Printed from Chabad.gr
ב"ה

Τορά για Τώρα!

Η θεία μου, ένα ξεχωριστό άτομο - Μπο

To read it in English, click here

Blog Chanchie (5).png

Αυτή την εβδομάδα η θεία μου γιορτάζει τα 20α της γενέθλια. Είναι μια πολύ ιδιαίτερη στιγμή, για ένα πολύ ιδιαίτερο παιδί, αφού η θεία έχει Σύνδρομο Down. Όλη στην οικογένεια την αγαπάμε πολύ.  Κάναμε ένα διεθνές πάρτι μέσω Zoom και της ετοιμάσαμε ένα πολύ ωραίο βίντεο με ευχές από όλα τα αδέρφια και τα ανίψια της. 

Η θεία μου δεν είναι πάντα εύκολο άτομο… Η φροντίδα της απαιτεί πολλές δυνάμεις από τον παππού μου, τη γιαγιά μου, και από εμένα επίσης, αφού μένω στο σπίτι τους όταν βρίσκομαι στο Ισραήλ για τις σπουδές μου. Χρειάζεται πολύ υπομονή, ηρεμία, επιμονή και διάφορες άλλες τεχνικές  που δεν είναι εύκολο να εφαρμόζει κανείς κάθε μέρα – όλη μέρα…

Από πού αντλούμε τη δύναμη και συνεχίζουμε να τη φροντίζουμε;

Στην περικοπή Μπο αυτής της εβδομάδας διαβάζουμε για την ένατη και προ-τελευταία πληγή που ο Θ-ός έστειλε στους Αιγύπτιους – το σκοτάδι. Για τρεις μέρες οι Αιγύπτιοι δεν μπορούσαν να δουν τίποτα. Τις τρεις επόμενες ημέρες το σκοτάδι έγινε πολύ πυκνό και δεν μπορούσαν ούτε να κουνηθούν. Οι Εβραίοι, όμως, δεν υπέφεραν από το σκοτάδι. Όχι μόνο στις περιοχές που έμεναν δεν έγινε σκοτάδι, αλλά ακόμα και αν πήγαιναν στους Αιγυπτίους μπορούσαν να δουν και να κουνηθούν.

Οι Εβραίοι εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία και μπήκαν στα σπίτια των Αιγυπτίων. Δεν τους έκλεψαν τίποτα, μόνο έψαξαν και κοίταξαν προσεκτικά πού βρίσκονται τα χρυσαφικά κτλ. του σπιτιού. Όταν αργότερα θα έφευγαν από την Αίγυπτο, σύμφωνα με την εντολή του Θ-ού, οι Εβραίοι θα πήγαιναν στους Αιγυπτίους και θα δανείζονταν διάφορους θησαυρούς. Αν κάποιος Αιγύπτιος προσπαθούσε να προσποιηθεί πως δεν έχει τίποτα να δανείσει, οι Εβραίοι θα του θύμιζαν πού τα έχει κρυμμένα. Αυτό το «δάνειο» δεν ήταν αρκετό για να ξεπληρώσει τα τόσα χρόνια δουλείας, αλλά ήταν σημαντικό ώστε να πραγματοποιηθεί η υπόσχεση του Θ-ού στον προπάτορά μας Αβραάμ. Η υπόσχεση πως οι Εβραίοι ναι μεν θα σκλαβωθούν σε ξένη χώρα, αλλά μετά θα φύγουν από εκεί με πολλούς θησαυρούς.

Με άλλα λόγια, οι Εβραίοι είχαν την εντολή να δανειστούν από τους Αιγυπτίους διάφορα ακριβά είδη. Ο Θ-ός έκανε ένα ιδιαίτερο θαύμα κατά την πληγή του σκοταδιού, ώστε οι Εβραίοι να μπορέσουν να εκπληρώσουν την εντολή Του με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο. Παρόλο που ήταν ακόμα δούλοι και δεν είχαν ακόμη λυτρωθεί, είχαν τη βοήθεια του Θ-ού και όλες τις δυνάμεις που χρειαζόντουσαν για να κάνουν αυτό που έπρεπε.

Αυτό μπορεί να μας ενθαρρύνει σε δύσκολες στιγμές. Ο Θ-ός πάντα βρίσκεται μαζί μας. Ακόμα και όταν μοιάζει πως το φως στο τέλος του τούνελ είναι μακριά, ο Θ-ός μας ανάβει φώτα και μέσα στο τούνελ. Και αν είναι ανάγκη, θα κάνει ακόμα και θαύματα ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε και εμείς αυτό που πρέπει.

Εγώ με την θεία μου το έχω νιώσει. Εσείς;

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Υπάρχει θετικό πείσμα; - Βαερά

To read it in English, click here

 Blog Chanchie (3).png

Στην περικοπή Βαερά αυτής της εβδομάδας η Αίγυπτος περνάει 7 δύσκολες και επίπονες πληγές, με σκοπό να πειστεί ο Φαραώ να ελευθερώσει τον εβραϊκό λαό. Αλλά ο Φαραώ; Τίποτα. Πεισματάρης και αποφασισμένος, ακόμα και όταν η γνώμη του μοιάζει ως μη λογική. Ο Φαραώ συνεχίζει να μην ελευθερώνει τους Εβραίους, και τον περιμένουν 3 πληγές ακόμα στην περικοπή της επόμενης εβδομάδας.

Το να είναι κάποιος πεισματάρης προκαλεί πολλά βάσανα και ταλαιπωρία, για τον ίδιο και για το περιβάλλον του, ειδικά όταν δεν έχουν λογική τα επιχειρήματα του. Ο βασιλιάς Δαβίδ, στους Ψαλμούς του, λέει «Η ανυποχώρητη, καρδιά θα αποβληθεί από Μένα, κακό δεν θα γνωρίζω» (101:4). Δηλαδή, όταν κάποιος απελευθερώνεται από το πείσμα του, θα του συμβούν μόνο καλά πράγματα!

Αλλά όσο και να είναι το πείσμα αρνητικό χαρακτηριστικό, αρκετοί από εμάς το έχουμε. Ο Θ-ός μας το έδωσε ώστε να το χρησιμοποιήσουμε για το καλό. Ναι, υπάρχει και θετικό πείσμα. Όταν συνεχίζουμε να τηρούμε τον Λόγο του Θ-ού, ακόμα και αν εκείνη τη στιγμή δεν μας κάνει κέφι, ακόμα και αν είναι δύσκολο, ακόμα και αν δεν φαίνεται λογικό. Η ιστορία μας είναι γεμάτη με παππούδες και γιαγιάδες που παρ’ όλους τους πολέμους, τον αντισημιτισμό, την δύσκολη οικονομική κατάσταση – συνέχισαν να τηρούν τις Εντολές. Παρ’ όλες τις δυσκολίες της ζωής – συνέχισαν ‘πεισματικά’ να μεταφέρουν την εβραϊκή παράδοση στις επόμενες γενιές.

