To read it in English, click here
Το να λέμε ευχαριστώ είναι πολύ σημαντικό, όχι μόνο μεταξύ μας αλλά και στον Θ-ό. Στον Ιουδαϊσμό υπάρχουν πολλές προσευχές και ευλογίες για να πούμε ευχαριστώ στον Θ-ό.
Μια κατηγορία ευλογιών είναι οι ευλογίες που λέμε όταν κάνουμε μια Μιτσβά, π.χ. η ευλογία για το πλύσιμο των χεριών, η ευλογία των Τεφιλίν, του Ταλέτ, του ανάμματος των κεριών, του Λουλάβ, κτλ.
Τι σημαίνει το να ευλογούμε τον Θ-ό για την Μιτσβά; Ο Θ-ός μάς πρόσταξε να κάνουμε κάτι, επομένως πρέπει να το κάνουμε. Γιατί όμως χρειάζεται να πούμε ευλογία και να εκφράσουμε ευγνωμοσύνη;
Για να το καταλάβουμε, πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε την σημασία και την αξία της Μιτσβά. Όταν κάνουμε μια Μιτσβά, δεν είναι μόνο ότι ο Θ-ός μάς προστάζει να κάνουμε κάτι και εμείς το εκπληρώνουμε. Η ίδια η πράξη της Μιτσβά μάς συνδέει με Εκείνον. Είναι λοιπόν για αυτήν την ευκαιρία που δίνει στους περιορισμένους εαυτούς μας να ενωθούμε με τον απεριόριστο Θ-ό, που Τον ευχαριστούμε.
Η ευγνωμοσύνη αυτή είναι διπλή, μια γενική και μια ειδική. Υπάρχει η γενική ευγνωμοσύνη, επειδή ο Θ-ός μάς έδωσε τις Μιτσβότ που μάς συνδέουν με Αυτόν, δηλαδή η γενική θέληση Του να είμαστε συνδεδεμένοι μαζί Του. Υπάρχει όμως και η ειδική ευγνωμοσύνη, επειδή ο Θ-ός μάς έδωσε αυτήν την συγκεκριμένη Μιτσβά για να συνδεθούμε μαζί Του, και για αυτήν την συγκεκριμένη ευκαιρία Τον ευχαριστούμε.
Αυτές οι δύο όψεις ευγνωμοσύνης υπάρχουν σε κάθε ευλογία των Μιτσβότ που κάνουμε. Ας πάρουμε για παράδειγμα την ευλογία του πλυσίματος των χεριών: ...ασσέρ κιντεσσάνου μπεμιτσβοτάβ - που μας καθαγίασε με τις Μιτσβότ Του, γενικά, βετσιβάνου αλ νετιλάτ γιαντάγιμ - και μάς πρόσταξε για το πλύσιμο των χεριών, ειδικά.
Τέλος, υπάρχει κάτι πολύ ενδιαφέρον για τις ευλογίες. Συνήθως οι ευλογίες αυτές απαγγέλλονται πριν την πράξη της Μιτσβά πχ. πριν να βάλουμε τα Τεφιλίν ή το Ταλέτ, πριν ανάψουμε τα κεριά του Σσαμπάτ και των εορτών κτλ. Αλλά υπάρχουν μερικές που απαγγέλλονται μετά, π.χ. η ευλογία του πλυσίματος των χεριών.
Σσαμπάτ Σσαλόμ,
Άριε από τη Γεσσιβά