Prayer
Το Τισσά Μπ’Αβ είναι η πιο σκοτεινή μέρα του Εβραϊκού ημερολογίου. Το Τισσά Μπ’Αβ είναι μια μέρα μεγάλου πένθους για την καταστροφή των δύο Ιερών Ναών και για την Ιερουσαλήμ που σηματοδότησε την αρχή της εξορίας του λαού μας και των δεινών που επακολούθησαν.  

Οι δύο πλευρές του Τισσά Μπ’Αβ

Σήμερα, το πιο λυπηρό γεγονός σχετικά με το Τισσά Μπ’Αβ είναι ότι πολλοί από εμάς δεν το γνωρίζουμε ή δεν ενδιαφερόμαστε να τηρήσουμε το πένθος. Δυστυχώς είμαστε χωρισμένοι και διαιρεμένοι και υποφέρουμε από το ίδιο ανάλγητο μίσος που προκάλεσε την τραγωδία του Τισσά Μπ’Αβ.

Το Τισσά Μπ’Αβ κορυφώνεται σε τρεις πένθιμες εβδομάδες, ξεκινώντας με τη νηστεία στις 17 Ταμούζ.

Υπάρχει όμως και μια άλλη πλευρά.

Το Ταλμούδ αφηγείται την ιστορία του Ραβίνου Ακιβά και των Σοφών που έσκιζαν τα ρούχα τους, πενθώντας πάνω από τα ερείπια της Ιερουσαλήμ. Η αγωνία τους μεγάλωσε όταν είδαν μια αλεπού να περπατά εκεί που κάποτε έστεκε η Ιερή Κιβωτός. Οι Σοφοί ξέσπασαν σε κλάματα, αλλά ο Ραβίνος Ακιβά έβαλε τα γέλια. Οι Σοφοί έμειναν έκπληκτοι. «Πώς μπορείς να γελάς όταν ζώα μαγαρίζουν το Ιερό των Ιερών μας»; Και ο Ραβίνος Ακιβά απάντησε: «Η Τορά συνδέει την πτώση και την άνοδο της Ιερουσαλήμ. Ο προφήτης Ζαχαρίας προέβλεψε ότι: ‘Η Σιών θα σχιστεί’, ενώ ο προφήτης Ουριά προέβλεψε ότι ‘Γέροι και γυναίκες θα ξεκουράζονται στους δρόμους της Ιερουσαλήμ ενώ τα μικρά παιδιά θα παίζουν εκεί χαρούμενα’. Τώρα που έχει συμβεί το κακό, θα εκπληρωθούν και οι προφητείες για το καλό».

Οι Σοφοί συμφώνησαν λέγοντας: «Ακιβά μας παρηγόρησες!».

Το Τισσά Μπ’Αβ είναι το κακό και εφόσον το έχουμε, θέλει μόνο χρόνο και προσπάθεια για να το μετατρέψουμε σε καλό και να ζήσουμε την εικόνα των λόγων του Ζαχαρία (8:19): «Αυτές οι πολλές μέρες θλίψης και νηστείας θα γίνουν μέρες χαράς και γιορτών στον Οίκο του Ισραήλ».

Το Τισσά Μπ’Αβ εκφράζει δύναμη και όχι αδυναμία. Άλλα έθνη γιορτάζουν μόνο τις ένδοξες μέρες και τους θριάμβους τους. Εμείς όμως έχουμε το σθένος να αφιερώσουμε μια μέρα στην τραγωδία μας. Αυτό είναι το μυστικό της μακραίωνης διαδρομής μας που μας καθιστά ικανούς να επιβιώνουμε ενώ μεγάλες αυτοκρατορίες έχουν εξαφανιστεί προ πολλού. Το Τισσά Μπ’Αβ μάς κατευθύνει προς τις θετικές και εποικοδομητικές πράξεις της ανανέωσης μέσω της Τορά και της φιλανθρωπίας.

Σύμφωνα με το Σεφαραδίτικο έθιμο, το απόγευμα του Τισσά Μπ’Αβ καθαρίζουμε το σπίτι μας, ως ένδειξη ανανέωσης της ελπίδας και της πίστης.

Από μια θετική άποψη, μερικές πηγές αναφέρουν ότι το Τισσά Μπ’Αβ είναι τα γενέθλια του δίκαιου Μεσσία, γεγονός που αναδεικνύει τη δύναμη μιας σημαντικής Εβραϊκής αρχής: «Πιστεύω με πίστη ακράδαντη, στην άφιξη του Μεσσία. Ακόμα και αν καθυστερήσει, θα περιμένω κάθε μέρα, με ανυπομονησία τον ερχομό του». (Μαϊμονίδης, Αρχές της Πίστης).

Τέλος, κλείνουμε την ανάγνωση των «Θρήνων» με καλή διάθεση, καθώς φωνάζουμε δυνατά: «Γύρνα σε μας, Ω Θ-έ, και εμείς θα γυρίσουμε σε Σένα. Ανανέωσε τις μέρες μας, όπως κάποτε!».