Την επόμενη φορά που θα πεισμώσουμε με κάτι, ας το σκεφτούμε λίγο. Πρόκειται για θετικό πείσμα, για να συνεχίσουμε να κάνουμε το σωστό; Αν το πείσμα είναι ισορροπημένο και σίγουρα πρόκειται για κάτι καλό, τότε μπορούμε να συνεχίσουμε. Αν όμως είναι ένα απλό πείσμα, που δεν αφορά τις αρχές μας, καλύτερα να χαλαρώσουμε και να αποδεσμευτούμε από αυτό. Όπως υπόσχεται ο Βασιλιάς Δαβίδ, «... όποιος δεν πεισμώνει θα κερδίσει πολλά»!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η φυλή που δεν σκλαβώθηκε - Σσεμότ

To read it in English, click here

Blog Chanchie (4).png 

Νομίζετε πως ολόκληρος ο εβραϊκός λαός ήταν σκλαβωμένος στην Αίγυπτο; Κάνετε λάθος. Ο Φαραώ ήταν καλλιεργημένος άνθρωπος και εκτιμούσε τα πνευματικά θέματα. Ήξερε πως ο κάθε λαός χρειάζεται τους σοφούς και τους δασκάλους του. Γι’ αυτόν τον λόγο, άφησε μία από τις δώδεκα φυλές, την φυλή Λεβί, ελεύθερη από την δουλεία, ώστε να μελετάει και να διδάσκει.

Αλλά σύμφωνα με τον Φαραώ, η δικαιοδοσία των πνευματικών αρχηγών είναι πολύ περιορισμένη.

Όταν ο Μωυσής και ο Ααρών, από την φυλή Λεβί, πήγαν να πουν στον Φαραώ να ελευθερώσει τον λαό τους, ο Φαραώ τους έδιωξε, λέγοντας τους «Γιατί, Μωυσή και Ααρών, αποκόβετε τον λαό από τις εργασίες του; Πηγαίνετε στα έργα σας» (Έξοδος 5:4). 

Πρόκειται για ιδεολογική διαφωνία. Ο Μωυσής και ο Ααρών ζητούν ελευθερία για όλους, ώστε όλοι οι Εβραίοι να μπορούν να υπηρετούν τον Θ-ό όπως πρέπει. Ο Φαραώ αρνείται. Ισχυρίζεται πως είναι αρκετό η φυλή των Λεβί να μελετά και να υπηρετεί τον Θ-ό. Σαν να τους λέει: «Πηγαίνετε εσείς, Μωυσή και Ααρών, πίσω στα βιβλία σας και μην ανακατεύεστε εκεί που δεν σας αφορά». Με άλλα λόγια,  ναι μεν οι πνευματικοί ηγέτες είναι σημαντικοί, αλλά δεν πρέπει να επηρεάζουν την καθημερινή ζωή εκτός της συναγωγής.

Ο Μωυσής και ο Ααρών δεν συμφώνησαν με τον Φαραώ και χάρη σε αυτό είμαστε όλοι εδώ, ελεύθεροι Εβραίοι. Ένας λαός του οποίου  η πνευματικότητα, η λατρεία και η μελέτη δεν αφορούν μόνο τους ηγέτες, αλλά τον καθένα από εμάς. 

Δεν αρκεί ο ραβίνος να προσεύχεται, πρέπει και εμείς να προσευχόμαστε. Δεν αρκεί ο ο σπουδαστής της Γεσσιβά να μελετάει την Τορά, πρέπει και εμείς να μελετούμε. Δεν αρκεί οι ευκατάστατες οικογένειες και οι φιλανθρωπικές οργανώσεις να βοηθούν αυτούς που έχουν ανάγκη, πρέπει και εμείς με τα μέσα που διαθέτουμε να προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε κάποιον συνάνθρωπό μας.

Δεν μπορούμε να αφήσουμε τις δικές μας ευθύνες στους αρχηγούς και στους ραβίνους. Είναι δική μας ευθύνη να είμαστε ενεργοί όσον αφορά τον εβραϊσμό μας. Να είμαστε ελεύθεροι και ενεργοί Εβραίοι.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Τα καλύτερα μας χρόνια - Βαγιεχί

To read it in English, click here

 Blog Chanchie (3).png

Πώς θα αντιδρούσατε αν κάποιος σας έλεγε πως η εποχή του κορωνοϊού ήταν η καλύτερη εποχή της ζωής του;

Στην περικοπή Βαγιεχί αυτής της εβδομάδας, η Τορά περιγράφει τα τελευταία χρόνια του Ιακώβ, τα οποία έζησε στην Αίγυπτο. Ο Ραβίνος Γιακόβ μπεν Ασσέρ (γνωστός και ως Μπα’Αλ Α Τουρίμ) επισημαίνει πως αυτά τα χρόνια ήταν τα καλύτερα χρόνια της ζωής του Ιακώβ! Αλλά πώς αυτό είναι δυνατόν; Αφού η Αίγυπτος περιγράφεται ως χώρα γεμάτη ακολασία και αμαρτίες. Πνευματικά, η Αίγυπτος συμβολίζει όλα αυτά που μας εμποδίζουν από το να κάνουμε το καλό. Γιατί τα προηγούμενα χρόνια που ο Ιακώβ έζησε στην Ιερή Γη του Ισραήλ δεν ήταν τα καλύτερα του;

Ο 3ος ηγέτης της Χαμπάντ, Ραβίνος Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον του Λουμπάβιτς, είχε την ίδια απορία όταν ήταν παιδί και ρώτησε σχετικά τον παππού του, τον 1ο ηγέτη της Χαμπάντ, Ραβίνο Σσνέορ Ζάλμαν. Ο παππούς του, του εξήγησε πως όταν η οικογένεια του Ιακώβ ήταν στην Αίγυπτο μελετούσαν και διατηρούσαν τη εβραϊκή τους πίστη. Η μελέτη και η πίστη έδωσε την δύναμη στον Ιακώβ να μην επηρεαστεί από το αρνητικό περιβάλλον της Αιγύπτου.

Αυτή η ωραία εξήγηση του ραβίνου, απαντά στο ερώτημα του πως είναι δυνατόν ο Ιακώβ να είχε καλά χρόνια στην Αίγυπτο. Αλλά φαίνεται πως δεν απαντά στο ερώτημα, πώς είναι δυνατόν αυτά τα χρόνια να ήταν τα καλύτερά του χρόνια…

Βασικά, η  εξήγηση του ραβίνου απαντά έμμεσα και στο δεύτερο ερώτημα. Γιατί όταν καταφέρνουμε να πράξουμε καλά και ηθικά κάτω από δύσκολες περιστάσεις,  αυτό είναι ακόμα πιο ιδιαίτερο και πιο σημαντικό,  από το να πράξουμε σωστά σε ιδανικές συνθήκες. Για αυτό και τα καλύτερα χρόνια του Ιακώβ ήταν στη διεφθαρμένη Αίγυπτο.

Όμως, ο ραβίνος δεν το είπε ξεκάθαρα στον εγγονό του, που ήταν ακόμη μικρό παιδί, γιατί δεν πρέπει να ψάχνουμε να βρεθούμε σε δύσκολες καταστάσεις. Καλύτερα να πράττουμε σωστά σε ασφαλές και καλό περιβάλλον. Αλλά όταν ο Θ-ός μας φέρνει σε μια δύσκολη περίσταση, πρέπει να θυμόμαστε πως μπορούμε να χειριστούμε αυτήν την πρόκληση ως ευκαιρία. Μέσω της μελέτης της Τορά και της έγνοιάς μας για τους ανθρώπους γύρω μας,  να μετατρέψουμε το σκοτάδι της πρόκλησης σε θετικό φως.

