Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Το Ντβαρ Τορά της Χάνα

Πότε να μιλήσουμε στα παιδιά για το Θ-ό - Μπο

To read in English, click here

blog 1 crop.jpgΥπάρχουν διάφορα μεγάλα και αιώνια ερωτήματα. Τι είναι καλύτερο, το κινητό iOS ή android, η Coca-Cola ή η Pepsi; Το αρχαιότερο ερώτημα ξεκίνησε πριν πολλά χρόνια, στην περικοπή Μπο αυτής της εβδομάδας και συνεχίζει να εξελίσσεται μέχρι και σήμερα.

Αρχικά, ο Μωυσής δεν είχε ζητήσει από τον Φαραώ να ελευθερώσει τους εβραίους για πάντα. Ζήτησε μόνο μια τριήμερη άδεια για να βγει ο λαός στην έρημο να προσκυνήσει τον Θ-ό και να κάνουν θυσίες. Στην ίδια την Αίγυπτο ήταν επικίνδυνο να κάνουν θυσίες επειδή τα πρόβατα ήταν οι θεοί των Αιγύπτιων.

Μετά που είχε υποφέρει μερικές από τις Δέκα Πληγές, ο Φαραώ πρότεινε στον Μωυσή να δώσει αυτή τη τριήμερη άδεια, αλλά μόνο στους άντρες. Οι γυναίκες και τα παιδιά θα έμεναν στην Αίγυπτο. Ο Μωυσής καθόλου δεν συμφώνησε και τόνισε πως έπρεπε να πηγαίνουνόλοι: μικροί και μεγάλοι, με τους γιους τους και τις κόρες τους.

Αυτή η διαφωνία δεν ήταν τόσο απλή. Από τη μία είναι ο Φαραώ που νομίζει πως δεν είναι ανάγκη τα παιδιά να ανακατεύονται με πνευματικά και Θ-ϊκά θέματα. "Άστε τα να παίξουν και όταν μεγαλώσουν, τότε θα τους μιλήσουμε για πνευματικά θέματα σαν τον Θ-ο".

Από την άλλη είναι ο Μωυσής, που μας εξηγεί πως η εκπαίδευση πρέπει να αρχίσει από μικρή ηλικία. Όσο πιο νωρίς μπορούμε, πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά για τον Θ-ό και να συνηθίσουν από νωρίς να συμπεριφέρονται σωστά.

Εγώ διαλέγω να είμαι σαν τον Μωυσή. Εσείς;

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Επιτρέπονται οι ερωτήσεις στο Θ-ό - Βαερά

 To read it English, click here

Ένας μη εβραίος ρώτησε έναν εβραίο "Γιατί, όταν κάνουν ερώτηση σε έναν Εβραίο, εκείνοι απαντούν με μια άλλη ερώτηση;" Ο Εβραίος του απάντησε:  "Γιατί όχι;".

Υπάρχουν διάφορα είδη "γιατί": Μπορεί να εκφράζει παράπονο, ή παρατήρηση, ή απλή ερώτηση ώστε να καταλάβουμε καλύτερα.

Ο ίδιος ο Μωυσής είχε μια ερώτηση-παράπονο προς τον Θ-ο. Ο Θ-ός είχε στείλει τον Μωυσή να πει στον Φαραώ να ελευθερώσει τον εβραϊκό λαό. Αλλά αντί να συμβεί κάτι θετικό, ο Φαραώ σκληραίνει ακόμα περισσότερο την στάση του όσο αφορά την δουλεία και τις ζωές των Εβραίων. Βλέποντας ο Μωυσής πως η εντολή του Θ-ού έφερε ανάποδες εξελίξεις, ρώτα τον Θ-ό το γιατί; "Γιατί κάνεις κακό στον λαό Σου, γιατί με έστειλες [στον Φαραώ];". Ο Θ-ός αντιδρά υπενθυμίζοντας στον Μωυσή ότι οι προπάτορες μας, πάντα Τον πίστευαν και ποτέ δεν ρώτησαν γιατί.

