Οδηγός για το Ροσς Ασσανά

  

Την ημέρα πριν από το Ροσς Ασσανά

• Δεν σαλπίζουμε το Σσοφάρ (σάλπιγγα από κέρατο κριαριού) την ημέρα πριν από το Ροσς Ασσανά, έτσι ώστε να διαχωριστεί η χρήση του κατά την διάρκεια του μήνα Ελούλ (η οποία αποτελεί μιν'άγκ - έθιμο) από τη χρήση κατά το Ροσς Ασσανά, η οποία αποτελεί Μιτσβά, καθορισμένη από τη Βίβλο και από Θ-ία Εντολή.

• Μετά από το πέρας της πρωινής λειτουργίας Σσαχαρίτ, πραγματοποιείται η Αταράτ Νενταρίμ, η ακύρωση των όρκων, παρουσία τριών ανδρών.

• Αποτελεί έθιμο, τις ημέρες πριν το Ροσς Ασσανά να πραγματοποιείται επίσκεψη στο νεκροταφείο και να τελείται προσευχή.

• Όταν το Ροσς Ασσανά πέφτει την Πέμπτη-Παρασκευή και ακολουθεί αμέσως το Σσαμπάτ, θα πρέπει να ετοιμάσουμε ένα «Ερούβ Ταβσσιλίν» (δηλαδή ένα φαγητό που είναι αρκετό για τουλάχιστον ένα γεύμα) πριν από την Γιορτή, έτσι ώστε να επιτραπεί η προετοιμασία φαγητού για το Σσαμπάτ κατά την διάρκεια της Γιορτής (από προ-υπάρχουσα φωτιά).

Το βράδυ του Ροσς Ασσανά

Άναμμα κεριών

Η Γιορτή του Ροσς Ασσανά που σηματοδοτεί την έναρξη του Νέου Εβραϊκού Έτους, ξεκινά το βράδυ με την δύση του ηλίου. Γυναίκες και κορίτσια ανάβουν κερία (πανδρεμένες γυναίκες ανάβουν τουλάχιστον 2 κεριά ενώ ανύπανδρες ανάβουν ένα κερί. Εάν δεν υπάρχει γυναίκα στο σπίτι, ανάβει ο επικεφαλής του σπιτιού). Ανάβουμε κεριά και τις 2 βραδιές της γιορτής, φέτος Τετάρτη 2/10/24 στις 18:48 και Πέμπτη 3/10/24 μετά τις 19:44.

Απαγγέλουμε τις ευλογίες:

Μπαρούχ ατά Αντο-νάι Ελο-ένου μέλεχ αολάμ ασσέρ κιντεσσάνου μπεμιτσβοτάβ βετσιβάνου λεαντλίκ νερ ( την Παρασκευή προσθέτουμε:  σσελ  Σσαμπάτ βε)  σσελ  Γιόμ Αζικαρόν.

Μπαρούχ ατά Αντο-νάι Ελο-ένου μέλεχ αολάμ  σσε-εχεγιάνου βεκιγιεμάνου βε-ιγκιάνου λαζμάν αζέ.

Ευλογητός Συ Κύριε Θ-έ μας, Βασιλιά του σύμπαντος που μας καθαγίασες με τις εντολές Σου και μας πρόσταξες να ανάβουμε τα κεριά ( την Παρασκευή προσθέτουμε:  του Σσαμπάτ και) της Ημέρα Ανάμνησης.

Ευλογητός Εσύ Κύριε ο Θ-έ μας, Βασιλιά του σύμπαντος, που έκανες να ζήσουμε, να υπάρξουμε και να φτάσουμε μέχρι την ημέρα αυτή.

>>>Κατεβάστε και εκτύπωστε (πριν τη Γιορτή) το PDF με τις ευλογίες για το άναμμα των κεριών ΕΔΩ

Ευχές

Μετά την ολοκλήρωση των απογευματινών προσευχών (Αρβίτ) στην συναγωγή, απευθύνουμε ο ένας στον άλλο την ευχή Λεσσανά Τοβά Τικατέβ  Βιτεχατέμ (εάν απευθυνόμαστε σε γυναίκα: τικατβί βετεχατμί) («Να εγγραφείτε για μια καλή χρονιά»).

Συμβολικά φαγητά

Είναι έθιμο το Ροσς Ασσανά  να τρώμε φαγητά που συμβολίζουν αφθονία και γλυκύτητα. Την παραμονή (φέτος, την Τετάρτη 2/10/24), τρώμε ένα κομμάτι μήλο βουτηγμένο στο μέλι και λέμε την εξής ευχή:

Γεϊ ρατσόν μιλεφανέχα Αντο-νάι Ελο-ένου σσετεχαντέσς αλένου σσανά τοβά ουμετουκά [μερεσσίτ ασσανά αντ αχαρίτ ασσανά].

Ας είναι θέλησή Σου να ξαναχαρίσεις για εμάς μία καλή και γλυκιά χρονιά, [από την αρχή της και μέχρι το τέλος της].

Μετά απαγγέλνουμε την ευλογία για το μήλο:

Μπαρούχ ατά Αντο-νάι Ελο-ένου μέλεχ αολάμ μπορέ περί αέτς.

Ας είσαι ευλογητός Κύριε Θ-έ μας, Δημιουργέ του καρπού του δένδρου.

Η ευλογία για το ψωμί δεν γίνεται με αλάτι, όπως όλες τις υπόλοιπες ημέρες του χρόνου, αλλά με μέλι, γιατί αυτή θέλουμε η χρονιά που μας έρχεται να είναι γλυκιά όπως το μέλι.

