ΤΡΕΙΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ

Γιατί νηστεύουμε στις 17 του Ταμμούζ;

Νηστεύουμε για τις πέντε καταστροφές που συνέβησαν κατά την Εβραϊκή ιστορία, την ημερομηνία αυτή:

Α. Ο Μωϋσής έσπασε τις Πλάκες με τις Δέκα Εντολές όταν είδε τους Εβραίους να λατρεύουν το Χρυσό Μοσχάρι.

Β. Η καθημερινή θυσία του Ταμίδ καταργήθηκε από το Ναβουχοδονώσορα.

Γ. Οι Ρωμαίοι άνοιξαν τα τείχη της Ιερουσαλήμ το 70 ΚΕ

Δ. Την ίδια μέρα έκαψαν δημοσίως έναν κύλινδρο της Τορά.

Ε. Ένα είδωλο στήθηκε στην αυλή του Ιερού Ναού.

Ποια είναι μερικά από τα έθιμα των «Τριών Εβδομάδων»;

Κατά τη διάρκεια των Τριών Εβδομάδων, μεταξύ της τραγικής μέρας 17 Ταμμούζ όταν παραβιάστηκαν τα τείχη γύρω από την Ιερουσαλήμ και 9 Αβ, όταν ο Ιερός Ναός καταστράφηκε ολοκληρωτικά, τηρούμε μερικά έθιμα του πένθους. Δεν γίνονται γάμοι, χοροί ενώ απαγορεύεται το παίξιμο μουσικών οργάνων, όπως επίσης και η χρήση καινούργιων ενδυμάτων. Επιπλέον, απαγορεύεται να κόβουμε τα μαλλιά μας.

Περισσόρετα γιά τους Νόμους και τα `Εθιμα των Τριών Εβδομάδων

Γιατί ο μήνας Αβ μερικές φορές αναφέρεται ως «Μεναχέμ – Αβ» ;

«Αβ» στα εβραϊκά σημαίνει «Πατέρας» και «Μεναχέμ» σημαίνει «Παρηγοριά». Την 9η του μήνα αυτού πενθούμε για τους Ιερούς Ναούς που καταστράφηκαν και οι δύο την ίδια μέρα. Η λέξη «Μεναχέμ» (παρηγορός) προστέθηκε στο όνομα του μήνα Αβ, σαν μια προσευχή που παρακαλά το Θεό, τον «Πατέρα» μας στον ουρανό να μας δίνει «παρηγοριά» και να μας βοηθήσει να ξαναχτίσουμε τον Ιερό Ναό.

Κατά μια βαθύτερη έννοια, το «Μεναχέμ Αβ» μπορεί επίσης να μεταφραστεί ως «παρηγοριά στον Πατέρα μας». Με αυτή τη έννοια εμείς είμαστε αυτοί που δίνουμε παρηγοριά στον Πατέρα μας στον Ουρανό.

Οι σοφοί μας λένε ότι στον Ιερό Ναό, η παρουσία του Θεού (Σσεχινά) υπήρχε όλες τις ώρες και θαύματα συνέβαιναν καθημερινά. Με την καταστροφή του Ναού και την εξορία του Εβραϊκού λαού, ο Θεός εξορίστηκε και Αυτός και υπέφερε μαζί με το λαό Του. Το όνομα του μήνα «Μεναχέμ Αβ» υπονοεί ότι εμείς παρηγορούμε το Θεό. Αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε με την πραγματοποίηση των μιτσβότ και τις ευγενικές πράξεις που θα μας καταστήσουν άξιους για τη λύτρωση και την ανοικοδόμηση του Ιερού Ναού. Και θα είναι μια παρηγοριά («Μεναχέμ Αβ») για τον Πατέρα μας στον Ουρανό.

