Printed from Chabad.gr

Τορά για Τώρα!

Μια αυθόρμητη Μιτσβά - Κι Τετσέ

To read it in English, click here

stork-3500896_960_720 crop.jpg 

Πόσο σημαντικό είναι να προετοιμαστούμε πριν κάνουμε κάτι;

Είσαστε οργανωμένοι τύποι ή πιο αυθόρμητοι;

Στην περικοπή Κι Τετσέ αυτής της εβδομάδας μαθαίνουμε για την Μιτσβά Σσιλούαχ Ακέν (το διώξιμο της φωλιάς). Η Τορά λέει πως, αν περπατώντας στο δρόμο δούμε μια φωλιά με αυγά ή νεοσσούς και θέλουμε να τα πάρουμε πρέπει, πριν το κάνουμε, να διώξουμε τη μαμά, για να μην εκμεταλλευτούμε το γεγονός ότι βρίσκεται κοντά στα μικρά της και πιάσουμε και αυτή. Ο Θ-ός υπόσχεται μακροζωία σε όποιον το κάνει.

Το ιδιαίτερο αυτής της Μιτσβά είναι πως δεν μπορούμε να την προβλέψουμε. Συμβαίνει ξαφνικά, όταν τυχαία βρούμε τη φωλιά και θέλουμε να πάρουμε τα αυγά.

Αυτό μας διδάσκει πως δεν πρέπει αναγκαστικά να κάνουμε πολλές προετοιμασίες πριν πράξουμε κάτι καλό. Δεν είναι ανάγκη να ψάξουμε για κάποια ιδιαίτερη αφορμή. Οι Μιτσβότ εμφανίζονται μπροστά μας κατά τη διάρκεια της ημέρας και πρέπει να αρπάξουμε την ευκαιρία να τις κάνουμε.

Ξαφνικά παρατηρούμε πως ο/η συνάδελφος/η είναι άκεφος/η σήμερα. Δεν πρέπει  να σπαταλήσω χρόνο να καταστρώσω ολόκληρο σχέδιο πώς να πλησιάσω και τον/ην ξανακάνω χαρούμενο/η. Μπορώ αμέσως να ενδιαφερθώ για το πώς νοιώθει.

Ή ξαφνικά μου λέει η φίλη μου πως πηγαίνει σε ένα ενδιαφέρον μάθημα Τορά. Ακόμα και αν δεν το είχα στο πρόγραμμά μου, μπορώ να πάω μαζί της! .

Ή ξαφνικά κάποιος ζητάει τη βοήθειά μου σε κάποιο θέμα. Παρόλο που έχω ήδη κανονίσει έναν εβδομαδιαίο εθελοντισμό, θα δω αν μπορώ να βρω χρόνο να βοηθήσω.

Φυσικά θα πρέπει να έχουμε και τις προγραμματισμένες Μιτσβότ μας. Αλλά υπάρχει κάτι το ιδιαιτερο σε αυτές τις επιπλέον που βρίσκουμε εδώ κι εκεί. Όταν τις κάνουμε και αυτές, αυτό δείχνει πως θέλουμε πραγματικά να πράττουμε το καλό και δεν το κάνουμε απλά επειδή "πρέπει".

Είθε χάρη σε όλες αυτές τις Μιτσβότ, προγραμματισμένες και μη, να έρθει ο Μεσσίας τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ο φοβητσιάρης που έγινε γενναίος - Σσοφτίμ

To read it in English, click here

scared-girl_23-2148155724 crop.jpg 

Image: Freepik

Η φίλη μου φοβάται πάρα πολύ τα σκυλιά. Όταν όμως ήταν ομαδάρχισσα στην κατασκήνωση, περπατώντας στο δρόμο με τα παιδιά, συνάντησαν ένα σκύλο. Κατάφερε όχι μόνο να μείνει ήρεμη η ίδια αλλά να ηρεμίσει όλους αυτούς που φοβόντουσαν και να τους βοηθήσει να συνεχίσουν τη διαδρομή τους.

Πώς τα κατάφερε;

Στην περικοπή Σσοφτίμ αυτής της εβδομάδας, η Τορά μιλάει για τον πόλεμο και ορίζει μερικούς ηθικούς κανόνες που ισχύουν ακόμα και στο μέτωπο. Διαβάζουμε επίσης υπό ποιους όρους επιτρέπεται σε έναν πολεμιστή να φύγει από το μέτωπο. Ένας από αυτούς είναι όταν είναι κάποιος φοβητσιάρης. Αυτός θα πρέπει να αφήσει το μέτωπο ώστε να μην σπείρει τον φόβο και αποθαρρύνει όλους τους υπόλοιπους αλλά να βοηθήσει στον πόλεμο με άλλον τρόπο.

Το ενδιαφέρον είναι πως το παραπάνω ισχύει μόνο σε "προαιρετικό πόλεμο", δηλαδή αυτούς τους πολέμους που συμβαίνουν για πολιτικούς ή επεκτατικούς λόγους. Όταν όμως πρόκειται για "πόλεμο μιτσβά" όπου η Τορά μας προστάζει να πολεμήσουμε, για παράδειγμα για λόγους άμυνας ή για την κατάκτηση της Γης του Ισραήλ, όλοι πρέπει να πολεμήσουν.

Αλλά γιατί; Αν το πρόβλημα είναι πως ο φοβητσιάρης θα αποθαρρύνει τους υπόλοιπους πολεμιστές, τότε πρόκειται για δεδομένο. Τι διαφορά υπάρχει αν τον πόλεμο τον αποφάσισε ο Θ-ός ή η εβραϊκή ηγεσία εκείνης της εποχής; Ο φοβητσιάρης πάντα θα φοβάται τον πόλεμο, έτσι δεν είναι;

Ο Ραμμπάμ, Μαϊμονίδης (Ραβίνος Μωσσέ Μπεν Μαϊμόν), εξηγεί τη βαθιά λογική που κρύβεται σε αυτόν τον κανόνα. Ο φόβος και το άγχος μεγαλώνουν όταν έχουμε παραπάνω από μία επιλογή. Αφού υπάρχει η επιλογή να μην γίνει και ο πόλεμος δεν προέρχεται από το οριστικό διάταγμα του Θ-ού, ο φόβος μπορεί όντως να επηρεάσει και να αποθαρρύνει. Αλλά εάν είναι ξεκάθαρη κι οριστική εντολή του Θ-ού που δεν μπορεί να αλλάξει, πρόκειται για υποχρέωση, όπου δεν υπάρχει επιλογή, τότε ακόμα και οι μεγαλύτεροι φοβητσιάρηδες μπορούν να αποδειχτούν γενναίοι.

Σαν τη φίλη μου που φοβάται τα σκυλιά. Όταν ήξερε πως έχει ευθύνη για την ομάδα της και πραγματικά έπρεπε να περάσει μαζί τους δίπλα από το σκυλί, ξαφνικά έγινε γενναία.

