σχεδόν σε όλες τις εκδόσεις του Ταλμούδ και της Βίβλου. Πολλοί από τους διάσημους συγγραφείς των Τοσαφότ ήταν απόγονοι του Ράσσι. 

Comments on: Ένας διδακτικός κανόνας - Μισσπατίμ
There are no comments.