ΚΙΝΤΟΥΣΣ

Γιατί τραγουδούμε το «Σσαλόμ Αλέιχεμ» το βράδυ της Παρασκευής;

Σύμφωνα με το Ταλμούδ, δύο άγγελοι συνοδεύουν τον πιστό από τη συναγωγή στο σπίτι του, το βράδυ της Παρασκευής. Εάν κάποιος επιστρέψει σπίτι του και βρει ένα αναμμένο κερί, ένα στρωμένο τραπέζι και ένα στρωμένο κρεβάτι, ο καλός άγγελος λέει: «Ας είναι το θέλημα του Θ-ού, να συμβεί το ίδιο και το επόμενο Σσαμπάτ». Τότε ο κακός άγγελος είναι υποχρεωμένος να απαντήσει «Αμήν». Αν όμως δεν συναντήσει τα αναμενόμενα, τότε ο κακός άγγελος λέει: «Ας είναι το θέλημα του Θ-ού, να συμβεί το ίδιο, το επόμενο Σσαμπάτ». Και ο καλός άγγελος είναι υποχρεωμένος να απαντήσει «Αμήν».

Καλοδεχόμαστε αυτούς τους αγγέλους τραγουδώντας το «Σσαλόμ Αλεϊχέμ», ευχαριστώντας τους, ευλογώντας τους και περιμένοντας την ευλογία τους.

Το τραγούδι είναι σχετικά πρόσφατο και θεωρείται ότι έχει γραφτεί από έναν Καβαλιστή του 17ου αιώνα. Το λέμε πριν το Κιντούσς και πολλοί συνηθίζουν να τραγουδούν την κάθε στροφή τρεις φορές. 

Γιατί τραγουδάμε το «Αϊσέτ Χαϊλ» - «Μια άξια Γυναίκα»;

Αυτός ο ύμνος για τη δίκαιη γυναίκα που ψέλνεται, σύμφωνα με την παράδοση, το βράδυ της Παρασκευής πριν το Κιντούσς, είναι απόσπασμα από το βιβλίο του Μισσλέι το οποίο έγραψε ο βασιλιάς Σολομών. Ο κάθε στίχος του τραγουδιού ξεκινά με τα γράμματα του Εβραϊκού αλφαβήτου, από το Άλεφ ως το Ταφ. Αυτό το λογοτεχνικόύφος συναντάται σε πολλά παραδοσιακά, Εβραϊκά έργα.

Ο Ιουδαϊσμός δεν περιορίζεται σε μια συγκεκριμένη μέρα της εβδομάδας ούτε σε ένα ίδρυμα όπως η Συναγωγή. Είναι διάχυτος στο σπίτι, στην οικογένεια και σε όλες τις ανθρώπινες προσπάθειες. Ιστορικά και παρά τις αντιξοότητες, μέσα από τους διωγμούς και τη φτώχεια, η Εβραία γυναίκα διατήρησε την ευαίσθητη δομή της οικογένειας και συνεπώς, πάνω από όλα, τη διάσωση του Εβραϊκού λαού.

Το βράδυ της Παρασκευής είναι η κατάλληλη στιγμή για να αποδώσει κανείς φόρο τιμής στην «Αϊσέτ Χαϊλ» - «άξια Γυναίκα» - του σπιτιού γιατί αυτή έχει εργαστεί σκληρά όλη την εβδομάδα και κυρίως για την προετοιμασία του Σσαμπάτ.

Τι είναι το Κιντούσς;

Η Τορά αναφέρει στις Δέκα Εντολές, «Να θυμάσαι την ημέρα του Σσαμπάτ και να την κρατάς ιερή» (Έξοδος 20:8). Από το στίχο αυτό παίρνουμε την εντολή να καθαγιάζουμε το Σσαμπάτ απαγγέλλοντας το Κιντούσς πάνω από το κρασί. Το Κιντούσς προορίζεται να μας εμπνέει για να μην ξεχνάμε το μεγαλείο του Σσαμπάτ και την έννοια της Δημιουργίας.

Το κρασί χρησιμοποιείται για να προσθέσει εορταστικό πνεύμα στο Σσαμπάτ. Πράγματι, το κρασί έχει προικιστεί με το ξεχωριστό χαρακτηριστικό να «ευφραίνει τις καρδιές των ανθρώπων» (Ψαλμοί 104:15). Όταν χρησιμοποιείται για ιερό σκοπό, ευφραίνει και τον Θ-ό, όπως είναι γραμμένο, «Το κρασί ευφραίνει Θ-ό και ανθρώπους» (Κριτές 9:13).

Κατά την απαγγελία του Κιντούσς όλοι στέκονται, καθώς ο επικεφαλής του τραπεζιού κουνά ένα γεμάτο ποτήρι κρασί με την παλάμη του δεξιού του χεριού και απαγγέλλει το Κιντούσς έχοντας στο μυαλό του τόσο τον ίδιο όσο και τους καλεσμένους του.