Printed from Chabad.gr
ב"ה

Τορά για Τώρα!

Σε ποιον συνέβη σήμερα ένα θαύμα; - Χουκάτ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (14).png

Στην περικοπή Χουκάτ αυτής της εβδομάδας, συνεχίζουμε να εξερευνούμε τις περιπλανήσεις των Εβραίων στην έρημο. Στη διαδρομή τους, οι Εβραίοι έπρεπε να περάσουν από ένα στενό πέρασμα ανάμεσα σε δυο βουνά. Το πρόβλημα ήταν πως οι εχθροί μας το ήξεραν και τους ετοίμαζαν μια δυσάρεστη έκπληξη από επάνω από τα βουνά... Το σχέδιο τους ήταν τέλειο, αλλά υπολόγιζαν χωρίς τον ξενοδόχο. Ο Θ-ός έκανε τα βουνά να τρανταχτούν και να ενωθούν, σκοτώνοντας όλους τους πολεμιστές που περίμεναν εκεί. Έπειτα τα βουνά γύρισαν στη θέση τους σαν να μην είχε συμβεί τίποτα.

Όταν οι Εβραίοι τελικά έφτασαν στον τόπο αυτό ανάμεσα στα βουνά, όλα ήταν ήσυχα και ειρηνικά. Τότε πώς γνωρίζουμε την ιστορία; Για τον Θ-ό ήταν σημαντικό να μάθουμε τι είχε κάνει για εμάς. Για αυτό δημιούργησε ένα ποτάμι να περνάει από εκεί, για να παρασύρει μαζί του τα πτώματα κτλ. των πολεμιστών. Οι Εβραίοι κατάλαβαν πως για μία ακόμη φορά είχαν σωθεί και άρχισαν να τραγουδούν και να υμνούν τον Θ-ό.

Πώς όλα αυτά τα γεγονότα αφορούν εμάς;

Πρώτον, πάντα είναι συγκινητικό να σκεφτούμε τα θαύματα που ο Θ-ός κάνει για τον λαό Του. Πόσο μας αγαπάει, πόσο νοιάζεται για εμάς! Μερικές φορές ούτε που το παίρνουμε χαμπάρι, επειδή μας προστατεύει τόσο καλά. Και συνεχίζει παρόλο που δεν συμπεριφερόμαστε πάντοτε ακριβώς όπως Εκείνος θέλει.

Δεύτερον, συνειδητοποιούμε πόσο σημαντικό είναι να ευχαριστήσουμε τον Θ-ό για αυτά που μας δίνει. Ο Θ-ός έκανε ένα επιπλέον θαύμα για να μάθουμε τι συνέβη εκεί, ακριβώς για να μας δώσει την ευκαιρία να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας.  Όταν ευχαριστούμε τον Θ-ό για ό,τι έχουμε, κερδίζουμε διπλά. Εμείς εκτιμάμε περισσότερο αυτά που έχουμε και όταν ο Θ-ός το βλέπει, θέλει να μας δώσει  ακόμα περισσότερα.

Ας ευχαριστούμε τον Θ-ό για ό,τι μας δίνει! Μπορούμε κάθε βράδυ πριν κοιμηθούμε να σκεφτούμε πέντε καλά πράγματα που μας συνέβησαν μέσα στη ημέρα και να Τον ευχαριστήσουμε απευθείας, με τα δικά μας λόγια. Ή απλά σε διάφορες στιγμές της ημέρας, που αντιλαμβανόμαστε πως κάτι καλό μας συνέβη, όπως το ότι κλείσαμε μια επιτυχημένη εμπορική συμφωνία ή απλά μας βγήκε πολύ νόστιμο το φαγητό ή διασχίσαμε έναν επικίνδυνο δρόμο και μείναμε αλώβητοι. Εκείνη την στιγμή να σηκώσουμε τα μάτια μας προς τα πάνω και να Του πούμε ευχαριστώ. Μπορεί τα πράγματα να φαίνονται ήρεμα και απλά, αλλά όλα στην ζωή είναι μικρά ή μεγάλα θαύματα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Μια διδακτική γραφολογική εξέταση - Κόραχ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (13).png 

Ακούσατε ποτέ για γραφολογική εξέταση της γραφής του Κόραχ;

Στην περικοπή Κόραχ αυτής της εβδομάδας διαβάζουμε για την επανάσταση που καθοδήγησε ο Κόραχ. Ο Κόραχ ήθελε ισότητα στον λαό. Γιατί να υπάρχουν πνευματικοί ηγέτες, ο Μωυσής και ο Ααρών, που να είναι σημαντικότεροι από τους υπόλοιπους; Όλοι μας είμαστε Εβραίοι και μπορούμε να αποφασίσουμε μόνοι μας τι και πώς να κάνουμε. Οι Σοφοί δεν πρέπει να ανακατεύονται στα υλικά θέματα.

Ο Κόραχ όμως έκανε λάθος. Ο Θ-ός θέλει να υπάρχει στον κόσμο μας αρμονία ανάμεσα στην σκέψη και την σοφία με τις πράξεις. Οι πνευματικοί ηγέτες καθοδηγούν τον λαό, οι πράξεις υπακούν την σκέψη και την σοφία.

Δεν έχουμε στα χέρια μας τη γραφή του Κόραχ. Όμως σύμφωνα με την Καμπαλά μπορούμε να εξετάσουμε τα γράμματα του ονόματος του Κόραχ και να μάθουμε πολλά.

Η σωστή ισορροπία σκέψης και πράξης φαίνεται στο γράμμα Χέι, ה. Η πάνω γραμμή συμβολίζει την σκέψη, η δεξιά τον λόγο και η αριστερή την πράξη. Η γραμμή της πράξης είναι λίγο πιο κοντή από τις άλλες, συμβολίζοντας έτσι πως τις υπακούει.

Τα γράμματα του ονόματος Κόραχ - קרח όλα μοιάζουν με το Χέι - ה, αλλά έχουν μερικές διαφορές που αποκαλύπτουν τα επιχειρήματά του.