Πώς εντείνεται το πένθος για την καταστροφή του Ιερού Ναού στην αρχή του μήνα Αβ;

Κατά τη διάρκεια των Εννέα Ημερών μεταξύ της αρχής του Εβραϊκού μήνα Αβ και της 9ης του ίδιου μήνα, το πένθος εντείνεται. Απέχουμε από την κατανάλωση κρέατος και κρασιού, εκτός από το Σάββατο και για μία Σιουδάτ Μιτσβά (γεύμα που έχει σχέση με μία μιτσβά, όπως μπριτ μιλά, ή για την ολοκλήρωση της μελέτης ενός τομέα της Τορά ή του Ταλμούδ). Οι δικαστικές υποθέσεις πρέπει να αναβάλλονται και τα ταξίδια αναψυχής να αποφεύγονται.

Τι είναι το «Σσαμπάτ Χαζόν» ;

Το Σσαμπάτ πριν από τις 9 Αβ ονομάζεται Σσαμπάτ Χαζόν («Σσαμπάτ του Οράματος») σύμφωνα με τις λέξεις που ανοίγουν το ανάγνωσμα της ημέρας από τους προφήτες («Αφταρά) το οποίο αποτελεί το τρίτο από μια σειρά αναγνωσμάτων, γνωστά ως «Τρία της Παρατήρησης». Σύμφωνα με τους διδάσκαλους του Χασσιδισμού, το Σσαμπάτ αυτό μας δίνεται το όραμα του Τρίτου Ναού που δεν το βλέπουμε με τα μάτια μας αλλά με την ψυχή μας που παίρνει δύναμη για να ελευθερωθεί από την τωρινή της κατάσταση γκαλούτ (εξορία και πνευματικός παραγκωνισμός) και να φέρει την Λύτρωση και την ανοικοδόμηση του Ναού.

Η κατάσταση περιγράφεται με το ακόλουθο παράδειγμα. Ένας πατέρας είχε ράψει ένα πολύ ακριβό ένδυμα για το γιο του που ομώς ήταν ανόητος και δεν φρόντιζε τα πραγματά του. Όταν ο γιος έσκισε το ακριβό ένδυμα για πρώτη φορά, ο πατέρας έτρεξε και του έραψε ένα καινούργιο. Τη δεύτερη φορά που το αγόρι έπραξε απερίσκεπτα και έσκισε πάλι τα ακριβά ρούχα, ο πατέρας πιο σοφός τώρα, έραψε άλλο ένα ένδυμα αλλά αποφάσισε να μην το δώσει αμέσως στο γιο του. Κατά καιρούς θα του επέτρεπε να του ρίχνει μια ματιά λέγοντάς του ότι αν φερόταν σωστά τότε θα είχε το δικαίωμα να πάρει το δώρο του πατέρα του. Με αυτόν τον τρόπο ο πατέρας βοήθησε το γιο του να βελτιώσει τη συμπεριφορά του και του δίδαξε πώς να βαδίζει στο σωστό μονοπάτι.

Τι κάνουμε την Τισσά Μπεαβ -  9η Αβ;

•           Η ένατη μέρα του Εβραϊκού μήνα Αβ είναι παραδοσιακή νηστεία ως ένδειξη πένθους για την καταστροφή του Πρώτου και του Δεύτερου Ιερού Ναού, καθώς και για άλλα τραγικά γεγονότα που έλαβαν χώρα την ημέρα αυτή.

•           Η νηστεία ξεκινά με το σούρουπο και τελειώνει το βράδυ της επόμενης μέρας. Πριν ξεκινήσει η νηστεία, συνηθίζεται να τρώμε ένα γεύμα που λέγεται «σεουντά Αμαφσεκέτ». Το γεύμα αυτό πρέπει να είναι απλό και μάλιστα μερικοί τηρούν το έθιμο να τρώνε ένα κομμάτι ψωμί, βουτηγμένο στη στάχτη.

•           Κατά τη διάρκεια της νηστείας συνηθίζουμε να απέχουμε από πολυτελείς και ψυχαγωγικές δραστηριότητες όπως, να φοράμε δερμάτινα παπούτσια, να μελετάμε την Τορά, να διασκεδάζουμε έξω και να συγκεντρωνόμαστε με φίλους.

•           Πολλοί ακολουθούν το έθιμο να κάθονται στο έδαφος ή σε χαμηλές καρέκλες ως ένδειξη πένθους. Το απόγευμα ωστόσο, επιτρέπεται να καθόμαστε σε κανονικές καρέκλες.

