Γιατί τηρούμε το Κασσέρ;

Ερώτηση:
`Εχω δύο ερωτήματα σχετικά με το Κασσρούτ (τους διατροφικούς κανόνες της Τορά). Καταλαβαίνω όταν οι σοφοί μάς εξηγούν πως τα ζώα που δεν είναι κασσέρ έχουν αρνητικά χαρακτηριστικά τα οποία θα απορροφήσουμε εάν καταναλώσουμε τη σάρκα τους. Πολλά όμως ζώα κασσέρ τρώνε άλλα ζώα που δεν είναι κασσέρ (π.χ. τα ψάρια κασσέρ που τρώνε άλλα ψάρια που δεν είναι κασσέρ και διάφορα πλάσματα της θάλασσας). Εάν «είμαστε ότι τρώμε», δεν απορροφούμε έμμεσα αυτά τα αρνητικά χαρακτηριστικά όταν καταναλώνουμε αυτού του είδους τα ζώα;

Το δεύτερο ερώτημά μου είναι: Πολλοί Εβραίοι επιμένουν ότι το κασσρούτ βασίζεται κυρίως σε άρνηση απέναντι στη βία (π.χ. η σάρκα που κόβεται από ένα ζωντανό ζώο δεν είναι κασσέρ, οι αυστηροί περιορισμοί της διαδικασίας σσεχιτά που διασφαλίζουν ότι ένα ζώο θανατώνεται χωρίς να πονέσει, κλπ). Καταλαβαίνω επίσης ότι το μοσχάρι είναι κασσέρ. Ορισμένοι υπέρμαχοι των δικαιωμάτων των ζώων θα πουν ότι το μοσχάρι είναι το πιο ταλαιπωρημένο ζώο που διατίθεται στην αγορά: βασανισμένα μοσχαράκια που στέκονται σε μικροσκοπικούς σταύλους και που τα ταϊζουν μόνο με γάλα. Πώς γίνεται το μοσχαρίσιο κρέας να είναι κασσέρ αν το Κασσρούτ είναι θέμα φιλευσπλαχνίας απέναντι στα ζώα;

Απάντηση:
Πριν απαντήσω στα παραπάνω ερωτήματα, είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι δε δημιουργήσαμε εμείς τους νόμους του Κασσρούτ, όπως δεν δημιουργήσαμε τα ψάρια. Ποτέ δεν υποστηρίξαμε ότι τους συλλάβαμε σαν ιδέα και  τους καταλάβαμε εντελώς. `Οταν ο Ναχμανιδές και οι άλλοι σοφοί ανέφεραν κάποιες αιτίες για τους νόμους αυτούς, ξεκαθάρισαν ότι δεν τους είχαν καταλάβει ολοκληρωτικά. Θα ήταν παράλογο να πιστεύουμε ότι ο Θεός μάς έδωσε την Τορά για να "σκεπάσει" τα λάθη Του. «Ωχ! Δεν έπρεπε να βάλω αυτά τα βρωμερά ζώα εδώ! `Ισως οι άνθρωποι τα φάνε! Τί να κάνω τώρα;»

Μάλλον η Τορά έγινε πρώτη και ο κόσμος σχεδιάστηκε για να την ακολουθεί. Κάτι σαν αυτό: Ο Θεός ονειρεύτηκε ένα κόσμο όπου εμείς, τα πλάσματά του, θα είχαμε την επιλογή να συνδεθούμε με Αυτόν ή να ακολουθήσουμε το δικό μας, ανούσιο δρόμο. Μας συνέλλαβε σαν πλάσματα που καταναλώνουν τροφή και αυτό θα ήταν ένας από τους τομείς όπου θα είχαμε επιλογή. Εάν είναι έτσι, τότε θα υπάρχουν ζώα που Αυτός δεν επιθυμεί να τα τρώμε και ζώα που θα μπορούμε.

Οποτεδήποτε τρώμε κάτι με πλήρη συνείδηση του Δημιουργού μας και του Θεϊκού σκοπού, η πράξη του φαγητού λειτουργεί σαν ένας κρίκος με το Ανώτερο Ον. Η ενέργεια που λαμβάνουμε από την τροφή, ανυψώνεται σε αυτόν τον ανώτερο σκοπό.

Από την άλλη, εάν τρώμε επειδή απλώς πεινάμε, χωρίς εσώτερη πρόθεση, εμείς και η τροφή παραμένουμε ένα ακόμα μέρος αυτού του εύθραυστου κόσμου.

`Ετσι λειτουργεί και όλη η διαδικασία του φαγητού Κασσέρ. Εάν είναι από τα είδη της τροφής που ο Δημιουργός δε θέλει να καταναλώνουμε, αυτό σημαίνει ότι η φύση της τροφής αυτής είναι τέτοια που δεν μπορεί να ανυψωθεί όταν θα τη φάμε. Οτιδήποτε και να κάνουμε, παραμένει εγκλωβισμένη σε αυτόν τον κόσμο και μας κρατά κάτω μαζί της.

Μερικά από αυτά τα ζώα αντανακλούν αυτόν τον πνευματικό αρνητισμό στην καθημερινή τους λειτουργία και συμπεριφορά. `Ετσι ο Ναχμανιδές μιλά για τα αρνητικά χαρακτηριστικά που απορροφώνται από τη σάρκα των ζώων που δεν είναι κασσέρ. Σε πολλές περιπτώσεις, αυτό που δεν είναι υγιεινό για την ψυχή, δεν είναι ούτε για το σώμα. Πολλοί διατροφολόγοι λοιπόν υποστηρίζουν ότι η διατροφή κασσέρ είναι πιο υγιεινή. Αυτά είναι ωραία προτερήματα, αλλά δεν αποτελούν την ουσία.

`Οσον αφορά τη βία απέναντι στα ζώα, η Τορά την απαγορεύει ρητώς. Μας επιτρέπεται να αφαιρέσουμε τη ζωή ενός ζώου μόνο όταν οι άνθρωποι έχουν άμεσο όφελος – ενώ πρέπει αυτό να γίνει με τη μεγαλύτερη δυνατή φιλευσπλαχνία. Η απαγόρευση της βίαιης συμπεριφοράς προς τα ζώα, υπάρχει ανεξάρτητα από την απαγόρευση της κατανάλωσης κασσέρ ή μη κασσέρ τροφών. `Ενα ζώο που θανατώθηκε με ανθρώπινο τρόπο μπορεί να παραμένει μη κασσέρ, και μπορεί μια συγκεκριμένη διαδικασία που δεν καθιστά ένα ζώο ακατάλληλο για κατανάλωση, να είναι απαγορευμένη για λόγους βίας απέναντι στα ζώα. Αυτό το τελευταίο είδος βίας είναι ένα μέρος που σήμερα θέλει διόρθωση όπως πολλοί έχουν συνειδητοποιήσει.

By Tzvi Freeman; click here for bio, info and more articles by this author. To order his book, "Bringing Heaven Down to Earth", click here.