Πως γίνεται ο Μωυσής, ο μεγαλύτερος αρχηγός μας, να ρώτησε "γιατί";

Οι Σοφοί μας εξηγούν τη διαφορά ανάμεσα στον Μωυσή και τους προπάτορες μας. Οι προπάτορες υπηρετούσαν τον Θ-ό με συναίσθημα. Ο Αβραάμ με αγάπη, ο Ισαάκ με δέος, ενώ ο Ιακώβ με έλεος. Το συναίσθημα δεν χρειάζεται λογική και απαντήσεις. Οι προπάτορες μας δεν ρώτησαν ποτέ ‘γιατί' επειδή δεν ένοιωθαν την ανάγκη να καταλάβουν.

Ως προετοιμασία για την παράδοση της Τορά, της Θ-ϊκής σοφίας [γεγονός που θα συνέβαινε, αργότερα, μετά την Έξοδο από την Αίγυπτο], ο Θ-ός διαλέγει έναν άλλο τύπο αρχηγού. Επιλέγει έναν αρχηγό που θα εργάζεται με το μυαλό του. Ένας τέτοιος ήταν ο Μωυσής, που προσπαθούσε να καταλάβει τα πάντα.

Όταν είδε πώς η εντολή του Θ-ού οδήγησε σε αρνητικές για τους Εβραίους συνέπειες, ρώτησε "γιατί", επειδή ήθελε να καταλάβει. Ο Θ-ός του εξήγησε πως όντως, θα πρέπει να προσπαθεί να καταλάβει, αλλά υπάρχουν και πράγματα που δεν θα μπορέσει ποτέ να τα κατανοήσει. Πράγματα που θα πρέπει να πιστέψει έτσι, σαν τους προπάτορες μας.

Αν και εσείς δεν μπορείτε να κατανοήσετε κάτι που έκανε ο Θ-ός, μπορείτε να νιώσετε άνετα, δεν είστε οι μόνοι. Είναι φυσικό, οι άνθρωποι με το περιορισμένο μυαλό τους, να μην μπορούν να καταλάβουν την απέραντη σοφία του Θ-ού.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Πως βοηθάει η θετική σκέψη - Σσεμότ

To read it in English, click here

Όταν τα πράγματα δυσκολεύουν, πρέπει να πιστεύουμε πως ο Θ-ός θα μας βοηθήσει. Ακόμα και αν δεν αξίζουμε κάποιο θαύμα, πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη στον Θ-ό, πως θα μας σώσει. Αλλά πώς μπορούμε να είμαστε τόσο σίγουροι;

Πριν 200 χρόνια ένας εβραίος πήγε στον Ραβίνο Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον του Λουμπάβιτς, γνωστό και ως Ραβίνο Τσέμαχ Τσέντεκ και του ζήτησε να ευλογήσει τον γιο του που ήταν πολύ άρρωστος. Ο ραβίνος του απάντησε: "Σκέψου θετικά, και όλα θα πάνε καλά!". Και όντως, το τέλος της ιστορίας ήταν καλό.

Αν αναλύσουμε αυτήν την ιστορία θα ανακαλύψουμε κάτι ενδιαφέρον: Η πίστη και η σιγουριά πως ο Θ-ός θα βοηθήσει, δεν στηρίζονται στην πραγματικότητα. Αντίθετα, η πίστη και η σιγουριά μας, αλλάζουν την πραγματικότητα, δημιουργώντας μια εντελώς νέα πραγματικότητα.

Όταν έχουμε κάποιο πρόβλημα, υπάρχει πιθανότητα ο Θ-ός, για διάφορους λόγους Του, να έχει αποφασίσει το τέλος τνα μην είναι χαρούμενο,. Όμως η εμπιστοσύνη μας στο Θ-ό, μπορεί να αλλάξει την απόφαση Του. Όταν ο άνθρωπος εμπιστεύεται τον Θ-ό, αγνοεί τη λογική και την κανονική σκέψη. Όταν το βλέπει αυτό ο Θ-ός, αγνοεί και Εκείνος την κανονική λογική Του. Μπορεί ο άνθρωπος να μην αξίζει να σωθεί, αλλά χάρη στην εμπιστοσύνη του προς τον Θ-ό, ο Εκείνος τον σώζει.