Όλοι μας, σε αυτή την εποχή του κορωνοϊού περνάμε δύσκολα. Ας μελετήσουμε την Τορά και αυτή θα μας δώσει τη δύναμη και ίσως να μπορέσουμε να πούμε πως τελικά αυτή η εποχή, στην οποία μετατρέψαμε την πρόκληση σε ευκαιρία, ήταν η καλύτερη της ζωής μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ραβίνος Γιακόβ μπεν Ασσέρ (περ. 1269-1343). Αλαχική μορφή και κωδικοποιός. Ο Ραβίνος Γιακόβ γεννήθηκε στην Γερμανία και διέφυγε στο Τολέδο, στην Ισπανία με τον πατέρα του, τον διάσημο Αλαχιστή Ραμπέινου Ασσέρ για να γλυτώσει τον διωγμό. Έγραψε το Άρμπα Τουρίμ, έναν κώδικα του Εβραϊκού νόμου πολύ έξυπνα οργανωμένο και με μεγάλη επιρροή. Θεωρείται σαν ένας από τις μεγαλύτερες αυθεντίες στην αλαχά.

Ραβίνος Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον του Λουμπάβιτς (1789-1866). Γνωστός επίσης σαν Τσέμαχ Τσέντεκ (Δίκαιο Φυτό), που ονομάστηκε έτσι από την επιτομή του για την λογοτεχνία της ρεσπόνσα. Τρίτος αρχηγός της χασιδικής κίνησης Χαμπάντ και διάσημη αρχή πάνω στον εβραϊκό νόμο και την καμπαλά. Μεγαλωμένος από τον παππού του Ραβίνο Σσνέορ Ζάλμαν του Λιάντι μετά τον θάνατο της μητέρας του. Δραστήριος για την άσχημη κατάσταση του ρώσικου εβραϊσμού, εργάστηκε για να ελευθερώσει τους Καντονιστές, παιδιά Εβραίων που τα απήγαγαν και τα στρατολογούσαν στον στρατό του τσάρου. Είναι θαμμένος στο χωριό του Λουμπάβιτς, αφήνωντας επτά γιούς και δύο κόρες.

Ραβίνος Σσνέορ Ζάλμαν του Λιάντι / Άλτερ Ρέμπε / Ραβ (1745-1812). Χασιδιστής ραβίνος, αλαχική αρχή, και ιδρυτής του κινήματος Χαμπάντ. Γεννήθηκε στην Λιόζνα της Λευκορωσίας. Ήταν από τους βασικούς μαθητές του Μαγκίντ του Μέζεριτς. Ανάμεσα στα αναρίθμητα έργα του συμπεριλαμβάνονται η Τάνυα, ένα από τα πρώτα έργα που περιλαμβάνουν τις βασικές αρχές του Χαμπάντ Χασιδισμού και το Σσουλχάν Αρούχ α Ράβ, μια εκτεταμένη κωδικοποίηση του εβραϊκού νόμου. Είναι θαμμένος στο Χάντιατς, στην Ουκρανία και τον διαδέχθηκε ο γιός του, Ραβίνος Ντοβ Μπερ του Λουμπάβιτς.  

Ένα παράξενο δώρο - Βαγιγκάσς

To read it in English, click here

Blog Chanchie (2).png 

Πώς διαλέγετε δώρο για κάποιο αγαπημένο σας πρόσωπο; Το να πετύχει κανείς να προσφέρει το τέλειο δώρο δεν είναι εύκολο. Πρέπει να σκεφτούμε κάτι που ο αποδέκτης θα χαρεί να λάβει και και θα το αξιοποιήσει. Να μην προσφέρουμε ακριβά σοκολατάκια σε κάποιον που έχει ζάχαρο…

Στην περικοπή Βαγικάσς αυτής της εβδομάδας ο Ιωσήφ, αντιβασιλέας πια, αποκαλύπτει την ταυτότητά του στα αδέρφια του, που ήρθαν στην Αίγυπτο. Ύστερα από 22 δύσκολα χρόνια χωρισμού, όπου ο Ιακώβ νόμιζε πως ο Ιωσήφ ήταν πεθαμένος, λέει στα αδέρφια να πάνε γρήγορα να πουν τα καλά νέα στον Ιακώβ, ότι ο γιος του ζει και να τον φέρουν στην Αίγυπτο για να ξαναειδωθούν. Ο Ιωσήφ τους εφοδίασε με δώρα για τον Ιακώβ. Διαφέρει η γνώμη μεταξύ των Σοφών ως προς το ποια ήταν αυτά τα δώρα. Μερικοί λένε πως του έστειλε παλαιωμένο αιγυπτιακό κρασί, άλλοι λένε πως του έστειλε φάβα. Γιατί να στείλει στον πατέρα του τέτοια παράξενα δώρα; 

Ο Ιωσήφ δεν έστειλε απλά τρόφιμα, ήθελε να μεταφέρει ένα μήνυμα στον Ιακώβ.

Ο Ιωσήφ ήξερε πως η είδηση πως ακόμη ζει, δεν θα έφερνε μόνο χαρά στον Ιακώβ, αφού θα καταλάβαινε τι είχαν κάνει παλαιότερα τα παιδιά του στον αδερφό τους. Ακόμη και αν δεν  μάθαινε όλες τις λεπτομέρειες, η είδηση και μόνο θα ξυπνούσε πάλι όλο τον πόνο του. Ο Ιωσήφ προσπάθησε να καθησυχάσει τον πόνο του πατέρα του, στέλνοντας φάβα. Πρόκειται για ένα κλασικό αιγυπτιακό πιάτο, που φτιάχνεται από διασπασμένα όσπρια. Είχαν έναν συμβολισμό. Η τρομερή δυσκολία που πέρασαν με τον αναγκαστικό χωρισμό τους, ήταν αυτή που έφερε τον Ιωσήφ στη θέση του αντιβασιλέα, δίνοντάς του την δυνατότητα να ταΐσει την οικογένειά του στα χρόνια της πείνας. Η δυσκολία αποκάλυψε το καλό μέσα της. 

Επίσης, κατά τη διάρκεια των 22 χρόνων που ο Ιακώβ θρηνούσε τον Ιωσήφ, κανένας τους δεν ήπιε κρασί, που κάνει τον άνθρωπο χαρούμενο. Ο Ιωσήφ έστειλε στον πατέρα του παλαιό κρασί για να του πει πως όλα αυτά τα χρόνια δεν έχασε την ελπίδα του να ξαναειδωθούν. Γι’ αυτό και φύλαξε κρασί για να το έχει έτοιμο για όταν έρθει τελικά αυτή η χαρούμενη μέρα.

Οι δικές μας ζωές επίσης δεν είναι πάντα εύκολες. Ας εφοδιαστούμε με τα μηνύματα της φάβας και του παλιού κρασιού. Ας θυμόμαστε πως οι δυσκολίες τελικά είναι για το καλό μας και ας μην απελπιζόμαστε! Και αυτές οι δυσκολίες θα περάσουν.

Πολύ σύντομα ο Θ-ός θα μας φέρει τον Μεσσία και τότε θα πάψουν να υπάρχουν ο πόνος και οι δυσκολίες.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

 

Των φρονίμων τα παιδιά… - Μικέτς

To read it in English, click here

Blog Chanchie (1).png 

Στην περικοπή Μικέτς αυτής της εβδομάδας ο Φαραώ ονειρεύτηκε δύο παράξενα όνειρα.

Στο πρώτο όνειρο, ο Φαραώ είδε επτά παχιές και καλές αγελάδες να βόσκουν ήρεμα στον Νείλο. Έπειτα, ήρθαν επτά αδύνατες οι οποίες κατάπιαν μετά από λίγο τις παχιές αγελάδες, αλλά παρόλα αυτά παρέμειναν αδύνατες!

