Ποιον να παντρευτώ; 

Κάποτε ένας σοφός είπε ότι οι πιο δύσκολες ερωτήσεις είναι αυτές που έχουν απλές απαντήσεις.

Διότι μια απλή απάντηση γίνεται πολύ δύσκολα αποδεκτή αφού μοιάζει να υποτιμά τη νοημοσύνη μας και να κάνει ασήμαντα τα διλήμματά μας. Πάντως πολύ συχνά η λύση σε μια βαθυστόχαστη ερώτηση ή σε ένα επίμονο πρόβλημα είναι πολύ απλή.

Ποιον να παντρευτώ; Εάν δεν είστε ο πρόεδρος μια υπερδύναμης σε περίοδο παγκόσμιας κρίσης, τότε καμία άλλη απόφαση που θα πάρετε στη ζωή σας δεν θα σας επηρεάσει τόσο βαθιά και ανεξίτηλα, τόσο ως προς το καλύτερο όσο και προς το χειρότερο, από αυτήν εδώ. Δεν θα πάρετε επίσης καμία άλλη απόφαση σε τόσο πιεστικές συνθήκες και με τέτοια υποκειμενικότητα, όσο αυτή εδώ.

Τι λέει η Τορά, το «Θεϊκό πρωτότυπο της δημιουργίας» για τους Εβραίους αλλά και ο οδηγός τους για τη ζωή, σχετικά με το θέμα της επιλογής του κατάλληλου συντρόφου; Κάτι τρομερά απλό.

Ο πρώτος γάμος για τον οποίον διαβάζουμε στην Τορά είναι αυτός του Αδάμ και της Εύας που ήταν όμως ο απόλυτα διατεταγμένος γάμος: ο ίδιος ο Θ-ός δημιούργησε τη νύφη και την παρουσίασε στο γαμπρό. Όταν ο Αδάμ είπε στην Εύα «Είσαι η μοναδική γυναίκα στη ζωή μου» ήξερε πως της έλεγε την αλήθεια. Εδώ υπάρχει ένα μήνυμα για το πώς να φερόμαστε στον ή στην σύζυγό μας, μετά το γάμο, αλλά καμία συμβουλή για το πώς να τον ή να την επιλέξουμε.

Ο επόμενος γάμος που περιγράφει η Τορά έγινε χιλιάδες χρόνια αργότερα – αυτός του Ισαάκ και της Ρεβέκκας. Σε αυτήν την περίπτωση υπήρχε κάποιο είδος επιλογής, αφού έπρεπε να βρεθεί η κατάλληλη νύφη για τον Ισαάκ. Παρόλα αυτά, ο Αβραάμ δεν εμπιστεύτηκε το γιο του, αλλά έστειλε τον πιστό του υπηρέτη Ελιέζερ να διαλέξει.

Ο Ελιέζερ φόρτωσε δέκα από τις καμήλες του κυρίου του με δώρα και αγαθά (μια γενναιόδωρη προίκα δεν έβλαψε ποτέ κανέναν) με προορισμό την ιδιαίτερη πατρίδα του Αβραάμ, τη Χαράν (ούτε οι καλές οικογενειακές διασυνδέσεις έβλαψαν). Μετά προσευχήθηκε (αυτό πάντα βοηθάει). Κατόπιν έθεσε το σχέδιό του σε εφαρμογή.

Όταν έφτασε στάθηκε και περίμενε στο πηγάδι. Ήταν απόγευμα και οι κοπέλες πήγαιναν εκεί για να πάρουν νερό. Να πως ήταν το σχέδιό του: θα ζητούσε σε μία από τις νεαρές γυναίκες λίγο νερό. Εάν αυτή απαντούσε: «Πιες μόνο σου, δικέ μου» την ξεχνάγαμε. Εάν έλεγε: «Παρακαλώ, πιες μέχρι να χορτάσεις» κάπως καλύτερα, αλλά όχι αυτό που ψάχνουμε. Εάν έλεγε: «Πιες αφέντη μου κι εγώ θα ποτίσω και τις καμήλες σου» (έτσι μιλούσαν οι άνθρωποι τον καιρό της Βίβλου), τότε τη βρήκαμε.

Έχουν γραφτεί τόμοι σχολίων για την ιστορία της Ρεβέκκας στο πηγάδι. Πολλές βαθύτερες εξηγήσεις έχουν συγκεντρωθεί στον 67ο στίχο της Τορά σχετικά με την αποστολή του Ελιέζερ. Μόνο όμως μια απάντηση λάμπει σαν διαμάντι μέσα στην αρχέγονή απλότητα της: παντρέψου κάποιον με καλή καρδιά.