ק – (Κουφ) Η γραμμή της πράξης συνεχίζει πιο κάτω από τις άλλες γραμμές. Οι άνθρωποι – πράξη – δεν ακολουθούν τη σκέψη – τα λόγια των Σοφών. Αυτό ήθελε ο Κόραχ. Όμως, έτσι κινδυνεύουν να πέσουν πολύ χαμηλά…

ר – (Ρεσς) Δεν υπάρχει η γραμμή της πράξης. Ο Κόραχ ήθελε η πνευματικότητα να μείνει μακριά από την πράξη. Η θρησκεία να εκφράζεται μόνο στη συναγωγή. Οι Σοφοί στα δικά τους και ο λαός στα δικά του.

ח – (Χετ) Η γραμμή της πράξης είναι ίση με τις υπόλοιπες. Δηλαδή η πράξη από μόνη της είναι εξίσου σημαντική με τη σκέψη. Κάποιος που ασχολείται με τον κόσμο δεν ψάχνει να προσθέσει πνευματικότητα στη ζωή του. Η πράξη είναι αρκετή.

Η ιστορία του Κόραχ μας θυμίζει να κρατάμε τη σωστή ισορροπία μεταξύ μελέτης-σκέψης και πράξης, μεταξύ πνευματικών ηγετών και λαού. Τα χρειαζόμαστε όλα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Βασισμένο στο άρθρο του Ραβίνου Chaim Heber 

Πότε πρέπει να μιλάμε και πότε να σιωπούμε - Σσελάχ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (12).png

Αφιερωμένο στην ταχεία και πλήρη ανάρρωση
του Israel Yehuda Binyamin ben Dvora Dobra

Εάν κάτι είναι αλήθεια, γιατί να υπάρχει πρόβλημα να το πει κανείς;

Στην περικοπή Σσελάχ αυτής της εβδομάδας, ο Μωυσής στέλνει κατασκόπους στη γη του Ισραήλ. Τους ζητά να περιηγηθούν στη χώρα και να δουν εάν η γη είναι καλή και πόσο δυνατοί είναι οι κάτοικοί της. Οι κατάσκοποι γυρνούν και μπροστά σε ολόκληρο τον λαό του Ισραήλ, ανακοινώνουν τα συμπεράσματά τους: Η γη είναι πολύ καλή, αλλά οι κάτοικοι πολύ δυνατοί και δεν θα μπορέσουμε να τους κατακτήσουμε. Ο λαός πανικοβλήθηκε και άρχισε να κλαίει και να φοβάται. Ο Θ-ός θύμωσε με τους Εβραίους, που δεν Tον πιστεύουν παρόλο που τους είχε κάνει τόσα θαύματα, με αποτέλεσμα ο λαός να περιπλανηθεί 40 χρόνια στην έρημο, και μόνο η επόμενη γενιά να μπει στη γη του Ισραήλ. Οι κατάσκοποι επίσης τιμωρήθηκαν αυστηρά.

Αλλά τι ήταν το τόσο σοβαρό πρόβλημα των κατασκόπων; Φαίνεται πως έκαναν ακριβώς αυτό που τους ζητήθηκε: Να φέρουν πληροφορίες για τη γη του Ισραήλ.

Το λάθος των κατασκόπων ήταν το σε ποιους απευθύνθηκαν. Τέτοιες πληροφορίες έπρεπε να τις μεταφέρουν προσωπικά στον Μωυσή και στον Ααρών. Όχι δημόσια, σπέρνοντας φόβο και πανικό.

Εμείς επίσης έχουμε στα χέρια μας διάφορες πληροφορίες. Είναι αληθινές, είναι σημαντικές. Πριν όμως τις μεταφέρουμε σε άλλους, ας σκεφτούμε εάν μιλάμε με το σωστό πρόσωπο.

Τα λόγια μας θα βοηθήσουν την κατάσταση; Είναι ο συνομιλητής μας ο κατάλληλος άνθρωπος να λάβει αυτές τις πληροφορίες; Έχει την ικανότητα να κάνει κάτι σχετικά με αυτό; Εάν ναι, μπορούμε να το πούμε. Εάν όχι, πρέπει να κρατηθούμε. Ακόμα και αληθινά πράγματα κάποιες φορές δεν πρέπει πάντα να λέγονται.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ένα κομπλιμέντο για τον Ααρών - Μπεααλοτεχά

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (11).png 

Στην περικοπή Μπεααλοτεχά αυτής της εβδομάδας, διαβάζουμε για την Μενορά, την οποία άναβαν καθημερινά στον Ναό. Έπειτα, η Τορά μας αναφέρει πως ο Ααρών, ο Αρχιερέας, έκανε ακριβώς όπως διατάχτηκε. Ο Ράσσι, Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί, επισημάνει πως αυτό είναι γραμμένο ως κομπλιμέντο για τον Ααρών. Αλλά σοβαρά, δεν μπορούσαν να βρουν ένα καλύτερο κομπλιμέντο;

Υπάρχουν δύο είδη πνευματικού φωτός, αυτό που έρχεται ως αποτέλεσμα από τις πράξεις μας και αυτό που έρχεται από Επάνω, κάτι το οποίο είναι τόσο υψηλό που δεν μπορούμε να το επιτύχουμε μόνοι μας. Το φως και η πνευματική ενέργεια που η Μενορά έφερνε, ήταν από το δεύτερο είδος. Κάτι υπερφυσικό.

Κάποιος θα μπορούσε να σκεφτεί, πως εφόσον πρόκειται για Θ-ϊκό φως, που ούτως ή άλλως δεν είναι φυσικό, δεν είναι τόσο σημαντικό να προσέξει τις υλικές λεπτομέρειες και να κάνει τα πάντα ακριβώς όπως πρέπει. Αλλά όχι ο Ααρών. Ο Ααρών ήξερε πως οι πράξεις μας έχουν μεγάλη σημασία. Ακόμα και τα πράγματα που δεν μπορούμε να καταφέρουμε μόνοι μας, εξαρτούνται από κάτι που κάνουμε εμείς. Παρόλο που το φως είναι τόσο πολύ υψηλό που με τίποτα δεν γίνεται να το ονομάσουμε «αποτέλεσμα» των πράξεων μας, οι πράξεις μας έχουν σημασία.