Όπως οι θρήσκοι καπνιστές. Ακόμα και αυτοί που τις καθημερινές μέρες δεν μπορούν να αντέξουν ούτε μία ώρα χωρίς τσιγάρο, όταν έρχεται το Σσαμπάτ καταφέρνουν να μην καπνίσουν 25 ολόκληρες ώρες! Επειδή στο μυαλό τους η τήρηση του Σσαμπάτ είναι μια υποχρέωση που πραγματικά πρέπει να γίνει. Δεν υπάρχει επιλογή.

Αυτός ο κανόνας ισχύει για τη θρησκεία, για τη δουλειά και γενικά για όλους τους τομείς της ζωής μας. Αν είμαστε εντελώς σίγουροι πως κάτι πρέπει να γίνει, τότε θα βρούμε τη δύναμη και τον τρόπο να το κάνουμε, όσο δύσκολο και να είναι.

Έτσι ακόμα και ο φοβητσιάρης μπορεί να γίνει γενναίος.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Επιτρέπεται η ελεημοσύνη; - Ρεέ

To read it in English, click here

tzedaka crop.jpg 

Την εποχή του Ταλμούδ, ο ρωμαίος κυβερνήτης Quintus Tineius Rufus, γνωστός στους εβραίους ως Turnus Rufus ο Κακός, ρώτησε τον Ραβίνο Ακίβα: «Αν ο Θ-ός σας αγαπά τους φτωχούς,  γιατί δεν τους υποστηρίζει;». Ο Ραβίνος Ακίβα απάντησε: «Για να τους υποστηρίξουμε εμείς και έτσι να σωθούμε από την κόλαση.» Η Τσεντακά (ελεημοσύνη) σώζει από τον θάνατο, και τον υλικό αλλά και τον πνευματικό.

Ξαναρώτησε ο ρωμαίος κυβερνήτης: «Αν ο βασιλιάς θυμώσει με κάποιον σκλάβο του, τον ρίξει στη φυλακή και προστάξει να μην του φέρουν φαγητό, αυτός που τυχόν του δώσει φαγητό, δεν θα είναι σαν εξέγερση εναντίον του βασιλιά;» [Ο ρωμαίος παρομοίασε τον σκλάβο με το φτωχό που ο Θ-ός δεν του δίνει αρκετά για να ζήσει.]

Πριν διαβάσουμε την απάντηση του Ραβίνου Ακίβα, ας καταλάβουμε καλύτερα την ερώτηση του ρωμαίου κυβερνήτη: Ήθελε να πειράξει τον Ραβίνο Ακίβα, λέγοντάς του πως η ελεημοσύνη δεν ταιριάζει με την πίστη στο Θ-ό. Αφού πιστεύουμε πως ο Θ-ός κυβερνάει τα πάντα στον κόσμο, όλα συμβαίνουν για κάποιο λόγο, ακόμα και η φτώχια.

Ο Ραβίνος Ακίβα απάντησε στον ρωμαίο κυβερνήτη «Εσύ νομίζεις πως πρόκειται για σκλάβο που τιμωρήθηκε. Αλλά εμείς είμαστε παιδιά του Θ-ού. Αν ο βασιλιάς [Θ-ός] θυμώσει με το γιό του και προστάξει να τον αφήσουν νηστικό, σε λίγο, όταν ηρεμίσει, θα χαρεί πολύ που κάποιος παραβίασε τον λόγο Του και τάισε το παιδί Του».

Αυτή ήταν η απάντηση για το πείραγμα, αλλά η βασική ερώτηση παραμένει: πώς το να δίνουμε ελεημοσύνη δεν κοντράρει με την πίστη μας πως ο Θ-ός κάνει τα πάντα σκόπιμα;

Η περικοπή Ρεέ αυτής της εβδομάδας είναι γεμάτη με εντολές για την ελεημοσύνη. Περιγράφει τους διάφορους τρόπους που πρέπει να βοηθήσουμε τους φτωχούς και τονίζει πως αυτό πρέπει να γίνει με χαμόγελο.

Η Τσεντακά είναι μέρος του Θ-ϊκού πλάνου. Ο Θ-ός δημιούργησε τον κόσμο ατελή, ώστε εμείς να τον κάνουμε καλύτερο. Ο φτωχός πρέπει να πιστεύει ότι όλα προέρχονται από τον Θ-ό. Αυτή είναι η δική του δοκιμασία. Αλλά η δική μας αποστολή σε αυτή την περίπτωση είναι να βοηθήσουμε αυτόν που έχει ανάγκη δίνοντάς του ελεημοσύνη και όχι να «δικαιολογήσουμε» το Θ-ϊκό πλάνο.

Ας βοηθήσουμε λοιπόν, ο ένας τον άλλον, ας δώσουμε Τσεντακά (ελεημοσύνη) και έτσι θα εκπληρώσουμε την αποστολή μας, να κάνουμε τον κόσμο μας έναν καλύτερο κόσμο.

Ο ζητιάνος που κέρδισε το λαχείο - Έκεβ

To read it in English, click here

feedback-3240007__340.jpg 

Ένας ζητιάνος ρωτήθηκε τι θα έκανε με τα λεφτά εάν κέρδιζε το λαχείο. Απάντησε αμέσως πως θα έχτιζε μια πολύ ιδιαίτερη συναγωγή. Μια συναγωγή που μόνο ο ίδιος θα είχε άδεια να μαζέψει χρήματα!

Μπορεί να δώσουμε οικονομική βοήθεια σε έναν ζητιάνο, αλλά θέλει πολύ περισσότερο κόπο ώστε να αλλάξει ο τρόπος που σκέπτεται…

Στην περικοπή Εκέβ αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής περιγράφει την έρημο που έπρεπε να διασχίσουν για να φτάσουν στη Γη της Επαγγελίας ως μεγάλη και τρομερή, όπου υπάρχουν φίδια, σκορπιοί κ.α. Η Έρημος συμβολίζει την εξορία όπου είμαστε και τώρα, μέχρι να έρθει ο Μεσσίας.

Το σκεπτικό πολλών ανθρώπων είναι ότι ο κόσμος γύρω μας είναι σπουδαίος και σημαντικός. Ότι πρέπει να υπολογίζουμε την γνώμη των άλλων όταν παίρνουμε αποφάσεις…  Ότι ένα σημαντικό κριτήριο επιλογής είναι πόσο δημοφιλής είναι μια συγκεκριμένη πράξη. Αν κάτι είναι δημοφιλές, αξίζει να το κάνουμε, αν όχι, τότε γιατί να είμαστε οι μόνοι που θα το πράξουμε; Ίσως να μην έχουμε μέσα μας αρκετή αυτοπεποίθηση να κάνουμε αυτό που νομίζουμε σωστό.

Με αυτό το σκεπτικό όμως, δεν θα πάμε μακριά. Γιατί κάπως έτσι, ακολουθώντας συνεχώς το δημοφιλές και το σύνηθες, χάνεται σταδιακά η ιδιαίτερη προσωπικότητα και η ξεχωριστή ταυτότητα του κάθε ανθρώπου. Γινόμαστε ίδιοι, σαν όλους τους υπόλοιπους.