Το δεύτερο όνειρο έμοιαζε με το πρώτο, αλλά ήταν με στάχυα αντί για αγελάδες. Δυο ομάδες επτά σταχυών, μια ομάδα με παχιά στάχυα και μια ομάδα με αδύνατα στάχυα, φύτρωναν η μια δίπλα στην άλλη. Μέχρι που τα αδύνατα στάχυα κατάπιαν τα παχιά στάχυα αλλά παρόλα αυτά παρέμειναν αδύνατα!

Οι σύμβουλοι του Φαραώ δεν κατάφεραν να ερμηνεύσουν τα όνειρα με τρόπο που να τον ικανοποιήσει. Από την απελπισία του, ο Φαραώ διέταξε να του φέρουν τον Ιωσήφ από την φυλακή για να ερμηνεύσει εκείνος τα όνειρα. Η ερμηνεία του Ιωσήφ ήταν απλή. Η Αίγυπτος θα έχει επτά χρόνια αφθονίας και ύστερα θα ακολουθήσουν επτά χρόνια πείνας τόσο μεγάλης που θα ξεχαστούν τα χρόνια της αφθονίας. Ο Ιωσήφ συμπέρανε πως οι Αιγύπτιοι θα πρέπει να εκμεταλλευτούν τα χρόνια της αφθονίας και να μαζέψουν φαγητό για τα χρόνια της πείνας.

Εμείς επίσης έχουμε στις ζωές μας τον κύκλο της «πείνας» και της αφθονίας. Υπάρχουν εποχές που τα πράγματα πάνε καλά: είμαστε υγιείς, πετυχημένοι και ο τραπεζικός λογαριασμός είναι ικανοποιητικός. Αρκετές φορές, σε καλές εποχές, ξεχνάμε να επενδύσουμε χρόνο και ενέργεια για να καλλιεργήσουμε τις σχέσεις μας με τον/την σύζυγο και με τους φίλους μας και να αναπτύξουμε μια βαθιά σύνδεση με τον Θ-ό.

Όμως αργότερα έρχεται η εποχή της «πείνας», που περνάμε διάφορες δυσκολίες και ξαφνικά νιώθουμε την ανάγκη της βοήθειας από τους δικούς μας και από τον Θ-ό. Αλλά μπορεί να μην ξέρουμε πώς να επικοινωνήσουμε μαζί τους. Εάν δεν καλλιεργήσαμε τις σχέσεις μας τις εποχές της αφθονίας μας, δεν θα έχουμε τα εφόδια που μπορούν να μας βοηθήσουν να ξεπεράσουμε αυτή τη δύσκολη εποχή…

Το μυστικό είναι κατά την διάρκεια των εποχών της αφθονίας να προνοήσουμε και να προετοιμαστούμε για τις εποχές της «πείνας». Το να κρατάμε τη σωστή σειρά προτεραιότητας και να καλλιεργούμε όλα όσα είναι είναι πραγματικά σημαντικά, όπως οι σχέσεις μας με τους δικούς μας και η σύνδεση μας με τον Θ-ό, αυτά είναι που θα μας βοηθήσουν να ξεπεράσουμε τους δύσκολους καιρούς όταν έρθουν.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Υπάρχει κάτι πραγματικά άδειο στον κόσμο μας; - Βαγιεσσέβ

To read it in English, click here

Blog Chanchie (1).png 

Η περικοπή Βαγιεσσέβ αυτής της εβδομάδας μας διηγείται για τα παιδιά του Ιακώβ που ζήλευαν τον αδερφό τους Ιωσήφ. Τον μισούσαν τόσο πολύ που κάποια φορά που βρίσκονταν στο βοσκοτόπι αποφάσισαν να τον σκοτώσουν. Όμως ο Ρεουβέν, ο πρωτότοκος, τους σταμάτησε και πρότεινε να τον ρίξουν σε έναν άδειο λάκκο, έχοντας στο νου του να τον βγάλει από εκεί αργότερα. Τα αδέρφια συμφώνησαν και ο Ρεουβέν έφυγε. Μέχρι να γυρίσει ο Ρεουβέν τα αδέρφια είχαν ήδη βγάλει τον Ιωσήφ από τον λάκκο και τον είχαν πουλήσει ως σκλάβο σε περαστικούς εμπόρους. Ο Ιωσήφ κατέληξε στην Αίγυπτο και έπειτα από χρόνια έφερε εκεί την υπόλοιπη οικογένειά του, ξεκινώντας έτσι την ιστορία του Πέσαχ που θα ακολουθούσε χρόνια αργότερα.

Η Τορά περιγράφει τον λάκκο στον οποίο τα αδέρφια έβαλαν τον Ιωσήφ ως «άδειο λάκκο που δεν έχει νερό». Ακούγεται άκακο και αθώο, ε; Αλλά όπως ξέρουμε, η Τορά δεν χρησιμοποιεί άσκοπα τις λέξεις. Γιατί έπρεπε να διευκρινίσει πως ο άδειος λάκκος δεν έχει μέσα νερό; Είναι αυτονόητο. Οι Σοφοί μας εξηγούν πως έτσι η Τορά  υπονοεί ότι δεν υπάρχει κάτι τέτοιο, δηλαδή άδειος λάκκος. Αφού δεν είχε μέσα νερό, σημαίνει πως είχε μέσα φίδια και σκορπιούς…

Αυτός ο κανόνας ισχύει και για εμάς. Το μυαλό μας είναι πάντα απασχολημένο, δεν αδειάζει ποτέ. Αν δεν είναι απασχολημένο με θετικά πράγματα, αναγκαστικά σκέφτεται βλακείες και λιγότερο θετικά θέματα… Πρέπει να το γεμίσουμε με νερό – το οποίο συμβολίζει την Τορά.

Αυτός ο κανόνας λειτουργεί και αντίστροφα. Όταν κάποια αρνητική σκέψη έχει σφηνώσει στο μυαλό μας και δεν λέει να φύγει, δεν πρέπει να την πολεμήσουμε. Καλύτερα να μελετήσουμε κάτι από την Τορά, να ασχοληθούμε με κάτι θετικό. Έτσι οι αρνητικές σκέψεις θα φύγουν από μόνες τους.

Αυτό συνδέεται και με το Χανουκά, την γιορτή των φώτων που μόλις ξεκινά. Πώς μπορούμε να διώξουμε το σκοτάδι; Δεν χρειάζεται να πολεμήσουμε. Αρκεί να ανάψουμε φως.

Ας έχουμε πάντα τη σκέψη μας απασχολημένη με θετικά πράγματα. Ας μελετήσουμε την Τορά, ας σκεφτούμε ποιον μπορούμε να βοηθήσουμε και πώς. Όταν το μυαλό είναι γεμάτο και φωτεινό – το σκοτάδι δεν μπορεί να μπει.

Σσαμπάτ Σσαλόμ & Χαρούμενο Χανουκά!

Χάνα

Πως να αντιμετωπίσουμε τον «Ησαύ» μέσα μας; - Βαγισσλάχ

To read it in English, click here

Blog Chanchie.png 

Η ιστορία της περικοπής Βαγισσλάχ αυτής της εβδομάδας ακούγεται παράξενη. Όπως θυμόμαστε από τις προηγούμενες περικοπές, ο Ιακώβ πήρε τις ευλογίες του πατέρα του αντί για τον Ησαύ, ο οποίος θύμωσε πολύ και αποφάσισε να τον εκδικηθεί. Ο Ιακώβ απομακρύνθηκε και πήγε στην Χαράν, όπου δούλεψε, παντρεύτηκε, απέκτησε παιδιά και πλούτισε. 

