Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Ο ζητιάνος που κέρδισε το λαχείο - Έκεβ

To read it in English, click here

feedback-3240007__340.jpg 

Ένας ζητιάνος ρωτήθηκε τι θα έκανε με τα λεφτά εάν κέρδιζε το λαχείο. Απάντησε αμέσως πως θα έχτιζε μια πολύ ιδιαίτερη συναγωγή. Μια συναγωγή που μόνο ο ίδιος θα είχε άδεια να μαζέψει χρήματα!

Μπορεί να δώσουμε οικονομική βοήθεια σε έναν ζητιάνο, αλλά θέλει πολύ περισσότερο κόπο ώστε να αλλάξει ο τρόπος που σκέπτεται…

Στην περικοπή Εκέβ αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής περιγράφει την έρημο που έπρεπε να διασχίσουν για να φτάσουν στη Γη της Επαγγελίας ως μεγάλη και τρομερή, όπου υπάρχουν φίδια, σκορπιοί κ.α. Η Έρημος συμβολίζει την εξορία όπου είμαστε και τώρα, μέχρι να έρθει ο Μεσσίας.

Το σκεπτικό πολλών ανθρώπων είναι ότι ο κόσμος γύρω μας είναι σπουδαίος και σημαντικός. Ότι πρέπει να υπολογίζουμε την γνώμη των άλλων όταν παίρνουμε αποφάσεις…  Ότι ένα σημαντικό κριτήριο επιλογής είναι πόσο δημοφιλής είναι μια συγκεκριμένη πράξη. Αν κάτι είναι δημοφιλές, αξίζει να το κάνουμε, αν όχι, τότε γιατί να είμαστε οι μόνοι που θα το πράξουμε; Ίσως να μην έχουμε μέσα μας αρκετή αυτοπεποίθηση να κάνουμε αυτό που νομίζουμε σωστό.

Με αυτό το σκεπτικό όμως, δεν θα πάμε μακριά. Γιατί κάπως έτσι, ακολουθώντας συνεχώς το δημοφιλές και το σύνηθες, χάνεται σταδιακά η ιδιαίτερη προσωπικότητα και η ξεχωριστή ταυτότητα του κάθε ανθρώπου. Γινόμαστε ίδιοι, σαν όλους τους υπόλοιπους.

Έτσι και εμείς, για να βγούμε από την εξορία μας, πρέπει να αλλάξουμε το σκεπτικό μας. Να σκεφτόμαστε ελεύθερα! Η Έρημος που πρέπει να διασχίσουμε για να φτάσουμε στη Γη της Επαγγελίας μας, δεν είναι «μεγάλη και τρομερή». Δηλαδή, ο «κόσμος» δεν έχει την μεγάλη σημασία που του αποδίνουμε. Ο Θ-ός μας έχει επιλέξει για κάποιο σκοπό και μας έχει δώσει τη δύναμη να κάνουμε το σωστό.

Ακόμα και αν κανένας άλλος από τους γύρω μας δεν αφιερώνει χρόνο στην μελέτη της Τορά, ακόμα κι αν είμαστε οι μόνοι στο περιβάλλον μας που με τίποτα δεν θα φάμε γαλακτοκομικά μαζί με κρέας, ακόμα και αν είμαστε οι μόνοι στην τάξη μας που δεν αντιγράφουμε στα διαγωνίσματα, ακόμα και αν είμαστε οι μόνοι στην γειτονία μας που διαχωρίζουμε τα σκουπίδια μας σε ανακυκλώσιμα και μη, αυτό δεν πρέπει να μας αποθαρρύνει.

Μακάρι σύντομα να αλλάξουμε σκεπτικό και ο Θ-ός επίσης να μας βγάλει από την εξορία, φέρνοντας μας τον Μεσσία, που θα μας ελευθερώσει από όλα τα προβλήματα και τις έγνοιες μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η αληθινή σημασία του Σσεμά Ισραέλ - Βαετχανάν

To read it in English, click here

shema crop.jpg 

Ένας Αμερικάνος τουρίστας πήγε για διακοπές στο Ισραήλ. Γυρνώντας, ρωτήθηκε πώς ήταν εκεί. Ο τουρίστας απάντησε: «Τι υπέροχη χώρα! Εδώ υπάρχουν τόσοι Εβραίοι που δεν ξέρουν εβραϊκά, ενώ εκεί ακόμα και τα τετράχρονα μιλάνε τέλεια εβραϊκά!»

Αλλά ακόμη και κάποιος που δεν ξέρει τέλεια εβραϊκά γνωρίζει τη βασική προσευχή «Σσεμά Ισραέλ Αδο-νάι Ελο-ένου, Ανδο-νάι Εχάντ». Ή στην ελληνική μετάφραση «Άκουσε Ισραήλ, ο Κύριος ο Θ-ός σου, ο Κύριος είναι Ένας». Αυτή είναι η πρώτη προσευχή που διδάσκουμε στα μικρά, μόλις αρχίζουν να μιλάνε και με αυτή τη προσευχή οι Εβραίοι φεύγουν από την ζωή. Τη λέμε κάθε πρωί και κάθε βράδυ.

Αφού όμως είναι τόσο σημαντική και κεντρική στη ζωή μας, ας προσπαθήσουμε λίγο να καταλάβουμε το βάθος της.

Λέγοντας το Σσεμά Ισραέλ δεν εννοούμε μόνο πως ο Θ-ός είναι ο μοναδικός Θ-ός, και δεν υπάρχει άλλος. Εννοούμε πως είναι πραγματικά Μοναδικός, δεν υπάρχει τίποτα εκτός από τον Θ-ό. Ο κόσμος μας είναι ένα μαζί Του. Ό,τι βλέπουμε είναι πραγματικά μια «επέκταση» του Θ-ού.

Αυτός δημιουργεί τον κόσμο κάθε στιγμή, ξανά και ξανά. Αν σταματούσε ο Θ-ός να αναδημιουργεί τον κόσμο και να μας δίνει ζωή έστω για μια στιγμή, ο κόσμος θα επέστρεφε στο τίποτε. Όπως οι ήρωες σε ταινία που μοιάζουν πραγματικοί, αλλά αν  η μηχανή προβολής σταματήσει για μια στιγμή να τους προβάλει, θα πάψουν να υπάρχουν...

Αν το σκεφτούμε λίγο, αυτό είναι θαυμάσιο. Κάθε δευτερόλεπτο, ο Θ-ός αναδημιουργεί εμένα, δηλαδή θέλει εμένα εδώ, στον κόσμο Του, για να εκπληρώσω την αποστολή μου.

Αυτή η σκέψη μας ενθαρρύνει να Τον αγαπάμε και να τηρούμε τις εντολές Του, όπως λέμε στη συνεχεία του Σσεμά Ισραέλ.