Έτσι και εμείς, για να βγούμε από την εξορία μας, πρέπει να αλλάξουμε το σκεπτικό μας. Να σκεφτόμαστε ελεύθερα! Η Έρημος που πρέπει να διασχίσουμε για να φτάσουμε στη Γη της Επαγγελίας μας, δεν είναι «μεγάλη και τρομερή». Δηλαδή, ο «κόσμος» δεν έχει την μεγάλη σημασία που του αποδίνουμε. Ο Θ-ός μας έχει επιλέξει για κάποιο σκοπό και μας έχει δώσει τη δύναμη να κάνουμε το σωστό.

Ακόμα και αν κανένας άλλος από τους γύρω μας δεν αφιερώνει χρόνο στην μελέτη της Τορά, ακόμα κι αν είμαστε οι μόνοι στο περιβάλλον μας που με τίποτα δεν θα φάμε γαλακτοκομικά μαζί με κρέας, ακόμα και αν είμαστε οι μόνοι στην τάξη μας που δεν αντιγράφουμε στα διαγωνίσματα, ακόμα και αν είμαστε οι μόνοι στην γειτονία μας που διαχωρίζουμε τα σκουπίδια μας σε ανακυκλώσιμα και μη, αυτό δεν πρέπει να μας αποθαρρύνει.

Μακάρι σύντομα να αλλάξουμε σκεπτικό και ο Θ-ός επίσης να μας βγάλει από την εξορία, φέρνοντας μας τον Μεσσία, που θα μας ελευθερώσει από όλα τα προβλήματα και τις έγνοιες μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Η αληθινή σημασία του Σσεμά Ισραέλ - Βαετχανάν

To read it in English, click here

shema crop.jpg 

Ένας Αμερικάνος τουρίστας πήγε για διακοπές στο Ισραήλ. Γυρνώντας, ρωτήθηκε πώς ήταν εκεί. Ο τουρίστας απάντησε: «Τι υπέροχη χώρα! Εδώ υπάρχουν τόσοι Εβραίοι που δεν ξέρουν εβραϊκά, ενώ εκεί ακόμα και τα τετράχρονα μιλάνε τέλεια εβραϊκά!»

Αλλά ακόμη και κάποιος που δεν ξέρει τέλεια εβραϊκά γνωρίζει τη βασική προσευχή «Σσεμά Ισραέλ Αδο-νάι Ελο-ένου, Ανδο-νάι Εχάντ». Ή στην ελληνική μετάφραση «Άκουσε Ισραήλ, ο Κύριος ο Θ-ός σου, ο Κύριος είναι Ένας». Αυτή είναι η πρώτη προσευχή που διδάσκουμε στα μικρά, μόλις αρχίζουν να μιλάνε και με αυτή τη προσευχή οι Εβραίοι φεύγουν από την ζωή. Τη λέμε κάθε πρωί και κάθε βράδυ.

Αφού όμως είναι τόσο σημαντική και κεντρική στη ζωή μας, ας προσπαθήσουμε λίγο να καταλάβουμε το βάθος της.

Λέγοντας το Σσεμά Ισραέλ δεν εννοούμε μόνο πως ο Θ-ός είναι ο μοναδικός Θ-ός, και δεν υπάρχει άλλος. Εννοούμε πως είναι πραγματικά Μοναδικός, δεν υπάρχει τίποτα εκτός από τον Θ-ό. Ο κόσμος μας είναι ένα μαζί Του. Ό,τι βλέπουμε είναι πραγματικά μια «επέκταση» του Θ-ού.

Αυτός δημιουργεί τον κόσμο κάθε στιγμή, ξανά και ξανά. Αν σταματούσε ο Θ-ός να αναδημιουργεί τον κόσμο και να μας δίνει ζωή έστω για μια στιγμή, ο κόσμος θα επέστρεφε στο τίποτε. Όπως οι ήρωες σε ταινία που μοιάζουν πραγματικοί, αλλά αν  η μηχανή προβολής σταματήσει για μια στιγμή να τους προβάλει, θα πάψουν να υπάρχουν...

Αν το σκεφτούμε λίγο, αυτό είναι θαυμάσιο. Κάθε δευτερόλεπτο, ο Θ-ός αναδημιουργεί εμένα, δηλαδή θέλει εμένα εδώ, στον κόσμο Του, για να εκπληρώσω την αποστολή μου.

Αυτή η σκέψη μας ενθαρρύνει να Τον αγαπάμε και να τηρούμε τις εντολές Του, όπως λέμε στη συνεχεία του Σσεμά Ισραέλ.

Ας αποφασίσουμε όλοι μας, κάθε βράδυ πριν πάμε για ύπνο, να λέμε το Σσεμά Ισραέλ. Δεν μας παίρνει ούτε δυο λεπτά και είναι ένα υπέροχο κλείσιμο για την ημέρα μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ

Χάνα

Πώς να ασκούμε σωστή κριτική - Ντβαρίμ

To read it in English, click here

boy not listening crop.jpg 

Ποιο είναι αυτό που μισείτε να ακούτε περισσότερο από όλα;

Πολλοί μάλλον θα απαντούσαν πως είναι η κριτική. Μια κριτική μπορεί να μας βγάλει όλο τον αέρα από τα πανιά και να μας κάνει να προτιμήσουμε να μην κάνουμε τίποτα. Μας αποδυναμώνει από το να προσπαθούμε.

Από την άλλη, όμως, χρειαζόμαστε την κριτική. Γιατί μόνο έτσι μπορούμε να βελτιωθούμε. Ο άνθρωπος συνήθως δεν βλέπει τα πράγματα που πρέπει να βελτιώσει στο εαυτό του...

Υπάρχει τρόπος να ειπωθεί μια καλή κριτική;

Στην περικοπή Ντβαρίμ αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής ξεκινάει την τελευταία του ομιλία προς τον εβραϊκό λαό. Σε αυτήν την ομιλία επιπλήττει τους Εβραίους για τις αμαρτίες τους. Ο Μωυσής δεν περιγράφει με λεπτομέρειες τις αμαρτίες, μόνο τις υπαινίσσεται. Επίσης, κατακρίνει τις αμαρτίες αλλά δείχνει κατανόηση προς τους αμαρτωλούς.

Για παράδειγμα, για να αναφερθεί στην αμαρτία με το Χρυσό Μοσχάρι, μιλάει για ένα μέρος που λέγεται «Ντέι Ζαάβ», δηλαδή «Αρκετός Χρυσός». Δεν υπάρχει όμως μέρος με αυτήν την ονομασία. Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για την αμαρτία. Αλλά ο Μωυσής δείχνει κατανόηση: Είχαν τόσο πολύ χρυσάφι που τους ήταν τόσο δύσκολο να μην παρασυρθούν...

Όταν η κριτική λέγεται με τόση αγάπη και έγνοια, με αληθινά καλές προθέσεις, ο άλλος τη δέχεται.