Λοιπόν, ας μην υποτιμάμε τις πράξεις μας. Ας μην υποτιμούμε τις λεπτομέρειες των Μιτσβότ. Παρόλο που πρόκειται για πνευματικά θέματα, η ακρίβεια είναι σημαντική.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ραβίνος Σσλόμο Γιτσχακί / Ράσσι (1040–1105). Σημαντικός και φημισμένος σχολιαστής της Βίβλου και του Ταλμούδ. Γεννημένος στο Τρουά της Γαλλίας, ο Ράσσι σπούδασε στις φημισμένες γεσσιβότ του Μάιντς και της Γουόρμς. Τα σχόλια του για την Πεντάτευχο και το Ταλμούδ, τα οποία επικεντρώνονται στην απλή κατανόηση του κειμένου, εμφανίζονται και αναγράφονται σχεδόν σε όλες τις εκδόσεις του Ταλμούδ και της Βίβλου. Πολλοί από τους διάσημους συγγραφείς των Τοσαφότ ήταν απόγονοι του Ράσσι.

Σήμερα είναι τα γενέθλιά μου! - Ψαλμός 22

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (9).png 

Σήμερα είναι τα γενέθλιά μου και γίνομαι 21 χρονών. Τα γενέθλια είναι μια ξεχωριστή ημέρα, κατά την οποία μας δίνονται ιδιαίτερες δυνάμεις, που πρέπει να εκμεταλλευτούμε σωστά. Ένα από τα πράγματα που κάνουμε αυτήν την ημέρα είναι η μελέτη του νέου Ψαλμού του Δαβίδ που αντιστοιχεί στην νέα μας ηλικία. Τώρα, αφού ξεκινάει ο 22ος χρόνος της ζωής μου, θα αρχίσω να λέω καθημερινά τον Ψαλμό 22. Ένας στίχος από αυτόν τον ψαλμό είναι ο πρωταγωνιστής σε μια ενδιαφέρουσα ιστορία.

Ο Ραβίνος Γισραέλ Μπεν Ελιέζερ, προτού γίνει γνωστός ως ο σπουδαίος Μπαάλ Σσεμ Τοβ, πήγαινε από κοινότητα σε κοινότητα, ενθαρρύνοντας και δίνοντας δύναμη στους Εβραίους. Ενδιαφερόταν και τους ρωτούσε τι κάνουν, πώς νιώθουν και πώς πάει η δουλειά τους. Οι Εβραίοι απαντούσαν «Μπάρουχ Ασσέμ», κυριολεκτικά, ευλογητό το Όνομα [του Θ-ού], ευχαριστώντας τον Θ-ό για ό,τι έχουν.

Μια φορά, ο Μπαάλ Σσεμ Τοβ συνάντησε έναν ραβίνο που μελετούσε. Όταν ενδιαφέρθηκε και τον ρώτησε τι κάνει, ο ραβίνος δεν ήθελε να διακόψει την μελέτη του και τον αγνόησε. Ο Μπαάλ Σσεμ Τοβ τότε τον ρώτησε: «Γιατί δεν δίνεις στον Θ-ό τα προς το ζην Του;». Ο ραβίνος ξαφνιάστηκε. Εμείς ζούμε από την ευλογία που μας στέλνει ο Θ-ός μέσω της εργασίας μας. Αλλά τι σημαίνει «τα προς το ζην του Θ-ού»;

Στις εβραϊκές οικογένειες της Ανατολικής Ευρώπης, υπήρχε η συνήθεια ένα νέο ζευγάρι να «κάθεται» στους γονείς τους για ένα χρόνο ή περισσότερο, δηλαδή, να υποστηριχθεί από εκείνους. Έτσι η έκφραση να «κάθεται» κάποιος κάπου, σημαίνει ότι του παρέχουν τα προς τα ζην. 

Στον Ψαλμό 22 του Δαβίδ λέει: «Και Eσύ ο Ιερός κάθεσαι στους ύμνους του Ισραήλ». Ο Μπαάλ Σσεμ Τοβ εξήγησε: «Ο Θ-ός κάθεται», δηλαδή «υποστηρίζεται» από τους ύμνους του λαού Του. Άρα οι ευχαριστίες μας είναι πολύ σημαντικές για τον Θ-ό!

Ας μην στερήσουμε από τον Θ-ό την χαρά που έχει από τους ύμνους μας. Όταν κάποιος μας ρωτάει τι κάνουμε, ας απαντήσουμε «καλά, δόξα τον Θ-ό» ή κάτι παρόμοιο. Ας θυμόμαστε χάρη σε Ποιον έχουμε όλα όσα έχουμε στην ζωή μας, την υγεία και την αγάπη, την δουλειά και το κέφι, και ας Τον ευχαριστήσουμε για όλα αυτά. 

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Ραβίνος Γισραέλ Μπεν Ελιέζερ / Μπαάλ Σσεμ Τοβ / ΜπεΣσΤ (1698-1760). Ιδρυτής του Χαδισικού κινήματος. Γεννημένος στο Σλουτσκ της Λευκορωσίας, o Μπαάλ Σσεμ Τοβ έμεινε ορφανός από παιδί. Εργάστηκε ως βοηθός δασκάλου και ως σκαφέας πηλού πριν προχωρήσει στην ίδρυση του Χασιδικού Κινήματος και τον εκμοντερνισμό του εβραϊκού κόσμου δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προσευχή, στην χαρά και στην αγάπη προς κάθε εβραίο και εβραία, ανεξάρτητα από το επίπεδο της γνώσης του σχετικά με την Τορά.

Εγκεκριμένοι εγγυητές - Σσαβουότ

To read it in English, click here

 blog chanchie II 200 x 535 (8).png

Ψάξατε ποτέ για εγγυητές, για να μπορέσετε να πάρετε δάνειο από την τράπεζα; Δεν μπορεί ο καθένας να γίνει εγγυητής. Πρέπει να έχει την δυνατότητα (και την πρόθεση 😉) να πληρώσει.