Ας αποφασίσουμε όλοι μας, κάθε βράδυ πριν πάμε για ύπνο, να λέμε το Σσεμά Ισραέλ. Δεν μας παίρνει ούτε δυο λεπτά και είναι ένα υπέροχο κλείσιμο για την ημέρα μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ

Χάνα

Πώς να ασκούμε σωστή κριτική - Ντβαρίμ

To read it in English, click here

boy not listening crop.jpg 

Ποιο είναι αυτό που μισείτε να ακούτε περισσότερο από όλα;

Πολλοί μάλλον θα απαντούσαν πως είναι η κριτική. Μια κριτική μπορεί να μας βγάλει όλο τον αέρα από τα πανιά και να μας κάνει να προτιμήσουμε να μην κάνουμε τίποτα. Μας αποδυναμώνει από το να προσπαθούμε.

Από την άλλη, όμως, χρειαζόμαστε την κριτική. Γιατί μόνο έτσι μπορούμε να βελτιωθούμε. Ο άνθρωπος συνήθως δεν βλέπει τα πράγματα που πρέπει να βελτιώσει στο εαυτό του...

Υπάρχει τρόπος να ειπωθεί μια καλή κριτική;

Στην περικοπή Ντβαρίμ αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής ξεκινάει την τελευταία του ομιλία προς τον εβραϊκό λαό. Σε αυτήν την ομιλία επιπλήττει τους Εβραίους για τις αμαρτίες τους. Ο Μωυσής δεν περιγράφει με λεπτομέρειες τις αμαρτίες, μόνο τις υπαινίσσεται. Επίσης, κατακρίνει τις αμαρτίες αλλά δείχνει κατανόηση προς τους αμαρτωλούς.

Για παράδειγμα, για να αναφερθεί στην αμαρτία με το Χρυσό Μοσχάρι, μιλάει για ένα μέρος που λέγεται «Ντέι Ζαάβ», δηλαδή «Αρκετός Χρυσός». Δεν υπάρχει όμως μέρος με αυτήν την ονομασία. Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για την αμαρτία. Αλλά ο Μωυσής δείχνει κατανόηση: Είχαν τόσο πολύ χρυσάφι που τους ήταν τόσο δύσκολο να μην παρασυρθούν...

Όταν η κριτική λέγεται με τόση αγάπη και έγνοια, με αληθινά καλές προθέσεις, ο άλλος τη δέχεται.

Ας προσπαθήσουμε να ακολουθήσουμε το παράδειγμα του Μωυσή. Αν είναι να ασκήσουμε κριτική, να σκεφτόμαστε καλά τι θέλουμε να πούμε και να μη βιαστούμε. Να σκεφτόμαστε με αγάπη και κατανόηση τον παραλήπτη της κριτικής μας, να διαλέξουμε με προσοχή τις λέξεις μας ώστε να μη τον ντροπιάσουμε ή να τον πληγώσουμε. Έτσι η κριτική θα είναι όντως χρήσιμη.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Τι έμαθα στην κατασκήνωση - Ματότ Μασέι

To read it in English, click here

summer camp crop.jpg 

Χτες τελείωσε η κατασκήνωση όπου ήμουν ομαδάρχισσα, μια κατασκήνωση στη Γαλλία για κορίτσια 15-16 χρονών από όλο τον κόσμο. Τρεις εβδομάδες που 24 ώρες το εικοσιτετράωρο ήμουν, μαζί με το υπόλοιπο υπέροχο προσωπικό, αφοσιωμένη στα κορίτσια.

Τώρα που σας γράφω, σχεδόν όλες έχουν φτάσει πίσω στα σπίτια τους και ήδη μου λείπουν πάρα πολύ. Νομίζω πως όλες μας γυρίσαμε από την κατασκήνωση καλύτεροι άνθρωποι από ότι ήμασταν πριν. Προσωπικά, ένα από τα σπουδαία πράγματα που έμαθα, ήταν να μην κρίνω τους άλλους με την πρώτη ματιά. Ακόμα και εκείνα τα κορίτσια που φαίνονταν πως το μόνο που θέλουν να κάνουν, είναι παράπονα, ό,τι και να κάναμε. Παρόλα αυτά τις αγαπήσαμε και ανακαλύψαμε πως, τελικά είναι πολύ καλά και γλυκά κορίτσια... Δεν ήταν εύκολο, αλλά άξιζε τον κόπο.

Αυτή η πρόκληση, του να αγαπήσουμε, βρίσκεται και στην περικοπή Ματότ-Μασέι αυτής της εβδομάδας.

Οι Εβραίοι έπρεπε να πολεμήσουν το λαό της Μαδιάμ, που τους είχε επιτεθεί χωρίς κανένα λόγο. Η χώρα τους δεν ήταν στη διαδρομή των Εβραίων, αλλά αυτοί επιτέθηκαν για να τους εξοντώσουν.

Οι πόλεμοι που έκαναν οι Εβραίοι με τους διάφορους λαούς, δεν ήταν μόνο για λόγους άμυνας ή κατάκτησης. Ο κάθε λαός συμβολίζει μια αρνητική δύναμη που πρέπει να καταπολεμήσουμε και να υπερνικήσουμε.

Η λέξη Μαδιάμ (Μιντιάν στα εβραϊκά), προέρχεται από τη ρίζα της λέξης Μαντόν, που σημαίνει καυγά. Η Μαδιάμ συμβολίζει το μίσος που έχουμε για κάποιον άλλο, χωρίς συγκεκριμένο λόγο. Μίσος, απλά επειδή η ύπαρξή του μας ενοχλεί...

Σύμφωνα με το Ταλμούδ, αυτό το αναίτιο μίσος ήταν και ο λόγος της καταστροφής του Δεύτερου Ναού. Πρέπει να το καταπολεμήσουμε και να το σταματήσουμε. Αλλά πώς;

Στον αρχικό πόλεμο με το λαό της Μαδιάμ, ο Μωσσέ έπρεπε να είναι ανακατεμένος προσωπικά. Ο Μωσσέ, που ο Θ-ός τον περιγράφει ως τον σεμνότερο άνθρωπο στον κόσμο, μας δείχνει τον τρόπο να νικήσουμε και την μάχη εναντίον αυτού που συμβολίζει η Μαδιάμ, το μίσος χωρίς λόγο.

Ο τρόπος είναι η σεμνότητα. Αν θεωρώ, ότι μόνο εγώ είμαι σημαντικός άνθρωπος, φυσικά όλοι οι άλλοι με ενοχλούν. Ο καθένας που μιλάει και τολμάει να σκεφτεί πως κάτι αξίζει, απειλεί την ύπαρξή μου. Αλλά με σεμνότητα και με την σκέψη μας για τους άλλους αντί για τον εαυτό μας, μπορούμε να τους αγαπήσουμε πραγματικά.

Ας διαλέξουμε μια μικρή πράξη, που μπορούμε να κάνουμε για να πολεμήσουμε την αρνητική δύναμη που συμβολίζει η Μαδιάμ. Να καλημερίσουμε τους άλλους με χαμόγελο, να ακούσουμε τον άλλον μέχρι το τέλος της πρότασης χωρίς να τον διακόψουμε κτλ.