Ας προσπαθήσουμε να ακολουθήσουμε το παράδειγμα του Μωυσή. Αν είναι να ασκήσουμε κριτική, να σκεφτόμαστε καλά τι θέλουμε να πούμε και να μη βιαστούμε. Να σκεφτόμαστε με αγάπη και κατανόηση τον παραλήπτη της κριτικής μας, να διαλέξουμε με προσοχή τις λέξεις μας ώστε να μη τον ντροπιάσουμε ή να τον πληγώσουμε. Έτσι η κριτική θα είναι όντως χρήσιμη.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Τι έμαθα στην κατασκήνωση - Ματότ Μασέι

To read it in English, click here

summer camp crop.jpg 

Χτες τελείωσε η κατασκήνωση όπου ήμουν ομαδάρχισσα, μια κατασκήνωση στη Γαλλία για κορίτσια 15-16 χρονών από όλο τον κόσμο. Τρεις εβδομάδες που 24 ώρες το εικοσιτετράωρο ήμουν, μαζί με το υπόλοιπο υπέροχο προσωπικό, αφοσιωμένη στα κορίτσια.

Τώρα που σας γράφω, σχεδόν όλες έχουν φτάσει πίσω στα σπίτια τους και ήδη μου λείπουν πάρα πολύ. Νομίζω πως όλες μας γυρίσαμε από την κατασκήνωση καλύτεροι άνθρωποι από ότι ήμασταν πριν. Προσωπικά, ένα από τα σπουδαία πράγματα που έμαθα, ήταν να μην κρίνω τους άλλους με την πρώτη ματιά. Ακόμα και εκείνα τα κορίτσια που φαίνονταν πως το μόνο που θέλουν να κάνουν, είναι παράπονα, ό,τι και να κάναμε. Παρόλα αυτά τις αγαπήσαμε και ανακαλύψαμε πως, τελικά είναι πολύ καλά και γλυκά κορίτσια... Δεν ήταν εύκολο, αλλά άξιζε τον κόπο.

Αυτή η πρόκληση, του να αγαπήσουμε, βρίσκεται και στην περικοπή Ματότ-Μασέι αυτής της εβδομάδας.

Οι Εβραίοι έπρεπε να πολεμήσουν το λαό της Μαδιάμ, που τους είχε επιτεθεί χωρίς κανένα λόγο. Η χώρα τους δεν ήταν στη διαδρομή των Εβραίων, αλλά αυτοί επιτέθηκαν για να τους εξοντώσουν.

Οι πόλεμοι που έκαναν οι Εβραίοι με τους διάφορους λαούς, δεν ήταν μόνο για λόγους άμυνας ή κατάκτησης. Ο κάθε λαός συμβολίζει μια αρνητική δύναμη που πρέπει να καταπολεμήσουμε και να υπερνικήσουμε.

Η λέξη Μαδιάμ (Μιντιάν στα εβραϊκά), προέρχεται από τη ρίζα της λέξης Μαντόν, που σημαίνει καυγά. Η Μαδιάμ συμβολίζει το μίσος που έχουμε για κάποιον άλλο, χωρίς συγκεκριμένο λόγο. Μίσος, απλά επειδή η ύπαρξή του μας ενοχλεί...

Σύμφωνα με το Ταλμούδ, αυτό το αναίτιο μίσος ήταν και ο λόγος της καταστροφής του Δεύτερου Ναού. Πρέπει να το καταπολεμήσουμε και να το σταματήσουμε. Αλλά πώς;

Στον αρχικό πόλεμο με το λαό της Μαδιάμ, ο Μωσσέ έπρεπε να είναι ανακατεμένος προσωπικά. Ο Μωσσέ, που ο Θ-ός τον περιγράφει ως τον σεμνότερο άνθρωπο στον κόσμο, μας δείχνει τον τρόπο να νικήσουμε και την μάχη εναντίον αυτού που συμβολίζει η Μαδιάμ, το μίσος χωρίς λόγο.

Ο τρόπος είναι η σεμνότητα. Αν θεωρώ, ότι μόνο εγώ είμαι σημαντικός άνθρωπος, φυσικά όλοι οι άλλοι με ενοχλούν. Ο καθένας που μιλάει και τολμάει να σκεφτεί πως κάτι αξίζει, απειλεί την ύπαρξή μου. Αλλά με σεμνότητα και με την σκέψη μας για τους άλλους αντί για τον εαυτό μας, μπορούμε να τους αγαπήσουμε πραγματικά.

Ας διαλέξουμε μια μικρή πράξη, που μπορούμε να κάνουμε για να πολεμήσουμε την αρνητική δύναμη που συμβολίζει η Μαδιάμ. Να καλημερίσουμε τους άλλους με χαμόγελο, να ακούσουμε τον άλλον μέχρι το τέλος της πρότασης χωρίς να τον διακόψουμε κτλ.

Χάρη στην αγάπη μας, του ενός για τον άλλον, είθε ο Θ-ός να μας στείλει τον Μεσσία τώρα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!                                                                                         

Χάνα

Γιατί δεν προσκλήθηκαν Βασιλιάς και Αρχιερέας -Πινχάς

To read it in English, click here

glasses love crop.jpg 

Μια φορά ένας Εβραίος έκανε παράπονο στον Ρέμπε, Ραβίνο Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον, για κάποιον ραβίνο που σκεφτόταν μόνο τον εαυτό του και δεν τον ενδιέφερε το σύνολο του εβραϊκού λαού. Ο Ρέμπε χαμογέλασε και του είπε πως θέλει να του μιλήσει για έναν ενδιαφέροντα εβραϊκό νόμο.

Όταν υπήρχε ο Ναός, μια φορά το χρόνο γινόταν μια μεγάλη συνέλευση με όλους τους μεγάλους ραβίνους για να αποφασίσουν αν θα διακήρυτταν αυτόν το χρόνο ως δίσεκτο[i], προσθέτοντας έναν επιπλέον μήνα Αντάρ (όπως ήταν φέτος) ή όχι. Παρόλο που όλοι οι σημαντικοί άνθρωποι προσκαλούνταν σ’ αυτή τη συνέλευση, οι δυο σημαντικότεροι δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν, ο βασιλιάς και ο αρχιερέας. Γιατί;

Ο βασιλιάς δεν καλούνταν επειδή είχε συμφέρον να προσθέσει έναν ακόμα μήνα. Πλήρωνε τους στρατιώτες του μισθό για ολόκληρο το χρόνο, άρα αν ο χρόνος μάκραινε θα είχε μεγάλο κέρδος. Τον αρχιερέα δεν τον καλούσαν για τον αντίθετο λόγο. Το δικό του συμφέρον ήταν να μην μακρύνει ο χρόνος. Αν θα προστεθεί ένας ακόμα μήνας, το Γιόμ Κιπούρ θα έπεφτε αργότερα, πιο κοντά στο χειμώνα. Ο αρχιερέας έπρεπε να πάει 5 φορές στο Μίκβε αυτήν την ιερή ημέρα και όσο αργότερα έπεφτε το Γιόμ Κιπούρ, τόσο πιο κρύο θα ήταν το νερό του Μίκβε...