Στην περικοπή Σσμοτ αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής σκοτώνει έναν αιγύπτιο στρατιώτη που μαστιγώνει κάποιον εβραίο σκλάβο. Την επομένη ξαφνικά, συνειδητοποιεί πως το γεγονός μαθεύτηκε. Έπειτα η Τορά μας διηγείται πως, ο Μωυσής φοβήθηκε και είπε "Όντως, μαθεύτηκε το γεγονός". Το άκουσε και ο Φαραώ και θέλησε να σκοτώσει τον Μωυσή και έτσι ο Μωυσής απέδρασε από την Αίγυπτο. (Έξοδος, 2:14-15). Αλλά γιατί η Τορά περιγράφει τα συναισθήματα του Μωυσή; Τι προσθέτουν στην κατανόηση της ιστορίας;

Η Τορά θέλει να μας διδάξει πως, ο λόγος που ο Φαραώ άκουσε το περιστατικό αυτό, ήταν επειδή ο ίδιος ο Μωυσής φοβήθηκε. Αν ο Μωυσής είχε απολυτή εμπιστοσύνη στο Θ-ό, ότι όλα θα πάνε καλά, ο θάνατος του αιγύπτιου θα είχε ξεχαστεί και δεν θα έφτανε στα αυτιά του Φαραώ.

Με άλλα λόγια: "Σκεφτείτε θετικά και όλα θα πάνε καλά!"

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Το σκάκι και οι 12 φυλές - Βαγιεχί

To read it in English, click here

Αν ήμασταν πιόνια σκακιού, τι είδους πιόνια θα ήμασταν; Απλά πιόνια, που προχωράνε μόνο εμπρός ή βασίλισσες, που προχωράνε προς όποια κατεύθυνση αποφασίσουν;

Οι άγγελοι είναι σαν τα απλά πιόνια, έχουν μόνο μια όψη χαρακτήρα. Μερικοί άγγελοι υπηρετούν τον Θ-ό από αγάπη, άλλοι από χαρά, άλλοι από δέος κτλ. Δεν μπορούν να αλλάξουν ποτέ ή να κάνουν κάτι που δεν ταιριάζει το χαρακτήρα στο δικό τους τετραγωνάκι.

Εμείς, όμως, σύμφωνα με του σοφούς μας, είμαστε η "νύφη" του Θ-ού. Αφού Εκείνος είναι ο Βασιλιάς, εμείς είμαστε η βασίλισσα... Έχουμε πολλές όψεις και είμαστε περίπλοκοι. Έχουμε κάποια βασικά χαρακτηριστικά και τρόπο με τον όποιο προσεγγίζουμε τον κόσμο και υπηρετούμε τον Θ-ό, αλλά μπορούμε να πράξουμε και αντίθετα από αυτά. Κάποιος που υπηρετεί τον Θ-ό συνήθως με το χαρακτηριστικό της αγάπης, μπορεί να επιλέξει να αποφύγει μια αμαρτία λόγω του δέους του προς τον Θ-ό ή να θυμώσει με τον μαθητή ή τον γιο του για το καλό του, δηλαδή για να τον εκπαιδεύσει.

Αλλά γιατί να κάνουμε τον κόπο να πράξουμε με τρόπο που δεν μας ταιριάζει; Θα μπορέσουμε ποτέ να ικανοποιηθούμε από τέτοια προσπάθεια;

Στην περικοπή Βαγιεχί αυτής της εβδομάδας ο Ιακώβ, πριν πεθάνει, ευλογεί τα παιδιά του, τις 12 φυλές του Ισραήλ. Στον κάθε γιο δίνει μια ευλογία που ταιριάζει στον μοναδικό του χαρακτήρα, π.χ. στον Γιουντά δίνει ευλογία για την αρχηγεία, στον Ισσαχάρ για την μελέτη της Τορά, στον Ζαβουλών για το εμπόριο κτλ. Αλλά μόλις τελειώνει ο Ιακώβ τις μοναδικές για τον κάθε ένα ευλογίες, ξαναδίνει σε κάθε γιο του όλες τις ευλογίες που έδωσε στα άλλα του αδέρφια. Γιατί; Για να μην είναι σαν τα πιόνια και να περιορίζονται προς μια μόνο κατεύθυνση. Δίνει σε όλα τα παιδιά του την δύναμη και την ικανότητα να κάνουν τις πράξεις όλων των χαρακτήρων και να μπορέσουν να χαίρονται με κάθε είδος διαφορετικής υπηρεσίας προς τον Θ-ό.