Χάρη στην αγάπη μας, του ενός για τον άλλον, είθε ο Θ-ός να μας στείλει τον Μεσσία τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!                                                                                         

Χάνα

Γιατί δεν προσκλήθηκαν Βασιλιάς και Αρχιερέας -Πινχάς

To read it in English, click here

glasses love crop.jpg 

Μια φορά ένας Εβραίος έκανε παράπονο στον Ρέμπε, Ραβίνο Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον, για κάποιον ραβίνο που σκεφτόταν μόνο τον εαυτό του και δεν τον ενδιέφερε το σύνολο του εβραϊκού λαού. Ο Ρέμπε χαμογέλασε και του είπε πως θέλει να του μιλήσει για έναν ενδιαφέροντα εβραϊκό νόμο.

Όταν υπήρχε ο Ναός, μια φορά το χρόνο γινόταν μια μεγάλη συνέλευση με όλους τους μεγάλους ραβίνους για να αποφασίσουν αν θα διακήρυτταν αυτόν το χρόνο ως δίσεκτο[i], προσθέτοντας έναν επιπλέον μήνα Αντάρ (όπως ήταν φέτος) ή όχι. Παρόλο που όλοι οι σημαντικοί άνθρωποι προσκαλούνταν σ’ αυτή τη συνέλευση, οι δυο σημαντικότεροι δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν, ο βασιλιάς και ο αρχιερέας. Γιατί;

Ο βασιλιάς δεν καλούνταν επειδή είχε συμφέρον να προσθέσει έναν ακόμα μήνα. Πλήρωνε τους στρατιώτες του μισθό για ολόκληρο το χρόνο, άρα αν ο χρόνος μάκραινε θα είχε μεγάλο κέρδος. Τον αρχιερέα δεν τον καλούσαν για τον αντίθετο λόγο. Το δικό του συμφέρον ήταν να μην μακρύνει ο χρόνος. Αν θα προστεθεί ένας ακόμα μήνας, το Γιόμ Κιπούρ θα έπεφτε αργότερα, πιο κοντά στο χειμώνα. Ο αρχιερέας έπρεπε να πάει 5 φορές στο Μίκβε αυτήν την ιερή ημέρα και όσο αργότερα έπεφτε το Γιόμ Κιπούρ, τόσο πιο κρύο θα ήταν το νερό του Μίκβε...

Ο Ρέμπε εξήγησε στον άνθρωπο, ότι κανένας δεν μπορεί να είναι σίγουρος πως ο ίδιος δεν θα σκεφτεί και το προσωπικό του συμφέρον. Ακόμα και κάποιος σε υψηλό πνευματικό επίπεδο όπως ο αρχιερέας, παρόλο που επρόκειτο για ένα πολύ μικρό όφελος (ελάχιστους βαθμούς θερμοκρασίας στο Μίκβε), δεν μπορούσε να εμπιστευθεί τον εαυτό του.

Αυτό το σκεπτικό είχε και ο Μωυσής στην περικοπή Πινχάς αυτής της εβδομάδας. Πέντε γυναίκες,ο πατέρας των οποίων είχε πεθάνει στην έρημο και δεν είχαν αρσενικά αδέρφια, ήρθαν στον Μωυσή να ζητήσουν να κληρονομήσουν το μερίδιο του πατέρα τους στη γη του Ισραήλ. Εξήγησαν στον Μωυσή πως ο πατέρας τους δεν πέθανε σε ένα από τα μεγάλα αμαρτήματα του λαού στην έρημο, όπως η επανάσταση του Κόραχ εναντίον του Μωυσή.

Ο Μωυσής δεν τους απάντησε, και ρώτησε τον Θ-ό. Ενώ ο Μωυσής ήξερε τον νόμο, δεν ήθελε να κρίνει ο ίδιος, γιατί είχε κατά κάποιον τρόπο δωροδοκηθεί. Οι γυναίκες, λέγοντας του πως ο πατέρας τους δεν είχε πάρει μέρος στην επανάσταση του Κόραχ εναντίον του, τον είχαν λίγο καλοπιάσει. Ο Μωυσής το συνειδητοποίησε αυτό και ζήτησε από τον Θ-ό να αποφασίσει στη θέση του.

Ο καθένας μας, αγαπά τον εαυτό του και όπως ξέρουμε, η αγάπη καλύπτει όλα τα λάθη. Είναι πολύ σημαντικό να μην κρίνουμε και να μην παίρνουμε σημαντικές αποφάσεις μόνοι μας, γιατί ίσως να μην βλέπουμε σωστά ολόκληρη την εικόνα. Είμαστε σαν δωροδοκημένοι...

Η Μισσνά μας λέει να επιλέξουμε έναν ραβίνο, κάποιον που εκτιμάμε και μπορούμε να συμβουλευτούμε για τις σημαντικές μας αποφάσεις. Κάποιον ουδέτερο που θα μπορέσει να μας βοηθήσει να αποφασίσουμε σωστά.

Αν ακόμα και ο Μωυσής αρνήθηκε να αποφασίσει μόνος του όταν επρόκειτο για θέμα που τον αφορούσε προσωπικά, τότε πως μπορούμε εμείς; Οπωσδήποτε πρέπει να συμβουλευόμαστε κάποιον ουδέτερο.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα


 

[i](Κάθε 2-3 χρόνια πρέπει να υπάρχει ένας δίσεκτος χρόνος ώστε να εναρμονίζεται το σεληνιακό έτος, (που έχει 11,5 μέρες λιγότερες), με το ηλιακό. Αυτό είναι σημαντικό ώστε το Πέσαχ να πέφτει πάντοτε την  άνοιξη, όπως γράφει η Τορά.)

Γιατί άλλαξε ο Υπουργός Άμυνας - Μπαλάκ

To read it in English, click here

fear-2019930_960_720 crop.jpg 

Τις μέρες πριν τον πόλεμο των έξι ημερών, όλο το Ισραήλ βρισκόταν σε φόβο και ανησυχία. Σε αυτές τις κρίσιμες μέρες ο λαός ζήτησε να αλλάξει ο Υπουργός Άμυνας Λέβι Εσσκόλ, πράγμα που όντως έγινε. Γιατί όμως; Επειδή όταν βγήκε στο ραδιόφωνο να ενημερώσει το λαό για το τι συμβαίνει, κόμπιαζε στα λόγια του, με αποτέλεσμα όλοι να πανικοβληθούν ακόμα περισσότερο από όσο ήδη ήταν.

Ένας καλός αρχηγός κρίνεται στις κρίσιμες ώρες. Πρέπει να είναι πηγή δύναμης για το λαό του και όχι το αντίθετο, όπως ο βασιλιάς Μπαλάκ στη περικοπή αυτής της εβδομάδας.