Ο Ρέμπε εξήγησε στον άνθρωπο, ότι κανένας δεν μπορεί να είναι σίγουρος πως ο ίδιος δεν θα σκεφτεί και το προσωπικό του συμφέρον. Ακόμα και κάποιος σε υψηλό πνευματικό επίπεδο όπως ο αρχιερέας, παρόλο που επρόκειτο για ένα πολύ μικρό όφελος (ελάχιστους βαθμούς θερμοκρασίας στο Μίκβε), δεν μπορούσε να εμπιστευθεί τον εαυτό του.

Αυτό το σκεπτικό είχε και ο Μωυσής στην περικοπή Πινχάς αυτής της εβδομάδας. Πέντε γυναίκες,ο πατέρας των οποίων είχε πεθάνει στην έρημο και δεν είχαν αρσενικά αδέρφια, ήρθαν στον Μωυσή να ζητήσουν να κληρονομήσουν το μερίδιο του πατέρα τους στη γη του Ισραήλ. Εξήγησαν στον Μωυσή πως ο πατέρας τους δεν πέθανε σε ένα από τα μεγάλα αμαρτήματα του λαού στην έρημο, όπως η επανάσταση του Κόραχ εναντίον του Μωυσή.

Ο Μωυσής δεν τους απάντησε, και ρώτησε τον Θ-ό. Ενώ ο Μωυσής ήξερε τον νόμο, δεν ήθελε να κρίνει ο ίδιος, γιατί είχε κατά κάποιον τρόπο δωροδοκηθεί. Οι γυναίκες, λέγοντας του πως ο πατέρας τους δεν είχε πάρει μέρος στην επανάσταση του Κόραχ εναντίον του, τον είχαν λίγο καλοπιάσει. Ο Μωυσής το συνειδητοποίησε αυτό και ζήτησε από τον Θ-ό να αποφασίσει στη θέση του.

Ο καθένας μας, αγαπά τον εαυτό του και όπως ξέρουμε, η αγάπη καλύπτει όλα τα λάθη. Είναι πολύ σημαντικό να μην κρίνουμε και να μην παίρνουμε σημαντικές αποφάσεις μόνοι μας, γιατί ίσως να μην βλέπουμε σωστά ολόκληρη την εικόνα. Είμαστε σαν δωροδοκημένοι...

Η Μισσνά μας λέει να επιλέξουμε έναν ραβίνο, κάποιον που εκτιμάμε και μπορούμε να συμβουλευτούμε για τις σημαντικές μας αποφάσεις. Κάποιον ουδέτερο που θα μπορέσει να μας βοηθήσει να αποφασίσουμε σωστά.

Αν ακόμα και ο Μωυσής αρνήθηκε να αποφασίσει μόνος του όταν επρόκειτο για θέμα που τον αφορούσε προσωπικά, τότε πως μπορούμε εμείς; Οπωσδήποτε πρέπει να συμβουλευόμαστε κάποιον ουδέτερο.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα


 

[i](Κάθε 2-3 χρόνια πρέπει να υπάρχει ένας δίσεκτος χρόνος ώστε να εναρμονίζεται το σεληνιακό έτος, (που έχει 11,5 μέρες λιγότερες), με το ηλιακό. Αυτό είναι σημαντικό ώστε το Πέσαχ να πέφτει πάντοτε την  άνοιξη, όπως γράφει η Τορά.)

Γιατί άλλαξε ο Υπουργός Άμυνας - Μπαλάκ

To read it in English, click here

fear-2019930_960_720 crop.jpg 

Τις μέρες πριν τον πόλεμο των έξι ημερών, όλο το Ισραήλ βρισκόταν σε φόβο και ανησυχία. Σε αυτές τις κρίσιμες μέρες ο λαός ζήτησε να αλλάξει ο Υπουργός Άμυνας Λέβι Εσσκόλ, πράγμα που όντως έγινε. Γιατί όμως; Επειδή όταν βγήκε στο ραδιόφωνο να ενημερώσει το λαό για το τι συμβαίνει, κόμπιαζε στα λόγια του, με αποτέλεσμα όλοι να πανικοβληθούν ακόμα περισσότερο από όσο ήδη ήταν.

Ένας καλός αρχηγός κρίνεται στις κρίσιμες ώρες. Πρέπει να είναι πηγή δύναμης για το λαό του και όχι το αντίθετο, όπως ο βασιλιάς Μπαλάκ στη περικοπή αυτής της εβδομάδας.

Η περικοπή αρχίζει λέγοντας πως ο Μπαλάκ, ο βασιλιάς του Μωάβ, άκουσε πως οι Εβραίοι νίκησαν τους Εμορίτες και έτσι όλοι οι Μωαβίτες φοβήθηκαν τους Εβραίους. Αλλά πώς μια είδηση που άκουσε ο βασιλιάς μπορεί να επηρεάζει και να τρομάζει όλο το λαό;

Ο Ράσσι, Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί, εξηγεί πως ο Μπαλάκ δεν κατάφερε να συγκρατηθεί και να το κρατήσει μυστικό. Οι Μωαβίτες ούτως ή αλλιώς δεν είχαν τη δύναμη να πολεμήσουν τους Εβραίους, γι’ αυτό ο Μπαλάκ κάλεσε τον μάγο Μπιλάμ για να καταραστεί τους Εβραίους και να τους πολεμήσει με μη συμβατικά μέσα. Τότε γιατί έπρεπε ο βασιλιάς να αποκαλύψει αυτό το στρατιωτικό μυστικό σε όλο του λαό του και να τους βάλει σε πανικό;

Αντίθετα, στην παρασσά της προηγούμενης εβδομάδας, είδαμε τον Μωυσή, που ανησυχούσε για τον πόλεμο με τον Ογκ, τον βασιλιά του Μπασσάν. Ο Ογκ πριν πολλά χρόνια είχε βοηθήσει τον Αβραάμ, γι’ αυτό του δόθηκε μακροζωία και έζησε τόσα χρόνια. Τώρα ο Μωυσής φοβόταν μήπως χάρη σε αυτή τη πράξη, ο Ογκ θα νικήσει στον πόλεμο. Ο Θ-ός καθησύχασε τον Μωυσή, πως όλα θα πάνε καλά και όντως έτσι και έγινε. Παρατηρήστε όμως, ότι η ανησυχία ήταν μόνο του Μωυσή και την μοιράστηκε μόνο με τον Θ-ό. Ο λαός δεν ήξερε τίποτα...

Υπάρχουν άνθρωποι, σαν τον Μπαλάκ, που η καρδιά και τα ένστικτά τους, τους κυβερνούν και αντιδρούν παρορμητικά. Υπάρχουν άνθρωποι, σαν τον Μωυσή, που ακούνε μεν τι λέει η καρδιά τους, αλλά το μυαλό τους αποφασίζει.