Έπειτα από είκοσι χρόνια στην Χαράν, ο Ιακώβ επιστρέφει στη γη του Ισραήλ. Προτού αντιμετωπίσει τον Ησαύ, θέλει να μάθει εάν ο αδελφός του είναι ακόμα θυμωμένος ή τα χρόνια που πέρασαν τον ηρέμησαν. Για αυτόν το σκοπό, ο Ιακώβ στέλνει αγγέλους στον Ησαύ. Ξέρουμε όμως ότι ο Θ-ός δεν κάνει άσκοπα θαύματα, μόνο όταν έχει πραγματικά ανάγκη και νόημα. Γιατί έπρεπε οι αγγελιοφόροι του Ιακώβ να είναι άγγελοι και όχι απλοί θνητοί; 

Η απάντηση είναι πολύ απλή και στηρίζεται σε όσα γνωρίζουμε για τον Ησαύ. Ο Ησαύ δεν ήταν τίμιος και καλός άνθρωπος… Ήδη στα δεκαπέντε του χρόνια πραγματοποίησε την πρώτη του δολοφονία. Για να επιβιώσει κάποιος στην συνάντηση με τον Ησαύ, χρειαζόταν την δύναμη και την βοήθεια των αγγέλων.

Όλοι μας έχουμε μέσα μας έναν συμβολικό Ησαύ που εμποδίζει την πνευματική μας ανάπτυξη. Είναι η τάση μας να εστιάσουμε μόνο σε εγωιστικά και υλικά θέματα. Για να την αντιμετωπίσουμε και να ασχοληθούμε με τα πνευματικά και αλτρουιστικά  θέματα, δεν αρκούν οι συνηθισμένες δυνάμεις μας, χρειαζόμαστε αγγέλους, δηλαδή ενισχυμένες δυνάμεις. 

Οι δυνάμεις μας είναι το μυαλό και η καρδιά μας, που έχουν την δυνατότητα να παραμείνουν υψηλότερα από τις καθημερινές μας σκοτούρες. Αλλά για να αντιμετωπίσουμε τον «Ησαύ» μέσα μας, πρέπει να τις ενισχύσουμε. Για να μπορέσουν το μυαλό και η καρδιά να μας καθοδηγήσουν σε αυτή τη μάχη, πρέπει να τα γεμίσουμε με Θ-ϊκό και θετικό περιεχόμενο. Ένα μάθημα Τορά που παρακολουθήσαμε ή κάποιο βιβλίο ή ένα άρθρο για πνευματικά θέματα που διαβάσαμε, δίνει έμπνευση και “ξαναγεμίζει τις μπαταρίες” των δυνάμεών μας για να μπορέσουμε να τα καταφέρουμε.

Ας αξιοποιήσουμε και ας επωφεληθούμε τους αγγέλους μέσα μας, γεμίζοντας την καρδιά και το μυαλό μας με το σωστό περιεχόμενο.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Μια αισθητή απουσία - Βαγιετσέ

To read it in English, click here

Blog Chanchie (15).png 

Τι μπορεί κανείς να πει σε ένα υπάλληλο που νιώθει πως κανένας δεν θα το πάρει χαμπάρι αν λείψει μερικές μέρες από την δουλειά; Ή σε ένα παιδί που νομίζει ότι η απουσία του από το σχολείο θα περάσει απαρατήρητη; Είναι πολύ δύσκολο συναίσθημα... 

Στην περικοπή Βαγετσέ αυτής της εβδομάδας ο Ιακώβ φεύγει από την Μπεέρ Σσέβα και πηγαίνει προς την Χαράν, στους συγγενείς του. Εκεί ελπίζει να βρει την γυναίκα που θα παντρευτεί. Επίσης, θέλει να δραπετεύσει από τον αδελφό του Ησαύ, ο οποίος είναι πολύ θυμωμένος που ο Ιακώβ πήρε τις ευλογίες του πατέρα τους, και έχει άγριες προθέσεις απέναντι του. Γιατί όμως η Τορά πρέπει να μας αναφέρει πως ο Ιακώβ έφυγε από την Μπεέρ Σσέβα. Λέγοντας πως πάει προς την Χαράν, θα είχαμε καταλάβει πως ο Ιακώβ άφησε την πόλη στην οποία ήταν πριν, για να πάει στην άλλη.

Οι Σοφοί μας εξηγούν πως η Τορά το αναφέρει, για να μας πει πως η φυγή του Ιακώβ επηρέασε την πόλη. Όλοι οι κάτοικοι της Μπεέρ Σσέβα το ένιωσαν πως ο Ιακώβ δεν ήταν πια ανάμεσά τους. Όντως, ο Ισαάκ και η Ρεβέκκα ήταν ακόμα εκεί, αλλά ήταν πια ηλικιωμένοι και δεν ήταν τόσο κοινωνικοί με τους υπόλοιπους κατοίκους. Η παρουσία τους ήταν σημαντική για την πόλη, αλλά όχι τόσο όσο του Ιακώβ. Ο Ιακώβ ήταν ενεργός στην πόλη. Δεν νοιαζόταν μόνο για την προσωπική του πνευματική ανάπτυξη αλλά σκόρπιζε το φως και την γνώση στους συμπολίτες του.

Ας ακολουθήσουμε το παράδειγμα του Ιακώβ, ώστε να μπορούμε να πούμε στους εαυτούς μας πως αν λείψουμε – η απουσία μας θα είναι αισθητή. Οι καλές μας πράξεις και η θετική επιρροή μας, θα λείψουν στο περιβάλλον μας. Ας σκεφτούμε ποιες ζωές μπορούμε να επηρεάσουμε δείχνοντας την έγνοια μας, για παράδειγμα, με ένα τηλεφώνημα. Και ας μοιραστούμε τις γνώσεις μας με την οικογένεια και τους φίλους μας.

Ο τρόπος για να μην περνάμε με τον θετικό τρόπο απαρατήρητοι, είναι να πάρουμε πρωτοβουλία και να είμαστε ενεργοί.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Γιατί ο Ιακώβ μεταμφιέστηκε σε Ησαύ; - Τολντότ

To read it in English, click here

Blog Chanchie.png 

Στην Περικοπή Τολντότ αυτής της εβδομάδας, ο Ισαάκ και η Ρεβέκκα απέκτησαν δίδυμα: Τον Ησαύ και τον Ιακώβ. Τα παιδιά παρόλο που ήταν δίδυμα, δεν έμοιαζαν καθόλου. Ο Ησαύ ήταν κυνηγός, ληστής και δολοφόνος, ενώ ο Ιακώβ ήταν μελετητής, ένας τίμιος και δίκαιος άνθρωπος.

Όταν ο Ισαάκ έφτασε στην ηλικία των 123 ετών αποφάσισε να ευλογήσει τον πρωτότοκο του, τον Ησαύ. Η Ρεβέκκα, που ήξερε καλά τους χαρακτήρες των παιδιών της, φώναξε τον Ιακώβ, του φόρεσε τα ρούχα του Ησαύ και τον έστειλε στον πατέρα του, για να πάρει εκείνος τις ευλογίες. Και έτσι ακριβώς έγινε.