Η περικοπή αρχίζει λέγοντας πως ο Μπαλάκ, ο βασιλιάς του Μωάβ, άκουσε πως οι Εβραίοι νίκησαν τους Εμορίτες και έτσι όλοι οι Μωαβίτες φοβήθηκαν τους Εβραίους. Αλλά πώς μια είδηση που άκουσε ο βασιλιάς μπορεί να επηρεάζει και να τρομάζει όλο το λαό;

Ο Ράσσι, Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί, εξηγεί πως ο Μπαλάκ δεν κατάφερε να συγκρατηθεί και να το κρατήσει μυστικό. Οι Μωαβίτες ούτως ή αλλιώς δεν είχαν τη δύναμη να πολεμήσουν τους Εβραίους, γι’ αυτό ο Μπαλάκ κάλεσε τον μάγο Μπιλάμ για να καταραστεί τους Εβραίους και να τους πολεμήσει με μη συμβατικά μέσα. Τότε γιατί έπρεπε ο βασιλιάς να αποκαλύψει αυτό το στρατιωτικό μυστικό σε όλο του λαό του και να τους βάλει σε πανικό;

Αντίθετα, στην παρασσά της προηγούμενης εβδομάδας, είδαμε τον Μωυσή, που ανησυχούσε για τον πόλεμο με τον Ογκ, τον βασιλιά του Μπασσάν. Ο Ογκ πριν πολλά χρόνια είχε βοηθήσει τον Αβραάμ, γι’ αυτό του δόθηκε μακροζωία και έζησε τόσα χρόνια. Τώρα ο Μωυσής φοβόταν μήπως χάρη σε αυτή τη πράξη, ο Ογκ θα νικήσει στον πόλεμο. Ο Θ-ός καθησύχασε τον Μωυσή, πως όλα θα πάνε καλά και όντως έτσι και έγινε. Παρατηρήστε όμως, ότι η ανησυχία ήταν μόνο του Μωυσή και την μοιράστηκε μόνο με τον Θ-ό. Ο λαός δεν ήξερε τίποτα...

Υπάρχουν άνθρωποι, σαν τον Μπαλάκ, που η καρδιά και τα ένστικτά τους, τους κυβερνούν και αντιδρούν παρορμητικά. Υπάρχουν άνθρωποι, σαν τον Μωυσή, που ακούνε μεν τι λέει η καρδιά τους, αλλά το μυαλό τους αποφασίζει.

Εσείς σαν ποιον θέλετε να είστε;

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ένας ευχάριστος Ιουδαϊσμός - Χουκάτ

To read it in English, click here

banner-1090830_960_720 questions.jpg 

Γιατί υπάρχουν άνθρωποι που ο Ιουδαϊσμός τους γεμίζει χαρά και ικανοποίηση, ενώ άλλοι που τους φέρνει βαρεμάρα;

Γιατί για μερικούς ο Ιουδαϊσμός είναι ενδιαφέρων και ελκυστικός, ενώ για άλλους καθόλου;

Γιατί ένας άνθρωπος δεν μπορεί να φανταστεί τη μέρα του χωρίς να βάλει Τεφιλίν, ενώ ο άλλος δεν τα έχει αγγίξει από το Μπαρ Μιτσβά του, 30 χρόνια πριν.

Γιατί μια γυναίκα περιμένει όλη την εβδομάδα την προσευχή του Σσαμπάτ στη συναγωγή, ενώ μία άλλη ανυπομονεί να τελειώσει η λειτουργία για να φύγει.

Στην περικοπή Χουκάτ αυτής της εβδομάδας, μαθαίνουμε για την Μιτσβά (εντολή) της Κόκκινης Δαμαλίδας. Αυτή είναι μια ανεξήγητη Μιτσβά που πρέπει να τηρούμε έτσι, γιατί έτσι είπε ο Θ-ός. Κανένας δεν καταλαβαίνει τη λογική της, εκτός από τον Μωυσή.

Σύμφωνα με το Μιντράσς, ο Θ-ός είπε στον Μωυσή πρώτα να αποδεχτεί τη Μιτσβά όπως είναι, ως ανεξήγητο Θ-ϊκό νόμο και μετά θα του αποκαλύψει το λόγο της ύπαρξης της.

Σχεδόν σε όλες τις ερωτήσεις που αφορούν τον Ιουδαϊσμό, υπάρχουν απαντήσεις. Αλλά για να τις κατανοήσουμε πρέπει να είμαστε πρόθυμοι να ακούσουμε. Κάποιος μπορεί να ακούσει μια πολύ ωραία επεξήγηση. Αλλά αν δεν είναι έτοιμος να αποδεχτεί κάτι καινούριο ως σωστό, τίποτα δεν θα μπορέσει να τον πείσει. Αν όμως έχουμε ανοιχτό μυαλό και προθυμία να ακούσουμε, τότε ο Ιουδαϊσμός αποδεικνύεται ως το πιο λογικό πράγμα στον κόσμο.

Αυτή είναι η απάντηση στις ερωτήσεις που θέσαμε στην αρχή. Για να μπορέσουμε να συνδεθούμε με τον Ιουδαϊσμό, θα πρέπει να θέλουμε πραγματικά να τον κατανοήσουμε. Να πιστεύουμε ότι πρόκειται για κάτι καλό και θετικό. Αν δεν θέλουμε να πειστούμε, τίποτα δεν θα καταφέρει να μπει μέσα μας.

Ας είμαστε σαν τον Μωυσή. Ο Μωυσής δέχτηκε τη Μιτσβά με πίστη και μετά την κατανόησε. Εμείς θα πρέπει να πιστέψουμε πως ο Ιουδαϊσμός έχει πολλά να μας διδάξει. Αυτή η πίστη είναι η αφετηρία για να τον ανακαλύψουμε, να τον κατανοήσουμε και να τον ευχαριστηθούμε.

Έτσι σίγουρα θα φέρουμε τον Μεσσία σύντομα, ακόμα και σήμερα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ο τέλειος συνδυασμός χρωμάτων - Κοράχ

To read it in English, click here

flower-field-250016_960_720 crop.jpg 

Ο εκτυπωτής που έχουμε στη φοιτητική εστία όπου μένω, εκτυπώνει μόνο σε ασπρόμαυρες αποχρώσεις. Όλα τα ενδιάμεσα χρώματα τα κάνει γκρι, άρα όταν εκτυπώνουμε φωτογραφίες δεν βγαίνουν όμορφες...

Με έναν τέτοιο εκτυπωτή μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα, αλλά τι κάνουμε με ανθρώπους που λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο; δηλαδή που βλέπουν τη ζωή πολύ απλοϊκά, όλα είναι είτε άσπρα, είτε μαύρα, είτε καλά, είτε κακά.

Ο Κόραχ ζήλεψε όταν είδε αρκετούς συγγενείς του, σαν τον Μωυσής και τον Ααρών, να παίρνουν υψηλές θέσεις στη εβραϊκή αρχηγεία, ενώ εκείνος τίποτα. Η σταγόνα, όμως, που ξεχείλισε το ποτήρι και οδήγησε τον Κόραχ σε επανάσταση, ήταν η ιστορία των κατάσκοπων που διαβάσαμε την προηγούμενη εβδομάδα.

