To read it in English, click here
Είναι καλύτερο να έχουμε λίγους εκλεκτούς μαθητές ή πολλούς και διάφορους; Πρέπει να αποκρύπτουμε από την διδασκαλία κάποια μέρη της Τορά ώστε να απευθυνόμαστε σε όλους;
«Ο Μωυσής έλαβε την Τορά στο [Όρος] Σινά και την μετέδωσε στο Γιεοσσούα. Και ο Γιεοσσούα στους Πρεσβύτερους, και οι Πρεσβύτεροι στους Προφήτες, και οι Προφήτες την μετέδωσαν στους Άνδρες της Μεγάλης Συνέλευσης. Εκείνοι συνήθιζαν να λένε τρία πράγματα: Να είστε προσεκτικοί όταν κρίνετε. Να αποκτήσετε πολλούς μαθητές. Και να χτίσετε φράχτη προστασίας γύρω από την Τορά» (Πιρκέ Αβότ 1:1).
Τι σημαίνει ένας φράχτης προστασίας; Όπως ο φράχτης μάς σταματάει πριν φτάσουμε στην άκρη του γκρεμού, έτσι οι Σοφοί μάς προσθέτουν κανόνες ώστε να μας βοηθήσουν να μην παραβιάσουμε τους νόμους της Τορά. Για παράδειγμα, το Σσαμπάτ απαγορεύεται να γράψουμε. Οι Σοφοί μας, για να μας βοηθήσουν να μην γράψουμε κατά λάθος και παραβιάσουμε το ιερό Σσαμπάτ απαγόρευσαν να μετακινήσουμε ένα στυλό χωρίς λόγο.
Αυτή η Μισσνά (δηλαδή αυτή η παράγραφος) του Πιρκέ Αβότ περιέχει τρεις διαφορετικές οδηγίες, αλλά έρχονται μαζί στην ίδια Μισσνά γιατί υπάρχει σχέση μεταξύ τους. Μας δίνουν σπουδαίες συμβουλές που αφορούν την εκπαίδευση των μαθητών μας. Εννοείται πως συμβουλές που αφορούν δασκάλους αφορούν και τους γονείς και επίσης οποιονδήποτε έχει επιρροή σε κάποιο άλλο άτομο – όλους μας δηλαδή.
Πρώτον, πρέπει να θυμόμαστε την ευθύνη που έχουμε στα χέρια μας. Η κάθε απόφαση που αφορά τα παιδιά πρέπει να την αξιολογήσουμε προσεκτικά, υπομονετικά και σοβαρά. Αφού είναι τόσο περίπλοκο και απαιτητικό, τότε μήπως καλό θα ήταν να έχουμε μόνο λίγους μαθητές;
Η Μισσνά όμως συνεχίζει με το ότι πρέπει να διδάξουμε πολλούς μαθητές. Δεν μπορούμε να αφήσουμε κανέναν. Όλοι αξίζουν την εκπαίδευση. Η ποιότητα δεν πρέπει να περιορίσει την ποσότητα. Είναι επίσης σημαντική.
Άρα ο δάσκαλος θα πρέπει να έχει πολλούς μαθητές. Όμως δεν θα έχουν όλοι το ίδιο επίπεδο μόρφωσης και θα προέρχονται από διαφορετικές οικογένειες. Μερικοί θα τηρούν όλες τις Μιτσβότ και μερικοί δεν θα καταλαβαίνουν γιατί είναι ανάγκη να τις κάνουμε. Μήπως γίνεται να κρύψουμε από τους τελευταίους μερικές από τις Μιτσβότ; Να διδάξουμε μισές αλήθειες;
Όχι. Πρέπει να διδάξουμε σε όλους όλη την Τορά χωρίς να κρύψουμε τίποτα. Ακόμα και τις απαγορεύσεις των Σοφών μας, όχι μόνο τα βασικά. Μόνο που επειδή δεν μπορούμε να αρχίσουμε με τη μία να τηρούμε τα πάντα, γι’ αυτό ξεκινάμε σιγά σιγά, προσθέτοντας κάθε φορά μία Μιτσβά, μία ακόμη λεπτομέρεια.
Η Μισσνά λοιπόν, μας διδάσκει να συνδυάσουμε την ποιότητα με την ποσότητα. Να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά με ευθύνη και αξίες, αλλά αυτό να μη μας εμποδίσει από το να έχουμε όσους περισσότερους μαθητές μπορούμε.
Καλή μας επιτυχία!
Χάνα
Πιρκέ Αβότ (Γνωμικά των Πατέρων): Ένα έργο, το οποίο αποτελείται από έξι (6) κεφάλαια για την εβραϊκή ηθική, το οποίο μελετάται ευρέως από τις εβραϊκές κοινότητες, ειδικά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (πριν και μετά το Σσαβουότ). Τα πρώτα 5 κεφάλαια προέρχονται από τη Μισσνά, Πραγματεία Αβότ. Το Αβότ διαφέρει από την υπόλοιπη Μισσνά στο ότι δεν επικεντρώνεται σε νομικά θέματα. Αποτελεί μια συλλογή της σοφίας των σοφών αναφορικά με θέματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη του χαρακτήρα, την ηθική, την υγιεινή διαβίωση, την ευσέβεια, και η μελέτη της Τορά.