Τα τρία «Μ» του Ιουδαϊσμού
«Εάν οι αμαρτίες σας είναι σαν κατακόκκινες κλωστές, μακάρι να ασπρίσουν σαν το χιόνι» διαβάζουμε το Γιομ Κιπούρ στο απόσπασμα από το Βιβλίο των Προφητών, γνωστό ως Αφταρά.
Είτε είναι μαύρες αμαρτίες, πράσινες παρανομίες, πορτοκαλί παραπτώματα, βιολετί ελαττώματα, βυσσινί παραβάσεις ή καφέ αδικήματα, όλα μπορούν να γίνουν κάτασπρα μέσα από τα τρία «μ» του Ιουδαϊσμού, μετάνοια, μεταστροφή και μεταμόρφωση στο μέλλον. Γιατί το άσπρο δηλώνει την απουσία όλων των χρωμάτων και όταν δουλεύουμε ειλικρινά με τα τρία «μ», κάθε ίχνος χρώματος από τα προηγούμενα σφάλματά μας, εξαφανίζεται.
Άσπρο – Μακάρι οι αμαρτίες που προκαλεί το βύθισμα του μυαλού μας στην καφετιά σκόνη, στο χώμα και στη λάσπη του υλισμού, να γίνουν άσπρες σαν τα αέρινα σύννεφα.
Άσπρο – Μακάρι οι παρανομίες που προκαλεί το κόκκινο αίμα μας που βράζει στην οργή, στο θυμό, στην έχθρα, στην αδικία και στο μίσος, να γίνουν άσπρες σαν αχνιστό γάλα.
Άσπρο – Μακάρι τα μελανά αμαρτήματά μας να καθαριστούν, να ξεπλυθούν και να εξαφανιστούν με τέτοιο τρόπο που δεν θα μοιάζουν με γραμμένο χαρτί που σβήστηκε, αλλά με πεντακάθαρο λευκό φύλλο.
Άσπρο – Μακάρι οι αμαρτίες μας που μοιάζουν με πυκνό, μαύρο άνθρακα λόγω της ακινησίας του πνεύματος, του μυαλού και των αισθημάτων, να ασπρίσουν σαν το βαμβάκι.
Η προσέγγιση του Ιουδαϊσμού στα τρία «μ» (μετάνοια, μεταστροφή και μεταμόρφωση στο μέλλον) είναι μοναδική. Το ρήμα που περιγράφει τι πρέπει να κάνει κάποιος που έχει αμαρτήσει για να εξιλεωθεί, είναι το «τεσσουβά-επιστρέφω». Ένας Εβραίος πρέπει να επιστρέψει στην Πηγή του, στην προέλευση της αγνής ψυχής – την εσωτερική Θεϊκή σπίθα. Πρέπει να επιστρέψει στο πρότερο άχρωμο πεδίο, να επιστρέψει στα διδάγματα της Τορά και την εκπλήρωση των μιτσβότ που η ψυχή του λαχταρά κατά βάθος.
Τα Εβραϊκά διδάγματα εξηγούν ότι στο μέρος όπου στέκεται ένας Μπάαλ Τεσσουβά – «αυτός που επιστρέφει» – ακόμα και ένα εξαιρετικά δίκαιο άτομο δεν μπορεί να σταθεί. Γιατί όταν κάποιος μετανοεί ειλικρινά και με όλη του την καρδιά, όλες οι αμαρτίες του μετατρέπονται σε κατορθώματα. Δηλαδή «αποσπά» το χρώμα από το αμάρτημά του και αυτό γίνεται κάτασπρο.
Πώς μπορεί κανείς να μάθει τις λεπτομέρειες σχετικά με το πώς να επιστρέψει; Μια ιστορία λέει για έναν Εβραίο που πήγε στο ραβίνο και είπε με πικρία: «Ραβίνε, αμάρτησα. Παρανόμησα. Σε παρακαλώ, δίδαξέ με πώς να κάνω Τεσσουβά, πώς να επιστρέψω».
Ο ραβίνος απόρησε: «Ποιος σε δίδαξε να αμαρτήσεις»;
«Κανείς. Απλά βρήκα την ευκαιρία, άδραξα τη στιγμή και αμάρτησα».
«Με τον ίδιο τρόπο θα επιστρέψεις» εξήγησε ο ραβίνος. «Απλά κάνε το».
Όλοι έχουμε τον τρόπο και τη μέθοδο να επιτύχουμε τους στόχους που θέτουμε στον εαυτό μας. Ας χρησιμοποιήσουμε τις ικανότητες αυτές, την περίοδο της «επιστροφής» που διανύουμε τώρα, και ας πραγματοποιήσουμε τα τρία «μ» του Ιουδαϊσμού, επιστρέφοντας για τα καλά.