Στο τραπέζι, το Σέντερ του Ροσς Ασσανά, συνηθίζεται να υπάρχουν διάφορα είδη φρούτων (μήλα, χουρμάδες, ρόδια), λαχανικών (πράσο, πατζάρι, κίτρινη κολοκύθα), καθώς επίσης ψάρια και το κεφάλι από ένα ψάρι (ή πρόβατο). Όλα αυτά έχουν έναν ιδιαίτερο συμβολισμό και πριν τα καταναλώσουμε, παρακαλούμε τον Θ-ό με ειδικές ευχές, τα «Γεϊ ρατσόν», να χαρίσει ευτυχία και ευημερία σε μάς και τις οικογένειές μας.

Έτσι, τρώμε ψάρι το οποίο αναπαράγεται γρήγορα και συμβολίζει την ελπίδα μας ότι ο Εβραϊκός Λαός θα πληθήνει. Επίσης τρώμε κεφάλι ψαριού θέλοντας να εκφράσουν την επιθυμία μας να είμαστε «κεφάλι και όχι ουρά». Κάποιοι τοποθετούν το κεφάλι ενός κριαριού στο τραπέζι, για να θυμούνται το κριάρι που προσφέρθηκε στη θυσία του Ισαάκ. Τρώμε επίσης ρόδια και ευχόμαστε να έχουμε τόσες αρετές όσες και οι σπόροι του καρπού αυτού.

>>>Κατεβάστε και εκτύπωστε (πριν τη Γιορτή) το PDF ολόκληρο το Σέντερ του Ρόσς Ασσανά στα εβραϊκά, ελληνικά και αγγλικά  ΕΔΩ

Ημέρες του Ροσς Ασσανά

Η κορυφαία Μιτσβά του Ρόσς-Ασσανά είναι το άκουσμα του ήχου του Σσοφάρ (του κέρατος του κριαριού), και τις 2 μέρες της γιορτής, πλην το Σσαμπάτ (Φέτος την Πέμπτη 3/10/24 και την Παρασκευή 4/10/24). Το Σσοφάρ, το πιο παλιό από τα πνευστά όργανα, έχει πολλές ερμηνείες.

* Διακηρύσσει τη στέψη του Θ-ού ως Βασιλιά του Σύμπαντος.
* Μας παροτρύνει να μετανοήσουμε και να επιστρέψουμε στον δρόμο του Θ-ού.
* Μας θυμίζει τον ήχο του Σσοφάρ που ακούστηκε στους πρόποδες του Όρους Σινά όταν ο Λαός του Ισραήλ παρέλαβε τον Νόμο (Τορά) του Θ-ού και τις Εντολές Του.
* Αναπαριστά το απλό και πρωτόγονο κάλεσμα του καθενός μας από τα βάθη της ψυχής του.
* Μας υπενθυμίζει την θυσία του Ισαάκ και την αφοσίωση του Αβραάμ που δέχτηκε να θυσιάσει τον μονάκριβο γιο του για χάρη της βαθιάς πίστης του στον Θ-ό. Έτσι κι' εμείς, απόγονοι του Αβραάμ, θα πρέπει να έχουμε μέσα μας την βαθιά πίστη ότι ο Παντοδύναμος Θ-ός μας σώζει από κάθε κακό.
* Προαναγγέλλει το σάλπισμα του «Μεγάλου Σσοφάρ» που θα ηχήσει τη στιγμή της Έλευσης του Μεσσία, ο οποίος θα μας βγάλει από την Εξορία και θα μας οδηγήσει στην Ιερή μας Γη, «μπιμερά μπεγιαμένου», σύντομα-στις μέρες μας.

>>>Δείτε  ΕΔΩ βίντεο για τους 11 λόγους που σαλπίζουμε το Σσοφάρ.


Τελετουργικό του Tάσσλιχ

Η λέξη Τασσλίχ σημαίνει «ρίχνω». Το απόγευμα της πρώτης ημέρας του Ροσς Ασσανά, φέτος Πέμπτη 3/10/24 (έκτος εάν πέφτει το Σσαμπάτ, οπότε γίνεται τη Δεύτερη Μέρα λόγω του Σσαμπάτ) συνηθίζεται να επισκεπτόμαστε ένα μέρος με τρεχούμενο νερό που περιέχει ψάρια και να απαγγέλουμε ειδικές προσευχές στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι Δεκατρείς Ιδιότητες Ευσπλαχνίας του Θ-ού.

Με αυτό τον συμβολικό τρόπο παρακαλούμε τον Θ-ό να «ξεπλύνει» τα λάθη μας και να διώξει μακριά τις αμαρτίες μας. Όπως το ψάρι εξαρτάται από το νερό για να ζήσει, έτσι κι' εμείς βασιζόμαστε στην μεγαλοψυχία του Θ-ού.

Επίσης, η Καμπάλα μάς διδάσκει ότι το νερό συμβολίζει την καλοσύνη και τα ψάρια τα οποία έχουν τα μάτια τους πάντοτε ανοιχτά, μας υπενθυμίζουν το άγρυπνο μάτι της Θ-ίας Πρόνοιας.

Στο τέλος, κουνάμε τις τσέπες ή τις άκρες των ρούχων μας, πετώντας συμβολικά τις αμαρτίες μας στο νερό.

Εάν κάποιος δε βρίσκεται κοντά σε νερό την ημέρα του Ροσς Ασσανά, μπορεί να τηρήσει αυτό το έθιμο τις ημέρες πριν το Γιομ Κιπούρ.