Εσείς σαν ποιον θέλετε να είστε;

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ένας ευχάριστος Ιουδαϊσμός - Χουκάτ

To read it in English, click here

banner-1090830_960_720 questions.jpg 

Γιατί υπάρχουν άνθρωποι που ο Ιουδαϊσμός τους γεμίζει χαρά και ικανοποίηση, ενώ άλλοι που τους φέρνει βαρεμάρα;

Γιατί για μερικούς ο Ιουδαϊσμός είναι ενδιαφέρων και ελκυστικός, ενώ για άλλους καθόλου;

Γιατί ένας άνθρωπος δεν μπορεί να φανταστεί τη μέρα του χωρίς να βάλει Τεφιλίν, ενώ ο άλλος δεν τα έχει αγγίξει από το Μπαρ Μιτσβά του, 30 χρόνια πριν.

Γιατί μια γυναίκα περιμένει όλη την εβδομάδα την προσευχή του Σσαμπάτ στη συναγωγή, ενώ μία άλλη ανυπομονεί να τελειώσει η λειτουργία για να φύγει.

Στην περικοπή Χουκάτ αυτής της εβδομάδας, μαθαίνουμε για την Μιτσβά (εντολή) της Κόκκινης Δαμαλίδας. Αυτή είναι μια ανεξήγητη Μιτσβά που πρέπει να τηρούμε έτσι, γιατί έτσι είπε ο Θ-ός. Κανένας δεν καταλαβαίνει τη λογική της, εκτός από τον Μωυσή.

Σύμφωνα με το Μιντράσς, ο Θ-ός είπε στον Μωυσή πρώτα να αποδεχτεί τη Μιτσβά όπως είναι, ως ανεξήγητο Θ-ϊκό νόμο και μετά θα του αποκαλύψει το λόγο της ύπαρξης της.

Σχεδόν σε όλες τις ερωτήσεις που αφορούν τον Ιουδαϊσμό, υπάρχουν απαντήσεις. Αλλά για να τις κατανοήσουμε πρέπει να είμαστε πρόθυμοι να ακούσουμε. Κάποιος μπορεί να ακούσει μια πολύ ωραία επεξήγηση. Αλλά αν δεν είναι έτοιμος να αποδεχτεί κάτι καινούριο ως σωστό, τίποτα δεν θα μπορέσει να τον πείσει. Αν όμως έχουμε ανοιχτό μυαλό και προθυμία να ακούσουμε, τότε ο Ιουδαϊσμός αποδεικνύεται ως το πιο λογικό πράγμα στον κόσμο.

Αυτή είναι η απάντηση στις ερωτήσεις που θέσαμε στην αρχή. Για να μπορέσουμε να συνδεθούμε με τον Ιουδαϊσμό, θα πρέπει να θέλουμε πραγματικά να τον κατανοήσουμε. Να πιστεύουμε ότι πρόκειται για κάτι καλό και θετικό. Αν δεν θέλουμε να πειστούμε, τίποτα δεν θα καταφέρει να μπει μέσα μας.

Ας είμαστε σαν τον Μωυσή. Ο Μωυσής δέχτηκε τη Μιτσβά με πίστη και μετά την κατανόησε. Εμείς θα πρέπει να πιστέψουμε πως ο Ιουδαϊσμός έχει πολλά να μας διδάξει. Αυτή η πίστη είναι η αφετηρία για να τον ανακαλύψουμε, να τον κατανοήσουμε και να τον ευχαριστηθούμε.

Έτσι σίγουρα θα φέρουμε τον Μεσσία σύντομα, ακόμα και σήμερα!

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ο τέλειος συνδυασμός χρωμάτων - Κοράχ

To read it in English, click here

flower-field-250016_960_720 crop.jpg 

Ο εκτυπωτής που έχουμε στη φοιτητική εστία όπου μένω, εκτυπώνει μόνο σε ασπρόμαυρες αποχρώσεις. Όλα τα ενδιάμεσα χρώματα τα κάνει γκρι, άρα όταν εκτυπώνουμε φωτογραφίες δεν βγαίνουν όμορφες...

Με έναν τέτοιο εκτυπωτή μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα, αλλά τι κάνουμε με ανθρώπους που λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο; δηλαδή που βλέπουν τη ζωή πολύ απλοϊκά, όλα είναι είτε άσπρα, είτε μαύρα, είτε καλά, είτε κακά.

Ο Κόραχ ζήλεψε όταν είδε αρκετούς συγγενείς του, σαν τον Μωυσής και τον Ααρών, να παίρνουν υψηλές θέσεις στη εβραϊκή αρχηγεία, ενώ εκείνος τίποτα. Η σταγόνα, όμως, που ξεχείλισε το ποτήρι και οδήγησε τον Κόραχ σε επανάσταση, ήταν η ιστορία των κατάσκοπων που διαβάσαμε την προηγούμενη εβδομάδα.

Οι κατάσκοποι ήθελαν να μείνουν στην έρημο. Προτιμούσαν να αφοσιωθούν στη μελέτη της Τορά, πράγμα που δεν θα μπορούσαν να κάνουν στη γη του Ισραήλ, λόγω της απασχόλησής τους με τη αγροτική εργασία (ενώ στην έρημο θα έτρωγαν το Μάνα, χωρίς να δουλέψουν). Ο Μωυσής τους εξήγησε πως το σημαντικότερο είναι οι πράξεις, όχι η μελέτη.

Εδώ ο Κόραχ αναρωτήθηκε: Αν η μελέτη ήταν σημαντικότερη, τότε εννοείται ότι ο Μωυσής και ο Ααρών πρέπει να είναι αρχηγοί. Η γνώση τους στη Τορά είναι μεγαλύτερη. Αλλά εάν οι πράξεις είναι αυτό που μετράει, τότε γιατί ο Μωυσής είναι καλύτερος από άλλους; Όλοι τρώνε την ίδια Ματσά, φοράνε την ίδια Τσιτσίτ και ανάβουν τα ίδια κεριά του Σσαμπάτ. Δεν υπάρχει καμία διαφορά ανάμεσά τους.

Το λάθος του Κόραχ και των κατασκόπων ήταν ότι ήταν ακραίοι. Οι κατάσκοποι από την μια, έδωσαν έμφαση στη θεωρητική μελέτη και στα ωραία συναισθήματα και παράτησαν την πράξη. Ο Κόραχ από την άλλη νόμιζε πως μια απλή τεχνική πράξη αρκεί, παραμελώντας τη μελέτη και το συναίσθημα – την καβανά.

Ο σωστός είναι ο μέσος δρόμος. Ένας όμορφος συνδυασμός της τεχνικής πράξης με την σκέψη και το συναίσθημα. Δεν είναι όλα άσπρο–μαύρο στη ζωή... Χρειαζόμαστε και τα δύο.

Ας σκεφτούμε κάποια σημαντική πράξη που κάνουμε καθημερινά και την οποία θα μπορούσαμε να εμπλουτίσουμε με σκέψη και συναίσθημα. Ένα δώρο χωρίς σκέψη ή συναίσθημα δεν έχει μεγάλη αξία...

Ας αναλογιστούμε μια σκέψη ή κάποιο συναίσθημα που δεν εκφράζεται στον υλικό κόσμο και ας αρχίσουμε να το φανερώνουμε με πράξεις. Μια αγάπη χωρίς πράξεις δεν έχει μεγάλη αξία...