Κάτι τέτοιο έγινε και με τους προγόνους μας, πριν 3333 χρόνια στην έρημο. Ο Θ-ός ήθελε να τους δώσει την Τορά, την πολύτιμη σοφία Του, αλλά ήθελε εγγυητές. Ποιος θα είναι υπεύθυνος πως οι Εβραίοι πάντα θα τηρούν την Τορά;

Οι Εβραίοι πρότειναν τους Πατέρες μας: Αβραάμ, Ισαάκ και Ιακώβ, αλλά ο Θ-ός δεν συμφώνησε. Έπειτα πρότειναν τους Προφήτες μας, αλλά ούτε αυτό εγκρίθηκε. Τότε οι Εβραίοι πρότειναν τα παιδιά τους και ο Θ-ός συμφώνησε. Αλλά πώς ακριβώς οι Πατέρες μας, ή οι Προφήτες, ή τα παιδιά μας, μπορούν να εγγυηθούν πως θα τηρήσουμε την Τορά;

Προτείνοντας τους Πατέρες μας, οι Εβραίοι εννοούσαν πως η εγγύηση θα ήταν τα χαρακτηριστικά που κληρονομήσαμε από αυτούς. Ο καθένας μας, μέσα του, έχει δυνατή πίστη και αγάπη για τον Θ-ό. Αλλά ο Θ-ός ήξερε πως αυτό από μόνο του δεν αρκεί. Αφού η πίστη αυτή μπορεί να μείνει κρυμμένη και να μην εκφραστεί με πράξεις…

Προτείνοντας τους Προφήτες οι Εβραίοι βασιζόντουσαν στους ηγέτες της κάθε γενιάς. Αυτοί θα μας οδηγήσουν και θα μας ενθαρρύνουν να τηρούμε την Τορά. Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό…

Τελικά, οι εγγυητές που εγκρίθηκαν ήταν τα παιδιά. Ο Θ-ός ξέρει πως όταν πρόκειται για τα παιδιά μας, θα κάνουμε τα πάντα. Όσον αφορά τους εαυτούς μας, δεν μας πειράζει να  κάνουμε εκπτώσεις, αλλά για τα παιδιά μας θέλουμε το καλύτερο. Όμως… εάν θέλουμε να μεγαλώσουμε σωστά παιδιά, πρέπει εμείς να τους δώσουμε το σωστό παράδειγμα. Τα παιδιά μιμούνται τους γονείς τους και μαθαίνουν πολλά από αυτούς. Αλλά όχι τόσο από τα λόγια που λένε οι γονείς. Περισσότερο μαθαίνουν από τη συμπεριφορά τους, από τις προτεραιότητές τους, από την προσωπικότητά τους και από τις πράξεις τους.

Έτσι τα παιδιά, και πιο συγκεκριμένα η ευθύνη που έχουμε να τα μεγαλώσουμε, μπορεί να εγγυηθεί πως θα συνεχίσουμε να τηρούμε την Τορά.

Την Δευτέρα 17 και Τρίτη 18 Μαΐου θα γιορτάσουμε το Σσαβουότ, την γιορτή της Παράδοσης της Τορά. Ειδικά σε αυτήν την γιορτή, δεν γίνεται να αφήσουμε τα παιδιά εκτός, αφού αυτά είναι οι εγγυητές... Αλλά όπως είπαμε πριν, για να ενδιαφερθούν τα παιδιά, πρέπει πρώτα εμείς να  ενδιαφερθούμε. Ας μελετήσουμε τις Δέκα Εντολές. Ας σκεφτούμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την τήρηση μας στην Τορά και των Μιτσβότ. 

Ας ξανα-λάβουμε και αυτό το Σσαβουότ την Τορά με χαρά και υγεία. Χάρη σε αυτό ο Θ-ός θα μας προστατέψει όλους από τις αρρώστιες και τους τρομοκράτες που θέλουν το κακό μας, και θα μας φέρει τον Μεσσία τώρα! 

Σσαμπάτ Σσαλόμ και Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα  

Αντίθετες προσδοκίες; - Μπεάρ-Μπεχουκοτάι

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (6).png

Όλοι περιμένουν από εμένα να είμαι τόσοι διαφορετικοί χαρακτήρες την ίδια ταυτόχρονα. Από τη μία να είμαι υπομονετική και να καταλάβω τις δυσκολίες του κάθε μαθητή, από την άλλη να έχω υψηλές απαιτήσεις και να αποκαλύπτω τις κρυμμένες του δυνατότητες. Από τη μία να είμαι καλή ευγενική μαζί τους, από την άλλη να είμαι αυστηρή ώστε να με ακούνε. Να διδάξω όλα τα θέματα του προγράμματος σπουδών, αλλά επίσης να αφιερώσω χρόνο για συναισθηματικά ζητήματα και συζητήσεις για κρίσιμα θέματα.

Πείτε μου, είναι δυνατόν;

Η περικοπή Μπεάρ-Μπεχουκοτάι ξεκινά με τους νόμους της Σσεμιτά, δηλαδή του χρόνου αγρανάπαυσης που δίνουμε στη γη του Ισραήλ κάθε εφτά χρόνια. Είναι ένας χρόνος κατά τον οποίο δεν καλλιεργούμε τα χωράφια και ενδυναμώνουμε την πίστη μας στον Θ-ό που κυβερνά τον κόσμο και δίνει στον καθένα μας όσα χρειάζεται.

Η Μιτσβά της Σσεμιτά, παρόλο που πρακτικά ισχύει μόνο στο Ισραήλ και στις καλλιέργειές εκεί, έχει ένα σημαντικό μήνυμα για όλους μας, ισραηλινούς και μη.

Από τη μία, πρέπει να εργαστούμε έξι χρόνια, να οργώσουμε και να ποτίσουμε. Ο Θ-ός θέλει να ζήσουμε μέσα στο σύστημα του κόσμου που έπλασε. Όχι να απομονωθούμε προσευχόμενοι, αλλά ακριβώς το αντίθετο.

Από την άλλη, κάθε επτά χρόνια σταματάμε για έναν χρόνο. Έναν χρόνο που τον αφιερώνουμε σε πιο πνευματικές ενασχολήσεις και δεν καλλιεργούμε τα χωράφια. Τι θα φάμε όμως; Ο Θ-ός μάς υπόσχεται πως η σοδειά του έκτου χρόνου θα είναι τόσο καλή που θα αρκέσει και για τη χρονιά της Σσεμιτά.