Οι κατάσκοποι ήθελαν να μείνουν στην έρημο. Προτιμούσαν να αφοσιωθούν στη μελέτη της Τορά, πράγμα που δεν θα μπορούσαν να κάνουν στη γη του Ισραήλ, λόγω της απασχόλησής τους με τη αγροτική εργασία (ενώ στην έρημο θα έτρωγαν το Μάνα, χωρίς να δουλέψουν). Ο Μωυσής τους εξήγησε πως το σημαντικότερο είναι οι πράξεις, όχι η μελέτη.

Εδώ ο Κόραχ αναρωτήθηκε: Αν η μελέτη ήταν σημαντικότερη, τότε εννοείται ότι ο Μωυσής και ο Ααρών πρέπει να είναι αρχηγοί. Η γνώση τους στη Τορά είναι μεγαλύτερη. Αλλά εάν οι πράξεις είναι αυτό που μετράει, τότε γιατί ο Μωυσής είναι καλύτερος από άλλους; Όλοι τρώνε την ίδια Ματσά, φοράνε την ίδια Τσιτσίτ και ανάβουν τα ίδια κεριά του Σσαμπάτ. Δεν υπάρχει καμία διαφορά ανάμεσά τους.

Το λάθος του Κόραχ και των κατασκόπων ήταν ότι ήταν ακραίοι. Οι κατάσκοποι από την μια, έδωσαν έμφαση στη θεωρητική μελέτη και στα ωραία συναισθήματα και παράτησαν την πράξη. Ο Κόραχ από την άλλη νόμιζε πως μια απλή τεχνική πράξη αρκεί, παραμελώντας τη μελέτη και το συναίσθημα – την καβανά.

Ο σωστός είναι ο μέσος δρόμος. Ένας όμορφος συνδυασμός της τεχνικής πράξης με την σκέψη και το συναίσθημα. Δεν είναι όλα άσπρο–μαύρο στη ζωή... Χρειαζόμαστε και τα δύο.

Ας σκεφτούμε κάποια σημαντική πράξη που κάνουμε καθημερινά και την οποία θα μπορούσαμε να εμπλουτίσουμε με σκέψη και συναίσθημα. Ένα δώρο χωρίς σκέψη ή συναίσθημα δεν έχει μεγάλη αξία...

Ας αναλογιστούμε μια σκέψη ή κάποιο συναίσθημα που δεν εκφράζεται στον υλικό κόσμο και ας αρχίσουμε να το φανερώνουμε με πράξεις. Μια αγάπη χωρίς πράξεις δεν έχει μεγάλη αξία...

Η επιτυχία του σωστού συνδυασμού πράξης και συναισθήματος είναι το πιο όμορφο πράγμα – σαν μια πολύχρωμη εικόνα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Τι κάνουμε την κρίσιμη στιγμή… - Σσλαχ

To read it in English, click here

tsitsit.jpg 

Τι μπορεί να μας κρατήσει στις δύσκολες στιγμές;

Αρκετές φορές, όλες οι όμορφες θεωρίες ξεχνιούνται την κρίσιμη στιγμή…

Πόσοι γονείς έχουν τύψεις, γιατί φώναξαν στα παιδιά τους αφού χίλιες φορές αποφάσισαν να τους μιλάνε ήρεμα; Πόσοι νέοι δεν έχουν κοιμηθεί στις 3 το πρωί, παρόλο που εκατοντάδες φορές υποσχεθήκαν στους εαυτούς τους πως θα πάνε για ύπνο πιο νωρίς; Πόσα παιδιά τρώνε τιμωρίες επειδή χτύπησαν τους συμμαθητές τους, αν και έχουν μάθει και συζητήσει τόσες φορές πόσο άσχημη είναι η βία; Πόσοι άνθρωποι που κάνουν αυστηρή δίαιτα βρίσκουν τους εαυτούς τους να τρώνε μια τούρτα 3 οροφών; Τα παραδείγματα είναι ατέλειωτα... Τι μπορούμε να κάνουμε ώστε οι όμορφες θεωρίες και αποφάσεις να κρατήσουν στον αληθινό κόσμο;

Σε κάτι τέτοιες καταστάσεις, το μυαλό και η λογική δεν αρκούν. Χρειάζεται κάτι υλικό, κάποια πράξη σαν υπενθύμιση.

Αυτή είναι μια από τις εξηγήσεις που έχει η μιτσβά του τσιτσίτ, για την οποία μαθαίνουμε στην περικοπή Σσλαχ αυτής της εβδομάδας. Το τσιτσίτ είναι ένα τετράγωνο ρούχο που φοράνε οι άντρες και τα αγόρια συνήθως κάτω από τη μπλούζα τους. Έχει 4 γωνίες, που στην καθεμιά είναι δεμένες 8 ειδικές κλωστές, με 5 κόμπους. Η αριθμητική αξία της λέξης τσιτσίτ στα εβραϊκά είναι 600 και μαζί με τους 5 κόμπους και 8 κλωστές μας κάνει 613 - όπως οι 613 μιτσβότ της Τορά.

Το τσιτσίτ μας θυμίζει πως ο Θ-ός μας κοιτάζει και ανυπομονεί να μας δει να καταφέρνουμε να κάνουμε αυτό που Εκείνος θέλει. Αυτή η υλική υπενθύμιση μπορεί πολλές φορές να μας σώσει από το να παραστρατήσουμε και να παραδοθούμε στα ένστικτα μας.

Τα τσιτσίτ δεν ειναι ακριβά, ούτε ενοχλούν όταν τα φοράνε, ούτε είναι φανερά σε όλους. Προτιμάμε να βάζουμε τις κλωστές έξω από το ρούχο, για να τις βλέπουμε, αλλά ακόμα και αν είναι κρυμμένες μέσα στο ρούχο, ή στην τσέπη του παντελονιού, πάλι κάνουν τη δουλειά τους. Γιατί να μην αρπάξουμε την ευκαιρία να κάνουμε, όχι με πολλή δυσκολία, μια ακόμη μιτσβά που θα χαροποιήσει τον Θ-ό;

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Χάνα

Η δημιουργία ενός σημαντικού βιβλίου - Μμπεααλοτχά

To read it in English, click here 

 book-2160539__340 crop.jpg

Γιατί άνθρωποι πάνε στη δουλειά κάθε μέρα;

Μια ενδιαφέρουσα έρευνα ανακάλυψε πως 90% των ανθρώπων θα συνέχιζαν να δουλεύουν ακόμα και αν κέρδιζαν το λαχείο. Γιατί; Επειδή ο άνθρωπος χρειάζεται κάτι να τον γεμίζει.

Η περικοπή Μπεααλοτχά αυτής της εβδομάδας αρχίζει με την εντολή του ανάμματος της Μενορά, κάτι που έκανε ο αρχιερέας, ο Ααρών, κάθε πρωί. Οι Σοφοί μας εξηγούν πως αυτή η εντολή δόθηκε αφού ο Ααρών απογοητευμένος. Στα εγκαίνια του Φορητού Ναού (Σκηνή του Μαρτυρίου) όλοι οι αρχηγοί των φυλών έφεραν θυσίες, εκτός από τον Ααρών... Ο Θ-ός τον καθησύχασε εξηγώντας πως εκείνος είχε έναν διαφορετικό και σημαντικό ρολό, να ανάβει κάθε μέρα την Μενορά.