Η επιτυχία του σωστού συνδυασμού πράξης και συναισθήματος είναι το πιο όμορφο πράγμα – σαν μια πολύχρωμη εικόνα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Τι κάνουμε την κρίσιμη στιγμή… - Σσλαχ

To read it in English, click here

tsitsit.jpg 

Τι μπορεί να μας κρατήσει στις δύσκολες στιγμές;

Αρκετές φορές, όλες οι όμορφες θεωρίες ξεχνιούνται την κρίσιμη στιγμή…

Πόσοι γονείς έχουν τύψεις, γιατί φώναξαν στα παιδιά τους αφού χίλιες φορές αποφάσισαν να τους μιλάνε ήρεμα; Πόσοι νέοι δεν έχουν κοιμηθεί στις 3 το πρωί, παρόλο που εκατοντάδες φορές υποσχεθήκαν στους εαυτούς τους πως θα πάνε για ύπνο πιο νωρίς; Πόσα παιδιά τρώνε τιμωρίες επειδή χτύπησαν τους συμμαθητές τους, αν και έχουν μάθει και συζητήσει τόσες φορές πόσο άσχημη είναι η βία; Πόσοι άνθρωποι που κάνουν αυστηρή δίαιτα βρίσκουν τους εαυτούς τους να τρώνε μια τούρτα 3 οροφών; Τα παραδείγματα είναι ατέλειωτα... Τι μπορούμε να κάνουμε ώστε οι όμορφες θεωρίες και αποφάσεις να κρατήσουν στον αληθινό κόσμο;

Σε κάτι τέτοιες καταστάσεις, το μυαλό και η λογική δεν αρκούν. Χρειάζεται κάτι υλικό, κάποια πράξη σαν υπενθύμιση.

Αυτή είναι μια από τις εξηγήσεις που έχει η μιτσβά του τσιτσίτ, για την οποία μαθαίνουμε στην περικοπή Σσλαχ αυτής της εβδομάδας. Το τσιτσίτ είναι ένα τετράγωνο ρούχο που φοράνε οι άντρες και τα αγόρια συνήθως κάτω από τη μπλούζα τους. Έχει 4 γωνίες, που στην καθεμιά είναι δεμένες 8 ειδικές κλωστές, με 5 κόμπους. Η αριθμητική αξία της λέξης τσιτσίτ στα εβραϊκά είναι 600 και μαζί με τους 5 κόμπους και 8 κλωστές μας κάνει 613 - όπως οι 613 μιτσβότ της Τορά.

Το τσιτσίτ μας θυμίζει πως ο Θ-ός μας κοιτάζει και ανυπομονεί να μας δει να καταφέρνουμε να κάνουμε αυτό που Εκείνος θέλει. Αυτή η υλική υπενθύμιση μπορεί πολλές φορές να μας σώσει από το να παραστρατήσουμε και να παραδοθούμε στα ένστικτα μας.

Τα τσιτσίτ δεν ειναι ακριβά, ούτε ενοχλούν όταν τα φοράνε, ούτε είναι φανερά σε όλους. Προτιμάμε να βάζουμε τις κλωστές έξω από το ρούχο, για να τις βλέπουμε, αλλά ακόμα και αν είναι κρυμμένες μέσα στο ρούχο, ή στην τσέπη του παντελονιού, πάλι κάνουν τη δουλειά τους. Γιατί να μην αρπάξουμε την ευκαιρία να κάνουμε, όχι με πολλή δυσκολία, μια ακόμη μιτσβά που θα χαροποιήσει τον Θ-ό;

Σσαμπάτ Σσαλόμ,

Χάνα

Η δημιουργία ενός σημαντικού βιβλίου - Μμπεααλοτχά

To read it in English, click here 

 book-2160539__340 crop.jpg

Γιατί άνθρωποι πάνε στη δουλειά κάθε μέρα;

Μια ενδιαφέρουσα έρευνα ανακάλυψε πως 90% των ανθρώπων θα συνέχιζαν να δουλεύουν ακόμα και αν κέρδιζαν το λαχείο. Γιατί; Επειδή ο άνθρωπος χρειάζεται κάτι να τον γεμίζει.

Η περικοπή Μπεααλοτχά αυτής της εβδομάδας αρχίζει με την εντολή του ανάμματος της Μενορά, κάτι που έκανε ο αρχιερέας, ο Ααρών, κάθε πρωί. Οι Σοφοί μας εξηγούν πως αυτή η εντολή δόθηκε αφού ο Ααρών απογοητευμένος. Στα εγκαίνια του Φορητού Ναού (Σκηνή του Μαρτυρίου) όλοι οι αρχηγοί των φυλών έφεραν θυσίες, εκτός από τον Ααρών... Ο Θ-ός τον καθησύχασε εξηγώντας πως εκείνος είχε έναν διαφορετικό και σημαντικό ρολό, να ανάβει κάθε μέρα την Μενορά.

Γιατί όμως ο Ααρών ένοιωθε απογοητευμένος; Ήταν σπουδαίος και σεμνός άνθρωπος. Σίγουρα δεν προερχόταν από ζήλεια...

Ο καθένας έρχεται στον κόσμο για κάποιον σημαντικό ρόλο. Πρέπει να κάνουμε ότι μπορούμε για να τον ολοκληρώσουμε σωστά και να μας γεμίζει. Όταν τα καταφέρνουμε, νοιώθουμε μια τεράστια χαρά και ικανοποίηση. Από την άλλη, αν δεν τα καταφέρνουμε, μας κάνει να νιώθουμε μια εσωτερική αδυναμία. Σαν να μας πήραν κάτι πολύ ουσιαστικό από τον εαυτό μας.

Ο Θ-ός καθησύχασε τον Ααρών πως ο ρόλος του δεν χάθηκε. Υπήρχε κάτι ιδιαίτερο που μόνο αυτός μπορούσε να κάνει - το άναμμα της Μενορά.

Πριν 500 χρόνια, στην Κρακοβία της Πολωνίας, ο Ραβίνος Μωσσέ Ίσσερλες, γνωστός ως Ραμά, ξεκίνησε το έργο της ζωής του, ένα βιβλίο όπου θα συγκέντρωνε και θα ταξινομούσε όλους τους νόμους, που ήταν διασκορπισμένοι σε όλο το Ταλμούδ και τα βιβλία επεξηγήσεων των ραβίνων. Στη μέση της συγγραφής, έφτασε στα χέρια του ένα παρόμοιο βιβλίο, που έγραψε ο Ραβίνος Γιοσέφ Κάρο στην οθωμανική αυτοκρατορία. Ένα βιβλίο που εμπεριείχε ακριβώς  αυτά που ήθελε να κάνει και ο Ραμά…

Ο Ραμά περιγράφει πως τρόμαξε. Όλος ο κόπος του θα πήγαινε στράφι; Αυτό που ένοιωσε δεν ήταν θυμός αλλά απογοήτευση. Ο Ραμά δεν προσπάθησε να σταματήσει τη δημοσίευση του άλλου βιβλίου. Απλά ένοιωθε αδύναμος, άδειος που του πήραν το ρολό του, το έργο της ζωής του.