Με άλλα λόγια, από εμάς τους Εβραίους αναμένεται να ζούμε σε δύο διαφορετικές νοητικές καταστάσεις. Πρέπει να έχουμε στο νου μας τον κόσμο και τους κανόνες του, αλλά από την άλλη να μην νομίζουμε πως εμείς οι άνθρωποι τον κυβερνάμε. Ο Θ-ός κάνει για εμάς και πράγματα που δεν ταιριάζουν τους κανόνες.

Φαίνεται δύσκολο και ακατόρθωτο, αλλά ο Θ-ός, είναι υπεράνω από τους περιορισμούς του κόσμου. Και μας δίνει επίσης την δύναμη να ξεπεράσουμε αυτούς τους περιορισμούς.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

 

Πώς να μιλάμε στα παιδιά μας ώστε να μας ακούν; - Εμόρ

To read it in English, click here

 blog chanchie II 200 x 535 (5).png

Πώς μπορούμε να μεταφέρουμε τα ήθη και τις αξίες μας στα παιδιά μας;

Μεγάλα ερωτήματα που απασχολούν όλους τους γονείς και τους δασκάλους. Η περικοπή Εμόρ αυτής της εβδομάδας μας δίνει μια χρυσή συμβουλή.

«Ο Θ-ός είπε στον Μωυσή: πες στους Ιερείς και πες τους…» και αρχίζει να εξηγεί τους νόμους της τελετουργικής αγνότητας. Γιατί όμως επαναλαμβάνεται και λέει δύο φορές «πες τους»; Οι Σοφοί μάς εξηγούν πως αυτό σημαίνει πως και οι Ιερείς πρέπει με τη σειρά τους να μεταφέρουν το μήνυμα στα παιδιά τους, δηλαδή οι μεγαλύτεροι να προσέξουν πως και οι μικρότεροι τηρούν τον νόμο.

Αλλά η λέξη που η Τορά χρησιμοποιεί δεν είναι να «διδάξουν», αλλά να «προσέξουν», που στα Εβραϊκά έρχεται από την ίδια ρίζα με το φως και την λάμψη (זוהר). Έτσι η Τορά μας καθοδηγεί πώς να μεταφέρουμε τα μηνύματά μας με φως και χαρά, με αγάπη και με υπομονή. Όχι με φωνές και τιμωρίες…

Όταν οι μεγάλοι διδάσκουν τους μικρούς, οι μαθητές δεν είναι οι μόνοι που κερδίζουν. Το Ταλμούδ αναφέρει πως όταν ένας άνθρωπος διδάσκει και βοηθάει τον άλλον, ο Θ-ός «ανοίγει τα μάτια» και των δυο. Τελικά, και ο δάσκαλος θα καταλήξει με καλύτερη κατανόηση από ότι πριν.

Εγώ αυτό το βιώνω πολύ έντονα. Κάθε φορά που σας γράφω, πρέπει να μελετήσω καλά το θέμα, και έτσι το κατανοώ και το θυμάμαι εγώ καλύτερα. Επίσης όταν μελετώ για το διαγώνισμα με μια φίλη που δυσκολεύεται στα μαθήματα, αυτό συνεισφέρει και σε εμένα.

Ας σκεφτούμε πώς μπορούμε να μεταδώσουμε τις σημαντικές αξίες στους ανθρώπους που επιρεάζουμε. Ας το κάνουμε με τρόπο φωτεινό, γεμάτο αγάπη και υπομονή. Ας θυμόμαστε πως δεν πρόκειται για χαμένο χρόνο, αφού τελικά όχι μόνο βοηθήσαμε κάποιον άλλον, αλλά και τους εαυτούς μας.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Μια «Στιγμή Σιωπής» στα σχολεία - Αχαρέι-Κεντοσσίμ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (4).png 

Δύο κλέφτες εισέβαλαν τη νύχτα σε ένα κατάστημα ρούχων και άρχισαν να το αδειάζουν. Ενώ κουβαλάγανε, ένα κλέφτης κοιτάει την ταμπέλα του ρούχου, βλέπει την ακριβή τιμή και σοκαρισμένος λέει: «Τι κλέφτες που είναι!».

Το Ταλμούδ λέει πως αυτός που κλέβει είναι σαν ειδωλολάτρης. Αλλά τι σχέση έχουν αυτές οι δύο αμαρτίες; Η μία αφορά τη σχέση μας με τον Θ-ό, ενώ η άλλη αφορά τη σχέση μας με τους συνανθρώπους μας. Επίσης, γιατί αναφέρεται μόνο ο κλέφτης που το κάνει στα κρυφά και όχι ο ληστής που ληστεύει φανερά και με βία;

Ο ληστής δεν νοιάζεται για κανέναν. Δεν φοβάται τον Θ-ό αλλά ούτε και τους ανθρώπους. Από την άλλη, ο κλέφτης έρχεται κρυφά. Φοβάται μην τον δει άνθρωπος. Αλλά ο Θ-ός; Αυτός δεν τον νοιάζει, δεν Τον φοβάται… Είναι σαν την ειδωλολατρία, γιατί έτσι αποδεικνύει την προσέγγισή του προς στον Θ-ό… 

Το 1983, ο Ρέμπε, Ραβίνος Μενάχεμ Μέντελ Σσνέερσον είπε πως ο μοναδικός τρόπος για να μεγαλώσουμε και να εκπαιδεύσουμε τίμιους ανθρώπους, στηρίζεται στην πίστη μας στον Θ-ό. Ο καθένας πρέπει να ξέρει πως ο Θ-ός πάντα τον κοιτά και ενδιαφέρεται για τις πράξεις του. Από τον αστυνομικό θα μπορεί ίσως να ξεφύγει, αλλά από τον Θ-ό δεν γίνεται να κρυφτεί. Πρέπει να συμπεριφέρεται τίμια την κάθε στιγμή.

Ο Ρέμπε πρότεινε και ενθάρρυνε να υπάρχει καθημερινά μια «Στιγμή Σιωπής» σε όλα τα σχολεία, περιλαμβάνοντας δημόσια σχολεία. Ένα λεπτό για όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως θρησκείας, στο οποίο ο καθένας θα σκεφτεί για τον Θ-ό και το τι ζητά από τους ανθρώπους. Από τότε αυτό έχει γίνει συνήθεια σε πολλά σχολεία στην Αμερική. Ο Ρέμπε εξήγησε ότι το «Στιγμή Σιωπής» δεν αφορά μόνο Εβραίους ή μόνο θρήσκους, αλλά όλους μας, ώστε να έχουμε μια τίμια κοινωνία.