•           Πολλοί τηρούν το έθιμα να πλένουν τα πατώματα τους και να καθαρίζουν τα σπίτια τους μετά το μεσημέρι της 9ης Αβ, σε αναμονή της λύτρωσης. Επιπλέον, σύμφωνα με την παράδοση, ο Μεσσίας θα γεννηθεί στις 9 Αβ.

Περισσότερα για το Τισσά Μπ’Αβ

Γιατί , όταν η Τισσά Μπε’Αβ (η ενάτη του Εβραϊκού μήνα Αβ) πέφτει το Σαββάτο παρατείνουμε τη νηστεία μέχρι την Κυριακή;

Το Σάββατο δεν επιτρέπεται έκφραση του πένθους δημοσίως. Η Τισσά Μπε’Αβ είναι η μέρα κατά την οποία μνημονεύουμε την καταστροφή του Ιερού Ναού. Η νηστεία και η τήρηση των εθίμων της Τισσά Μπε’Αβ το Σάββατο, σε αυτή την περίπτωση θα ήταν δημόσιο πένθος το οποίο δεν επιτρέπεται.

 Τι είναι το «Σσαμπάτ Ναχαμού» ;

Το Σσαμπάτ που ακολουθεί την 9η Αβ, είναι το Σσαμπάτ της χαράς για την αναμενόμενη παρηγοριά μας. Ονομάζεται Σσαμπάτ Ναχαμού, γιατί η προφητική περικοπή που διαβάζεται τότε είναι από το Κεφάλαιο 40 του Ησαϊα και ξεκινά με τις λέξεις «Ναχαμού Ναχαμού αμί» – «παρηγορήσου, παρηγορήσου, λαέ μου, λέει ο Θ-ός σου». Συνήθως, το ανάγνωσμα της Αφταρά κάθε Σσαμπάτ, αναφέρεται σε ένα θέμα που διαβάζεται στην αντίστοιχη περικοπή της Τορά. Όμως, όταν ένα συγκεκριμένο Σσαμπάτ έχει διαφορετικό χαρακτήρα – π.χ. είναι γιορτή ή Ροσς Χοδέσς – το ανάγνωσμα της Αφταρά αναφέρεται στο ιδιαίτερο θέμα της ημέρας.

Έτσι, τα τρία Σσαμπάτ ανάμεσα στις 17 Ταμούζ και 9 Αβ, οι Αφταρότ αναφέρονται στην αίσθηση της καταστροφής που χαρακτηρίζει αυτήν την περίοδο πένθους. 

Η Αφταρά του Σσαμπάτ Ναχαμού είναι η πρώτη από τις «εφτά παρηγοριές» - τις εφτά Αφταρότ που διαβάζονται τα εφτά Σσαμπάτ που ακολουθουν την 9η Αβ. Οι Αφταρότ αυτές φέρνουν τα προφητικά μηνύματα της παρηγοριάς, τα οποία πρόσφερε ο Ησαϊας στο Ισραήλ.

Γιατί στο αρχαίο Ισραήλ, οι Εβραιοπούλες πήγαιναν στους αγρούς να χορέψουν στις 15 του Αβ;

Η 15η Αβ είναι η μέρα όπου οι Ισραηλίτες συγχωρέθηκαν για το λάθος τους να πιστέψουν την κακή είδηση για τη Γη του Ισραήλ που έφεραν οι κατάσκοποι στην έρημο. Εφόσον λοιπόν ήταν ημέρα συγχώρεσης θεωρήθηκε κατάλληλη στιγμή για δραστηριότητες που οδηγούν στο γάμο. Κάθε κορίτσι φορούσε ένα δανεικό λευκό φόρεμα, έτσι ώστε κανένας να μην ενοχληθεί από τη φτώχεια του. Στη συνέχεια πήγαιναν στους αγρούς για να χορέψουν και να γνωριστούν με αγόρια.Ήταν μία γιορτή οι δραστηριότητες της οποίας – ακόμα και οι χοροί – γίνονταν αποκλειστικά για τη χάρη του Ουρανού.