Όλοι μας, λοιπόν, ανήκουμε σε όλους τους τύπους. Έχουμε κάποιον κύριο χαρακτήρα, αλλά μπορούμε να κάνουμε και πράξεις που δεν ταιριάζουν σε αυτόν. Με άλλα λόγια – δεν υπάρχει καμία Μιτσβά και καμία εντολή που δεν μας ταιριάζει. Σαν τις βασίλισσες του σκακιού – μπορούμε να κάνουμε τα πάντα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ο ιδανικός διευθυντής - Βαγιγκάσς

To read it in English, press here

 

Ποιον θα διορίζατε ως διευθυντή ενός καινούριου σχολείου; Κάποιον κάτοικο της πόλης ή κάποιον νεοφερμένο μετανάστη;

Ο Ιακώβ, όταν πήγε στην Αίγυπτο, ήθελε να ιδρύσει εκεί μια γεσσιβά. Αντί να ζητήσει από τον Ιωσήφ να την αναλάβει, ο οποίος ήδη είχε μια πολύ σημαντική θέση στην κυβέρνηση, το ζήτησε από τον γιο του Γιουντά, τον νεοφερμένο στην Αίγυπτο, που ούτε τη γλώσσα του τόπου δεν ήξερε. Γιατί άραγε;

Η απάντηση έχει να κάνει με μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στον Ιωσήφ και τα αδέλφια του. Τα αδέλφια του, ακολουθώντας τους προπάτορες μας, ήταν βοσκοί. Μια ήσυχη, μοναχική και ειρηνική δουλεία, κατά την διάρκεια της οποίας μπορεί να συλλογιστεί κανείς διάφορα πνευματικά θέματα. Αντιθέτως, ο Ιωσήφ, ως αντιβασιλέας, δεν ήταν απομονωμένος αλλά ερχόταν σε επικοινωνία με τον κόσμο. Παρόλα αυτά, παρέμενε πιστός στον Θ-ό και συνέχιζε να μελετάει την Τορά και να τηρεί τις Μιτσβότ.

Οι περισσότεροι από εμάς μοιάζουμε με τον Ιωσήφ. Εργαζόμαστε σε δουλειές που απαιτούν την προσοχή και την συμμετοχή μας. Παρόλα αυτά, πρέπει να θυμόμαστε συνεχώς ποιοι είμαστε. Πως θα το καταφέρουμε αυτό; Με την βοήθεια και την έμπνευση από τους προπάτορες μας και από τον Ιωσήφ.

Στην αρχή της ζωής μας, τα χρόνια του σχολείου και της εβραϊκής εκπαίδευσης, αλλά και μετέπειτα στην ζωή μας, στην αρχή της κάθε μέρας μας, θα πρέπει να  αφιερώνουμε πνευματικό χρόνο για προσευχή και μελέτη της Τορά.

Αυτός είναι και ο λόγος που ίδρυσε ο Γιουντά την γιεσσιβά και όχι ο Ιωσήφ. Επειδή δεν είναι εύκολο να καταφέρει κανείς να είναι σαν τον Ιωσήφ, δηλαδή και με τον κόσμο αλλά και πιστός. Όπως μας διδάσκει ο Γιουντά με το παράδειγμα του, κάποιος, θα πρέπει πρώτα να ξεκινήσει με την πνευματικότητα αποκλειστικά.

Ας αφιερώσουμε κι εμείς, κάθε πρωί, λίγα λεπτά για πνευματικότητα κατ' αποκλειστικότητα. Μια προσευχή, λίγο μελέτη της Τορά (μέσα από τα απίθανα άρθρα του Chabad.gr στα ελληνικά και στα αγγλικά) και θα αποκτήσουμε κι εμείς τη δύναμη, να παραμένουμε πιστοί, παρόλο που απασχολούμαστε με όχι και τόσο πνευματικά θέματα κατά τη διάρκεια της ημέρας μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα Χέντελ

 

