Οι μεταμορφώσεις του Ησαύ

 Η Τορά είναι συχνά ασαφής. Για παράδειγμα, περιγράφει τον Ιακώβ ως «αγνό άντρα, θαμώνα των σκηνών» και τον Ησαύ ως «έμπειρο κυνηγό, έναν άνθωπο των αγρών». Αυτό εννοεί πως ο Ιακώβ αντιπροσωπεύει την καλοσύνη, την απλότητα και την αγνότητα που κατοικεί στους οίκους μελέτης της Τορά, ενώ ο Ησαύ αντιπροσωπεύει το κακό, έναν άντρα της μάχης και της κατάκτησης. Παρόλα αυτά, ο πατέρας τους Ιακώβ προτιμούσε ανοιχτά τον Ησαύ από τον Ιακώβ.

 Αλήθεια, αν ο Ιακώβ αντιπροσωπεύει το καλό και ο Ησαύ το κακό πώς μπορούσε ο μεγάλος Πατριάρχης να προτιμά τον Ησαύ;

 Η ίδια ασάφεια παρατηρείται στα διδάγματα των Σοφών οι οποίοι μας λένε πως ενώ ο Ησαύ ήταν ακόμα έμβρυο, προσπάθησε να βγει έξω όταν η μητέρα του πλησίασε σε έναν ειδωλολατρικό ναό. Παρόλα αυτά, το Ζοάρ εξηγεί πως όταν η Τορά λέει «και τα αγόρια μεγάλωσαν» εννοεί την πνευματική τους ανάπτυξη – η πνευματική τους κληρονομιά από τον παππού τους Αβραάμ, άρχισε να γίνεται ορατή ενώ ανέλαβε ο ίδιος την εκπαίδευσή τους.

 Ο Ησαύ ήταν κακός από την εμβρυϊκή ακόμα ζωή; Πώς μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο; Σίγουρα, κάθε άνθρωπος έχει ελεύθερη βούληση. Και αν πράγματι ήταν κακός, τι απέγινε η πνευματική του καλλιέργεια, η εκπαίδευση από τον παππού του Αβραάμ και το γεγονός πως ο πατέρας του Ισαάκ τον προτιμούσε από τον αδερφό του;

 Η πραγματική διαφορά μεταξύ του Ιακώβ και του Ησαύ ήταν η πνευματική τους πορεία. Ο Ιακώβ ενδιαφερόταν να αναπτύξει περαιτέρω το καλό, ενώ ο στόχος του Ησαύ ήταν να μετατρέψει το κακό σε καλό. Ακόμα και πριν γεννηθεί, προσπάθησε να βγει όταν η μητέρα του πέρασε δίπλα από τον ειδωλολατρικό ναό διότι ήθελε να τον αλλάξει από κακό σε καλό.

 Η επιλογή μιας τέτοιας οδού είναι αξιέπαινη και ο Ισαάκ είδε πως καταλήγει ψηλότερα από την οδό του Ιακώβ. Δυστυχώς, όμως, παρά το γεγονός πως ο Ησαύ ξεκίνησε θετικά, υπέκυψε στο κακό: αντί να το μετατρέψει σε καλό, αυτό τον ξεπέρασε και έγινε και ο ίδιος κακός. Συνεπώς, η τελευταία του μεταμόρφωση σε καλό πρέπει να πραγματοποιηθεί μέσω του αδερφού του Ιακώβ.

 Και οι δύο οδοί, τόσο του Ιακώβ όσο και του Ησαύ, είναι σημαντικές για εμάς σήμερα. Στην προσωπική μας υπηρεσία προς το Θ-ό και στην ενασχόλησή μας με την κοινωνία πρέπει να είμαστε «θαμώνες στις σκηνές της Τορά» και να ανεβαίνουμε πνευματικά όλο και ψηλότερα και επίσης «άνθρωποι των αγρών», δηλαδή να αναζητάμε το προφανές αρνητικό και να αποκαλύπτουμε το θετικό του δυναμικό.