Shavuos (small)Στόμα έχει και μιλιά δεν έχει

Οι μεγάλοι πολλές φορές κατηγορούν τα παιδιά.

«Αφελές», «καταστροφή», «ζωηρό», «άτακτο», «στόμα έχει και μιλιά δεν έχει», «τι περιμένεις από ένα παιδί» - είναι συνηθισμένοι χαρακτηρισμοί.

Στον Ιουδαϊσμό, ωστόσο, υπάρχει η μέριμνα για τον κόσμο των παιδιών. Το Ταλμούδ που σέβεται την κάθε ηλικία αναφέρει: «Ο κόσμος στηρίζεται στην αγνή ανάσα των αθώων παιδιών που μαθαίνουν την Τορά». «Και η μελέτη της Τορά από τα παιδιά υποβαστάζει το χτίσιμο του Ιερού Ναού».

Στην πραγματικότητα, δεν θα είχαμε καθόλου Τορά και συνεπώς γιορτή του Σαβουότ, εάν δεν υπήρχαν τα παιδιά. Στο Μιντράσς αναφέρεται ότι προκειμένου να παραδώσει την Τορά στο λαό του Ισραήλ, ο Θ-ός του ζήτησε να διορίσει εγγυητή, διότι ήθελε να διασφαλίσει την μακροζωία της Τορά – με τη μετάδοσή της από γενιά σε γενιά.

Η πρώτη επιλογή του λαού για εγγυητή , ήταν οι πρόγονοί μας. Ο Αβραάμ, ο Ισαάκ και ο Ιακώβ ήταν σπουδαίοι άντρες αλλά όχι οι κατάλληλοι για εγγυητές, γιατί δεν μπορούσαν να διασφαλίσουν ότι ο Ιουδαϊσμός θα ζει αιώνια, μέσα από τους απογόνους τους.

Στη συνέχεια ο λαός πρότεινε τους Προφήτες. Ούτε αυτή η επιλογή έγινε δεκτή. Ο Ιεζεκιήλ και ο Ησαϊας ήταν μεγάλοι και εμπνευσμένοι οραματιστές που δεν μπορούσαν όμως να διασφαλίσουν τη συνέχεια του Εβραϊσμού, μόνο μέσα από το κήρυγμα.

Τελικά, ο Εβραϊκός λαός έκανε τη σωστή επιλογή. Πρόσφερε τα παιδιά του ως τους εγγυητές που θα διέδιδαν την Τορά, και θα διατηρούσαν ζωντανό τον Ιουδαϊσμό, από γενιά σε γενιά. Μόνο με αυτήν την επιλογή συμφώνησε ο Θ-ός και δέχτηκε να μας παραδώσει την Τορά.

Από εκεί λοιπόν προέρχεται το έθιμο της προσέλευσης των παιδιών στη συναγωγή, το Σσαβουότ. Λόγω του ρόλου και της σπουδαιότητάς τους, όλα τα παιδιά ακόμα και τα βρέφη, πρέπει να είναι παρόντα όταν γίνεται η ανάγνωση των Δέκα Εντολών από τον κύλινδρο της Τορά. Παιδιά και Τορά. Πού θα ήμασταν χωρίς αυτά;

Οι ψυχολόγοι ανακάλυψαν αυτό που η Τορά γνωρίζει ήδη. Ένα άτομο μαθαίνει περισσότερα στη νηπιακή και παιδική ηλικία από ό,τι σε όλη την υπόλοιπη ζωή του. Σε μια τόσο τρυφερή ηλικία, τα χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς και του χαρακτήρα μας διαμορφώνονται για την ενήλικη ζωή μας. Για το λόγο αυτό η εκπαίδευση των παιδιών μας είναι η σημαντικότερη προτεραιότητα, καθοριστική για την επιβίωσή μας. Οι Ραβίνοι, οι πρόεδροι των συναγωγών και οι διάφορες οργανώσεις είναι όλα πολύ σημαντικά, αλλά μόνο τα παιδιά μας μπορούν να διασφαλίσουν τη συνέχειά μας – το αύριο του Εβραϊσμού. Είναι η πόρτα στο μέλλον.

Για τον ίδιο λόγο, δεν θα πρέπει να περιμένουμε το Μπαρ ή Μπατ Μιτσβά, το Εβραϊκό σχολείο ή τις διάφορες άλλες σπουδές σχετικά με τον Ιουδαϊσμό για να εμπνεύσουμε τη νεολαία μας. Κάθε Εβραιόπουλο θα πρέπει να μυείται στην ομορφιά της Εβραϊκής ζωής, από την κούνια του. Είναι πολύ σημαντικό ότι οι γονείς έχουν την ευκαιρία να εισάγουν τα παιδιά τους σε αυτόν τον κόσμο με τη χαρά μιας μιτσβά – τζεντακά, άναμμα των κεριών του Σσαμπάτ, ακόμα και με τη διακόσμηση του παιδικού δωματίου.

Ευτυχώς, σήμερα έχουμε ευρύ φάσμα επιλογών Εβραϊκών βιβλίων, παιχνιδιών, προγραμμάτων για υπολογιστές και βίντεο που κρατούν ζωντανό το ενδιαφέρον των παιδιών. Αυτά τα δημιουργικά εργαλεία εμπνέουν και μετατρέπουν τον Ιουδαϊσμό σε διασκέδαση.

Ας θυμηθούμε να φέρουμε τα παιδιά μας στη συναγωγή την πρώτη μέρα του Σσαβουότ, και να είμαστε δίπλα τους όταν γίνεται η ανάγνωση των δέκα εντολών. Και μακάρι τα παιδιά μας να μας κάνουν πάντα περήφανους.