Γιατί όμως ο Ααρών ένοιωθε απογοητευμένος; Ήταν σπουδαίος και σεμνός άνθρωπος. Σίγουρα δεν προερχόταν από ζήλεια...

Ο καθένας έρχεται στον κόσμο για κάποιον σημαντικό ρόλο. Πρέπει να κάνουμε ότι μπορούμε για να τον ολοκληρώσουμε σωστά και να μας γεμίζει. Όταν τα καταφέρνουμε, νοιώθουμε μια τεράστια χαρά και ικανοποίηση. Από την άλλη, αν δεν τα καταφέρνουμε, μας κάνει να νιώθουμε μια εσωτερική αδυναμία. Σαν να μας πήραν κάτι πολύ ουσιαστικό από τον εαυτό μας.

Ο Θ-ός καθησύχασε τον Ααρών πως ο ρόλος του δεν χάθηκε. Υπήρχε κάτι ιδιαίτερο που μόνο αυτός μπορούσε να κάνει - το άναμμα της Μενορά.

Πριν 500 χρόνια, στην Κρακοβία της Πολωνίας, ο Ραβίνος Μωσσέ Ίσσερλες, γνωστός ως Ραμά, ξεκίνησε το έργο της ζωής του, ένα βιβλίο όπου θα συγκέντρωνε και θα ταξινομούσε όλους τους νόμους, που ήταν διασκορπισμένοι σε όλο το Ταλμούδ και τα βιβλία επεξηγήσεων των ραβίνων. Στη μέση της συγγραφής, έφτασε στα χέρια του ένα παρόμοιο βιβλίο, που έγραψε ο Ραβίνος Γιοσέφ Κάρο στην οθωμανική αυτοκρατορία. Ένα βιβλίο που εμπεριείχε ακριβώς  αυτά που ήθελε να κάνει και ο Ραμά…

Ο Ραμά περιγράφει πως τρόμαξε. Όλος ο κόπος του θα πήγαινε στράφι; Αυτό που ένοιωσε δεν ήταν θυμός αλλά απογοήτευση. Ο Ραμά δεν προσπάθησε να σταματήσει τη δημοσίευση του άλλου βιβλίου. Απλά ένοιωθε αδύναμος, άδειος που του πήραν το ρολό του, το έργο της ζωής του.

Τελικά ο Ραμά βρήκε την λύση. Πήρε το βιβλίο του Ραβίνου Γιοσέφ Κάρο, που περιείχε όλους τους νόμους και τα έθιμα των Σεφαραδιτών και πρόσθεσε τα έθιμα των Ασσκενάζι, στα σημεία εκείνα όπου διαφέρουν. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν καλύτερο. Τώρα αυτό το βιβλίο - Το Σσουλχάν Αρούχ - βρίσκεται σε κάθε εβραϊκή βιβλιοθήκη στον κόσμο.

Ο καθένας μας έχει έναν πολύ σημαντικό ρολό στον κόσμο μας. Όποιος θέλει να τον κάνει, ο Θ-ός τον βοηθά και τα καταφέρνει. Αρκεί εμείς να κάνουμε το πρώτο βήμα.

Ποιος είναι ο δικός σας ρόλος;

Σσαμπάτ Σσαλόμ

Χάνα

 

Μια χαζή πράξη - Νασό

To read it in English, click here

User-Manual_featured crop.jpg 

Τι σας θυμίζει η λέξη αμαρτία;

Για μερικούς σημαίνει ντροπή, για άλλους κόλαση, σε άλλους θυμίζει κάτι το διασκεδαστικό.

Σύμφωνα με τους Σοφούς μας, μια αμαρτία είναι, πρώτα απ΄όλα, μια πολύ χαζή πράξη.

Διάβασα μια μέρα ένα πολύ παράξενο γράμμα που έγραψε ένας πελάτης στον τεχνικό που έγραψε το βιβλιαράκι με τις οδηγίες λειτουργίας για την καινούρια κάμερα που μόλις αγόρασε.

«Αγαπητέ κύριε, κρατάω ένα βιβλιαράκι που έγραψες και που παρέλαβα μαζί με την καινούρια κάμερα που αγόρασα. Η κάμερα έχει πολλά κουμπιά, πολλούς διακόπτες και διάφορα φωτάκια. Όλα αυτά ανήκουν σε μένα! Πώς τολμάς να μου πεις τι να κάνω με το καθένα; Εγώ και μόνο εγώ θα αποφασίσω τι να κάνω με το κάθε κουμπί και τι σημαίνει το κάθε φωτάκι».

Οι Σοφοί μας εξηγούν που ο καθένας που αμαρτάνει μοιάζει με αυτόν τον χαζό πελάτη. Αγνοώντας τις εντολές του Θ-ού, τις οδηγίες λειτουργίας του κόσμου που Αυτός έφτιαξε, μπορεί κάποιος να κάνει κάτι κακό, διεφθαρμένο, εγωιστικό, καταστροφικό, ηδονιστικό, περιφρονητικό ή δειλό, αλλά πρωτίστως κάνει κάτι πολύ χαζό.

Ας είμαστε έξυπνοι. Ας μελετήσουμε την Τορά, που περιέχει τις οδηγίες λειτουργίας αυτού του κόσμου και της ζωής μας. Ας σκεφτούμε μια στιγμή πριν πράξουμε. Είναι έξυπνη αυτή η πράξη; Συνήθως τις περισσότερες αμαρτίες τις διασκεδάζουμε στη αρχή αλλά τις μετανιώνουμε μετά...

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Πήρα μόνο ένα like! - Σσαβουότ

To read it in English, click here

like-1135176 crop.jpg 

Όποιος χρησιμοποιεί facebook μάλλον γνωρίζει αυτό το περιστατικό.

Σκεφτήκατε μια πανέξυπνη πρόταση ή πήρατε μια τέλεια φωτογραφία. Το βάλατε στο facebook και ήσασταν σίγουροι πως μέσα σε μερικά λεπτά θα είχατε δεκάδες like. Περνάει η ώρα και τίποτα. Μόνο μερικές ώρες μετά ένας άνθρωπος πατάει like.

Πώς θα νιώθατε; Απογοητευμένοι; Απελπισμένοι;

Κάτι παρόμοιο συνέβη στο Θ-ό.

Πριν ο Θ-ός δώσει την Τορά στον εβραϊκό λαό, αφηγείται το Μιντράσς, πήγε και την πρότεινε σε όλους τους υπόλοιπους λαούς του κόσμου. Αλλά κανένας δεν την ήθελε... Στον ένα λαό δεν άρεσε η απαγόρευση της κλοπής, στον άλλο η απαγόρευση του φόνου και στον τρίτο οι αυστηροί νόμοι του γάμου που απαγορεύουν μοιχεία. Δεν πήρε ούτε ένα like. Μέχρι που έφτασε στον εβραϊκό λαό που συμφώνησε και ήθελε να παραλάβει την Τορά.

