Προετοιμασία
«Είμαι σε ζώνη» είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται από τους αθλητές για να περιγράψει μια κατάσταση όπου είναι τόσο αφοσιωμένοι στο στόχο τους ώστε τίποτα δεν μπορεί να τους αποσπάσει την προσοχή. Η δική μας «ζώνη» σημαίνει να βρισκόμαστε στην πιο παραγωγική μας φάση. Πώς όμως επιτυγχάνεται κάτι τέτοιο;
Μία πρόταση που κάνουν οι ψυχολόγοι είναι η τελετουργική διδαδικασία.
«Τις ημέρες χειρουργείων, ο Καλιφορνέζος γιατρός Αλ Στόινενμπερκ σηκώνεται πάντα την ίδια ώρα, πηγαίνει στη δουλειά του από τον ίδιο δρόμο και αφήνει το αυτοκίνητό του πάντα στην ίδια θέση. Πρώτα φοράει το πάνω μέρος της στολής του, μετά το παντελόνι. Πρώτα πλένει το δεξί του χέρι και μετά το αριστερό. Στη συνέχεια πηγαίνει ακριβώς στην ίδια θέση δίπλα στον ασθενή του».
«Δεν πρόκειται για προληπτικό άτομο. Ακολουθώντας το τελετουργικό, ο χειρούργος επικεντρώνεται συστηματικά στο καθήκον του. Τη στιγμή που ετοιμάζεται να χειρουργήσει είναι ολοκληρωτικά συγκεντρωμένος στο στόχο του, «βρίσκεται σε ζώνη».
Οι τελετουργικές διαδικασίες δε βοηθούν μόνο στην αυτοσυγκέντρωση και στη μέγιστη απόδοση στην εργασία, αλλά και στην είσοδό μας στην αντίστοιχη πνευματική «ζώνη».
Ας πάρουμε το παράδειγμα της προσευχής. Υπάρχουν πολλά τελετουργικά που μας βοηθούν να συγκεντρωθούμε, να μπούμε στη «ζώνη προσευχής», προτού αρχίσουμε να προσευχόμαστε.
Εάν πηγαίναμε σε ένα σημαντικό μήτιγκ, σαφώς θα προβαίναμε σε διάφορες φάσεις προετοιμασίας προκειμένου να έχουμε επιτυχία. Εκτός ότι θα βεβαιωνόμασταν πως το ντύσιμό μας είναι άψογο, πως μάθαμε το πρωτόκολλο απέξω και πως το ηθικό μας είναι αρκετά αναπτερωμένο, χρησιμοποιούμε το διάστημα της μετακίνησης προς το χώρο του μήτιγκ για να μελετήσουμε και να αναλογιστούμε όλες τις πτυχές του, καθώς και τις διάφορες στρατηγικές που επιθυμούμε να παρουσιάσουμε.
Όταν προσευχόμαστε, συμμετέχουμε στο ύψιστο μήτιγκ με τον μεγαλύτερο Γενικό Διευθυντή όλων. Αλλά καθώς δεν βλέπουμε το Θ-ό, είναι πολύ πιο δύσκολο να αποκτήσουμε τη διάθεση να προετοιμαστούμε για μια συνάντηση μαζί Του. Έτσι έχουμε «τελετουργικά» που μας βοηθούν να μπούμε στη «ζώνη» και να εμψυχώσουμε τον εαυτό μας γι΄αυτό το τόσο σημαντικό μήτιγκ.
Έχουμε λάβει την εντολή να μην κάνουμε την προσευχή μας «τυπικά» ή από συνήθεια, επαναλαμβάνοντας τις λέξεις με ανούσιο ρυθμό. Με τη σωστή προσέγγιση όμως, τα τελετουργικά μας βοηθούν να μπούμε στη «ζώνη» της προσευχής. Πριν ξεκινήσουμε πλένουμε τα χέρια μας. Δίνουμε ελεημοσύνη. Δηλώνουμε ότι αναλαμβάνουμε την υποχρέωση να φερόμαστε στους συνανθρώπους μας με καλοσύνη, αγάπη και σεβασμό. Και φυσικά έχουμε συγκεκριμένο μέρος όπου προσευχόμαστε.
Αυτά τα τελετουργικά δεν είναι ούτε κοινότοπα ούτε τετριμμένα. Μας βοηθούν να μπούμε στη «ζώνη» και να συνδεθούμε αποτελεσματικότερα με το Θ-ό.
Πάρτε παράδειγμα τις επερχόμενες Μεγάλες Γιορτές. Τα ετήσια τελετουργικά μας προδιαθέτουν να φτάσουμε στην πνευματική «ζώνη» και να είμαστε πανέτοιμοι.
Έναν ολόκληρο μήνα πριν το Ροσς Ασσανά αρχίζουμε να ευχόμαστε προφορικά και γραπτά στους συνανθρώπους μας, να εγγραφούν και να σφραγιστούν για καλό χρόνο. Ένα απλό τελετουργικό σαν αυτό βοηθά τόσο εμάς όσο και τα άτομα στα οποία το απευθύνουμε, να επικεντρωθούμε σε όσα οφείλουμε (ή όχι) να κάνουμε για να διασφαλίσουμε την καλή νέα χρονιά.
Το μήνα πριν τις Μεγάλες Γιορτές σαλπίζουμε το Σσοφάρ καθημερινά. Τι όφελος έχουμε από αυτό το έθιμο; Γιατί το κάνουμε; Μήπως εξασκούμαστε για το Ροσς Ασσανά;
Το σάλπισμα του Σσοφάρ είναι άλλο ένα τελετουργικό προετοιμασίας για το Ροσς Ασσανά. Οι προφήτες μας λένε ότι κάποιος που ακούει το Σσοφάρ είναι αδύνατον να μην στραφεί προς την ενδοσκόπηση.
Όσο περισσότερο πλησιάζουμε στο Ροσς Ασσανά, τόσο πιο έντονο γίνεται το τελετουργικό. Σε αυτό περιλαμβάνονται και η απαγγελία των ειδικών προσευχών «Σελιχότ» –«Συγγνώμες».
Ακόμα και τα πιο γνωστά ή τα φαινομενικά, λιγότερο σημαντικά τελετουργικά, όπως το βύθισμα του μήλου στο μέλι, το κέικ με μέλι ή η αποστολή και λήψη ευχετήριων καρτών δημιουργούν μια ατμόσφαιρα που όχι μόνο επαναφέρει ζεστές αναμνήσεις, αλλά μας βοηθά να συγκεντρωθούμε στη σπουδαιότητα και μοναδικότητα αυτής της εποχής του χρόνου.
Καθώς λοιπόν αρχίζουμε να εκτελούμε «όλα αυτά τα τελετουργικά», ας θυμηθούμε ότι όχι μόνο το κάθε τελετουργικό έχει τις δικές του πνευματικές διακλαδώσεις και νοήματα, αλλά μας βοηθά να επιτύχουμε καλύτερα αποτελέσματα, μπαίνοντας στη «ζώνη» μας.