Αυτή είναι μια παράξενη ιστορία που δημιουργεί μεγάλες απορίες, στις οποίες οι Σοφοί μας φέρνουν πολλές ενδιαφέρουσες εξηγήσεις, (μερικές από τις οποίες αναλύονται στον τρέχοντα κύκλο διαλέξεων του JLI σχετικό με τις ιστορίες της Βίβλου).

Εδώ θα αναφερθούμε σε μία από τις εξηγήσεις στο βασικό ερώτημα: Γιατί ο Ιακώβ έπρεπε να λάβει τις ευλογίες μεταμφιεσμένος και προσποιούμενος τον Ησαύ;

Αν ο Ιακώβ λάμβανε τις ευλογίες ως ο εαυτός του, ως ένας δίκαιος και τίμιος μελετητής, θα υπήρχε η σκέψη πως οι ευλογίες αφορούν μόνο τους απόγονούς του, που του μοιάζουν. Δηλαδή, τους Εβραίους που ντύνονται και συμπεριφέρονται σαν Εβραίοι. Αλλά, υπάρχουν και Εβραίοι που δεν μοιάζουν με τον Ιακώβ, που άλλαξαν το ντύσιμο και την συμπεριφορά τους. Άραγε, συμπεριλαμβάνονται στις ευλογίες;

Αυτός είναι ο λόγος που ο Ιακώβ ήταν μεταμφιεσμένος σε Ησαύ. Για να συμπεριληφθούν στις ευλογίες όλοι οι Εβραίοι, ανεξαρτήτως από την εμφάνιση και την συμπεριφορά τους.. Γιατί ο κάθε Εβραίος έχει μέσα του μια Θ-ϊκή ψυχή που είναι πάντοτε ενωμένη με τον Θ-ό. Ακόμα και αν μοιάζει περισσότερο με τον Ησαύ παρά με τον Ιακώβ, είναι μέρος του εβραϊκού λαού.

Όταν το σκεφτόμαστε αυτό, η καρδιά μας γεμίζει με ευγνωμοσύνη και αγάπη προς τον Θ-ό που πάντα μας θέλει κοντά Του, νοιάζεται για το καλό μας και μας ευλογεί όλους.

Ας κάνουμε μια πράξη για να ανταποδώσουμε αυτήν την αγάπη. Μια προσευχή, λίγη μελέτη της Τορά, μια βοήθεια ή έναν καλό λόγο σε κάποιον που δεν είχαμε σκοπό να βοηθήσουμε. Έτσι θα επιταχύνουμε τον ερχομό του Μεσσία που όλοι περιμένουμε τόσο πολύ.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Το μυστικό μιας καλής ζωής - Χαγιέ Σαρά

To read it in English, click here 

Blog Chanchie (14).png 

Νομίζετε πως υπάρχει κάποιος που να μπορεί να πει πως ολόκληρη η ζωή του ήταν εξίσου καλή;

Στην περικοπή Χαγέ Σαρά αυτής της εβδομάδας διαβάζουμε για τον θάνατο της Σαρά, η οποία έζησε «εκατό χρόνια και είκοσι χρόνια και εφτά χρόνια». Ο περίπλοκος τρόπος αναφοράς της ηλικίας της Σαρά, επαναλαμβάνοντας τη λέξη «χρόνια» μας διδάσκει, σύμφωνα με τους Σοφούς μας, πως όλη της η ζωή ήταν εξίσου καλή.

Αν κοιτάξουμε όμως το βιογραφικό της Σαρά θα παραξενευτούμε πολύ. Η Σαρά έζησε πολλές περιπέτειες και η ζωή της δεν ήταν πάντα εύκολη. Λόγω της πείνας στη Γη του Ισραήλ έπρεπε με τον Αβραάμ να καταφύγει στην Αίγυπτο. Εκεί, λόγω της ιδιαίτερης ομορφιάς της, την πήραν στο παλάτι του Φαραώ και μόνο χάρη σε θαύμα ο Φαραώ δεν μπόρεσε να την ακουμπήσει και την ελευθέρωσε. Επίσης, περίμενε πολλά χρόνια για να αποκτήσει παιδιά και τελικά γέννησε στην ηλικία των 90 ετών. Πώς είναι δυνατόν να πάρουμε τα χρόνια της ακαρπίας και τα χρόνια της μητρότητας, τις μέρες με τον Αβραάμ και τις μέρες με τον Φαραώ, να τα βάλουμε όλα μαζί και να πούμε πως ήταν όλα εξίσου καλά;

Ας φανταστούμε έναν επιχειρηματία που έχει διάφορες επιχειρήσεις. Αν μια μέρα κερδίσει σε μία επιχείρηση χιλιάδες ευρώ, ενώ σε μια άλλη επιχείρηση χάσει πενήντα λεπτά, θα χαρεί πολύ. Αν τον ρωτήσουν πώς και δεν είναι λυπημένος με τα πενήντα λεπτά που έχασε δεν θα καταλάβει καν την ερώτηση – αφού έχει κερδίσει μερικές χιλιάδες ευρώ!

Έτσι είναι και με κάποιον που ζει μια ζωή γεμάτη νόημα. Έχει έναν σημαντικό σκοπό στη ζωή του, πέρα από την επιβίωση και τις υλικές απολαύσεις. Έτσι, όταν έχει διάφορες δυσκολίες, αυτές δεν τον καταστρέφουν.? Το επίκεντρο της ζωής του δεν είναι τα υλικά θέματα. Σαν τον επιχειρηματία που είναι συγκεντρωμένος και απασχολημένος με τα χιλιάδες ευρώ και δεν σκοτίζεται για τα πενήντα λεπτά.

Το ίδιο ισχύει με την Σαρά: Είχε μια ζωή γεμάτη νόημα, με τον σημαντικό σκοπό να διαδώσει την πίστη στον Έναν και μοναδικό Θ-ό. Δεν την κατέβαλαν οι διάφορες περιπέτειες της ζωής της.

Τώρα ζούμε σε παράξενες εποχές. Άλλα όσο η ζωή μας είναι γεμάτη με νόημα και επικεντρωμένη σε καλούς σκοπούς, τόσο οι δυσκολίες της ζωής θα μας επηρεάζουν λιγότερο.

Ας αφιερώσουμε μερικά λεπτά κάθε μέρα να συλλογισθούμε: Ποιος είναι ο σκοπός της ζωής μας; Τι την γεμίζει με νόημα; Έτσι, θα μπορέσουμε να δούμε τα όσα σπουδαία κάνουμε, και τι επιρροή έχουμε στο περιβάλλον μας. Αυτό θα μας δώσει κουράγιο, ιδιαίτερα σε δύσκολους καιρούς, και κίνητρο να κάνουμε ακόμα περισσότερα.

