Counting from the Inside Out

Μετρώντας από τα Μέσα προς τα Έξω

του Σσαούλ Γιοσέφ Λέιτερ

«Λαγκ Μπαόμερ» σημαίνει 33η ημέρα της Μέτρησης του Όμερ. Το Όμερ είναι η 49η μέρα της μέτρησης της περιόδου ανάμεσα στο Πέσαχ και το Σσαβουότ όταν λάβαμε την Τορά. Το Λαγκ Μπαόμερ είναι μια ξεχωριστή μέρα για διάφορους λόγους. Πρώτον είναι η επέτειος του θανάτου (Ιλουλά ή «γιαρτσάιτ») του Ραμπί Σσιμόν μπαρ Γιοχάι (γνωστός με το ακρώνυμο, ο Ράσσμπι) ένας από τους πέντε διάσημους μαθητές του Ραμπί Ακίβα. Εκτός από το να είναι ένας μεγάλος δάσκαλος του Ταλμούδ, ο Ράσσμπι ήταν επίσης ο συγγραφέας του θεμελιώδους κειμένου της Καμπαλά, του Ζοχάρ, η υπαγόρευση του οποίου συμπληρώθηκε το Λαγκ Μπαόμερ.

Το Ζοχάρ λέει ότι κατά την διάρκεια των τριών ημερών πριν από τον θάνατο του Ράσσμπι εκείνος δίδαξε στους μαθητές του τα μυστικά της Τορά τα οποία επρόκειτο αργότερα να εκδοθούν μέσα στο Ζοχάρ. «Η μέρα ήταν νύχτα και η νύχτα ήταν μέρα. Επειδή τα μυστικά του ουρανού αποκαλύφτηκαν στην γη».

Οι μέρες του Όμερ θεωρούνται μια περίοδος πένθους επειδή εκείνον τον καιρό 24.000 μαθητές του Ραμπί Ακίβα από μια προηγούμενη περίοδο πέθαναν σε έναν λοιμό. Το Λαγκ Μπαόμερ σταμάτησαν να πεθαίνουν.

Ποιά είναι η σχέση ανάμεσα στο Λαγκ Μπαόμερ και το Σσαβουότ;

Ο Ραμπί Ντόμπβερ, ο Μίττελερ Ρέμπε της Χαμπάντ γράφει ότι πρέπει να καταλάβουμε την σχέση ανάμεσα στο Σσαμπάτ και σε έναν γάμο. Το Σσαμπάτ φτιάχνουμε δύο κυρίως γεύματα, το βραδυνό γεύμα και το ημερήσιο γεύμα. Το βραδυνό γεύμα ονομάζεται το γεύμα της «Ιερής Μηλιάς», ενώ το ημερήσιο γεύμα ονομάζεται το γεύμα του «Ιερού Αρχαίου» και είναι πνευματικά πολύ ανώτερο. Περιέργως, ενώ είναι κοινό να αισθανόμαστε το βραδινό γεύμα σαν πιο σπουδαίο, στην πραγματικότητα το ημερήσιο γεύμα έχει την περισσότερη πνευματική δύναμη.

Αυτό παρομοιάζεται με έναν βασιλιά που παντρεύεται μια κοπέλα από την επαρχία. Για να τιμήσουν τον μελλοντικό βασιλιά και την μελλοντική βασίλισσα όλοι οι υπουργοί ήρθαν με τον βασιλιά με όλα τα στολίδια τους για να φάνε ένα γεύμα στο μικρό της χωριό. Κανένας από τους χωρικούς δεν έχει ξαναδεί τέτοιο θέαμα στην ζωή του! Κατόπιν πάνε όλοι στην πρωτεύουσα για το αληθινό γαμήλιο πάρτι στο παλάτι. Ενώ η αληθινή μεγαλοπρέπεια είναι μέσα στο παλάτι κανένας από τους καλεσμένους δεν επηρεάζεται από όλα τα στολίδια επειδή γι αυτούς αυτό είναι κάτι το συνηθισμένο. Ομοίως, γνωρίζουμε το Σσαμπάτ στο βραδινό γεύμα εξαιτίας της αντίθεσής του με την κοσμική εβδομάδα, ενώ είναι στην πραγματικότητα το πρωινό γεύμα, το «Ιερό Αρχαίο» που είναι πιο δραστικό πνευματικά κι όταν είμαστε σε ένα υψηλότερο πνευματικό επίπεδο.

Αυτή είναι η σχέση ανάμεσα στο Σσαβουότ και στο Λαγκ Μπαόμερ. Η Τορά εξηγεί ότι όπως ακριβώς το Σσαμπάτ είναι ένας εβδομαδιαίος γάμος ανάμεσα στον Θ-ό και τους Εβραίους, έτσι επίσης το Σσαβουότ αποκαλείται ένας γάμος ανάμεσα στον Εβραικό λαό και την Τορά. Κι αν ακόμα το Σσαβουότ αισθανόμαστε όλη την έξαψη του δοσίματος της Τορά (δηλ. τον κεραυνό και την αστραπή και το να ακούμε τον Θ-ό να λέει τις Δέκα Εντολές) αυτό μοιάζει περισσότερο με το βραδινό δείπνο του Σσαμπάτ όταν υπάρχει μεγαλύτερη έξαψη, αλλά η πνευματική δύναμη είναι λιγότερη.

Πότε είναι η πραγματική δύναμη;

Η πραγματική δύναμη, η πραγματική σχέση με το άπειρο συμβαίνει το Λαγκ Μπαόμερ όταν αποκαλύπτονται οι πραγματικές διαστάσεις της Καμπαλά από την Τορά. Έτσι επίσης, καταλαβαίνουμε γιατί το Όρος Σινά συνέβη πριν τον θάνατο του Ράσσμπι, ακριβώς όπως το γεύμα του βασιλιά και των υπουργών του στο χωριό προηγείται της πραγματικής γαμήλιας γιορτής στο Καπιτώλιο.