Αυτό που μάλλον δεν ξέρατε για την σβούρα

To read it in English, press here

Γιατί παίζουμε με σβούρες (σεβιβόν) το Χανουκά; Και πως οι σβούρες αφορούν την καθημερινή μας ζωή όταν δεν είμαστε πλέον παιδιά και δεν μας ενδιαφέρει να καθόμαστε ώρες στο πάτωμα παίζοντας;

Πίσω στον χρόνο, στην εποχή του Χανουκά, οι Σύριοι μας απαγόρευαν να μελετάμε την Τορά. Εμείς όμως δεν τους υπακούγαμε. Τα μικρά εβραιόπουλα κρύβονταν στις σπηλιές για να μπορέσουν να μελετήσουν. Όταν άκουγαν να πλησιάζουν οι στρατιώτες, έκρυβαν γρήγορα τα βιβλία και άρχιζαν να παίζουν με τις σβούρες. Έτσι δεν τους συλλάμβαναν και μπόρεσαν να κρατήσουν το πνεύμα του εβραϊκού λαού ζωντανό. Για να θυμόμαστε αυτήν την ηρωική αφοσίωση τους στην Τορά, κάθε χρόνο το Χανουκά παίζουμε με σβούρες.

Σε κάθε μια από τις 4 πλευρές της σβούρας είναι  χαραγμένο ένα γράμμα: Νουν, Γκίμελ, Χέϊ (άφωνο), Σσιν – που είναι τα αρχικά των λέξεων Νες Γκαντόλ Αγιά Σσαμ, δηλαδή μεγάλο θαύμα έγινε εκεί. Όταν η σβούρα στριφογυρνά γρήγορα, δεν μπορούμε να δούμε τα γράμματα, λόγο της μεγάλης της ταχύτητας. Μόνο όταν σταματάει και ξεκουράζεται μπορούμε να διαβάσουμε για το θαύμα.

Το ίδιο ισχύει και στη ζωή μας. Πολλές φορές τρέχουμε τόσο γρήγορα που δεν προλαβαίνουμε να σκεφτούμε το τι μας συμβαίνει. Πρέπει, μια φορά στο τόσο, να σταματήσουμε λιγάκι και να παρατηρήσουμε όλα τα θαύματα που γεμίζουν τη ζωή μας.

Ή όπως έλεγε ο Αλβέρτος Αϊνστάιν: "Υπάρχουν δύο τρόποι να ζήσεις τη ζωή σου. Ο ένας είναι σαν τίποτα να μην είναι θαύμα. Ο άλλος είναι σαν όλα να είναι ένα θαύμα."

Σσαμπάτ Σσαλόμ & Χανουκά Σαμέαχ!

Χάνα 

Αύξηση - Χάνουκα

To read it in English press here

Το Χανουκά πλησιάζει! Αυτήν την Κυριακή 02/12/18, μετά το ηλιοβασίλεμα, θα ανάψουμε το πρώτο κερί του Χανουκά (χρησιμοποιώντας το κερί του σσαμάσς). Την επόμενη μέρα θα ανάψουμε δυο κεριά μέχρι την όγδοη μέρα που θα ανάψουμε οχτώ κεριά.

Θα παρατηρήσετε πως κάθε μέρα πρέπει να ανάψουμε ένα περισσότερο κερί από την προηγουμένη. Αν ανάψουμε ένα κερί την πρώτη βραδιά είμαστε ένταξη. Αλλά αν και την δεύτερη βραδιά πάλι ανάψουμε ένα κεράκι, αυτό δεν θα είναι αρκετό. Κάθε μέρα πρέπει να προσθέσουμε κάτι παραπάνω και να γίνουμε καλύτεροι από την προηγούμενη ήμερα.

Μια φορά κάποιος είπε στον Ρέμπε, Ραβίνο Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον, πως ήθελε να γίνει Χασίντ αλλά του φαινόταν πολύ δύσκολο να κάνει μια τόσο μεγάλη αλλαγή στον τρόπο ζωής του. Ο Ρέμπε του απάντησε πως Χασίντ είναι ο κάθε άνθρωπος που προσπαθεί κάθε μέρα να υπερβεί τον χθεσινό εαυτό του και να γίνεται καλύτερος.