Έτσι σίγουρα, όπως η Σαρά, θα μπορούμε να πούμε ότι όλα τα χρονιά μας ήταν σημαντικά και καλά.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Δεν έχω έμπνευση. Τι να κάνω; - Βαγερά

To read it in English, click here

Blog Chanchie (13).png 

Μερικές φορές νιώθουμε τελείως κενοί από έμπνευση. Υπάρχει νόημα να συνεχίσουμε να πράττουμε διάφορα καλά πράγματα σαν ρομπότ, χωρίς συναίσθημα;

Η Αφταρά αυτής της εβδομάδας, Β' Βασιλέων 4:1-37, αφηγείται μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Μία χήρα πήγε στον προφήτη Ελισσαίο (Ελισσά). Λόγω των χρεών της, οι  δανειστές ήθελαν να πάρουν να τα παιδιά της ως σκλάβους. Πήγε λοιπόν να ζητήσει την ευλογία και τη βοήθειά του προφήτη. Εκείνος την ρώτησε τι της είχε απομείνει στο σπίτι. Αυτή απάντησε πως είχε μόνο μια μικρή κανάτα με λάδι. Ο Ελισσαίος της είπε να φέρει όσα περισσότερα άδεια σκεύη είχε, ακόμα και να δανειστεί και από τις γειτόνισσες της. Μετά της είπε να γεμίσει τα σκεύη με το λίγο λάδι που είχε στην κανάτα της. Τότε συνέβη θαύμα και η μικρή κανάτα γέμισε όλα τα σκεύη με λάδι, λύνοντας το οικονομικό της πρόβλημα.

Οι ιστορίες της Τορά, εκτός από την κυριολεκτική τους σημασία, έχουν και ένα μεταφορικό μήνυμα να μας διδάξουν. Αλληγορικά, η χήρα γυναίκα είναι η ψυχή που έχασε τη φωτιά της και την έμπνευσή της (στα εβραϊκά η λέξεις ισς – άντρας και εσς – φωτιά μοιάζουν). Οι δυνάμεις του κακού θέλουν να πάρουν τα παιδιά της, δηλαδή τα συναισθήματά της, και να τα στρέψουν στο να υπηρετούν και να απασχολούνται με κακά θέματα.

Όταν η ψυχή ρωτιέται ποιο χαρακτηριστικό της έχει μείνει πιστό και γεμάτο συναίσθημα για τα Θ-ϊκά θέματα, εκείνη απαντά πως δεν της έχει μείνει σχεδόν τίποτα. Μόνο η εσωτερική δύναμη, η πίστη που βρίσκεται βαθιά μέσα στη ψυχή έχει απομείνει. Πρόκειται για κάτι πολύ βαθύ που συνήθως δεν εκφράζεται στην καθημερινή ζωή, παρά μόνο σε ιδιαίτερες περιστάσεις όπως το Γιόμ Κιπούρ ή υπό απειλή ή κίνδυνο.

Η καθοδήγηση δεν αργεί να έρθει: Γέμισε το σπίτι σου με άδεια σκεύη, κάνε όσες περισσότερες καλές πράξεις, παρόλο που είναι άδειες από συναίσθημα και έμπνευση. Αρχίζοντας από αυτήν την πίστη που πάντα υπάρχει στην καρδιά ενός  Εβραίου, οι άδειες πράξεις θα γεμίσουν. Το συναίσθημα θα έρθει.

Ας μην αφήσουμε τις «άδειες» εποχές χωρίς έμπνευση να μας σταματήσουν. Οι Μιτσβότ έχουν αξία ακόμα και αν δεν τις κάνουμε με συναίσθημα. Μέσω της πράξης θα έρθει και η έμπνευση.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Πώς να φύγουμε από τη ζώνη ασφαλείας μας - Λεχ Λεχά

 To read it in English, click here

 Blog Chanchie (12).png

Φανταστείτε πως θέλετε να πάτε κάπου που δεν έχετε πάει ποτέ οδηγώντας. Πληκτρολογείτε τη διεύθυνση στο GPS και περιμένετε να ακούσετε τις οδηγίες. Αλλά, αντί να σας πει οδηγίες για την διαδρομή, σας εξηγεί από πού να φύγετε: «βγες από την οδό Ηρακλείτου αριθμό 43». Αν αυτό συμβεί με το GPS, μάλλον το μηχάνημα έχει τρελαθεί. Αλλά θα εκπλαγείτε να μάθετε πως έτσι ακριβώς ο Θ-ός δίνει κατευθύνσεις στον Αβραάμ, στην Παρασσά Λεχ Λεχά αυτής της εβδομάδας.

Ο Θ-ός απευθύνεται στον Αβραάμ και με μεγάλη λεπτομέρεια του λέει από πού να φύγει «… από την γη σου, από την γενέτειρά σου και από το πατρικό σου σπίτι» αλλά δεν του λέει πού να πάει. Αναφέρει μόνο: «… προς τη γη που θα σου δείξω». Αλλά, γιατί ο Θ-ός πρέπει να περιγράψει στον Αβραάμ από πού να φύγει. Αφού το ξέρει. Δεν θα ήταν καλύτερο να του πει πού να πάει;

Η εντολή του Θ-ού στον Αβραάμ, να βγει και να φύγει από όπου βρίσκεται, δεν αφορά μόνο το κυριολεκτικό περπάτημα, αλλά έχει και μεταφορική έννοια. Ο Θ-ός εξηγεί στον Αβραάμ πως για να προχωρήσει πρέπει να «βγει» από τον εαυτό του, από την ζώνη ασφαλείας του. Αυτό εκφράζεται στις τρεις λεπτομέρειες που αναφέραμε πριν, σχετικά με το από πού ο Αβραάμ πρέπει να φύγει. Από πού πρέπει όλοι μας να «φύγουμε» για να προχωρήσουμε.

Πρώτον, πρέπει να αφήσουμε πίσω τον χαρακτήρα μας που τον συμβολίζει η γη. Άλλοι είναι πιο αυστηροί, άλλοι πιο χαλαροί. Άλλοι είναι ευσυγκίνητοι, άλλοι πολύ σοβαροί. Για να προχωρήσουμε όμως πρέπει να ξεπεράσουμε τους εαυτούς μας και να κάνουμε το σωστό, ακόμη και αν δεν ταιριάζει με τον χαρακτήρα μας. Ακόμα και αν δεν ταιριάζει με αυτό που έχουμε συνηθίσει να κάνουμε. Να διαλέγουμε το πιο σωστό και όχι το πιο εύκολο.

Δεύτερον, πρέπει να αφήσουμε την γενέτειρά μας, δηλαδή τις επιρροές του πολιτισμού που μεγαλώσαμε. Ο καθένας επηρεάζεται από την κοινωνία του και τις συνήθειες του τόπου του. Όμως το τι είναι διαδεδομένο ή συνηθίζεται δεν θα πρέπει να είναι μέρος των αποφάσεών μας. Δεν πρέπει να φοβόμαστε να είμαστε διαφορετικοί από τους άλλους, όσο ξέρουμε πως αυτό που κάνουμε είναι το σωστό.

Τέλος, πρέπει να αφήσουμε το πατρικό μας σπίτι. Το σπίτι που μεγαλώσαμε μας επηρεάζει πολύ, αλλά δεν μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε ως δικαιολογία. Αν αποκτήσαμε μια κακιά συνήθεια στο σπίτι, πρέπει να την ξεφορτωθούμε. Αν δεν τηρούσαν οι γονείς μας κάποια Μιτσβά, αυτό δεν σημαίνει πως και εμείς δεν έχουμε υποχρέωση να την τηρούμε. Επιπλέον, όσες καλές συνήθειες μάθαμε στο σπίτι μας, θα πρέπει να τις υιοθετήσουμε σαν δικές μας. Να μην τις κάνουμε μόνο και μόνο επειδή έτσι έκαναν οι γονείς μας, αλλά επειδή εμείς νιώθουμε πως είναι κάτι σημαντικό.