Υπολογίζοντας με σημερινούς όρους μάρκετινγκ, η καμπάνια του Θ-ού δεν είχε μεγάλη επιτυχία.

Αλλά, στον αληθινό κόσμο η Τορά είχε τεράστια επιτυχία. Αντίθετα με όλους τους υπόλοιπους ειδωλολατρικούς αρχαίους πολιτισμούς, ο Εβραϊσμός ακόμα ζει και βασιλεύει. Επέζησε τόσες απειλές. Έκαψαν τα βιβλία της Τορά , απαγόρευσαν την μελέτη της. Οι Εβραίοι όμως συνεχίζουν να την σπουδάζουν και να την τηρούν μέχρι και σήμερα και τα μηνύματα της μας αφορούν όλους. Τορά για Τώρα, όπως λέγεται και το μπλογκ μου :-).

Ένα μήνυμα, επίκαιρο στις μέρες μας, είναι να διαλέγουμε το σωστό, όχι αυτό που είναι πιο δημοφιλές και μαζεύει τα περισσότερα like.

Αυτή τη Κυριακή 9/6/19 (& Δευτέρα 10/6/19) θα γιορτάσουμε τη γιορτή του Σσαβουότ, την ημέρα που κάναμε αυτήν τη σοφή επιλογή, κατά την οποία ο Θ-ός μας έδωσε την Τορά. Ελάτε να το ξαναζήσετε, ακούγοντας τις Δέκα Εντολές στη Χαμπάντ στις 11:00, με πολλές εκπλήξεις.

Συνεχίστε τη σοφή επιλογή μελετώντας τη Τορά και στην καθημερινή σας ζωή. Τα μαθήματα του Jewish Learning Institute στη Χαμπάντ, τα ιδιαίτερα μαθήματα με τους Ραβίνο Μέντελ ή Ραβίνο Νατάν ή με την Νεχάμα για θέματα που αφορούν τις γυναίκειες μιτσβότ ή με το αυτόνομο σερφάρισμα στο Chabad.gr, μπορούν να είναι μια καλή αρχή.

Σας άρεσε; Πατήστε like! Μμμ, δεν είναι και τόσο ανάγκη τελικά.

Σσαμπάτ Σσαλόμ & Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα Χέντελ

Ένα ψάρι εκτός νερού - Μπεχουκοτάι

To read it in English, click here

fish-2733323 crop.jpg 

Τι είδους ανταμοιβή θα περιμέναμε να υπόσχεται μια θρησκεία; Μάλλον θα απαντήσατε τον παράδεισο ή κάποια εξωκοσμική αίσθηση και διάφορα άλλα τέτοια καλά πνευματικά πράγματα.

Η περικοπή Μπεχουκοτάι αυτής της εβδομάδας μας δίνει άλλη απάντηση. «Αν τηρήσετε τις Εντολές Μου και μελετήστε την Τορά Μου», λέει ο Θ-ός, «… θα σας ανταμείψω. Θα έχετε βροχές, καλές συγκομιδές, μεγάλη αφθονία, ειρήνη, υγεία…» και ούτω καθεξής υλικές ευλογίες που η Τορά περιγράφει με μεγάλη λεπτομέρεια.

Γιατί όμως η Τορά δίνει τόση μεγάλη έμφαση στην υλική ανταμοιβή;

Επειδή η Τορά είναι μέρος της ζωής μας σε αυτόν τον υλικό κόσμο.

Όταν οι Ρωμαίοι κυριαρχούσαν στο Ισραήλ, απαγόρευσαν τη μελέτη της Τορά. Ο Ραβίνος Ακίβα, όμως, συνέχισε να μελετάει και να διδάσκει την Τορά. Όταν ρωτήθηκε γιατί συνεχίζει παρόλο τον κίνδυνο, εξήγησε ότι: «Όπως τα ψάρια δεν μπορούν να εγκαταλείψουν το νερό, έτσι ο Εβραίος δεν μπορεί να αποσυνδεθεί από την Τορά». Η Τορά είναι μέρος της ύπαρξης μας.

Αυτός είναι ο λόγος που η ανταμοιβή δεν είναι μόνο πνευματική αλλά και υλική. Επειδή αφοράη ζωή μας, πρέπει να εκφραστεί επίσης στα υλικά και σωματικά μέρη της ζωής μας. Όπως για παράδειγμα, μια αληθινή χαρά, που δεν μένει μόνο στη καρδιά,αλλά φτάνει μέχρι τα πόδια, που αρχίζουν να χορεύουν.

Ας σκεφτούμε πώς μπορούμε αυτή την εβδομάδα, να δώσουμε στην Τορά πρακτική έκφραση στην καθημερινή μας ζωή. Για παράδειγμα, να αποφύγουμε να φάμε μαζί γαλακτοκομικά και κρέας, να πούμε το Σσεμά Ισραέλ πριν πάμε για ύπνο, να κάνουμε γρήγορα κάτι που οι γονείς μας ζήτησαν κτλ.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η λάθος σειρά - Μπεάρ

To read it in English, click here

nature-213364 crop.jpg 

Στην περικοπή Μπεάρ αυτής της εβδομάδας διαβάζουμε για την Μιτσβά της Σσμιτά (αγρανάπαυσης). Οι αγρότες στο Ισραήλ καλλιεργούν τα χωράφια τους έξι χρόνια, ενώ ηέβδομη χρονιά είναι Σσμιτά, κάτι σαν Σσαμπάτ για τα χωράφια. Για έναν ολόκληρο χρόνο αφήνουν τα χωράφια τους χωρίς καλλιέργεια και αφιερώνουν χρόνο για την μελέτη της Τορά και γενικότερα στο να είναι λίγο πιο πνευματικοί. Τι τρώνε λοιπόν αφού αφήνουν τα χωράφια ακαλλιέργητα;

Ο Θ-ός υποσχέθηκε πως όσοι τηρούν την Σσμιτά θα έχουν ιδιαίτερη ευλογία στα χωράφια τους την έκτη χρονιά και θα φυτρώσει αρκετή σοδειά για 3 χρόνια (6ο, 7ο, 8ο, αφού χρειάζεται χρόνος μέχρι να φυτρώσουν όσα σπέρνουν στην αρχή της όγδοης).

Ποια κατά τη γνώμη σας θα ήταν η σωστή σειρά να γραφτεί αυτή η εντολή στη Τορά; Εγώ θα έλεγα να πούμε: όταν έρθεις στη γη του Ισραήλ θα καλλιεργείς τη γη 6 χρόνια και στον 7ο χρόνο θα κάνεις Σσμιτά. Δηλαδή να είναι γραμμένη χρονολογικά.

Η Τορά όμως το γράφει ανάποδα. Αρχίζει με τον 7ο χρόνο, τη Σσμιτά και μόνο μετά αναφέρεται στα 6 χρόνια αγροτικής εργασίας. Γιατί; Για να μας υπενθυμίσει κάτι πολύ σημαντικό.

