Μυστήρια κι αλήθειες
Από τον Ραμπένου Γιαακόβ Αμπουχατζέιρα
Ραμπένου Γιαακόβ Αμπουχατζέιρα (1807-1880) είναι ο πιο γνωστός από όλους τους Μαροκινούς Καββαλιστές. Έχει συγγράψει δώδεκα βιβλία σχετικά με την Καμπάλα. Ο εγγονός του υπήρξε ο σύγχρονος
μας ανεκτίμητος Ραβίνος Γισραέλ Αμπουηατζέιρα ή "Μπάμπα Σάλι".
Όπως τ’ ακούσαμε, έτσι και το’ δαμε. (Ψαλμοί 48:9)
Οι έννοιες των καββαλιστικών μυστηρίων της Τορά είναι ουράνια θέματα που κανένα μάτι δεν έχει δει εκτός από τα μάτια του Θ-ού. Είναι θαυμαστά πράγματα.
Αυτό συμβαίνει επειδή τα μυστικά της Τορά μας διδάσκουν την ουσία του Θ-ού και τις πτυχές αυτής της ουσίας τις οποίες Εκείνος παραχώρησε στους ανώτερους κόσμους – πράγματα που εκπλήσσουν και φοβίζουν εκείνους που τα ακούνε. Εξαρτώνται μόνο από καθαρή πίστη όχι από την λογική, δηλαδή, μόνο βασιζόμενοι στην αγνή πίστη αυτά είναι λόγια της αλήθειας.
Η μυστική πτυχή της Τορά ονομάζεται «ο τρόπος της αλήθειας» για δύο λόγους: Πρώτον είναι αμιγώς αληθινή επειδή αυτή είναι η αλήθεια της Τορά. Δεύτερον, είναι ο λόγος πίσω από τις μιτσβότ. Χωρίς τους λόγους που παρέχονται από την Τορά, ένας μεγάλος αριθμός από μιτσβότ δεν μπορεί να αποδοθεί σε καμμιά ρίζα ή λογική. Μέσω της Καμπαλά, κάποιος βρίσκει ευχαρίστησημε το σύνολο της Τορά και των μιτσβότ.
Για την ουσία της Καμπαλά λέει στην αρχή του Πιρκέι Αβότ (Γνωμικά των Πατέρων): «ο Μωυσής πήρε την Τορά από το Σινά και την έδωσε στον Γεοσούα». Με άλλα λόγια διαβιβάστηκε σαν παράδοση προφορικά από την μια γενιά στην επόμενη. Σ’ αυτό το πλαίσιο, το ιερό βιβλίο Ζόχαρ πάντα αποκαλεί τον Μωυσή «τον πιστό βοσκό».[Η πίστη έχει εδώ] δύο όψεις: Μία, όπως γράψαμε, είναι ότι η Καμπαλά είναι η αλήθεια της Τορά και των μιτσβότ της. Η δεύτερη είναι ότι κάποιος πρέπει να πιστεύει μέσα στην καρδιά του ότι αυτή η γνώση είναι καθαρή αλήθεια, σαν να το είχε δει χωρίς καμία στρέβλωση με τα ίδια του τα μάτια.
Εκείνος που δεν πιστεύει με όλη του την πίστη δεν πρέπει να προσπαθήσει να μελετήσει, ούτε να ενδιαφερθεί με κανέναν τρόπο όπως έχουν προειδοποιήσει οι Καββαλιστές. Ο Βασιλιάς Δαβίδ είπε: «Όπως τ’ ακούσαμε, έτσι και το’ δαμε» που σημαίνει ότι έχουμε τέλεια πίστη στο να λάβουμε Τον Τρόπο Της Αλήθειας που βρίσκεται στα χέρια μας. Αυτό που ακούσαμε και λάβαμε μέσα από τ’ αυτιά μας είναι σαν να το έχουμε δει με τα μάτια μας. Δεν υπάρχει διαχωρισμός εδώ ανάμεσα στην ακοή και την όραση.