Ας αρχίσουμε και εμείς να αφιερώνουμε ένα λεπτό κάθε μέρα σκεπτόμενοι  τον Θ-ό. Ας ενθαρρύνουμε τους φίλους και συγγενείς μας να κάνουν το ίδιο. Και το σημαντικότερο, ας έχουμε πάντα στο μυαλό ότι ο Θ-ός μας κοιτά συνεχώς, και αυτό θα μας οδηγήσει να πράττουμε καλύτερα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Κάντε κλικ εδώ για περισσότερες πληροφορίες (άρθρο στα αγγλικά) για τη «Στιγμή Σιωπής».

Ακίνδυνα λόγια - Ταζριά Μετσορά

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535 (2).png 

Μιλάμε, μιλάμε και μιλάμε. Διηγούμαστε τις περιπέτειες που περάσαμε, μοιραζόμαστε τα όνειρα και τις έγνοιες μας, ανταλλάσσουμε γνώμες για σημαντικά θέματα. Αλλά επίσης μερικές φορές κουτσομπολεύουμε, κριτικάρουμε τον υπόλοιπο κόσμο. Πειράζει κανέναν αυτό; Αφού δεν κάναμε τίποτα κακό σε κάποιον. Μόνο μιλήσαμε…

Το Ταλμούδ έχει διαφορετική γνώμη. Μας εξηγεί ότι η κακιά γλώσσα και το κουτσομπολιό βλάπτουν τρεις: τον αφηγητή, τον ακροατή και εκείνον για τον οποίο μιλούσαν. Αλλά τι έκανε ο τελευταίος ο κακομοίρης, σε τι φταίει που οι άλλοι μίλησαν για εκείνον; 

Τα λόγια μας έχουν πολύ μεγάλη δύναμη να αποκαλύψουν πράγματα το οποία ήταν κρυφά. Ο λόγος αποκαλύπτει τις κρυφές μας σκέψεις στους άλλους, αλλά και ξεσκεπάζει και δυναμώνει χαρακτηριστικά και συναισθήματα μας. Όταν πω για κάποιον πως είναι άσπλαχνος, εκείνη την στιγμή δυναμώνω και αποκαλύπτω περισσότερο την ασπλαχνία του. Δεν είναι ακριβώς αυτό που θα θέλαμε…

Από την άλλη όμως, μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτήν την δύναμη για το καλό. Εάν παινέψω την γενναιοδωρία κάποιου, θα την δυναμώσω. Απίστευτο, ε;

Φυσικά, εκτός από την πνευματική επιρροή των λέξεων, υπάρχει και η έμπρακτη επιρροή. Πράγματα που λέμε, μεταδίδονται και μπορούν να προκαλέσουν μεγάλες ζημιά ή μεγάλη βοήθεια, εξαρτάται τι θα αποφασίσουμε να πούμε.

Ας αποφύγουμε λοιπόν τα άσχημα λόγια για τους άλλους, ακόμη και αν νιώθουμε πως τα αξίζουν. Αν μιλήσουμε, μπορεί να χειροτερεύσει η κατάσταση. Ας προσπαθήσουμε να παρατηρήσουμε και να επικεντρωθούμε στα καλά χαρακτηριστικά των άλλων ανθρώπων. Όλοι μας θα επωφεληθούμε.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Ένα παράξενο μέτρημα - Σσεμινί

To read it in English, click here

 blog chanchie II 200 x 535 (2).png

Ένας κωμικός έλεγε πως υπάρχουν 3 είδη ανθρώπων: αυτοί που ξέρουν να μετράνε και αυτοί που δεν ξέρουν… ;-)

Στην περικοπή Σσεμινί αυτής της εβδομάδας βλέπουμε ένα παράξενο μέτρημα.

Αφού το Μισσκάν (Φορητός Ναός) ήταν έτοιμο, ο Μωυσής και ο Ααρών είχαν 7 ημέρες να κάνουν πρόβες, πριν αρχίσει κανονικά η λειτουργία του Ναού. Έπειτα, την 8η ημέρα, ο Ναός άνοιξε κανονικά και η Θ-ϊκή παρουσία εμφανίστηκε. Γιατί όμως ονομάζεται 8η ημέρα; Θα ταίριαζε καλύτερα να την ονομάσουμε 1η ημέρα.

Η απορία μεγαλώνει αν καταλάβουμε την μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις 7 ημέρες και την 8η ημέρα. Κατά την διάρκεια της προετοιμασίας οι Εβραίοι έκαναν ό,τι μπορούσαν ως θνητοί με περιορισμένες δυνατότητες. Η Θ-ϊκή παρουσία που εμφανίστηκε την 8η μέρα ήταν υψηλή και απεριόριστη, ήταν κάτι σε εντελώς διαφορετικό επίπεδο. Τότε γιατί μετράμε όλες τις ημέρες μαζί;

Η απάντηση είναι πως όντως, η 8η μέρα είναι πολύ πιο ιδιαίτερη από τις προηγούμενες επτά, αλλά συνέβη χάρη στις επτά ημέρες προετοιμασίας. Παρόλο που ήταν περιορισμένες οι ανθρώπινες πράξεις, για χάρη τους ο Θ-ός μας έδωσε ένα πολύ μεγαλύτερο αποτέλεσμα, το οποίο δεν θα μπορούσαμε να επιτύχουμε από μόνοι μας.

Μερικές φορές απελπιζόμαστε και νομίζουμε πως αυτά που πρέπει να κάνουμε είναι απρόσιτα για εμάς. Νιώθουμε πως δεν έχουμε τις απαραίτητες δυνάμεις και παραιτούμαστε χωρίς καν να προσπαθήσουμε. Εδώ η Τορά μας διδάσκει πως είναι δυνατόν να τα καταφέρουμε! Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε από τη δική μας πλευρά και ο Θ-ός θα συμπληρώσει τα υπόλοιπα μέρη που εμείς δεν είχαμε τη δυνατότητα να εκπληρώσουμε.