Ο στόχος του κάθε Εβραίου δεν είναι η αγροτική εργασία, ή γενικώς η οποιαδήποτε εργασία. Δεν ήρθαμε στον κόσμο για να κερδίσουμε όσα περισσότερα χρήματα μπορούμε... Έχουμε μια πιο πνευματική αποστολή, να κάνουμε τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος. Ένα μέρος όπου μπορούμε να νιώσουμε τη παρουσία του Θ-ού, μέσω της μελέτης της Τορά και της τήρησης των Μιτσβότ.

Έτσι, για να είναι ξεκάθαρες οι προτεραιότητες, η Τορά διαλέγει αυτήν τη σειρά. Η εργασία είναι απαραίτητη, αλλά ο αληθινός στόχος της είναι να φτάσουμε στον έβδομο χρόνο, όπου θα ασχοληθούμε αποκλειστικά με τον Θ-ό και την πνευματικότητα. Όταν το έχουμε αυτό στο νου μας, και τα έξι χρόνια παίρνουν άλλη διάσταση, και ακόμα και η κοσμική εργασία γίνεται πνευματική.

Οι περισσότεροι από εμάς δεν είμαστε αγρότες. Αλλά έχουμε μια δική μας μικρή Σσμιτά, το εβδομαδιαίο Σσαμπάτ. Την 7η μέρα δεν εργαζόμαστε και αφιερώνουμε το χρόνο μας στην αποστολή μας. Ανάβουμε τα κεριά του Σσαμπάτ, κάνουμε Κιντούσς, τρώμε γιορτινό γεύμα, προσευχόμαστε, αναπαυόμαστε και το σημαντικότερο, θυμίζουμε στους εαυτούς μας πως δεν ήρθαμε στον κόσμο μόνο για να κερδίσουμε λεφτά. Έχουμε μια πιο σημαντική αποστολή και όταν τη κάνουμε, ο Θ-ός θα μας φέρει τον Μεσσία!

Σκεφτείτε τι μπορείτε να κάνετε αυτό το Σσαμπάτ ώστε να κάνετε τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος.

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Χάνα 

3 τύποι μαθητών - Εμόρ

To read it in English, click here

children-286239 crop.jpg 

Όπως ίσως να γνωρίζετε, σπουδάζω Παιδαγωγικά, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή. Όταν κάνουμε πρακτική άσκηση, συναντάμε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς... Εμείς βάζουμε τα δυνατά μας και δόξα το Θ-ό καταφέρνουμε συνήθως να τους βοηθήσουμε να βελτιωθούν. Δεν είναι καθόλου εύκολο, είτε αφορά μαθησιακά θέματα, ή ακόμα δυσκολότερα θέματα, πίστης και συμπεριφοράς. Υπάρχουν όμως παιδιά για τα οποία δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα;

Η περικοπή αυτής της εβδομάδας ονομάζεται Εμόρ, δηλαδή "πες". Συμφώνα με τους Σοφούς μας, γίνεται αναφορά σε τρία θέματα τα οποία οι μεγάλοι πρέπει να διδάξουν και να εκπαιδεύσουν τους μικρούς: 1) Η απαγόρευση κατανάλωσης εντόμων κτλ. 2) Η απαγόρευση κατανάλωσης αίματος 3) Οι νόμοι της ιερότητας των κοανίμ (π.χ. στους κοανίμ απαγορεύεται να έρθουν σε επαφή με νεκρούς, νεκροταφεία κτλ.).

Τι το ιδιαίτερο υπάρχει σε αυτές τις Μιτσβότ (εντολές) ώστε να χρειάζεται να τονιστεί πως οι μεγάλοι πρέπει να τις διδάξουν στους μικρούς; Οι τρεις αυτές εντολές έχουν χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να απελπίσουν τον δάσκαλο που προσπαθεί να τα διδάξει. Όμως η Τορά μας δίνει κουράγιο και δύναμη πως είναι εφικτή αυτού του είδους η εκπαίδευση.

Η απαγόρευση της κατανάλωσης εντόμων δεν μοιάζει να είναι και πολύ δύσκολη, ειδικά στον δυτικό πολιτισμό. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν καν πρόθεση να φάνε έντομα. Για κάποιους είναι αηδιαστικό. Αηδιάζουν ακόμα και με την ύπαρξη κάποιου εντόμου στον χώρο τους... πόσο μάλλον να θέλουν να το φάνε.

Αν όμως έχουμε έναν μαθητή, που βρίσκεται στο επίπεδο του να τρώει έντομα, δεν πρέπει να απελπιζόμαστε. Μπορούμε και οφείλουμε να τον εκπαιδεύσουμε να πράξει το σωστό.

Η δεύτερη απαγόρευση, η κατανάλωση αίματος, ήταν πολύ δύσκολο να διδαχτεί και να εφαρμοστεί όταν δόθηκε, επειδή εκείνη την εποχή συνηθιζόταν η κατανάλωση του.

Πολλοί πιστεύουν πως όταν ο άνθρωπος έχει ήδη αποκτήσει μια κακιά συνήθεια και την έχει για πολύ καιρό, δεν γίνεται να την σταματήσει. Είναι όντως έτσι; Η Τορά μας μας εξηγεί πως με σωστή εκπαίδευση και καθοδήγηση ακόμα και μια χρόνια κακιά συνήθεια μπορεί να αλλάξει.

Το τρίτο που πρέπει να διδάξουν οι μεγάλοι στους μικρότερους είναι οι νόμοι της ιερότητας. Αυτοί οι νόμοι δεν είναι ούτε λογικοί, ούτε κατανοητοί. Γιατί απαγορεύονται αυτά τα πράγματα; Δεν μπορούμε να το καταλάβουμε. Αυτούς τους νόμους τους τηρούμε μόνο από την πίστη μας προς το Θ-ό.

Μπορούμε, όμως να μεταδώσουμε τέτοιες αφηρημένες, άπιαστες; υπερφυσικές έννοιες στους μαθητές μας; Πολλοί θεωρούν πως μπορούμε να διδάξουμε μόνο όσα μπορούμε να καταλάβουμε με το μυαλό. Η Τορά μας διδάσκει αλλιώς. Ακόμα και αυτές οι έννοιες μπορούν να διδαχτούν.

Με άλλα λόγια, ποτέ δεν υπάρχει λόγος για να απελπιστούμε στα θέματα εκπαίδευσης, είτε αφορούν τους μαθητές μας, τα παιδιά μας ή ακόμα και τους ίδιους μας τους εαυτούς. Ακόμα κι αν η συμπεριφορά είναι άσχημη, η παιδεία λιγοστή, ακόμα και αν έχει γίνει συνήθεια, ακόμα και αν είναι θέμα πίστης που δεν εξηγείται με λογική.

Ας μην απελπιζόμαστε. Πάντα υπάρχει χώρος για μάθηση, για εκμάθηση και για βελτίωση. Μπορούμε εμείς να κάνουμε τη διαφορά.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.