Ας κάνουμε αυτό το μήνυμα του Χανουκά, τρόπο ζωής. Κάθε βράδυ πριν πέσουμε για ύπνο ας σκεφτούμε για δυο λεπτά: "Πως ήταν η μέρα μου; Τι έκανα καλά σήμερα και τι θα έπρεπε να βελτιώσω; Πως θα κάνω την αυριανή μέρα να είναι καλύτερη από την σημερινή;"

Με αυτόν τον τρόπο ακόμα και αν τα βήματα μας είναι μικρά, θα καταφέρουμε να φτάσουμε μακριά και θα επιτύχουμε να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι από ότι είμαστε τώρα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ και Χανουκά Σαμέαχ!

Χάνα

"Δεν μου ταιριάζει" - Βαγισσλάχ

To read it in English, press here

Ένας Εβραίος, γυρνώντας από ένα μεγάλο ταξίδι, πήγε στο φίλο του και του διηγήθηκε τα θαύματα που είχε δει: "Συνάντησα έναν Εβραίο που είχε μεγαλώσει σε γεσσιβά και ήξερε μεγάλα μέρη του Ταλμούδ απέξω. Είδα ένα Εβραίο που ήταν άθεος. Είδα έναν Εβραίο που είχε ένα μεγάλο κατάστημα με ρούχα και πολλούς υπαλλήλους. Συνάντησα και έναν Εβραίο που ήταν κομμουνιστής".

"Και λοιπόν, πού είναι το παράξενο;" ρώτησε ο φίλος του. "Υπάρχουν πάρα πολλοί Εβραίοι στον κόσμο" συνέχισε.

"Δεν κατάλαβες…" απάντησε ο άντρας, "… ήταν ο ίδιος Εβραίος".

Στην περικοπή Βαγισσλάχ αυτής της εβδομάδας ο Ιακώβ συμπεριφέρεται παράξενα. Ενώ είναι στο δρόμο του για την Ιερή Γη [Ισραήλ], ακούει πως ο Ησαύ έρχεται προς το μέρος του με 400 στρατιώτες. Ο Ιακώβ αντιδράει με τρεις διαφορετικούς τρόπους. Στέλνει δώρα στον Ησαύ, ετοιμάζεται για πόλεμο και προσεύχεται στον Θ-ό.

Αν το σκεφτούμε λιγάκι, πρόκειται για τρεις τελείως αντίθετες πράξεις. Η αποστολή δώρων είναι κάτι θετικό που προκαλεί κοντινότατα και φιλία. Ο πόλεμος είναι κάτι αρνητικό που προκαλεί ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή απομάκρυνση και έχθρα. Η προσευχή είναι το αντίθετο και από τις δυο άλλες πράξεις. Τα δώρα και ο πόλεμος είναι ανθρώπινες πράξεις, ενώ με την προσευχή εμπιστευόμαστε τον Θ-ό.

Κάποιες ενέργειες μπορεί να ταίριαζαν με την προσωπικότητα του Ιακώβ, αλλά όχι όλες. Πως μπόρεσε ο Ιακώβ να κάνει τρεις τόσο αντίθετες πράξεις την ίδια στιγμή;

Ο Ιακώβ ήξερε πως είναι πολύ κρίσιμη στιγμή και έπρεπε να σώσει την οικογένεια του και τον εαυτό του από τον Ησαύ. Σε ώρα κινδύνου δεν πρέπει να κάνουμε μονάχα ό,τι μας είναι εύκολο. Οφείλουμε να κάνουμε τα πάντα, οτιδήποτε νομίζουμε πως μπορεί να βοηθήσει την κατάσταση, ακόμα και αν είναι αντίθετο από την προσωπικότητα μας.

Σε δύσκολες εποχές ας είμαστε ευρηματικοί όπως ο ήταν ο Ιακώβ. Ας χρησιμοποιήσουμε όλες τι δυνατότητες που υπάρχουν, να κάνουμε το θετικό, μέσω των μιτσβότ και των καλών πράξεων και να αντιταχθούμε στο κακό πηγαίνοντας ίσως αντίθετα και με τη προσωπικότητα μας κάποιες φορές. Αλλά να μην ξεχνάμε το πιο σημαντικό, να εμπιστευόμαστε τον Θ-ό και να του το δείχνουμε με κάθε τρόπο!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.