Ας ξεπεράσουμε τους εαυτούς μας, ας βγούμε από την ζώνη ασφαλείας μας, ας μην αφήσουμε τις συνήθειες μας και το περιβάλλον μας, οικογενειακό ή κοινωνικό, να μας σταματήσει! Ας σκεφτούμε κάτι στην ζωή μας που έχουμε μπλοκάρει λόγο του χαρακτήρα μας, των συνήθειών μας ή του φόβου του «τι θα πουν όλοι οι άλλοι».

Ας αποφασίσουμε ένα μικρό βήμα που θα κάνουμε για να ξεπεράσουμε αυτό το εμπόδιο. Δεν θα είναι εύκολο. Αλλά ακόμα και ένα μικρό βήμα μπορεί να μας πάει πολύ μακριά.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Τα τρία θύματα του κουτσομπολιού - Νόαχ

To read it in English, click here

Blog Chanchie (10).png

 

Η περικοπή Νόαχ αυτής της εβδομάδας ξεκινάει λέγοντας: «Αυτή είναι η γενεαλογία του Νώε». Θα περιμέναμε η συνέχεια της πρότασης να είναι τα ονόματα των παιδιών του Νώε. Αντί για αυτό, η Τορά σταματάει για να περιγράψει τον ίδιο τον Νώε και να μας πει πως ήταν ένας δίκαιος άνθρωπος και μόνο μετά αναφέρεται στα ονόματα των παιδιών του. Γιατί αυτή η απόκλιση από το αρχικό θέμα;

Για να απαντήσουμε αυτό το ερώτημα, θα πρέπει πρώτα να καταλάβουμε κάτι ακόμα.

Το Ταλμούδ αναφέρει πως το λασσόν αρά (κυριολεκτικά κακιά γλώσσα, δηλαδή κουτσομπολιό) «σκοτώνει» μεταφορικά τρεις ανθρώπους: αυτόν που διηγείται το κουτσομπολιό, αυτόν που το ακούει και το άτομο για το οποίο μιλάνε. Μπορούμε να καταλάβουμε γιατί τιμωρούνται ο/η κουτσομπόλης/α και το ακροατήριο του/της, αφού το λασσόν αρά είναι πολύ σοβαρή αμαρτία, αλλά γιατί πρέπει να υποφέρει ο καημένος που γι’ αυτόν μίλησαν;

Όταν μιλάμε, αποκαλύπτουμε τις σκέψεις μας, που προηγουμένως ήταν κρυμμένες. Γενικά, τα λόγια μας έχουν μεγάλη δύναμη στο να αποκαλύψουν κρυμμένα πράγματα. Όταν κάποιος μιλάει για τα κακά χαρακτηριστικά ή τις κακές πράξεις κάποιου ανθρώπου, αποκαλύπτει αυτό το κακό και το ενδυναμώνει. Έτσι, το λασσόν αρά επηρεάζει και τον καημένο για τον οποίο έγινε η συνομιλία.

Το ίδιο ισχύει και με τα θετικά λόγια. Όταν μιλάμε για τα καλά πράγματα που έχει κάποιος, τα βοηθάμε να φανερωθούν και να ενδυναμωθούν ακόμα περισσότερο.

Αυτός είναι και ο λόγος που η Τορά σταματά και αναφέρει καλά λόγια για τον Νώε, για να ενδυναμώσει τα θετικά του. Γιατί αυτός, που ήταν ο μόνος τίμιος άνθρωπος σε όλον τον πλανήτη, χρειαζόταν μεγάλη δύναμη να μην παρασυρθεί προς το κακό, όπως οι άλλοι.  

Ας ακολουθήσουμε αυτήν την διαδρομή στην προσωπική μας ζωή και στις προσωπικές μας σχέσεις. Ας μιλάμε για τα καλά χαρακτηριστικά και τις καλές πράξεις των άλλων και όχι το αντίστροφο. Έτσι ο κόσμος μας θα είναι γεμάτος καλύτερους ανθρώπους και θα είναι πολύ πιο ευχάριστος και ασφαλής.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

«Ας γίνει φως»! - Μπερεσσίτ

To read it in English, click here

Untitled design (22).png 

Χρόνια Πολλά!

Σήμερα έχουμε πολλές αρχές. Αυτή την εβδομάδα ξαναρχίζουμε την ανάγνωση της Τορά από την αρχή, αφού την ολοκληρώσαμε το Σιμχάτ Τορά. Είναι επίσης η αρχή του έκτου (!) χρόνου αυτής της στήλης, Τορά για Τώρα. Τέλος, η περικοπή Μπερεσσίτ ξεκινά με την περιγραφή της Δημιουργίας του Κόσμου, την αρχή των πάντων.

Το πρώτο πράγμα που ο Θ-ός δημιούργησε την πρώτη ημέρα της Δημιουργίας ήταν το φως. Αυτό όμως είναι παράξενο. Αφού το φως δεν είναι κάποιο ανεξάρτητο δημιούργημα. Χρησιμεύει μόνο όταν υπάρχει κάποιος, φυτό, ζώο ή άνθρωπος, που μπορεί να επωφεληθεί από αυτό. Γιατί τότε ο Θ-ός άρχισε με αυτό την Δημιουργία; Το φως θα μπορούσε να περιμένει να δημιουργηθεί κοντά στη δημιουργία των φυτών την τρίτη ημέρα.

Όμως είναι σαν ένας αρχιτέκτονας που χτίζει ένα σπίτι. Πριν ξεκινήσει, ετοιμάζει το πλάνο και ορίζει τον προορισμό του. Έτσι και ο Θ-ός, στην αρχή της Δημιουργίας, όρισε τον προορισμό και τον σκοπό του, το φως, με την πνευματική του έννοια. Όταν φωτίζουμε κάποιο αντικείμενο, το αποκαλύπτουμε. Μεταφορικά, όταν φωτίζουμε κάτι ή κάποιον, αποκαλύπτουμε τις ικανότητές και τις δυνάμεις που έχει, τον σκοπό της ύπαρξης του.

Πολλοί αρκούνται στο να θεωρούν τους εαυτούς τους ως καλούς ανθρώπους, μόνο επειδή ζουν ειρηνικά και δεν βλάπτουν κανέναν. Αν ο Θ-ός ήθελε απλά να μην βλάψουμε τον κόσμο, δεν θα έπρεπε να μας δημιουργήσει. Αν δεν είχαμε γεννηθεί σίγουρα δεν θα ενοχλούσαμε κανέναν.

Ο Θ-ός αναμένει από εμάς κυρίως την θετική πράξη του φωτίσματος, να αποκαλύψουμε το καλό και την Θ-ϊκότητα στο καθετί και στον καθένα. Δεν αρκεί να μην ενοχλούμε, πρέπει να βοηθήσουμε. Δεν αρκεί να μην καταστρέφουμε, πρέπει να χτίσουμε.

Σαν τον Θ-ό στην αρχή της Δημιουργίας, ας αφιερώσουμε μία στιγμή στην αρχή της δημιουργικής μας ημέρας για να θυμηθούμε τον σκοπό και τον προορισμό της δημιουργίας μας, δηλαδή το να φωτίσουμε. Ας αφήσουμε αυτήν την σκέψη να οδηγήσει και να κατευθύνει την υπόλοιπη ημέρα. Έτσι οι μέρες μας θα είναι πιο θετικές, πιο φωτεινές, και ο κόσμος θα γίνει καλύτερος, μέχρι που τελικά θα έρθει ο Μεσσίας, χάρη σε εμάς και τις πράξεις μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.