Τελικά ο Ραμά βρήκε την λύση. Πήρε το βιβλίο του Ραβίνου Γιοσέφ Κάρο, που περιείχε όλους τους νόμους και τα έθιμα των Σεφαραδιτών και πρόσθεσε τα έθιμα των Ασσκενάζι, στα σημεία εκείνα όπου διαφέρουν. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν καλύτερο. Τώρα αυτό το βιβλίο - Το Σσουλχάν Αρούχ - βρίσκεται σε κάθε εβραϊκή βιβλιοθήκη στον κόσμο.

Ο καθένας μας έχει έναν πολύ σημαντικό ρολό στον κόσμο μας. Όποιος θέλει να τον κάνει, ο Θ-ός τον βοηθά και τα καταφέρνει. Αρκεί εμείς να κάνουμε το πρώτο βήμα.

Ποιος είναι ο δικός σας ρόλος;

Σσαμπάτ Σσαλόμ

Χάνα

 

Μια χαζή πράξη - Νασό

To read it in English, click here

User-Manual_featured crop.jpg 

Τι σας θυμίζει η λέξη αμαρτία;

Για μερικούς σημαίνει ντροπή, για άλλους κόλαση, σε άλλους θυμίζει κάτι το διασκεδαστικό.

Σύμφωνα με τους Σοφούς μας, μια αμαρτία είναι, πρώτα απ΄όλα, μια πολύ χαζή πράξη.

Διάβασα μια μέρα ένα πολύ παράξενο γράμμα που έγραψε ένας πελάτης στον τεχνικό που έγραψε το βιβλιαράκι με τις οδηγίες λειτουργίας για την καινούρια κάμερα που μόλις αγόρασε.

«Αγαπητέ κύριε, κρατάω ένα βιβλιαράκι που έγραψες και που παρέλαβα μαζί με την καινούρια κάμερα που αγόρασα. Η κάμερα έχει πολλά κουμπιά, πολλούς διακόπτες και διάφορα φωτάκια. Όλα αυτά ανήκουν σε μένα! Πώς τολμάς να μου πεις τι να κάνω με το καθένα; Εγώ και μόνο εγώ θα αποφασίσω τι να κάνω με το κάθε κουμπί και τι σημαίνει το κάθε φωτάκι».

Οι Σοφοί μας εξηγούν που ο καθένας που αμαρτάνει μοιάζει με αυτόν τον χαζό πελάτη. Αγνοώντας τις εντολές του Θ-ού, τις οδηγίες λειτουργίας του κόσμου που Αυτός έφτιαξε, μπορεί κάποιος να κάνει κάτι κακό, διεφθαρμένο, εγωιστικό, καταστροφικό, ηδονιστικό, περιφρονητικό ή δειλό, αλλά πρωτίστως κάνει κάτι πολύ χαζό.

Ας είμαστε έξυπνοι. Ας μελετήσουμε την Τορά, που περιέχει τις οδηγίες λειτουργίας αυτού του κόσμου και της ζωής μας. Ας σκεφτούμε μια στιγμή πριν πράξουμε. Είναι έξυπνη αυτή η πράξη; Συνήθως τις περισσότερες αμαρτίες τις διασκεδάζουμε στη αρχή αλλά τις μετανιώνουμε μετά...

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Πήρα μόνο ένα like! - Σσαβουότ

To read it in English, click here

like-1135176 crop.jpg 

Όποιος χρησιμοποιεί facebook μάλλον γνωρίζει αυτό το περιστατικό.

Σκεφτήκατε μια πανέξυπνη πρόταση ή πήρατε μια τέλεια φωτογραφία. Το βάλατε στο facebook και ήσασταν σίγουροι πως μέσα σε μερικά λεπτά θα είχατε δεκάδες like. Περνάει η ώρα και τίποτα. Μόνο μερικές ώρες μετά ένας άνθρωπος πατάει like.

Πώς θα νιώθατε; Απογοητευμένοι; Απελπισμένοι;

Κάτι παρόμοιο συνέβη στο Θ-ό.

Πριν ο Θ-ός δώσει την Τορά στον εβραϊκό λαό, αφηγείται το Μιντράσς, πήγε και την πρότεινε σε όλους τους υπόλοιπους λαούς του κόσμου. Αλλά κανένας δεν την ήθελε... Στον ένα λαό δεν άρεσε η απαγόρευση της κλοπής, στον άλλο η απαγόρευση του φόνου και στον τρίτο οι αυστηροί νόμοι του γάμου που απαγορεύουν μοιχεία. Δεν πήρε ούτε ένα like. Μέχρι που έφτασε στον εβραϊκό λαό που συμφώνησε και ήθελε να παραλάβει την Τορά.

Υπολογίζοντας με σημερινούς όρους μάρκετινγκ, η καμπάνια του Θ-ού δεν είχε μεγάλη επιτυχία.

Αλλά, στον αληθινό κόσμο η Τορά είχε τεράστια επιτυχία. Αντίθετα με όλους τους υπόλοιπους ειδωλολατρικούς αρχαίους πολιτισμούς, ο Εβραϊσμός ακόμα ζει και βασιλεύει. Επέζησε τόσες απειλές. Έκαψαν τα βιβλία της Τορά , απαγόρευσαν την μελέτη της. Οι Εβραίοι όμως συνεχίζουν να την σπουδάζουν και να την τηρούν μέχρι και σήμερα και τα μηνύματα της μας αφορούν όλους. Τορά για Τώρα, όπως λέγεται και το μπλογκ μου :-).

Ένα μήνυμα, επίκαιρο στις μέρες μας, είναι να διαλέγουμε το σωστό, όχι αυτό που είναι πιο δημοφιλές και μαζεύει τα περισσότερα like.

Αυτή τη Κυριακή 9/6/19 (& Δευτέρα 10/6/19) θα γιορτάσουμε τη γιορτή του Σσαβουότ, την ημέρα που κάναμε αυτήν τη σοφή επιλογή, κατά την οποία ο Θ-ός μας έδωσε την Τορά. Ελάτε να το ξαναζήσετε, ακούγοντας τις Δέκα Εντολές στη Χαμπάντ στις 11:00, με πολλές εκπλήξεις.

Συνεχίστε τη σοφή επιλογή μελετώντας τη Τορά και στην καθημερινή σας ζωή. Τα μαθήματα του Jewish Learning Institute στη Χαμπάντ, τα ιδιαίτερα μαθήματα με τους Ραβίνο Μέντελ ή Ραβίνο Νατάν ή με την Νεχάμα για θέματα που αφορούν τις γυναίκειες μιτσβότ ή με το αυτόνομο σερφάρισμα στο Chabad.gr, μπορούν να είναι μια καλή αρχή.

Σας άρεσε; Πατήστε like! Μμμ, δεν είναι και τόσο ανάγκη τελικά.

Σσαμπάτ Σσαλόμ & Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα Χέντελ

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.