heart red.jpgΜια καρδιά

Ακούσατε ποτέ για ένα άτομο με δύο καρδιές; Στα χρονικά της ιστορίας της ιατρικής καταγράφηκε ποτέ τέτοια περίπτωση;

Κατά την περιγραφή ενός σημαντικού σημείου στις προετοιμασίες του Εβραϊκού λαού για την παράδοση της Τορά (που γιορτάζεται το Σσαβουότ, 9 και 10 Ιουνίου φέτος) αναφέρεται στην Τορά: «Και το Ισραήλ κατασκήνωσε μπροστά στο βουνό». Η λέξη «κατασκήνωσε» είναι γραμμένη στον αντίστοιχο ενικό αριθμό της Εβραϊκής γλώσσας. Αυτό συμβαίνει γιατί, σύμφωνα με τις εξηγήσεις των Εβραϊκών διδαγμάτων, κατασκήνωσαν «σαν ένας άνθρωπος με μία καρδιά».

Ας είμαστε ρεαλιστές. Πώς θα μπορούσαν να κατασκηνώσουν σαν ένας άνθρωπος με δύο καρδιές;

Ο στίχος αυτός και τα σχόλια που τον ακολουθούν μας διδάσκουν ότι απαραίτητη προϋπόθεση για το μοναδικό γεγονός της παράδοσης της Τορά, ήταν ότι ο Εβραϊκός λαός ενώθηκε σε μία μοναδική οντότητα.

Γιατί όμως χρησιμοποιήθηκε η έννοια της καρδιάς και όχι του μυαλού;

Μήπως επειδή είναι αδύνατο να φανταστεί κανείς ότι, μια φορά σε ολόκληρη την ιστορία του Εβραϊκού λαού, είχαμε «ένα μυαλό» ή τουλάχιστον «σκεφτόμασταν με τον ίδιο τρόπο»;

Αν και οι Εβραίοι έχουν γενικά, «δύο μυαλά» (και τρία και τέσσερα) είναι βέβαιο ότι κατά την παράδοση της Τορά ήμασταν ένα σώμα, μια ψυχή, μια καρδιά και ένα μυαλό.

Σύμφωνα με το τυπικό Εβραϊκό στυλ, η ερώτηση αυτή είναι πιθανό να απαντηθεί με μια άλλη. Ξέρετε κανένα παθολόγο που να καπνίζει; `Η κάποιον ογκολόγο; Σίγουρα αυτοί οι γιατροί γνωρίζουν τις μελέτες και ίσως έχουν θεραπεύσει και ανθρώπους που, Θ-ός φυλάξει, υποφέρουν από τις καταστροφικές συνέπειες του τσιγάρου. Παρόλα αυτά, όσα αντιλαμβάνονται με το μυαλό δεν επηρεάζουν απαραίτητα, τη συμπεριφορά τους. Η επίδραση ενός γεγονότος, στον τρόπο ζωής κάποιου δεν αρκεί για να το γνωρίσει: πρέπει να το νιώσει κιόλας.

Το ίδιο συμβαίνει με την παράδοση της Τορά. Φυσικά, η μελέτη της Τορά και η τήρηση των μιτσβότ δεν θα πρέπει να προσεγγίζονται «χωρίς σκέψη». Ωστόσο, όταν οι προγονοί μας παρέλαβαν την Τορά από το Θ-ό, την παρέλαβαν με τα παρακάτω λόγια: «Θα πράττουμε και θα ακούμε» (δηλαδή, θα ξεκινήσουμε με την εκπλήρωση των μιτσβότ και στη συνέχεια θα μελετήσουμε και θα μάθουμε γιατί τις πραγματοποιούμε).

Σε διανοητικό επίπεδο, είχαν διαφορετικές απόψεις και προσεγγίσεις. Και αυτό όμως είναι αποδεκτό. Στο Ταλμούδ αναφέρεται ξεκάθαρα: «Ούτε δύο γνώμες δεν είναι ίδιες». Ακόμα και όταν έρθει ο Μεσσίας, θα υπάρχουν διαφορετικές γνώμες και προσεγγίσεις, διότι μόνο έτσι έχει νόημα η ύπαρξή μας. Σε συναισθηματικό επίπεδο, όμως, ο λαός ήταν ένα. `Ετρεφαν τα ίδια συναισθήματα, τόσο ο ένας για τον άλλο όσο και για την Τορά.

Καθώς ξαναζούμε την παράδοση της Τορά και αυτό το χρόνο, πρέπει να εξελισσόμαστε με τέτοιο τρόπο ώστε να καλλιεργούμε θετικά συναισθήματα όσον αφορά την Τορά και τις μιτσβότ, αλλά και τους άλλους Εβραίους. Ο Εβραϊκός τρόπος ζωής πρέπει να χαρακτηρίζεται από χαρά και ενθουσιασμό στα οποία συμπεριλαμβάνουμε όσους είναι γύρω μας, ιδιαίτερα του νέους ανθρώπους που συναναστρεφόμαστε. Θα πρέπει το Σσαβουότ να πάμε με όλη μας την οικογένεια στη Συναγωγή, για να ακούσουμε τις Δέκα Εντολές και να παραλάβουμε την Τορά ακόμα μία φορά, σαν ένας άνθρωπος με μία καρδιά.