Ας μην φοβόμαστε να κάνουμε κάτι καλό που μας φαίνεται δύσκολο και απρόσιτο. Ας τολμήσουμε, ας κάνουμε ό,τι μπορούμε εμείς, και ο Θ-ός θα το συμπληρώσει και θα κάνει να τα καταφέρουμε.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα 

Απίστευτη λύτρωση - Τελευταίες Μέρες του Πέσαχ

To read it in English, click here

 blog chanchie II 200 x 535 (1).png

Μπορείτε να φανταστείτε τον κόσμο μας χωρίς βία, αρρώστιες, εγωισμό και φτώχεια; Δύσκολο, ε;

Ούτε οι πρόγονοί μας στης Αίγυπτο μπορούσαν να φανταστούν μια διαφορετική πραγματικότητα. Αφού όλη τους την ζωή ήταν σκλάβοι… Στην αρχή, όταν ο Μωυσής ήρθε με την είδηση της απελευθέρωσης, ήταν δύσκολο για τους Εβραίους να πιστέψουν. Και όμως, λυτρώθηκαν.

Η λύτρωση της Αιγύπτου ήταν η πρώτη λύτρωση, αλλά όχι η τελευταία. Αφού δεν ζούμε ακόμα στον τέλειο κόσμο… Περιμένουμε την τελευταία και οριστική λύτρωση, με τον ερχομό του Μεσσία.

Όπως και τότε στην Αίγυπτο, αρκετοί από εμάς δυσκολεύονται να πιστέψουν πως κάτι τέτοιο είναι δυνατόν. Και όμως… θα συμβεί.

Αυτό είναι επίκαιρο επειδή, ενώ οι Πρώτες Μέρες του Πέσαχ συνδέονται με την Λύτρωση από την Αίγυπτο, οι Τελευταίες Μέρες του Πέσαχ (που ξεκινούν αύριο Παρασκευή 5/04/21), συνδέονται με την Τελική Λύτρωση. 

Αλλά γιατί είναι σημαντικό να το γνωρίζουμε; Αφού ο Μεσσίας θα έρθει ακόμα και αν δεν το πιστεύουμε και αν δεν τον περιμένουμε…

Πρώτον, η ίδια η αναμονή και η πίστη μας είναι πολύ σημαντική, και φέρνει την λύτρωση πιο σύντομα.

Δεύτερον, όταν θυμόμαστε και περιμένουμε την λύτρωση, αυτό μας προτρέπει να συμπεριφερθούμε καλύτερα και να προσθέσουμε ακόμα περισσότερες Μιτσβότ και καλές πράξεις στην ζωή μας. Έτσι θα είμαστε άξιοι της λύτρωσης πιο σύντομα.

Ας περιμένουμε τον Μεσσία, παρόλο που στην καθημερινότητά μας δεν φαίνεται πολύ επίκαιρο.

Ας προσθέσουμε μία ακόμη καλή πράξη για να τον φέρουμε πιο γρήγορα.

Σσαμπάτ Σσαλόμ και Χαγκ Σαμέαχ!

Χάνα

Μια νόστιμη Ματσά - Πέσαχ

To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535.png

Κραντς, κραντς, κραντς.

Αυτό το Σάββατο βράδυ, μετά από την αφήγηση της Εξόδου, όλοι θα πραγματοποιήσουμε μια σημαντική Μιτσβά – τρώγοντας την Ματσά. Σκεφτήκατε ποτέ γιατί η Ματσά έχει τόσο απλή γεύση; Δεν γίνεται να της προσθέσουμε κάτι που να την κάνει πιο νόστιμη;

(Υπάρχουν Ματσά με κρασί ή αυγά, που έχουν πιο πλούσια γεύση, αλλά δεν μετράνε ως αληθινές Ματσότ για το βράδυ το Σέντερ. Είναι καλές για το υπόλοιπο Πέσαχ, αλλά όχι για την Μιτσβά του Σέντερ).

Ο πρώτος λόγος είναι ο ορισμός της Ματσά στην Τορά, ως το ψωμί της φτώχειας. Η Ματσά ήταν το χαρακτηριστικό φαγητό των φτωχών, που δεν είχαν πάνω από τα δύο βασικά συστατικά: αλεύρι και νερό. Το Πέσαχ, όταν θυμόμαστε την σκλαβιά των πατεράδων μας στην Αίγυπτο, ταιριάζει να φάμε την Ματσά όπως την έτρωγαν εκείνοι, φτιαγμένη μονάχα με αλεύρι και νερό.

Υπάρχει όμως και μια βαθύτερη εξήγηση. Γιατί τρώμε την Ματσά; Η απάντηση βρίσκεται στην Αγκαντά, επειδή η ζύμη των Εβραίων δεν πρόλαβε να φουσκώσει, όταν ο Θ-ός ήρθε και τους λύτρωσε. Οι Εβραίοι έφυγαν από την Αίγυπτο βιαστικά. Η πίστη τους ήταν τόσο δυνατή, που άφησαν την γνώριμη Αίγυπτο πίσω τους και ακολούθησαν τον Θ-ό στην έρημο, χωρίς ούτε καν να εφοδιαστούν όπως πρέπει, έχοντας εμπιστοσύνη πως Αυτός θα τους θρέψει.

Αυτός είναι ο λόγος που η Ματσά αποκαλείται «τροφή της πίστης». Συμβολίζει την αγνή πίστη και εμπιστοσύνη μας στον Θ-ό. Την πρόθεσή μας να Τον ακολουθήσουμε, χωρίς αμφιβολίες.

Γι’ αυτό και η Ματσά δεν έχει αρτύματα, είναι απλή και αγνή. Μας υπενθυμίζει και μας δίνει την δύναμη να αποκαλύψουμε αυτήν την ιδιαίτερη και αγνή σχέση που έχουμε με τον Δημιουργό μας. Χωρίς πολλές εξηγήσεις και συζητήσεις. Απλά να κάνουμε το θέλημά Του.

Χαρούμενο & Κασσέρ Πέσαχ!

Χάνα

 

Ένα δώρο που αξίζει - Βαγικρά

 To read it in English, click here

blog chanchie II 200 x 535.png 

Ποιο δώρο θα σας έφερνε περισσότερη χαρά, ένα καινούριο iphone ή ένα μπρελόκ;

Κάνει διαφορά ποιος σας έφερε το δώρο;

Η περικοπή Βαγικρά αυτής της εβδομάδας μας διδάσκει τις επιλογές που έχει ένας Εβραίος που θέλει να δώσει κάτι από τον εαυτό του στον Θ-ό. Μπορεί να προσφέρει ένα παχουλό ζώο ως θυσία στον Ναό. Εναλλακτικά, εάν δεν έχει αρκετά χρήματα, μπορεί να φέρει ένα πτηνό. Εάν και αυτό του είναι δύσκολο, η θυσία του μπορεί να είναι φτιαγμένη από αλεύρι και λάδι.

Ποια θυσία είναι καλύτερη; Ποια προσφορά φέρνει περισσότερη χαρά στον Θ-ό;

Οι Σοφοί μας εξηγούν πως για τον Θ-ό δεν μετράει η ποσότητα. Ο ένας φέρνει περισσότερο, ο άλλος φέρνει λιγότερο, το πιο σημαντικό είναι να το κάνουν για τον Θ-ό. Αν είναι με την σωστή πρόθεση, οι θυσίες είναι ισάξιες για στον Θ-ό.

Μερικές φορές νομίζουμε πως η προσπάθειά μας δεν έχει αξία. Αφού δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε με την απίστευτη προσφορά προς τον συνάνθρωπο (Χέσεντ) που κάνει ο γείτονας μας ή την απέραντη μελέτη του ραβίνου. Τότε γιατί να το προσπαθήσουμε; Από τα λόγια των Σοφών μας όμως καταλαβαίνουμε πως το θέμα είναι να προσφέρουμε ολόκαρδα αυτό που εμείς μπορούμε.

Από την άλλη πλευρά, αν κάποιος πλούσιος αποφασίσει να φέρει μια οικονομική θυσία, δεν θα του μετρήσει. Δεν αρκεί μόνο η πρόθεσή μας, πρέπει οι πράξεις μας να ταιριάζουν με τις δυνατότητές μας.

Ήταν ένας αγρότης που μιλούσε πολύ για το πόσο αγαπάει τον βασιλιά και πόσο του είναι αφοσιωμένος. Εάν είχε ένα χρυσαφένιο παλάτι, λέει, θα το έδινε στον βασιλιά. Εάν είχε απέραντα χωράφια, θα τα έδινε όλα στον βασιλιά. Το ίδιο εάν είχε κοπάδια αγελάδων και ακριβά διαμάντια, θα τα έδινε όλα στον βασιλιά. Κάποιος τον ρώτησε, τι θα έκανε εάν είχε δύο κότες; Θα τις έδινε επίσης στον βασιλιά; Ο αγρότης απάντησε αρνητικά, και βλέποντας την έκπληξη των ακροατών εξήγησε. Παλάτι, χωράφια, κοπάδια και διαμάντια ο αγρότης δεν έχει, αλλά δύο κότες είναι όλη του η περιουσία… 

Ας δώσουμε στον Θ-ό από αυτά που έχουμε. Ας μην αποθαρρυνθούμε από όσα δίνουν οι άλλοι και εμείς δεν μπορούμε, αρκεί να ξέρουμε ότι κάναμε το καλύτερο που μπορούσαμε, και με όλη μας την καρδιά.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

 

4 συμβουλές για την εκπαίδευση των παιδιών μας - Βαγιακέλ-Πεκουντέ

To read it in English, click here

 blog chanchie II 200 x 535 (2).png

Ποιο είναι το μυστικό για να είμαστε καλοί γονείς;

Στις περικοπές Βαγιακέλ-Πεκουντέ διαβάζουμε για τις δωρεές των Εβραίων για το χτίσιμο του Μισσκάν (Φορητού Ναού). Οι πρώτες δωρεές ήταν των γυναικών, που έφεραν από τα κοσμήματά τους: σκουλαρίκια αυτιών, σκουλαρίκια μύτης, δαχτυλίδια και βραχιόλια που φοριούνται στο μπράτσο. Το καθένα από τα κοσμήματα αυτά έχει κάτι να μας διδάξει σχετικά με την εκπαίδευση των παιδιών μας.

Πρώτον, χρειαζόμαστε αφτιά. Πρέπει να ακούμε τις εντολές του Θ-ού, γιατί αυτές μας κατευθύνουν στον καλύτερο τρόπο ζωής. Πρέπει επίσης να ακούμε τα παιδιά μας, όχι μόνο όταν μιλάμε μαζί τους, αλλά και όταν συζητούν με τα αδέρφια και τους φίλους τους. Από τα λόγια τους μπορούμε να μάθουμε πολλά για αυτούς, πράγμα που θα μας βοηθήσει να τους εκπαιδεύσουμε σωστά. Από την άλλη πλευρά, τα παιδιά ακούνε και πολλές φορές μιμούνται την συμπεριφορά των γονιών τους. Γι’ αυτό οι γονείς πρέπει και να εκπαιδεύσουν τους εαυτούς τους και να είναι σωστά μοντέλα για τα παιδιά τους.

Επίσης, χρειαζόμαστε μύτη. Πρέπει να βελτιώσουμε την όσφρηση μας. Να «οσφριζόμαστε» ποιοι είναι οι φίλοι των παιδιών μας; Είναι όντως καλή επιρροή για αυτά; Οι καλοί φίλοι επηρεάζουν τα παιδιά μας προς το καλό, και το αντίθετο ισχύει επίσης…

Το δαχτυλίδι φοριέται στον δείκτη. Πρέπει να δείχνουμε και να εξηγούμε στα παιδιά τον σωστό δρόμο, με υπομονή και με ευχάριστο τρόπο.

Τέλος, χρειαζόμαστε και το μπράτσο που συμβολίζει την πειθαρχία. Για να μπορέσουν να μεγαλώσουν υγιή παιδιά, χρειάζονται όρια, πειθαρχία και τάξη. Παιδιά που μεγαλώνουν χωρίς κανόνες, δεν θα είναι χαρούμενα τελικά.

Μακάρι να μεγαλώσουμε χαρούμενα και υγιή παιδιά, που θα κάνουν τον κόσμο μας ένα καλύτερο μέρος.

Σσαμπάτ Σσαλόμ!

Χάνα

Looking for older posts? See the sidebar for the Archive.